Marketing mix w RB.doc

(206 KB) Pobierz
Rozdział II Strategia marketingowa i jej narzędzia

Spis treści

 

SPIS TREŚCI              Numer strony

Wstęp              -------------------------------------------------------------------------------------3

I. HISTORIA I CHARAKTERYSTYKA FIRMY RECKITT BENCKISER SA----------------------------------------------------------------------4

1.1 Powstanie i rozwój firmy              ……..………………………………….4

1.2 Produkty firmy              ………..…………………………………………….7

.II. STRATEGIA MARKETINGOWA I JEJ NARZĘDZIA---------------12

2.1 Strategia marketingowa              ……………..……………………………12

2.2 Istota marketingu mix              …………..…………………………………14

2.2.1 Produkt              ……………………………………………………..14

2.2.2 Cena              ………………………………………………………..15

2.2.3 Promocja              ……………………………………………………17

2.2.4 Dystrybucja              ………….………..…………….………………18

III. MARKETING MIX W FIRMIE RECKITT

BENCKISER SA               --------------------------------------------------------------------20

3.1 Produkt              …………………………………………………………..20

3.2 Cena              …………………..…………………………………………22

3.3 Promocja              ………………..…………………………………………24

3.4 Dystrybucja              ……..…………………………………………………26

IV. PROPOZYCJE ZMIAN W ZAKRESIE REALIZOWANEGO PROCESU MARKETINGU MIX W FIRMIE RECKITT BENCKISER SA----------------------------------------------------------------27

4.1 Analiza SWOT              …………..………………………………………..27

4.2 Propozycje zmian              …….….….……………………………………..30

ZAKOŃCZENIE              ----------------------------------------------------------------------35

Spis rysunków i tabel              ……………………………………………………….36

Bibliografia              …………………………………………………………………37

40

 


Rozdział I. Historia i charakterystyka firmy Reckitt Benckiser

 

Streszczenie

Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie praktycznego stosowania marketingu mix w firmie Reckitt Benckiser w Nowym Dworze Mazowieckim.

Praca składa się ze wstępu, czterech rozdziałów, zakończenia, bibliografii oraz spisu tabel i wykresów.

W rozdziale pierwszym przedstawiono historię firmy i jej charakterystykę ze szczególnym uwzględnieniem jej polskiego oddziału.

Rozdział drugi prezentuje strategię marketingową i jej narzędzia. Szczególną uwagę poświęcono marketingowi mix i jego zasadniczym elementom: produktowi, cenie, promocji i dystrybucji.

Rozdział trzeci zatytułowany jest: Marketing mix w firmie Reckitt Benckiser i zawiera omówienie stosowania elementów marketingu mix w badanej firmie.

W rozdziale czwartym przeprowadzono analizę SWOT w firmie Reckitt Benckiser oraz na jej podstawie przedstawiono propozycje zmian poprawiających funkcjonowanie marketingu mix oraz eliminujących jego wady.

W zakończeniu przedstawiono efekty pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Wstęp

 

W potocznym rozumieniu marketing kojarzony jest głównie z reklamą. Jest to mniemanie z gruntu fałszywe, gdyż reklama to tylko jeden z wielu elementów marketingu element komunikacji firmy z rynkiem. Sam marketing to zespół działań, bez którego w chwili obecnej żadna organizacja, nie tylko gospodarcza, ale również polityczna, społeczna czy nawet religijna nie może funkcjonować lub jej funkcjonowanie będzie bardzo ograniczone.

Temat pracy został wybranych w związku zainteresowaniami autora dotyczącymi badania zastosowania teorii marketingu do praktyki. Poza tym firma Reckitt Benckiser bardzo pozytywnie wyróżniła się w swojej branży działaniami i wynikiem finansowym w okresie kryzysu finansowego.

Głównym celem pracy było zaprezentowanie działań z zakresu marketingu mix stosowanego w firmie i jego wymiernych efektów.

Przedmiotem badań była firma Reckitt Benckiser w Nowym Dworze Mazowieckim. Do badań wykorzystano studia literaturowe i metodę analizy dokumentów oraz wywiady z pracownikami firmy, a także metodę bezpośredniej obserwacji.

Praca składa się z czterech rozdziałów, wstępu, zakończenia
i bibliografii.

W rozdziale pierwszym przedstawiono historię firmy i jej charakterystykę ze szczególnym uwzględnieniem jej polskiego oddziału.

Rozdział drugi prezentuje strategię marketingową i jej narzędzia. Szczególną uwagę poświęcono marketingowi mix i jego zasadniczym elementom: produktowi, cenie, promocji i dystrybucji.


Rozdział trzeci zatytułowany jest: Marketing mix w firmie Reckitt Benckiser i zawiera omówienie stosowania elementów marketingu mix w badanej firmie.

W rozdziale czwartym przeprowadzono analizę SWOT w firmie Reckitt Benckiser oraz na jej podstawie przedstawiono propozycje zmian poprawiających funkcjonowanie marketingu mix oraz eliminujących jego wady.

W zakończeniu przedstawiono efekty pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. HISTORIA I CHARAKTERYSTYKA FIRMY RECKITT BENCISER             

1.1 Powstanie i rozwój firmy

 

Historia firmy Reckitt Benciser datuje się od 1823 roku, kiedy to Johann A. Benckiser otworzył w Kingston upon Hull (potocznie nazywane Hull) w Wielkiej Brytanii (Anglia) zakład produkujący skrobię ziemniaczaną. 1940 roku firmę przejmuje Isaac Reckitt. W roku 1948 rozpoczyna produkcję środków do polerowania podłóg. Gdy w roku 1862 Isaac Reckitt umiera, firmę dziedziczą jego synowie, którzy w krótkim czasie doprowadzają do jej dynamicznego rozwoju. W roku 1886 firma otworzyła fabrykę w Australii i rozpoczęła ekspansję na tym kontynencie oraz weszła na rynek północnoamerykański. W roku 1888 firma wchodzi na londyńską Giełdę Papierów wartościowych. W roku 1912 firma rozpoczyna w Stanach Zjednoczonych środka dezynfekującego – lizolu, który staje się popularny na całym świecie i przez wiele dziesięcioleci jest używany jako najpopularniejszy środek odkażający.

W roku 1932 Reckitt Benckiser rozpoczyna produkcję kolejnego środka bakteriobójczego znanego i stosownego na całym świecie (po modyfikacjach) do dnia dzisiejszego - Harpic Wc Cleaners.

W 1938 roku następuje fuzja z firmą Colman J & J i powstaje Reckitt & Colman Ltd.

W roku 1954 rozpoczyna się produkcja nowych na rynkach światowych środków myjących stosowanych w zmywarkach do naczyń. W tym samym roku Reckitt & Colman Ltd. kupuje od rządu polskiego prawa do przedsiębiorstwa i nazwy Chiswick.

W roku 1982 Reckitt Benckiser przejmuje francuską firmę farmaceutyczną Saint Marc SA i uruchamia produkcję środków farmaceutycznych, które wkrótce zdobywają światowy rynek[1].

W Polsce działalność firma rozpoczęła w 1991 roku. Została zarejestrowana w RHB  w Sądzie Rejonowym dla m. stołecznego Warszawy, XVI wydział Gospodarczy pod numerem 30336 w dniu 30.09.1991 r. W dniu 20.02.2002 r. zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem KRS 0000093441. W listopadzie 1991 roku firma dokonuje zakupu zakładów Chemii Gospodarczej Pollena w Nowym Dworze Mazowieckim. Początkowo kontynuowana jest produkcja w dotychczasowym asortymencie i pod marką „Pollena”. Pierwszą znaną marką produkowaną przez Reckitt Benckiser w Polsce był proszek do prania „Pollena 2000”, który stał się przebojem rynkowym głównie dzięki bardzo trafionej reklamie telewizyjnej. Słynne: „Ociec prać?” stało się powszechnie znane i znalazło swoje miejsce w codziennym języku.

Z upływem czasy spółka eliminowała dotychczasowe produkty Polleny, wprowadzając na ich miejsce swoje własne, znane już na innych rynkach, głównie Europy Zachodniej.

W chwili przejęcia Polleny istniały dwa wydziały produkcyjne. W krótkim czasie powstaje duży Wydział Promocji, w którym do standardowych wyrobów dodaje się różne dodatki, np. próbki innych produktów firmy. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku rozpoczyna się budowa wydziału Nowych Technologii, który zostaje oddany do użytku w roku 2003. W roku 2008 powstaje ośrodek rozwojowo-badawczy, a w roku 2009 rozbudowany Wydział Nowych Technologii, która to rozbudowa współfinansowana była z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Regionalnego.

Reckitt Benckiser posiada W Europie, Ameryce Północnej, Afryce i Australii 22 fabryki, z których największa to zakład w Nowym Dworze Mazowieckim. Zatrudnia ona – w zależności od zapotrzebowania 1800-2500 osób. Poza tym w Warszawie, gdzie znajduje się Centrala firmy oraz dział Sprzedaży, Marketingu i Trade Marketingu, Finansów i HR około 250 osób.

Tabela 1.1.1.

Podstawowe wartości bilansu Reckitt Benckiser SA za okres 01.01.2002 – 31.12.2007

 

Na dzień:

01.01.2007

31.12.2007

01.01.2006

31.12.2006

01.01.2005

31.12.2005

01.01.2004

31.12.2004

-BILANS

 

 

 

 

-A. Aktywa trwałe

177 895 200,00

207 618 900,00

244 357 600,00

187 137 200,00

-B. Aktywa obrotowe

159 842 000,00

342 505 300,00

232 774 900,00

353 426 800,00

 Aktywa razem

337 737 200,00

550 124 200,00

477 132 500,00

540 564 000,00

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin