badania marketingowe ryków zagranicznych (20 str).doc

(99 KB) Pobierz
Politechnika Koszalińska

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badania marketingowe rynków zagranicznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Spis treści

 

 

 

 

 

 

Wstęp                                                                                                                                                          str. 3

 

I.              Zakres badań                                                                                                                               str. 4

 

1.              Zakres badań rynków zagranicznych.                                                                                    str. 4

2.              Zakres badań elementów marketingu.                                                                                    str. 6

 

II.              Informacje wtórne rynków zagranicznych.                                                        str. 9

 

III.              Organizowanie badań w przedsiębiorstwie.                                                        str. 13

 

IV.              Praktyczne wykorzystywanie badań w budowie strategii                           

              Marketingowej.                                                                                                                              str. 18

Wnioski końcowe                                                                                                                              str. 19

Bibliografia                                                                                                                                            str. 20

Spis rysunków                                                                                                                                            str. 20                                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

 

 

              Na rynku zagranicznym w dzisiejszych czasach, przy dużej wymianie towarów, trzeba się konkretnie dostosować się do indywidualnego odbiorcy. Chcąc dysponować odpowiednią informacją o zjawiskach i ich zmianach zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa. Uchwycenie zmian zachodzących na rynkach zagranicznych nie jest rzeczą łatwą: z jednej strony, są one bowiem wynikiem wyjątkowo złożonych zjawisk ekonomicznych, społecznych i kulturowych, z drugiej zaś strony – szybkiego postępu technicznego i technologicznego. Stąd konieczna jest umiejętność dysponowania zestawem metod i technik badawczych, umożliwiających rozpoznanie sytuacji istniejącej w otoczeniu przedsiębiorstwa i pozwalających na usprawnienie procesów decyzyjnych w sferze marketingu międzynarodowego. 

              Praca  zawiera omówienie organizowanie badań marketingowych w przedsiębiorstwie, zakres badań, informacje wtórne w badaniach marketingowych rynków zagranicznych. Scharakteryzowałem organizowanie badań marketingowych w przedsiębiorstwie.

 

 

I.            Zakres badań.

1.    Zakres badań rynków zagranicznych.

W zakresie badań można wyodrębnić dwa rodzaje decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie obejmujących działanie na rynkach zagranicznych.

a)     decyzje strategiczne, wiążą się z wyborem rynków, kierunków i form działania oraz decyzji taktycznych, realizują przedsięwzięcia eksportowe oraz importowe na wybranych rynkach.

b)    decyzje o charakterze taktycznym, są to badania elementów rynku związane z mikroekonomią oraz elementami polityki marketingowej przedsiębiorstwa, w której występuje swoboda działania.

Badania strukturalne, powinny obejmować czynniki warunkujące dostęp do rynków zagranicznych oraz kształtować infrastrukturę ekonomiczno-finansową, polityczną i organizacyjną tych rynków.

Do zakresu badań strukturalnych należą dane dotyczące:

-                     położenia i warunków geograficznego

-                     sytuacji politycznej

-                     sytuacji demograficznej

-                     strategii rozwoju gospodarczego

-                     polityki handlu zagranicznego

-                     współpracy i korzystania z pomocy organizacji międzynarodowych związanych z handlem światowym

-                     regulacji prawnej w sferze prawnej

-                     poziomu rozwoju społeczno – kulturowego.

 

 

 

 

Badanie popytu jest ważnym elementem w eksporcie, ponieważ eksport pokazuje aktualne informacje zawierające wiarygodne potrzeby nabywców. Eksporterzy przy narastającej konkurencji są zmuszani do zwracania uwagi na czynniki, które wpływają na decyzje zakupu lub wybór produktu – jest ważne kiedy towar po raz pierwszy wchodzi na dany rynek zagraniczny.   

Do zakresu badania popytu zaliczamy takie problemy, jak:

-                     badanie wielkości rynku lub jego segmentu

-                     badanie czynników które oddziaływają na wielkość popytu

-                     badanie motywów postępowania konsumentów

-                     obliczanie wielkości popytu na nowe produkty

-                     badanie możliwości sprzedaży w przekroju terytorialnym

Badanie podaży określa sprzedaż ilości produktów i usług w danych warunkach po danej cenie, jak również pokazuje jej wielkość i strukturę oraz czynniki kształtujące w te elementy.

Zakres badania podaży obejmuje badanie:

-                     wielkości struktury produkcji

-                     udziałów w rynku

-                     rozmiarów i struktury eksportu i importu

-                     wielkości i struktury asortymentowej zapasów

Badanie cen pokazuje nam poznawanie poziomu, struktury oraz zasady ich ustalania i reakcje uczestników rynku na ich zmianę. Na rynkach towarowych (giełdy, akcje) obowiązują ceny światowe, które swym zasięgiem obejmują większą część obrotów towarem będącym przedmiotem handlu na rynku zagranicznym. Na tych rynkach zazwyczaj zawiera się duże transakcje według przyjętych warunków handlowych. 

 

 

 

 

2.       Zakres badań elementów marketingu.

Zakres badań rynków zagranicznych, ściśle związany jest z poszczególnymi instrumentami polityki marketingowej przedsiębiorstwa, z polityką produktu, dystrybucji, promocji i cen. Te badania instrumentów obejmują trzy zagadnienia: wymagania odbiorców, działalność konkurencji i własną.

Badanie produktu dostarcza informacji służących do podjęcia decyzji, które decydują o rozwoju, wycofaniu lub zmianie produktu eksportowego. Jak również określa wazy cyklu życiowego w jakim znajdują się poszczególne produkty  eksportowane przez firmę w celu dostosowania właściwego programu marketingowego dla danej fazy.

Zakres badania produktu obejmuje takie elementy, jak:

-                     pozycja rynkowa produktów

-                     rodzaj produktu

-                     przeznaczenie produktu

-                     łatwość użycia

-                     oszczędność, wygoda i przyjemność związane z użytkowaniem wyrobu

Charakterystyka oznaczeń zewnętrznych produktu i opakowania.

              Wyniki badań produktu są istotne dla producentów ponieważ dzięki nim można uniknąć strat i kosztów produkcji  niedostosowanych do potrzeb zagranicznych użytkowników.

                Badanie dystrybucji ułatwia wybór łączący eksportera z odbiorcą zagranicznym.

              Zakres badania dystrybucji obejmuje takie elementy, jak:

-                     badanie kosztów dystrybucji

-                     badanie sieci handlowej na zagranicznych rynkach zbytu

-                     badanie możliwych do wykorzystania kanałów dystrybucji.

Istotnym elementem w badaniu dystrybucji jest poświęcenie uwagi na badaniu motywacji jak również metod sprzedaży w odniesieniu do dystrybutora, jak i w odniesieniu do ostatecznego użytkownika.

              Badanie promocji (reklama, akwizycja, public relations) udziela odpowiedzi na pytanie jaką politykę formy i metody oddziaływania, należy zastosować w eksporcie określonego towaru w określonym czasie jak i na określony rynek.

              Zakres badania promocji obejmuje:

-                     badanie wymogów rynku zagranicznego wobec działalności akwizycyjnej,  public relations, reklamy

-                     badanie form i metod oddziaływania na rynek przez konkurentów

-                     badanie wielkości wydatków na reklamę ponoszonych przez konkurentów

-                     badanie skuteczności i efektywności oddziaływania na rynki zagraniczne

-                     badanie służące określeniu adresatów reklamy, środków reklamy i treści, formy apelu reklamowego.

Bardzo ważnym elementem badań marketingowych, są badania związane z polityką cen.

Właściwa polityka cenowa ma duży wpływ na końcowy sukces rynkowy.

Zakres badania polityki cen obejmuje:

-         ceny konkurencyjne, gdzie cena jest wyznacznikiem jakości

-         szacunki cen na nowe produkty

-         warunki płatności stosowane przez konkurentów

-         poziom i strukturę cen danego towaru na określonym rynku, uwzględniając elementy kosztotwórcze,  koszty transportu, cła, podatki graniczne.    

-         warunki płatności stosowane przez konkurentów.

 

 

 

RYS. 1.

 

KOŁO MARKETINGOWE.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin