Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
GENEZA MARKETINGU
Działania wyrastają z praktyki
Pierwsze działania marketingowe- połowa XIX wieku. Najpierw w USA- po wojnie secesyjnej. W Pensylwanii w 1911r. pierwsze wykłady z marketingu produktów.
W Europie po 1950r.
W Polsce 1956r. pierwsze wykłady w SGFiS prof. Klemens Białecki.
Dyscypliny naukowe z których czerpie:
Ekonomia, psychologia, socjologia, ekonometria.
Zajmuje się produkcją, konsumentem, obecnie także wirtualny oraz relacyjny.
Dwa kierunki rozwoju marketingu wirtualnego:
- biznes dla konsumentów (książki, płyty)
- biznes dla biznesu (dla firm)
Cechy:
- przedsiębiorstwa koncentrują uwagę na konsumencie, celem jest zwiększenie rynku
- wzrastające znaczenie znaku handlowego (marki produktu)
- koncentracja na korzyściach, w mniejszym stopniu skupiają uwagę na produkcie i jego cechach użytkowych
- elastyczność działania, przedsiębiorstwa zakładają próby konsumentów
- rosnące znaczenie etyki
- dobre relacje z otoczeniem
- odpowiedzialność wszystkich pracowników za pozycję firmy
- promowanie w długim okresie czasu (planowanie strategiczne)
„Marketing to prowadzenie działalności gospodarczej dotyczącej przepływu towarów i usług od producenta do konsumenta lub użytkownika”
Amerykańskie Stowarzyszenie marketingu (1941)
„skoordynowana działalność przedsiębiorstw na które składają się: tworzenie produktu, opakowania, badanie rynku i promocja w celu osiągnięcia optymalnego obrotu i zysku”
Sfery marketingu:
- grup konsumpcyjnych (do gospodarstw domowych i indywidualnych)
- dóbr inwestycyjnych (usługi na rzecz przemysłu)
- marketing organizacji naukowców
„proces społeczny i zarządczy, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów”
Aspekty w definicjach marketingu:
1. koncepcyjny- widzący w marketingu specyficzny sposób myślenia oraz sposób działania na rynku
2. narzędziowy- określając marketing jako proces oddziaływania na rynek
3. informacyjno-decyzyjny- obejmujący mechanizmy kierowania oraz sposób i motywy podejmowania decyzji.
Orientacje rynkowe:
1. orientacja produkcyjna
2. orientacja dystrybucyjna (sprzedażowa)
3. orientacja marketingowa
- rynek docelowy
- potrzeby konsumentów
- marketing skoordynowany
- rentowność
Produkt:
Promocja:
Dystrybucja:
Cena:
jakość
wzór
cechy
marka
opakowanie
serwis
gwarancja
przychody
pr. sprzed.
reklama
personel odpowiedzialny za sprzedaż
public relations
marketing bezpośredni
kanały
zasięg terytorialny
oferowany asortyment
lokata
zapasy
transport
cena katalogowa
rabaty
okres płatności
warunki kredytu
Marketing mix jest zbiorem narzędzi marketingowych, które stosuje przedsiębiorstwo w celu realizacji zamierzonych celów marketingowych na docelowym rynku działania.
Typy potrzeb:
1. artykułowane
– klient pragnie kupić produkt (np. tani)
2. realne
- klient chce produkt, który jest tani w użytkowaniu
3. nieartykułowane
- klient oczekuje od sprzedawcy sprawnej rzeczowej informacji
4. drobnej przyjemności
5. ukryte
- klient chce aby wybór jakiego dokonał oceniany był właściwie przez jego otoczenie
Oznacza:
- potrzeby skoordynowania różnych instrumentów marketingowych
- potrzebę skoordynowania prac działów przedsiębiorstwa
rentowność- stałe dochody powodują właściwe zyski
Marketing społeczny- działanie przedsiębiorstwa jest skierowane na realizowanie potrzeb konsumenta, troszczy się o środowisko naturalne
Wyzwania dla marketingu:
- globalizacja gospodarki
- ochrona środowiska
Każda organizacja jest otoczona ekonomicznie, prawnie i społecznie
Otoczenie:
- stałe
- zmienne
- stałe o charakterze burzliwym
otoczenie stałe (organizacje działające na rynkach względnie stabilnych) cechy:
- hierarchiczna struktura kierowania (wojsko, uczelnia)
- władzy i komunikowania się
- wysoka specjalizacja zadań i funkcji wewnątrz organizacji
- szczegółowe określenie kompetencji
- odpowiedzialność na każdym stanowisku pracy
- przewaga komunikowania się pionowego nad poziomym
- istnienie szczególnych instrukcji i zarządzeń
- przypisanie autorytetu poszczególnych uczestników organizacji z zajmowanym stanowiskiem w hierarchii (służbowym)
Otoczenie zmienne (burzliwe) model adaptacyjno- organiczny, cechy:
- słabo sformalizowana, elastyczna i ulegająca przekształceniom struktura organizacyjna
- ogólne zadaniowe określenie zakresu działania
- zadania i kompetencje poszczególnych pracowników
- ścisła współpraca, bezpośrednie komunikowanie się pracowników z pominięciem pośrednich kanałów służbowych
- zanikanie władzy na rzecz współpracy i doradztwa
- znaczna samodzielność poszczególnych działów organizacji i poszczególnych jej członów
- powiązanie prestiżu z posiadaną wiedzą
- doświadczenie i umiejętności
Megatrendy w gospodarce:
1. gwałtowna globalizacja gospodarki
2. wzrost- renesans w sztuce
3. powstanie socjalizmu wolnorynkowego
4. globalizacja stylu życia
5. prywatyzacja w krajach o rozbudowanym systemie pomocy społecznej
6. wzrost znaczenia krajów strefy pacyficznej
7. wzrost znaczenia religii
8. wzrost znaczenia kobiet
9. wzrost znaczenia nauk biologicznych
10. wzrost znaczenia jednostek
Otoczenie
zależne
niezależne
1. niezależne:
- przyrodnicze
- konsumenci
- konkurenci
- instytuty rządowe
- warunki gospodarcze
- zasoby technologii
- środki masowej komunikacji
2. zależne- związane z kształtowaniem zasobów posiadanych przez przedsiębiorstwo
Model otoczenia organizacji:
globalne trendy rynkowe, przyroda
procesy demograficzne, przemiany
kulturalne i świadomościowe
Segment „natura” w skali masowej
Instytucje państwowe
właściciele
centrale
Segment Segment
„władza” Organizacja „gra”
klienci, dostawcy,
banki,firmy usługowe
firmy doradcze, giełdy
Segment „walka” firmy ubezpieczeniowe
konkurenci i przeciwnicyMARKETING MIX a otoczenie marketingowenabywcainstrumenty: produkt, cena, promocja, dystrybucja muszą łączyć się z otoczeniemczynniki otoczenia:demograficzne- struktura wiekowa, liczba ludności do 44 roku życia- skłonność do przemieszczania się; struktura etniczna; struktura wykształcenia- wskaźnik skolaryzacji, struktura gospodarstwa domowego)ekonomiczne• poziom i tempo rozwoju gospodarczego gosp. rolniczagosp. bazująca na eksporcie surowców naturalnychgosp. industrializacyjnagosp. uprzemysłowionagosp. informatyczno-naukowatechniczno- przyrodniczekulturowo- społeczne; składniki kultury:materialna (cywilizacyjna)duchowa (religia, relacje w domu)umysłowa (język, zakres informacji)prawne o. polityczne o. rynkowe PRODUKT o. prawne...
stary_hipis