Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
HANDEL:
to działalność gosp., polegająca na zawodowym pośredniczeniu w wymianie towarów czyli na ich zakupie w celu dalszej odsprzedaży. Funkcjonowanie handlu opiera się na pracy licznych przed., jedn. gosp., które włączając się w proces dystrybucji towarów pełnią wiele użytecznych funkcji zarówno na rzecz producentów (dostawców towarów) jak i klientów.
Polska po 1989r.: przyrost dział. Handlowej (ponad 1 milion jedn. handlowych)
Handel ulega prywatyzacji i pełni wiele funkcji – możemy kupować w mniejszych ilościach, to co chcemy i gdzie chcemy.
Biała Księga dot. Handlu (UE): 5mln – podmiotów zajmuje się handlem, wytwarza PKB ok.
640mld Euro, 21,5mln pracuje w handlu.
UJĘCIA HANDLU:
· Podmioty gospodarcze: gosp. domowe, przedsiębiorstwa
· Rodzaj działalności: wymiana dóbr (d. materialne, nieruchomości, prawa, usługi, d. nominalne)
· Podmioty gospodarcze: przedsiębiorstwa
· Rodzaj działalności: wymiana dóbr materialnych, które nie podlegają dalszemu przetworzeniu
· Podmioty gospodarcze: inne przed., przed. Handlowe
· Rodzaj działalności: zakup dóbr materialnych w celu ich odsprzedaży w niezmienionej formie. HANDEL (samodzielny, komisowy, agencyjny)
· Rodzaj działalności: zakup i sprzedaż dóbr we własnym imieniu na własny rachunek i ryzyko
PODSTAWOWE TEORIE HANDLU:
1. Usługowa podkreśla że istotą w dział. handlowej jest wytwarzanie usług, które polegają na stworzeniu klientom odpowiednich udogodnień przy sprzedaży.
W teorii wyróżnia się 4 podst. kategorie wytwarzania usług:
2. Funkcjonalna opiera się na koncepcji istnienia dwóch układów masy towarowej: początkowego (sfera produkcji, wąski asortyment, duże partie dostaw) i końcowego (sfera konsumpcji ,musi być dostosowany do preferowanego popytu odbiorców). Między tymi układami rozwija się wyspecjalizowana działalność handlu.
FUNKCJA HANDLU:
Punktem wyjścia określenia funkcji handlu jest na ogół stwierdzenie występowania w gosp rozbieżności o charakterze obiektywnym pomiędzy podażą dóbr, kreowaną przez produkcję a popytem ze strony ostatecznych klientów.
Popyt
Wytwórcy
Nabywcy
ROZBIEŻNOŚCI (z pkt. widzenia
przestrzeni, czasu, cech prod., ilości,
postrzegania produktu)
Podaż
Jerzy Dietl wyróżnia jedną podst. funkcję handlu określaną jako funkcja dystrybucyjna. Jej istota wyraża się doprowadzeniu do zawarcia umowy kupna – sprzedaży i jej realizacji .
Do funkcji pomocniczych Dietl zalicza funkcje:
· tworzenie różnych użyteczności dla pośrednich i ostatnich nabywców oraz dla dostawców
· utrzymywania kontroli zapasów
· informowania dostawców i pozostałych uczestników procesu dystrybucji
· pobudzania popytu przez aktywne oddziaływanie na rynek
· redystrybucji dochodu społecznego
· wzrostotwórcza i cywilizacyjno-kulturowa
1. Marketing zakupu obejmuje wszystkie działania skierowane na dostosowanie w celu włączenia ich do programu marketingu przedsiębiorstwa.
2. Marketing sprzedaży polega na celowym doborze i wzajemnym zintegrowaniu zestawu instrumentu marketingu skierowany na określony rynek docelowy. Zakup i sprzedaż towarów można uznać za kluczowe obszary marketingu w handlu.
na rynek konsumenta)
Konsumenci
HANDEL
Jako
„Gate Keeper”
Towary jakie towary
Należności jaka ma być płaca
jakie informacje
Informacje dotrą do konsum.
TRENDY W MARKETINGU HANDLOWYM:
Można wykazać kilka trendów w marketingu handlowym, które mają wpływ na działanie marketing przedsiębiorstwa:
(łamana – testowanie, rozwój; oś X – czas; oś Y – spadek, zysk)
ELEMENTY MARKETINGU MIX W HANDLU
Różne są koncepcje elementów marketingu mix:
Oferta przedsiębiorstwa handlowego
· Lokalizacja (sklepów w przestrzeni, towarów w sklepie)
· Polityka asortymentowa (szerokość, głębokość)
· Kształtowanie cen (marża handlowa)
· Strategia promocji (promocja sprzedaży, sprzedaż osobista, reklama, propaganda marketingowa)
INSTRUMENTY MARKETINGU MIX przedsiębiorstwo oddziaływujące na rynek, środki nabywcze
Mc Bartny (1969r.) „4P”:
· Produkt (lista asortymentu, wpływ na ilość asortymentu, a nie na
jakość)
· Cena (wpływ na marżę)
· Promocja
· Dystrybucja (lokalizacja handlu, lokalizacja towaru w sklepie)
WYMIARY PRODUKTÓW
· Szerokość asortymentu (na jakim będzie rynku: hipermarket, dyskont)
· Głębokość asortymentu (rodzaje danego asortymentu: np. kawa Inka, mocca)
OFEROWANY ASORTYMENT POWINIEN
· zaspokajać potrzeby wybranych segmentów nabywców
· dostarczać nabywcom konkretnych korzyści
· wyraźnie odróżniać się od asortymentu konkurencji
KRYTERIA KSZTAŁTOWANIA SIĘ ASORTYMENTU:
· ukierunkowanie oferty asortymentu na potrzeby głównego klienta i zapewnienie mu wysokiego standardu obsługi
· koncentracja na sprzedaży towarów o szybkiej rotacji
· elastyczność oferty asortymentowej
STRATEGIE PRZECIWSTAWNE
· strategia uniwersalizacji – sprzedaje się dużo i wszystkiego
· strategia specjalizacji – np. księgarnie: językowe, muzyczne
CECHY ASORTYMENTU PRODUKTÓW
Szerokość (liczba linii Wąski Szerokość
produktów)
Głębokość
(liczba odmian prod.
w całej linii)
Płytki (mały wybór) 300-400 homogenicznych 7000-1000 heterogeniczn.
produktów (np. asortyment produktów
małego sklepu) (asortyment supermarketu)
Głęboki (duży wybór) 1000-5000 homogenicznych 10000-300000 heterogenicz.
...
stary_hipis