Spis treści
SPIS TREŚCI Numer strony
Wstęp -------------------------------------------------------------------------------------3
I. HISTORIA I CHARAKTERYSTYKA FIRMY RECKITT BENCKISER SA----------------------------------------------------------------------4
1.1 Powstanie i rozwój firmy ……..………………………………….4
1.2 Produkty firmy ………..…………………………………………….7
.II. STRATEGIA MARKETINGOWA I JEJ NARZĘDZIA---------------12
2.1 Strategia marketingowa ……………..……………………………12
2.2 Istota marketingu mix …………..…………………………………14
2.2.1 Produkt ……………………………………………………..14
2.2.2 Cena ………………………………………………………..15
2.2.3 Promocja ……………………………………………………17
2.2.4 Dystrybucja ………….………..…………….………………18
III. MARKETING MIX W FIRMIE RECKITT
BENCKISER SA --------------------------------------------------------------------20
3.1 Produkt …………………………………………………………..20
3.2 Cena …………………..…………………………………………22
3.3 Promocja ………………..…………………………………………24
3.4 Dystrybucja ……..…………………………………………………26
IV. PROPOZYCJE ZMIAN W ZAKRESIE REALIZOWANEGO PROCESU MARKETINGU MIX W FIRMIE RECKITT BENCKISER SA----------------------------------------------------------------27
4.1 Analiza SWOT …………..………………………………………..27
4.2 Propozycje zmian …….….….……………………………………..30
ZAKOŃCZENIE ----------------------------------------------------------------------35
Spis rysunków i tabel ……………………………………………………….36
Bibliografia …………………………………………………………………37
40
Rozdział I. Historia i charakterystyka firmy Reckitt Benckiser
Streszczenie
Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie praktycznego stosowania marketingu mix w firmie Reckitt Benckiser w Nowym Dworze Mazowieckim.
Praca składa się ze wstępu, czterech rozdziałów, zakończenia, bibliografii oraz spisu tabel i wykresów.
W rozdziale pierwszym przedstawiono historię firmy i jej charakterystykę ze szczególnym uwzględnieniem jej polskiego oddziału.
Rozdział drugi prezentuje strategię marketingową i jej narzędzia. Szczególną uwagę poświęcono marketingowi mix i jego zasadniczym elementom: produktowi, cenie, promocji i dystrybucji.
Rozdział trzeci zatytułowany jest: Marketing mix w firmie Reckitt Benckiser i zawiera omówienie stosowania elementów marketingu mix w badanej firmie.
W rozdziale czwartym przeprowadzono analizę SWOT w firmie Reckitt Benckiser oraz na jej podstawie przedstawiono propozycje zmian poprawiających funkcjonowanie marketingu mix oraz eliminujących jego wady.
W zakończeniu przedstawiono efekty pracy.
Wstęp
W potocznym rozumieniu marketing kojarzony jest głównie z reklamą. Jest to mniemanie z gruntu fałszywe, gdyż reklama to tylko jeden z wielu elementów marketingu element komunikacji firmy z rynkiem. Sam marketing to zespół działań, bez którego w chwili obecnej żadna organizacja, nie tylko gospodarcza, ale również polityczna, społeczna czy nawet religijna nie może funkcjonować lub jej funkcjonowanie będzie bardzo ograniczone.
Temat pracy został wybranych w związku zainteresowaniami autora dotyczącymi badania zastosowania teorii marketingu do praktyki. Poza tym firma Reckitt Benckiser bardzo pozytywnie wyróżniła się w swojej branży działaniami i wynikiem finansowym w okresie kryzysu finansowego.
Głównym celem pracy było zaprezentowanie działań z zakresu marketingu mix stosowanego w firmie i jego wymiernych efektów.
Przedmiotem badań była firma Reckitt Benckiser w Nowym Dworze Mazowieckim. Do badań wykorzystano studia literaturowe i metodę analizy dokumentów oraz wywiady z pracownikami firmy, a także metodę bezpośredniej obserwacji.
Praca składa się z czterech rozdziałów, wstępu, zakończenia i bibliografii.
I. HISTORIA I CHARAKTERYSTYKA FIRMY RECKITT BENCISER
1.1 Powstanie i rozwój firmy
Historia firmy Reckitt Benciser datuje się od 1823 roku, kiedy to Johann A. Benckiser otworzył w Kingston upon Hull (potocznie nazywane Hull) w Wielkiej Brytanii (Anglia) zakład produkujący skrobię ziemniaczaną. 1940 roku firmę przejmuje Isaac Reckitt. W roku 1948 rozpoczyna produkcję środków do polerowania podłóg. Gdy w roku 1862 Isaac Reckitt umiera, firmę dziedziczą jego synowie, którzy w krótkim czasie doprowadzają do jej dynamicznego rozwoju. W roku 1886 firma otworzyła fabrykę w Australii i rozpoczęła ekspansję na tym kontynencie oraz weszła na rynek północnoamerykański. W roku 1888 firma wchodzi na londyńską Giełdę Papierów wartościowych. W roku 1912 firma rozpoczyna w Stanach Zjednoczonych środka dezynfekującego – lizolu, który staje się popularny na całym świecie i przez wiele dziesięcioleci jest używany jako najpopularniejszy środek odkażający.
W roku 1932 Reckitt Benckiser rozpoczyna produkcję kolejnego środka bakteriobójczego znanego i stosownego na całym świecie (po modyfikacjach) do dnia dzisiejszego - Harpic Wc Cleaners.
W 1938 roku następuje fuzja z firmą Colman J & J i powstaje Reckitt & Colman Ltd.
W roku 1954 rozpoczyna się produkcja nowych na rynkach światowych środków myjących stosowanych w zmywarkach do naczyń. W tym samym roku Reckitt & Colman Ltd. kupuje od rządu polskiego prawa do przedsiębiorstwa i nazwy Chiswick.
W roku 1982 Reckitt Benckiser przejmuje francuską firmę farmaceutyczną Saint Marc SA i uruchamia produkcję środków farmaceutycznych, które wkrótce zdobywają światowy rynek[1].
W Polsce działalność firma rozpoczęła w 1991 roku. Została zarejestrowana w RHB w Sądzie Rejonowym dla m. stołecznego Warszawy, XVI wydział Gospodarczy pod numerem 30336 w dniu 30.09.1991 r. W dniu 20.02.2002 r. zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem KRS 0000093441. W listopadzie 1991 roku firma dokonuje zakupu zakładów Chemii Gospodarczej Pollena w Nowym Dworze Mazowieckim. Początkowo kontynuowana jest produkcja w dotychczasowym asortymencie i pod marką „Pollena”. Pierwszą znaną marką produkowaną przez Reckitt Benckiser w Polsce był proszek do prania „Pollena 2000”, który stał się przebojem rynkowym głównie dzięki bardzo trafionej reklamie telewizyjnej. Słynne: „Ociec prać?” stało się powszechnie znane i znalazło swoje miejsce w codziennym języku.
Z upływem czasy spółka eliminowała dotychczasowe produkty Polleny, wprowadzając na ich miejsce swoje własne, znane już na innych rynkach, głównie Europy Zachodniej.
W chwili przejęcia Polleny istniały dwa wydziały produkcyjne. W krótkim czasie powstaje duży Wydział Promocji, w którym do standardowych wyrobów dodaje się różne dodatki, np. próbki innych produktów firmy. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku rozpoczyna się budowa wydziału Nowych Technologii, który zostaje oddany do użytku w roku 2003. W roku 2008 powstaje ośrodek rozwojowo-badawczy, a w roku 2009 rozbudowany Wydział Nowych Technologii, która to rozbudowa współfinansowana była z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Regionalnego.
Reckitt Benckiser posiada W Europie, Ameryce Północnej, Afryce i Australii 22 fabryki, z których największa to zakład w Nowym Dworze Mazowieckim. Zatrudnia ona – w zależności od zapotrzebowania 1800-2500 osób. Poza tym w Warszawie, gdzie znajduje się Centrala firmy oraz dział Sprzedaży, Marketingu i Trade Marketingu, Finansów i HR około 250 osób.
Tabela 1.1.1.
Podstawowe wartości bilansu Reckitt Benckiser SA za okres 01.01.2002 – 31.12.2007
Na dzień:
01.01.2007
31.12.2007
01.01.2006
31.12.2006
01.01.2005
31.12.2005
01.01.2004
31.12.2004
-BILANS
-A. Aktywa trwałe
177 895 200,00
207 618 900,00
244 357 600,00
187 137 200,00
-B. Aktywa obrotowe
159 842 000,00
342 505 300,00
232 774 900,00
353 426 800,00
Aktywa razem
337 737 200,00
550 124 200,00
477 132 500,00
540 564 000,00
stary_hipis