logistyka (16 str).doc

(249 KB) Pobierz
LOGISTYKA

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

 

 

 

 

 

LOGISTYKA

 

 

 

 

 

Literatura:

1)     Radziejowska-Martej, Logistyka w przedsiębiorstwie, tom I, tom II

2)     Skowronek, Wolski, „Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE

rozdziały:

infrastruktura procesów logistycznych, schemat

podział opakowań, tabela

metody sterowania zapasami,

koszty procesów logistycznych (podział kosztów, metody kalkulacji

3)     Blaik, Logistyka, PWE

4)     Abt, Zarządzanie logistyczne

5)     Wolski, Strategia zarządzania zapatrzeniem, Placet

6)     Christofer, Strategia zarządzania dystrybucją

7)     Skrypty uczelniane


WYKŁAD 1

2 sfery działalności przedsiębiorstwa:

·         sfera realna - dotyczy procesów materialnych,

·         sfera regulacji - dotyczy procesów regulacyjnych.

 

Przedsiębiorstwo jest systemem i jak każdy system ma wejścia i wyjścia. Ma zasilenia materialne (energetyczne) i zasilenia informacyjne.

 

 

wszystko to trzeba jakoś dowieźć, opakować i przechowywać

(zaopatrzenie)



elementy skradające się na wejście:

-        materiały

-        surowce

-        półfabrykaty

·         elementy kooperacyjen Przepływ fizyczny lub realny zasileń od źródła nadania do źródła odbioru:

 

 

 

 

Wyrób gotowy, który nie dotarł do końcowego odbiorcy jest towarem (jest w hurtowniach)



Rodzaje logistyki:

-       

we wszystkich występuje transport, magazynowanie, zapasy, opakowania

-        logistyka zaopatrzenia

-        logistyka produkcji

-        logistyka dystrybucji

-        logistyka odwrotna (odpadów)

 

 

Procesy logistyczne należą do sfery realnej. Logistyka zajmuje się przepływem zasileń w sferze realnej.

Def. logistyki

Dziedzina wiedzy o procesach logistycznych, związanych z każdą działalnością gospodarczą oraz o sztuce zarządzania tymi procesami

Proces logistyczny obejmuje:

-        przepływ informacji,

-        sterowanie,

-        regulacja

 

Def. zarządzania logistycznego

Proces planowania, wdrażania, kontroli, odbywających się w sposób efektywny i minimalizujący koszty tych procesów, przepływu i magazynowania surowców, zapasów produkcji w toku, wyrobów gotowych, odpowiedniej informacji od punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu jak najlepszego dostosowania się do potrzeb klienta i ich zaspokojenia

Cele zarządzania logistycznego (7 x W):

-        dostarczenie odpowiednich produktów lub usług w odpowiednie miejsce,

-        w odpowiedniej ilości,

-        odpowiednim klientom,

-        w odpowiednim momencie,

-        zachowując odpowiednią jakość

-        przy odpowiednim koszcie

 

WYKŁAD 2                            KOSZTY LOGISTYCZNE

Jeśli mówimy o kosztach logistycznych, to należy wziąć pod uwagę 3 koncepcje:

1.      Koncepcja globalnych kosztów logistycznych - bierzemy pod uwagę wszystkie koszty logistyczne - zaopatrzenia, dystrybucji, magazynowania, opakowań, prognozowania popytu, sprzedaży). Należy je sumować i wybrać wariant optymalny, przy którym koszty te są najmniejsze;

2.      Koncepcja współzależności kosztów

a)      wpływ jednych kosztów na drugie,

b)     efektem końcowym jest to, że koszty globalne powinny stale się zmniejszać,

c)      uwzględnienie powiązań związanych z obsługą klienta;

3.      Unikanie suboptymalizacji[1], wynika to z:

a)      zasad ogólnej teorii systemu na której to nauce opiera się logistyka -logistyka jest traktowana jako system, jako działania spójne, zintegrowane

b)     zasad logistyki nowoczesnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 











 

 

 



 

 

 

 

Koszty związane z dystrybucją - określane ogólnie jako poziom obsługi klienta.

Każdy element jest powiązany z pozostałymi.

ZAPASY

Zapasy - niezagospodarowane dobra rzeczowe, jednak utrzymywane przez firmę celem zużycia ich w przyszłości. Są to:

a)      surowce i materiały,

b)     produkcja w toku,

c)      wyroby gotowe

d)     towary.

Cele utrzymywania zapasów:

1.      doskonalenie obsługi klienta,

2.      wzrost korzyści ze skali produkcji,

3.      wzrost korzyści ze skali dostaw,

4.      zabezpieczenie przez zmianami cen

5.      zabezpieczenie przed niepewnością w dostawach i czasem dostawy,

6.      zabezpieczenie przed nieprzewidzianymi zdarzeniami.

Koszty zapasów są trojakiego rodzaju:

1.      Koszty utrzymania zapasów

a)      koszty kapitałowe - utracone,

b)     korzyści z kapitału,

c)      koszty magazynowania (składowania),

d)     koszty obsługi (podatki, ubezpieczenia),

e)      koszty ryzyka (wiążą się ze spadkiem wartości czyli zużyciem zapasów)

zużycie może być fizyczne i moralne

2.      Koszty dostaw

a)      koszty zamawiania,

b)     koszty przestawienia produkcji

3.      Koszty wyczerpania zapasów

a)      koszty utraconej sprzedaży (po stronie dystrybucji),

b)     koszty realizacji opóźnionych dostaw (po stronie zaopatrzenia)

 

Przykład:    Obliczenie rocznego kosztu zapasów

Dane:

-        jednorazowy popyt na wyroby                                          - 100 szt.

-        wartość sztuki                                                                      - 200 zł

-        koszt złożenia jednego zamówienia                            - 100 zł

-        koszt utrzymania zapasów

*        kapitałowy                                                                      - 4 %

*        składowania                                                                      - 3 %

*        obsługi zapasów                                                        - 2 %

*        ryzyka                                                                                    - 1 %

-        okres zamówień w tygodniach                                          - 1, 2, 4, 13, 26, 52

·         liczba zamówień na rok                                                        - 52, 26, 13, 4, 2, 1 Policzyć roczny koszt zapasów i wybrać wariant, przy którym jest on najmniejszy

Liczymy zapas ilościowy - odnosimy go do tygodni

tygodnie

zapas ilościowy

1

1 x 100 = 100

2

2 x 100 = 200

4

400

13

1300

26

2600

52

5200

 

Liczymy roczny k...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin