System informacji marketingowej.doc

(125 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

System informacji marketingowej

 

 

Pojęcie:

System informacji marketingowej (SIM) to osoby, wyposażenie oraz procedury związane ze zbieraniem, segregowaniem oraz dystrybucją informacji służącej podejmowaniu decyzji marketingowych.

 

 

Struktura:

Ø      wewnętrzne sprawozdania (zamówienia, raporty ze sprzedaży, dane o poziomie zapasów itp.);

Ø      obserwacja otoczenia (personel ds. sprzedaży, dystrybutorzy, agencje badawcze itp.);

Ø      badania marketingowe (wg Ph. Kotlera to „...systematyczne planowanie, zbieranie, analiza i   przekazywanie danych i  informacji istotnych dla sytuacji marketingowej w jakiej znajduje się przedsiębiorstwo”);

Ø      informacje ze źródeł wtórnych (prasa fachowa, publikacje statystyczne, listy adresowe itp.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Elementy systemu informacji marketingowej

 

 

 

 

 

 

 

|

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Typowy proces badania marketingowego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podstawowa klasyfikacja błędów

w badaniach marketingowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Etapy procesu projektowania badań marketingowych

 

1.      Analiza i określenie problemu badawczego.

2.      Wstępne zaprojektowanie procesu doboru próby.

3.      Wybór form pomiaru źródeł wtórnych i pierwotnych.

4.      Wybór instrumentów pomiarowych i ich wstępne zaprojektowanie.

5.      Wybór metod redukcji i analizy danych uzyskanych z pomiarów.

6.      Zaprojektowanie badania i określenie jego kosztów.

7.      Określenie wartości informacji otrzymanej z badania.

8.      Opracowanie propozycji badawczych.

 

 

 

Etapy definiowania problemu badawczego

 

 

1.      Określenie problemu decyzyjnego.

 

2.      Przeprowadzenie analizy sytuacji (określenie miejsca firmy w otoczeniu ekonomicznym w związku z rozpatrywanym procesem decyzyjnym).

 

3.      Ustalenie rodzaju danych, niezbędnych do rozwiązania problemu badawczego.

 

4.      Sformułowanie problemu badawczego.

 

5.      Postawienie hipotez badawczych (próbnych wyjaśnień, których potwierdzenie albo odrzucenie nastąpi w trakcie badań).

 

6.      Określenie pytań szczegółowych, wynikających z problemu badawczego.

 

 

 


Transformacja problemu decyzyjnego

na problem badawczy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Metody zbierania danych ze źródeł wtórnych i pierwotnych

 

Rodzaje

źródeł

Rodzaje

pomiarów

Formy

pomiarów

Wybrane

metody pomiarów

Źródła

wtórne

Pomiary

wtórne

Zbieranie

danych

wewnętrznych

Wybór, kolekcjonowanie, studiowanie różnych źródeł wtórnych wewnątrz firmy

Zbieranie

danych

zewnętrznych

Wyszukiwanie, kompilacja, kopiowanie, notowanie, ku-pno gotowych zbiorów danych

Źródła

pier-

wotne

Pomiary pierwotne

Pierwotne

sondaże

pośrednie

Ankiety

Ankieta pocztowa

Ankieta prasowa

Ankieta audytoryjna

Ankieta ogólna

Ankieta bezpośrednia

Inne sondaże

pośrednie

Metoda delficka

Wywiad telefoniczny

Pozostałe metody

sondaży pośrednich

Pierwotne

sondaże

bezpo-

średnie

Wywiady

Wywiad osobisty

Wywiad grupowy

Metody projekcyjne

Inne sondaże

bezpośrednie

Pomiary fizjologiczne

Metody obserwacji

Rejestracja i spis (panele)

Degustacje i oceny próbek

Ekspery-

menty

Laboratoryjne

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin