logistyka - definicje-ściąga.doc

(1101 KB) Pobierz
Logistyka – definicje

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Logistyka – definicje

1.                 Jest terminem opisującym proces planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego i efektywnego przepływu surowców, materiałów, wyrobów gotowych oraz odpowiednich informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta.

2.                 Jest działalnością przedsiębiorstwa, która przenika przez wszystkie jego sfery: zarządzanie (plan, realizowanie, kontrola), przepływ rzeczy (materiałów, surowców, wyrobów gotowych), obsługa klienta (sprawy przepływu, koszty).

Cele i zadania logistyki.

1.                 Koordynacja przepływu surowców, materiałów do produkcji, wyrobów gotowych do konsumenta.

2.                 Minimalizacja kosztów tego przepływu.

3.                 Podporządkowanie działalności logistycznej wymogom obsługi klienta.

Cele cząstkowe (podstawowe zadania)

1.                 Skrócenie terminów dostaw wyrobów, towarów do klienta.

2.                 Skrócenie cyklu przepływów wewnątrz przedsiębiorstwa i ich dostosowanie do wymogów rynku i potrzeb odbiorców.

3.                 Redukcja zapasów we wszystkich sferach, ogniwach przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym zapewnieniu stabilności i niezawodności procesów logistycznych.

4.                 Zmniejszenie zatrudnienia w procesach logistycznych.

5.                 Redukcja kosztów w całym systemie logistycznym przedsiębiorstwa (nie tylko w procesach i działaniach wewnętrznych, ale także w zewnętrznych przez odpowiednie relacje z kontrahentami).

Logistyczne przedsiębiorstwa:►  transportowe,

► transportowo-spedycyjne.

Przedsiębiorstwa te w pewien sposób odciążają przedsiębiorstwo, należy je tylko upoważnić a one zajma się transportem, magazynowaniem.

Procesy logistyczne to przedmiot działania i stopień złożoności realizowanych procesów gospodarczych firmy. Złożoność i zakres procesów logistycznych są tym większe im bardziej złożone są procesy gospodarcze firmy.

Składniki procesów logistycznych:

a)                 Procesy przepływu dóbr rzeczowych,

b)                 Procesy informacyjno-decyzyjne,

c)                 Infrastruktura procesów logistycznych,

d)                 Zapasy,

e)                 Koszty procesów logistycznych.

Podstawowe składniki procesów informacyjnych:

1)                 Systemy kodowania i identyfikacji produktów (surowce, materiały, wyroby w toku, wyroby gotowe),

2)                 Dokumentacja przepływów (faktury, listy przewozowe, dowody dostaw),

3)                 Systemy kodowania dokumentów (kontrahentów i naszych wewnętrznych komórek organizacji stanowisk pracy),

4)                 Systemy obiegu dokumentów i instrukcje ich wypełnienia,

5)                 Przetwarzanie informacji (grupowanie, segregowanie w różnych przedziałach czasu odpowiedni do potrzeb),

6)                 Środki techniczne, programy komputerowe.

Infrastruktura Warunkiem sprawności przepływów jest wzajemne dostosowanie dużej liczby parametrów technicznych. Różnorodność środków technicznych, ich ustawienie w procesie –infrastruktura procesów logistycznych.

Infrastruktura transportowa-gałęzie transportu.

              Na infrastrukturę procesów logistycznych składają się:

1)                 Środki transportu i manipulacji:

· Urządzenia i budowle załadunkowe i wyładunkowe,

· Urządzenia do składowania,

· Środki transportu zewnętrznego i wewnętrznego,

· Jednostki ładunkowe i związane z nimi opakowania,

2)                 Opakowania produktów,

3)                 Budynki i budowle magazynowe,

4)                 Środki przetwarzania informacji,

5)                 Warunkiem sprawności przepływów jest wzajemne zastosowanie i koordynacja modularna dużej liczby parametrów technicznych w całym łańcuchu transportowo-magazynowych.

WPROWADZENIE DO LOG. MARKET. – kształtowanie systemu logistycznego.

1.                 Wdrażanie podejścia logistycznego.

Łańcuch logistyczny to taki łańcuch magazynowo - transportowy który stanowi technologiczne połączenie punktów przewozowych i magazynowych drogami przewozu towarów oraz organizacyjne i finansowe skoordynowanie operacji procesów zamówień i polityki wszystkich ogniw tego łańcucha 

2.                 System logistyczny firmy to system otwarty z punku widzenia przedsiębiorstwa. System logistyczny jest sam w sobie zbiorem elementów logistycznych , których powiązania konkretyzują się poprzez ściśle ze sobą powiązane procesy transformacji

Struktura organizacyjna zależy od:

  fizycznej struktury zaopatrzenia produkcji, dystrybucji, np. asortymentowa struktura produkcji,

  poziomu, struktury kosztów logistycznych i przestrzennego zakresu logistyki.

Problem umiejscowienia logistyki w strukturze przedsiębiorstwa – podejścia:

1)                 Koncepcja jednej drogi – zakłada, że najbardziej uzasadnioną konsekwencją logistyki jest jej zintegrowanie w ramach jednej sfery i podporządkowanie bezpośrednio jednemu członkowi zarządu,

2)                 Koncepcja cyklu życia – wiąże się z cyklem życia organizacji. Rozwój logistyki powinien łączyć się z rozwojem organizacji.

3)                 Koncepcja sytuacyjna – logistyka powinna być wdrażana jednorazowo i uzależniona od sytuacji danego przedsiębiorstwa i układów wewnętrznych i zewnętrznych.

Założenia systemu:

              - podejście systemowe do projektowania

              - kompleksowe podejście do kosztów

              - dążenie do jednolitego zarządzania

Efektywność systemu logistycznego zależy od przyjętej struktury organizacyjnej.

KOSZTY PROCESÓW LOGISTYCZNYCH

Koszty logistyczne – wyrażone w pieniądzu zużycie pracy żywej, środków i przedmiotów pracy, wydatki finansowe oraz inne ujemne skutki wywołane przepływem dóbr oraz utrzymywaniem zapasów w przedsiębiorstwie, to również suma kosztów magazynowania, transportu i całego procesu realizacji zamówień stanowiący podstawowe rachunku efektywności ekonomicznej firmy.

Oblicza się je stosując kryteria zgodne z: ►miejscem ich powstania, ►nośnikiem kosztów, ►pozycjami analitycznymi z podziałem na zmienne i stałe

Czynniki kształtowania kosztów

a) czynniki wewnętrzne – określone i kształtowane przez przedsiębiorstwo, np.: ► rozmiary działalności przedsiębiorstwa, ► stopień złożoności struktury asortymentowej produktów® złożoność potrzeb materiałowo – surowcowych, ► struktura produkcyjna przedsiębiorstwa® złożoność procesów fizycznych przepływów i produkcji niezakończonej, ► wielkości utrzymywanych zapasów (wszystkich) materiałów, surowców, produkcji gotowej, produkcji niezakończonej, ► sytuacja finansowa.

b) czynniki zewnętrzne – niezależne od przedsiębiorstwa, np.: ► wynikające z systemu gospodarki danego kraju, część tych zewnętrznych jest kształtowana przez rynek (konkurenci), ► działalność logistyczna (stawki narzutów na wynagrodzenia, stopa oprocentowania kredytów, stopa podatków od nieruchomości, stopa opodatkowania środków transportowych, opłaty ekologiczne, amortyzacja)

Koszty fizycznych przepływów (amortyzacja, zużycie materiałów, paliw, koszty pracy, inne koszty przepływu).

Powinniśmy dążyć, aby te koszty były przypisane do określonych jednostek organizacyjnych (komórki, stanowisko robocze). Kwestia odpowiedzialności: musisz wiedzieć ile kosztuje każdy fragment procesu logistycznego, sytuacje decyzyjne jakie możemy podejmować w związku z kosztami przepływów:

► dóbr wewnętrznych środków transportu,

► dóbr rodzaju transportu (zewnętrzny)

► wybór własnej lub zewnętrznej usługi transportowej.

Koszty zapasów

koszty tworzenia zapasów – na tę kategorię składają się:

-              koszty związane z opracowaniem i złożeniem zamówienia - względnie stałe koszty

-              koszty zakupu (rozmiar, cena jednostkowa) - koszty zmienne im więcej zamawiasz, tym więcej kosztuje.

► koszty utrzymywania zapasów

-              koszty związane z zaangażowaniem kapitału

-              koszty magazynowania - względnie stałe (amortyzacja, maszyn i urządzeń w magazynie, koszty pracy w magazynie)

-              koszty starzenia zapasów (utrata wartości użytkowej może być wywołana: fizycznym starzeniem się towaru - okres ważności, starzenie się ekonomiczne, przestarzałe parametry technologiczne)

► koszty wyczerpania braków zapasów – koszty utraconych przychodów:

-              koszty utraty korzyści ekonomicznych (sprzedałbyś, gdybyś miał)

-              koszty dodatkowe – braki w sferze zaopatrzenia, nadzwyczajne sprowadzenie surowców (kosztowne), aby nie przerwać ciągłości produkcji.

Koszty procesów informacyjno – decyzyjnych w ujęciu rodzajowym (praca żywa, usługi ogólne, amortyzacja, energia itp.)

W układzie fazowym:

► k.p.i.-d. - koszty zaopatrzenia

► k.p.i.-d. - koszty logistyki produkcji

► k.p.i.-d. - koszty logistyki dystrybucji

W powiązaniu z jednostkami organizacyjnymi:

Koszty te są trudne do przypisania do poszczególnych działów, warto wiedzieć ile cię to kosztuje (ile kosztował sprzęt, ile korzyści przynosi ten system i jakie masz tego koszty).

DZIAŁANIA = DECYZJE LOGISTYCZNE

Logistyczne decyzje strategiczne – 5 rodzajów:

  określenie standardów obsługi klienta,

  określenie liczby i lokalizacji miejsc składowania i produkcji,

  ustalenie zakresu własnej obsługi logistycznej w stosunkach z dostawcami i odbiorcami,

  założenia odnośnie systemów informatycznych

Inny podział decyzji:

  wybór produktów rynku,

  zasady kształtowania relacji z dostawcami i odbiorcami,

                            określenie obszarów konkurencyjnych i kooperacji i kierowanie systemami logicznymi,

              ustalenia dotyczące relacji pomiędzy logistyczną obsługą klienta – standardy a koszty logistyczne w firmie,

Jeszcze inny podział decyzji:

  standardy obsługi klienta – koszty logistyczne

  bieżące koszty logistyczne

  decyzje związane ze sposobem realizacji i przyjmowaniem zamówień

  decyzje w zakresie lokalizacji i wyposażenia magazynów

  decyzje dotyczące zarządzania zapasami

Wpływ decyzji logistycznych na cele innych podsystemów.

Każda decyzja logistyczna powinna być zanalizowana i zweryfikowana z punktu widzenia jej wpływu na inne podsystemy.

Zależności o charakterze substytucyjnym – występują w każdym systemie

Trede OFF są to:

  relacje między dwoma lub większą ilością kosztów

  relacje między dwoma lub większą liczbą cech jakościowych opisujących poziom obsługi klienta

  między poziomem tych cech jakościowych z kosztami niezbędnymi do ich osiągnięcia.

Istnieją również zależności Trade UP. Zmienna prowadzi do obniżenia pozornie przeciwstawnych kosztów.

FUNKCJONOWANIE logistyki. Funkcjonowanie dowolnego systemu, a więc i logistycznego - działanie zorganizowane tzn. mam cel, czyli zarządzam tym działaniem tak, aby ten cel osiągnąć najtańszym wysiłkiem.

Działanie →Cel

Kierowanie, zarządzanie→ Decyzja

Zarządzanie - podejmowanie decyzji związanych z zasobami, które są im przydzielone, aby podjęte działania dały efekt. Efektami są podjęte decyzje.

Funkcje zarządzania: ► planowanie; ► organizowanie; ► motywowanie; ► sterowanie; ► zarządzanie; ► kontrolowanie; ► koordynowanie.

Zarządzanie przepływami.

Zarządzanie przepływami rzeczowymi – materiały, wyroby gotowe, niedokończone, odpady

Zarządzanie przepływami finansowymi

Zarządzanie przepływami informacji

Im bardziej rozległe przedsiębiorstwo tym większa struktura strumieni rzeczowych i towarzyszących im strumieni finansowych i informacyjnych.

Skoordynowanie działań. Im więcej procesów, tym więcej podsystemów trzeba podzielić; więcej kierowników, tym większa odpowiedzialność, aby działania skoordynować w jeden proces.

Logistyczna myśl o logistyce w aspekcie: ► systemowe podejście; ► kompleksowe podejście do kosztów; ► jednolite kierowanie.

Informatyzacja jest potrzebna, ponieważ mamy do czynienia z coraz większą ilością informacji (asortyment, klient, konkurencja, czas, dostawcy, odbiorcy), z coraz większą liczbą producentów (konkurentów). Dzięki komputerom szybciej podejmuje się decyzje, popełnia mniej błędów, potrzebne do koordynacji.

Działania rozpatrujemy w dwóch płaszczyznach:

1)przedmiotowej - ►co? ►ile? ►gdzie?

2)realizacyjnej - ►komu?, ►po jakiej trasie? ►w jakim czasie? ►kto to ma zrobić?

Istnieje współzależność między logistyką, marketingiem →logistyka marketingowa.

Działania należy rozważać w dwóch płaszczyznach :

1.                  przedmiotowa – ile, co ,gdzie

2.                 realizacyjna – komu, po jakim czasie, kto co ma zrobić

Analiza tych płaszczyzn w aspekcie organizacyjnym i ekonomicznym w wyniku daje nam to, ze:

  jesteśmy w stanie zapewnić i sprostać oczekiwaniom klientów

  daje możliwość osiągnięcia zysku w długiej perspektywie czasu

MARKETING SPRZEDAŻY

1.                                          Elementy wiedzy o rynku.

a)     transakcja kupna – sprzedaży

► złożenie zamówienia, ►realizacja ►negocjacje.

Transakcja:

              Natychmiastowa – zamówienie, realizacja, zapłata w tym samym czasie,

              Długoterminowa – proces realizacji zabiera określony przedział czasu.

Okres płatności:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin