Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Marketing a konsumpcja – wykład
1. Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu:
Marketing – to planowanie i realizacja produktu (usługi, idei) oraz jego ceny, dystrybucji, promocji w celu doprowadzenia do sprzedaży produktu i realizacji celów nabywcy i sprzedawcy.
2. Philip Kotler:
Marketing – to sposób działania na rynku
· identyfikacja, badanie i kształtowanie potrzeb nabywców
· określenie, które z tych potrzeb firma może zaspokoić najlepiej (nie gorzej niż konkurenci)
· zaprojektowanie, wytworzenie i sprzedaż odpowiednich produktów (usług)
· mobilizowanie każdego pracownika firmy, aby dążył do zaspokojenia potrzeb nabywców
3. Philip Kotler (superprosto):
Marketing – zyskowne zaspokajanie potrzeb nabywców
Mikro- i makrootoczenie firmy:
nabywcy
dostawcy
firma
konkurenci
Makrootoczenie
Ekonomiczne
Społeczne i kulturowe
Technologiczne
Prawne
- wzrost gospodarczy
- inflacja
- oprocentowanie kredytu
- dochody konsumentów
- inne
- trendy demograficzne
- preferencje, hierarchia wartości konsumentów
- postęp technologiczny w branży
- trendy w technikach dystrybucji
- przepisy regulujące: konkurencję, bezpieczeństwo produktu, promocję
KRYTERIA WYRÓŻNIENA MIKRO- I MAKROOTOCZENIA:
1) mikrootoczenie – to te czynniki, na które firma ma wpływ, na które oddziałuje
2) makrootoczenie – te czynniki firma musi przyjąć i dostosować się do nich, ale np.: lobbing – firma może wpływać na niektóre czynniki makrootoczenia
MARKETING NA RYNKU:
a) instytucjonalnym (I):
- nabywcy – konsumenci (gospodarstwa domowe)
b) konsumpcyjnym (K):
- nabywcy – firmy, instytucje rządowe, samorządowe, organizacje non-profoit
Popyt pochodny (derived demand) – popyt na środki produkcji. Jest to pochodna popytu na odpowiednie środki konsumpcji
CHARAKTERYSTYKA NABYWCÓW I SPRZEDAWCÓW
a) r. instytucjonalny - profesjonaliści, towaroznawcy, technicy, handlowcy, prawnicy
· cel zakupu wyraźnie określony (produkcja, inwestycje)
· kryteria wyboru racjonalne – ekonomiczne i techniczne m.in. szybkość i punktualność dostaw, after sales service
· decyzje nabywcze – wynik współpracy różnych działów i pracowników firmy (centra zakupu)
b) r. konsumpcyjny – konsumenci – ograniczona wiedza rynkowa, prawnicza
· konsumenci – duża rola motywacji pozaekonomicznej, spontaniczności, impulsywności
PRODUKTY:
a) r. instytucjonalny:
· głównie środki produkcji, usługi dla firm
· powszechny leasing
b) r. konsumpcyjny:
· większa rola wzornictwa (design) opakowania, mody, prestiżu
CENY:
· często występuje negocjowanie (rabaty ilościowe, sezonowe, skonta, itd.)
· ceny są na ogół stałe
DYSTRYBUCJA:
· często występuje niewielu nabywców i sprzedawców produktu
· duża skala transakcji
· umowa określa precyzyjnie warunki transakcji
· krótsze kanały dystrybucji (powszechny – marketing bezpośredni
· większa rola sprzedaży osobistej
PROMOCJA:
· reklama głównie informacyjna
· duża rola prasy fachowej, targów, wystaw
· duża rola sprzedaży osobistej (przedstawiciele handlowi)
· sprzedaż często na podstawie opisu produktu (np.: katalogu)
· większa skala promocji (zwłaszcza reklama i promocja wspomagająca)
· większa rola środków masowego przekazu (tv, out-door w reklamie)
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA POSTĘPOWANIE KONSUMENTÓW:
Znajomość tych czynników jest podstawą planowania marketingowego firmy a zatem prowadzi do powodzenia firmy
1. Potrzeby – są bodźcem do działania
Potrzeba (need) – poczucie brak(u) czynnika niezbędnego człowiekowi dla dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego
Hierarchia potrzeb Maslow’a:
1) potrzeby fizjologiczne (głód, pragnienie)
2) potrzeby bezpieczeństwa (pewność, ochrona)
3) poczucie społeczne (poczucie przynależności)
4) potrzeby szacunku i uznania (poczucie własnej wartości, uznanie, status)
5) potrzeby samorealizacji
Potrzeby te tworzą pewną hierarchię i są zaspokajane kolejno od najpilniejszych do mniej pilnych
Zapotrzebowanie – forma, jaką przybiera potrzeba w danej kulturze (warunkach cywilizacji) i pod wpływem osobowości konkretnego człowieka (np.: potrzeba muzyki – taka sama w różnych grupach wiekowych a zapotrzebowanie na sprzęt do odtwarzania jest różne)
Motyw – potrzeba dostatecznie intensywna, by skłaniać człowieka do szukania sposobów jej zaspokojenia (wg psychologii)
W marketingu motyw – to przyczyna, dla której konsument kupuje towar (markę) oraz zaspokaja potrzeby i postępuje na rynku w określony sposób
Wyróżniamy motywy:
- racjonalne
- emocjonalne – np.: moda
Zakup – wynik działania wielu motywów
Przykładowe motywy:
- właściwości użytkowe, cena, moda, małe zużycie prądu, wody, paliw, oddziaływanie na środowisko, oddziaływanie na zdrowie, estetyka opakowania, reklama, itp....
2. Wartości (values) – rzeczy materialne, idee, cechy rzeczy i ludzi, wysoko cenione w danej zbiorowości społecznej
Przykładowe wartości:
- wygodne życie, czas wolny, wiedza, materialne, zdrowie, czyste środowisko, prestiż, rodzina
Wartości tworzą hierarchię:
a) jednostkową, indywidualną
b) w grupach (segmentach) np.: młodzież, starsi, biznesmeni
* czas wolny jest coraz bardziej cenioną wartością
* czyste środowisko – wzrost znaczenia
* zdrowie, sylwetka, wygląd
* zadanie dla firm:
- śledzić przemiany hierarchii wartości
- dostosowywać marketing
Znaczenie dla marketingu ma tu reklama. Konsument jest istotą wielomotywacyjną. W dobrej reklamie eksponuje się różne cechy, które składają się na wiązkę wartości
3. Cechy osobowe konsumentów, które kształtują ich postępowanie:
- demograficzne – wiek, płeć
- ekonomiczne – dochód, wyposażenie gospodarstwa
- psychosocjologiczne – styl życia, zamiłowania, wartości
* wiek, etap cyklu życia gospodarstwa – wpływ:
- sposób odżywiania się i ubierania
- spędzanie wolnego czasu
- wyposażenie gospodarstwa
* zawód, funkcja – np.: menadżerowie – wpływ czynnika prestiżowego
* sytuacja materialna: dochód, wyposażenie w DTU
- większy dochód – większy fundusz swobodnej decyzji, zasoby finansowe w dyspozycji konsumenta po zaspokojeniu podstawowych potrzeb
- walka firm o fundusz swobodnej decyzji (ta część dochodu, która pozostaje po zaspokojeniu potrzeb na minimalnym poziomie)
W miarę wzrostu dochodów konsumentów maleje rola ceny jako motywu postępowania konsumentów
* postawy – pozytywny lub negatywny, utrwalony pogląd jednostki lub segmentu konsumentów, dotyczący produktów, marek, firm np.: postawy wobec:
- produktów polskich, zagranicznych
- zdrowej i dietetycznej żywności
- marek samochodów
* styl życia – charakterystyczny dla jednostki (segmentu) sposób zaspokajania potrzeb:
- spędzania wolnego czasu
- odżywiania
- urządzania mieszkania
4. Środowisko społeczne – wpływ na konsumenta
* grupy odniesienia (reference groups) – grupy społeczne, które mają bezpośredni (face to face) lub pośredni wpływ na postępowanie rynkowe, opinie, postawy konsumenta
- wpływ bezpośredni – grupy pierwotne (kontakty częste np.: rodzina) i wtórne (rzadziej)
...
stary_hipis