marketing i internet - podstawy.doc

(109 KB) Pobierz
Spis treści :

 

 

 

Spis treści :

 

 

 

I Marketing - podstawowe wiadomości

1.     Pojecie marketingu 

2.     Podstawowe zadania

3.     Marketing tradycyjny

4.     Podstawowe czynniki rozwoju marketingu

5.     Rodzaje marketingu

6.     Sferowe  kryteria podziału marketingu

     

II  Internet – podstawowe wiadomości

 

    1. Możliwości sieci internetowej

    2.Reklama w internecie
    3. Marketing w sieci

        1. Przedmiot marketingu - Site

        2. Określenie zasięgu oddziaływania situ.

        3. Określenie grupy docelowej.

        4. Zlokalizowanie grupy docelowej w Sieci.

        5. Formy zaanonsowania situ grupie docelowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        I  Marketing – podstawowe wiadomości

 

 

1. MARKETING               def. Jako prowadzenie działalności na rzecz realizacji celów organizacji czyli przedsięb. Firmy polegającej na przewidywaniu potrzeb nabywców i kierowaniem przepływem od prod. do nabywcy produktów czyli dóbr i usług, które zaspokajają potrzeby rynku.

M. określamy jako maksymalizację dochodu i rozwój przedsiębiorstwa przez poznanie i zaspokojenie potrzeb konsumentów.

M. jest to proces społeczny dzięki któremu jednostki i grupy otrzymują to czego potrzebują wytwarzając produkty i wymieniają się z innymi podmiotami. Zad. M. Jest wiązanie podmiotów gosp. Z otoczeniem polega ono na dostosowaniu się do zachodzących zmian, warunków rynkowych.

 

2. PODSTAWOWE ZADANIA:

 

Określenie potrzeb

Kształtowanie produktu

Tworzenie i utrzymanie popytu

Ustalenie polityki rynkowej

Finansowanie obrotu towarowego

Działanie związane z fizycznym ruchem towaru

 

3. MARKETING TRADYCYJNY               (do 50 lat) zw. biernym- polega on na tym, że pkt. Wyjścia działalności firmy były produkty już wytwarzane. W okresie tym panował rynek sprzedawcy na którym przewagę miał producent.

Przekształcenie rynku sprzedawcy w rynek nabywcy o przewadze konsumenta oraz wzrost konkurencji spowodowały iż powstała konieczność zastosowania innej taktyki marketingowej, którą określono mianem marketingu dynamicznego zwanego również aktywnym. Istotą marketingu dynam. Wyraża się w innym stosunku do rynku , którego badanie staje się pkt. Wyjścia działalności marketingowej.
Bada się reakcje nabywców na produkty, cenę, miejsce. W/g tej koncepcji producent przed powzięciem decyzji o rozpoczęciu produkcji danego dobra konfrontuje jego centrum użytkowe z potencjalnymi nabywcami. Uruchomienie produkcji zależy zatem od pomyślnych wyników przeprowadzonych badań.

Istotą marketingu jest tworzenie potencjalnego dobra w postaci formy, czasu miejsca i posiadania będącym jednocześnie zbiorem korzyści dla nabywcy.

Podstawowe zadanie marketingu jest poszukiwanie niszy rynkowej.

Tworzenie produktu lub usługi , który zapełni tę lukę.

 

 

 

 

4.PODSTAWOWE CZYNNIKI ROZWOJU MARKETINGU:

 

Rozwój asortymentu i warunków bytowych ludności

Rozwój konkurencji wynikającej ze zróżnicowania jakości produktów

Zmiany czynników stanowiących otoczenie przedsiębiorstwa

Powiększenie się zasięgu rynku wykorzystanie marketingu przez inst. poza gospodarcze np.: szpitale, szkoły itp.

Zaangażowanie ludzi o różnych profesjach i wykształceniu. Konkurencja zmusza do intensywnej działalności marketingowej.

 

5.RODZAJE MARKETINGU głównym czynnikiem różnicującym jest charakter popytu

Popyt negatywny nie mający uzasadnienia społecznego i ekonomicznego i jest to stan gdy na dużej części rynku produkt nie jest akceptowany:

Przyczyny:

Niechęć do konsumpcji ze względów zwyczajowych i religijnych (np. konina, baranina) wtedy ma zastosowanie mark. przekonujący czyli przekonuje opory. Jest on kosztowny , wymaga uporu i czasu konsekwencji i trafnego argumentowania.

Jest to popyt negatywny uzasadniony społ. I ekonomicznie. Jest to stan gdy największe segmenty rynku nie akceptują danego produktu opierając się na przesłaniach racjonalnych najczęściej jakości. Wtedy ma zastosowanie mark. zmieniający strukturę podaży.

Brak popytu nie zgłoszenie zapotrzebowania na dany produkt lub obojętność w stosunku do niego. Ma zastosowanie wtedy marketing pobudzający przybierający 3 formy:

przybliżenie produktu do konsumenta i pobudzenie jego potrzeb

oddziaływanie na otoczenie czynniki zewnętrzne

lepsza lokalizacja przestrzenna produktów stanowiących przedmiot dystrybucji w celu ułatwienia im nabycia.

Popyt potencjalny (wyczekujący) konsumenci lub inni nabywcy oczekują na pojawienie się na rynku dobra lub usługi mogącej zaspokoić już istniejące potrzeby , których dotychczas nie zaspokojono. Stosuje się wtedy mark. rozwojowy skierowany na producentów. Celem jest wyprodukowanie produktu zapewniającego niszę rynkową. Polega ona na rozwoju badań i wspieraniu produkcji.

Popyt nowy istnieje wtedy gdy konsument nabywa po raz pierwszy produkt lub usługę. Stosuje się wtedy mark. rozwojowy , który jest skierowany na nabywcę.

Obniżenie się popytu wynika to z małej aktywności w zakresie marketingu lub obniżenie się dochodów nabywców. Celem mark. jest odnowa popytu , jego pobudzenie czyli remarketing. Można to osiągnąć podkreślając nieznane dotąd zalety towaru.

Popyt nieregularny przejawia się krótkotrwałymi wahaniami nieskoordynowanymi ze zmianami podaży. Powoduje konieczność działań marketingowych , których celem jest synchronizacja popytu i podaży. Mark. zsynchronizowany np. wyprzedaż posezonowa lub przedłużenie sezonu turystycznego. Mark. zachowawczy znajduje zastosowanie przy popycie zaspokojonym. Celem jest podtrzymanie popytu.

Popyt niezaspokojony o charakterze przejściowym. Występuje w sytuacji okresowej przewagi popytu nad podażą. Wtedy należy obniżyć popyt co nazywamy marketingiem oburzającym zwanym też demarketingiem.

Popyt niezaspokojony o trwałym charakterze. Występuje wtedy gdy nadwyżka popytu nad podażą utrzymuje się i wynika z niedorozwoju produkcji.

Popyt szkodliwy występuje wtedy kiedy zaspokojenie istn. popytu jest niewskazane ze względów społecznych. Stosuje się wtedy mark. przeciwdziałający np. informacja o szkodliwości tytoniu i alkoholu.

 

6. SFEROWE KRYTERIA PODZIAŁU MARKETINGU

 

PRODUKCYJNY

HANDLOWY

USŁUGOWY

Wyróżniamy marketing krajowy i międzynarodowy, jak również marketing sprzedaży czyli zbytu oraz kupna czyli zaopatrzenia. Podkreślić należy ,że niezale...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin