Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
System informacji marketingowej
Pojęcie:
System informacji marketingowej (SIM) to osoby, wyposażenie oraz procedury związane ze zbieraniem, segregowaniem oraz dystrybucją informacji służącej podejmowaniu decyzji marketingowych.
Struktura:
Ø wewnętrzne sprawozdania (zamówienia, raporty ze sprzedaży, dane o poziomie zapasów itp.);
Ø obserwacja otoczenia (personel ds. sprzedaży, dystrybutorzy, agencje badawcze itp.);
Ø badania marketingowe (wg Ph. Kotlera to „...systematyczne planowanie, zbieranie, analiza i przekazywanie danych i informacji istotnych dla sytuacji marketingowej w jakiej znajduje się przedsiębiorstwo”);
Ø informacje ze źródeł wtórnych (prasa fachowa, publikacje statystyczne, listy adresowe itp.).
Elementy systemu informacji marketingowej
|
Typowy proces badania marketingowego
Podstawowa klasyfikacja błędów
w badaniach marketingowych
1. Analiza i określenie problemu badawczego.
2. Wstępne zaprojektowanie procesu doboru próby.
3. Wybór form pomiaru źródeł wtórnych i pierwotnych.
4. Wybór instrumentów pomiarowych i ich wstępne zaprojektowanie.
5. Wybór metod redukcji i analizy danych uzyskanych z pomiarów.
6. Zaprojektowanie badania i określenie jego kosztów.
7. Określenie wartości informacji otrzymanej z badania.
8. Opracowanie propozycji badawczych.
Etapy definiowania problemu badawczego
1. Określenie problemu decyzyjnego.
2. Przeprowadzenie analizy sytuacji (określenie miejsca firmy w otoczeniu ekonomicznym w związku z rozpatrywanym procesem decyzyjnym).
3. Ustalenie rodzaju danych, niezbędnych do rozwiązania problemu badawczego.
4. Sformułowanie problemu badawczego.
5. Postawienie hipotez badawczych (próbnych wyjaśnień, których potwierdzenie albo odrzucenie nastąpi w trakcie badań).
6. Określenie pytań szczegółowych, wynikających z problemu badawczego.
Transformacja problemu decyzyjnego
na problem badawczy
Metody zbierania danych ze źródeł wtórnych i pierwotnych
Rodzaje
źródeł
pomiarów
Formy
Wybrane
metody pomiarów
Źródła
wtórne
Pomiary
Zbieranie
danych
wewnętrznych
Wybór, kolekcjonowanie, studiowanie różnych źródeł wtórnych wewnątrz firmy
zewnętrznych
Wyszukiwanie, kompilacja, kopiowanie, notowanie, ku-pno gotowych zbiorów danych
pier-
wotne
Pomiary pierwotne
Pierwotne
sondaże
pośrednie
Ankiety
Ankieta pocztowa
Ankieta prasowa
Ankieta audytoryjna
Ankieta ogólna
Ankieta bezpośrednia
Inne sondaże
Metoda delficka
Wywiad telefoniczny
Pozostałe metody
sondaży pośrednich
bezpo-
średnie
Wywiady
Wywiad osobisty
Wywiad grupowy
Metody projekcyjne
bezpośrednie
Pomiary fizjologiczne
Metody obserwacji
Rejestracja i spis (panele)
Degustacje i oceny próbek
Ekspery-
menty
Laboratoryjne
stary_hipis