Spis treści :
I Marketing - podstawowe wiadomości
1. Pojecie marketingu
2. Podstawowe zadania
3. Marketing tradycyjny
4. Podstawowe czynniki rozwoju marketingu
5. Rodzaje marketingu
6. Sferowe kryteria podziału marketingu
II Internet – podstawowe wiadomości
1. Możliwości sieci internetowej
2.Reklama w internecie 3. Marketing w sieci
1. Przedmiot marketingu - Site
2. Określenie zasięgu oddziaływania situ.
3. Określenie grupy docelowej.
4. Zlokalizowanie grupy docelowej w Sieci.
5. Formy zaanonsowania situ grupie docelowej
I Marketing – podstawowe wiadomości
1. MARKETING – def. Jako prowadzenie działalności na rzecz realizacji celów organizacji czyli przedsięb. Firmy polegającej na przewidywaniu potrzeb nabywców i kierowaniem przepływem od prod. do nabywcy produktów czyli dóbr i usług, które zaspokajają potrzeby rynku.
M. określamy jako maksymalizację dochodu i rozwój przedsiębiorstwa przez poznanie i zaspokojenie potrzeb konsumentów.
M. jest to proces społeczny dzięki któremu jednostki i grupy otrzymują to czego potrzebują wytwarzając produkty i wymieniają się z innymi podmiotami. Zad. M. Jest wiązanie podmiotów gosp. Z otoczeniem polega ono na dostosowaniu się do zachodzących zmian, warunków rynkowych.
2. PODSTAWOWE ZADANIA:
Określenie potrzeb
Kształtowanie produktu
Tworzenie i utrzymanie popytu
Ustalenie polityki rynkowej
Finansowanie obrotu towarowego
Działanie związane z fizycznym ruchem towaru
3. MARKETING TRADYCYJNY (do 50 lat) zw. biernym- polega on na tym, że pkt. Wyjścia działalności firmy były produkty już wytwarzane. W okresie tym panował rynek sprzedawcy na którym przewagę miał producent.
Przekształcenie rynku sprzedawcy w rynek nabywcy o przewadze konsumenta oraz wzrost konkurencji spowodowały iż powstała konieczność zastosowania innej taktyki marketingowej, którą określono mianem marketingu dynamicznego zwanego również aktywnym. Istotą marketingu dynam. Wyraża się w innym stosunku do rynku , którego badanie staje się pkt. Wyjścia działalności marketingowej.Bada się reakcje nabywców na produkty, cenę, miejsce. W/g tej koncepcji producent przed powzięciem decyzji o rozpoczęciu produkcji danego dobra konfrontuje jego centrum użytkowe z potencjalnymi nabywcami. Uruchomienie produkcji zależy zatem od pomyślnych wyników przeprowadzonych badań.
Istotą marketingu jest tworzenie potencjalnego dobra w postaci formy, czasu miejsca i posiadania będącym jednocześnie zbiorem korzyści dla nabywcy.
Podstawowe zadanie marketingu jest poszukiwanie niszy rynkowej.
Tworzenie produktu lub usługi , który zapełni tę lukę.
4.PODSTAWOWE CZYNNIKI ROZWOJU MARKETINGU:
Rozwój asortymentu i warunków bytowych ludności
Rozwój konkurencji wynikającej ze zróżnicowania jakości produktów
Zmiany czynników stanowiących otoczenie przedsiębiorstwa
Powiększenie się zasięgu rynku wykorzystanie marketingu przez inst. poza gospodarcze np.: szpitale, szkoły itp.
Zaangażowanie ludzi o różnych profesjach i wykształceniu. Konkurencja zmusza do intensywnej działalności marketingowej.
5.RODZAJE MARKETINGU – głównym czynnikiem różnicującym jest charakter popytu
Popyt negatywny nie mający uzasadnienia społecznego i ekonomicznego i jest to stan gdy na dużej części rynku produkt nie jest akceptowany:
Przyczyny:
Niechęć do konsumpcji ze względów zwyczajowych i religijnych (np. konina, baranina) wtedy ma zastosowanie mark. przekonujący czyli przekonuje opory. Jest on kosztowny , wymaga uporu i czasu konsekwencji i trafnego argumentowania.
Jest to popyt negatywny uzasadniony społ. I ekonomicznie. Jest to stan gdy największe segmenty rynku nie akceptują danego produktu opierając się na przesłaniach racjonalnych najczęściej jakości. Wtedy ma zastosowanie mark. zmieniający strukturę podaży.
Brak popytu – nie zgłoszenie zapotrzebowania na dany produkt lub obojętność w stosunku do niego. Ma zastosowanie wtedy marketing pobudzający przybierający 3 formy:
przybliżenie produktu do konsumenta i pobudzenie jego potrzeb
oddziaływanie na otoczenie czynniki zewnętrzne
lepsza lokalizacja przestrzenna produktów stanowiących przedmiot dystrybucji w celu ułatwienia im nabycia.
Popyt potencjalny (wyczekujący) konsumenci lub inni nabywcy oczekują na pojawienie się na rynku dobra lub usługi mogącej zaspokoić już istniejące potrzeby , których dotychczas nie zaspokojono. Stosuje się wtedy mark. rozwojowy skierowany na producentów. Celem jest wyprodukowanie produktu zapewniającego niszę rynkową. Polega ona na rozwoju badań i wspieraniu produkcji.
Popyt nowy – istnieje wtedy gdy konsument nabywa po raz pierwszy produkt lub usługę. Stosuje się wtedy mark. rozwojowy , który jest skierowany na nabywcę.
Obniżenie się popytu – wynika to z małej aktywności w zakresie marketingu lub obniżenie się dochodów nabywców. Celem mark. jest odnowa popytu , jego pobudzenie czyli remarketing. Można to osiągnąć podkreślając nieznane dotąd zalety towaru.
Popyt nieregularny – przejawia się krótkotrwałymi wahaniami nieskoordynowanymi ze zmianami podaży. Powoduje konieczność działań marketingowych , których celem jest synchronizacja popytu i podaży. Mark. zsynchronizowany np. wyprzedaż posezonowa lub przedłużenie sezonu turystycznego. Mark. zachowawczy znajduje zastosowanie przy popycie zaspokojonym. Celem jest podtrzymanie popytu.
Popyt niezaspokojony o charakterze przejściowym. Występuje w sytuacji okresowej przewagi popytu nad podażą. Wtedy należy obniżyć popyt co nazywamy marketingiem oburzającym zwanym też demarketingiem.
Popyt niezaspokojony o trwałym charakterze. Występuje wtedy gdy nadwyżka popytu nad podażą utrzymuje się i wynika z niedorozwoju produkcji.
Popyt szkodliwy występuje wtedy kiedy zaspokojenie istn. popytu jest niewskazane ze względów społecznych. Stosuje się wtedy mark. przeciwdziałający np. informacja o szkodliwości tytoniu i alkoholu.
6. SFEROWE KRYTERIA PODZIAŁU MARKETINGU
PRODUKCYJNY
HANDLOWY
USŁUGOWY
Wyróżniamy marketing krajowy i międzynarodowy, jak również marketing sprzedaży czyli zbytu oraz kupna czyli zaopatrzenia. Podkreślić należy ,że niezale...
stary_hipis