25 zarządzanie kryzysowe.doc

(486 KB) Pobierz
25

25. ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE

 

 

Zespoły ludzkie w zarządzaniu kryzysowym

 

W procesie zarządzania kryzysowego niezbędnym jest powołanie i przygotowanie właściwego zespołu ludzi zdolnego do rozwiązywania skomplikowanych problemów .

 

Zespół Reagowania Kryzysowego

 

 

•W swojej ustawowej formie jest duży i posiada wszelkie cechy „organizacji”.

•Podlega też ogólnym regułom „Kierowania i zarządzania”

•Przywództwo w Zespole jest dość specyficzne i wymaga inicjatywy nie tylko Szefa Zespołu ale również znacznej ilości jego członków.

•Jako ilościowo duży wymaga sprawnego kierowania „wewnętrznego” i stworzenia pośrednich ogniw organizacyjnych – grup roboczych wraz ze swoim systemem kierowania .

Obszar zadaniowy Zespołu

 

•...jest tak rozległy że prawdopodobnie bardzo rzadko zaistnieje konieczność powołania całych jego struktur w jednym czasie. Będzie to konieczne tylko przy największych katastrofach i klęskach żywiołowych, tych których usuwanie skutków  będzie  wymagało zaangażowania  dużych ilości sił i środków a działania będą długotrwałe.

 

Dużo częściej działanie zespołu

 

 

•...będzie przebiegało w mniejszych „tematycznych” grupach powoływanych do rozwiązywania określonych problemów.

•Kierowanie taką grupą formalnie przejmuje kierownik, szef służby, kierownik jednostki organizacyjnej która jest właściwa z mocy prawa do przeciwdziałania skutkom określonych zdarzeń.

 

 

Zespół Reagowania Kryzysowego

 

•...będzie więc w większości przypadków podejmował działania w składzie dobranym do określonego zdarzenia pod przywództwem właściwej osoby.

 

 

Organizując pracę takiego Zespołu

 

 

...jako przedstawiciele Wojewody, Starosty Wójta do spraw zarządzania kryzysowego lub bezpieczeństwa musimy mieć na uwadze;

•że ostateczną decyzję podejmie zgodnie z zasadą jednoosobowego kierowania  odpowiednio Wojewoda, Starosta ,Wójt.

•...od zapewnienia efektywności i skuteczności prac zespołu zależy powodzenie całej operacji,

•... Musimy cały czas czuwać ażeby nie doszło podczas prac Zespołu do pewnych określonych zjawisk które mogą spowodować podjęcie niewłaściwej decyzji, zablokować jej podjęcie lub tak skonfliktować Zespół że będzie on niezdolny do dalszej pracy

 

Analiza socjometryczna odzwierciedla emocje – jest nieformalna

 

•Analiza socjometryczna może dotyczyć tylko    małej grupy społecznej ponieważ warunkiem wyrobienia sobie opinii o drugiej osobie jest jej znajomość . Dobra znajomość w dużej grupie jest niemożliwa

 

Małe grupy tworzą się zgodnie z potrzebami emocjonalnymi i afiliacyjnymi

 

•- potrzeby miłości, przynależności, akceptacji, uznania, potrzeba brania i dawania.

 

Bliskość przestrzenna ludzi umożliwia wchodzenie w interakcje

 

-podobieństwo postaw:

Podobne postawy ciążą ku sobie i częściej wchodzą do grup o podobnych postawach.

 

 

Model Holanda
Środowisko pracy
Typy pracowników:

 

- Realistyczny                                 

- konwencjonalny

- społeczny

- badawczy

- artystyczny

 

 

 

 

 

 

Typ badawczy:

 

 

 

Cechuje się ciekawością świata, niezależnością nie tradycjonalnością. Analizuje swoje myśli i uczucia. używa myślenia zasobu informacji. Lubi wyzwania , wymianę myśli i skomplikowanie. Rozwiązuje  problemy przez myślenie. Posiada zdolności intelektualne lub analityczne.

 

 

Typ Artystyczny:

 

 

•Cechuje się kreatywnością, uczuciowością poczuciem estetyki ekspresywnością. Analizuje swoje myśli, uczucia.używa rąk oczu , myśli by tworzyć nowe rzeczy. Lubi piękno, luźną działalność wymianę myśli. Posiada zdolności artystyczne , twórcze , ekspresyjne służące do przekazywania uczuć i wizji w formie słów, barw, dźwięków,form. Rozwiązuje problemy przez tworzenie.

 

 

Typ Społeczny

 

•Cechuje się uczuciowością, odpowiedzialnością, jest wspierający interesuje się innymi. Używa uczuć, słów idei w pracy z innymi. Posiada umiejętność wczuwania się zrozumienia spraw. Jest otwarty lubi pomagać innym, dzielić się z innymi. Lubi grupy. Rozwiązuje problemy kierując się uczuciami. Posiada zdolności do pracy z ludźmi, które służą do instruowania , wyjaśniania, pomagania, szkolenia i rozwijania.

 

 

 

 

 

Typ przedsiębiorczy

 

 

 

•Cechuje się niezależnością, energicznością jest pełen wiary w siebie, dominujący, zapalony, używa uczuć i myślenia podczas pracy z ludźmi i wykonywania zadań. Jest pewny siebie lubi organizować, przekonywać, kierować, administrować. Rozwiązuje problemy przez podejmowanie ryzyka. Posiada zdolności perswazyjne, nadzorcze , kierownicze i przywódcze dzięki którym osiąga rezultaty.

 

 

 

Typ konwencjonalny

 

 

 

•Cechuje się pokojowym usposobieniem. Jest dokładny i uporządkowany. Używa myślenia oczu , rąk by wykonać zadania. Jest logiczny, odpowiedzialny. Lubi porządek, bezpieczeństwo, posiada zdolności do dokładnego i szczegółowego zbierania danych, gromadzenia i organizowania danych na podstawie określonych instrukcji i procedur działania

 

 

Typ realistyczny

 

 

•Cechuje się niezależnością, praktycyzmem, konserwatyzmem. Używa rąk i oczu by badać rzeczy. By coś wykonać używa sprawnie ciała  bardziej niż słów myśli czy uczuć. Posiada fizyczną koordynację, siłę, logikę. Lubi napięcie, ryzyko, pracę na świeżym powietrzu, używanie narzędzi, dużych maszyn. Rozwiązuje problemy przez działanie.

 

 

•Który waszym zdaniem typ pracownika jest najbardziej przydatny w procesie zarządzania kryzysowego?

 

 

Style kierowania

 

 

- Autokratyczny,

- Demokratyczny

- Liberalny

 

 

 

 

Styl autokratyczny

 

•...to styl gdzie szef podejmuje sam decyzje dotyczące celów grupy. Wybiera metody i środki dojścia do tych celów, dokonuje podziału zadań pomiędzy pracownikami. Nie bierze udziału w pracach grupy. Pracę ocenia obiektywnie. Częściej karze niż nagradza.

 

 

 

 

 

 

Styl demokratyczny

 

•...jest przeciwieństwem stylu autokratycznego. Szef bierze pod uwagę opinię pracowników ale kieruje i słucha argumentów. Szef bierze udział w pracach grupy. Częściej nagradza niż każe. Obiektywnie ocenia pracę.

 

Styl liberalny

 

 

•...jest to styl w którym o wszystkim decyduje grupa.w gruncie rzeczy nie jest to styl kierowania.

 

Porównanie pracy grup

 

 

•Kierowanych w sposób autokratyczny, demokratyczny i liberalny.

1. Jakość pracy.

•Najlepsza w grupie demokratycznej , najgorsza w liberalnej, jeżeli zadania są proste to najlepszym stylem jest styl autokratyczny, przy złożonych najlepszy jest styl demokratyczny. Liberalny, w obydwu przypadkach jest stylem najgorszym

 

 

Odczucia pracowników

 

 

•Najmniej konfliktów dało się zaznaczyć w grupie demokratycznej, gorzej było w autokratycznej(wystąpiło zjawiska kozła ofiarnego i wykluczenie jednostki) praca była wykonywana tylko w przypadku ciągłej kontroli. Grupa liberalna nie mogła rozwiązać zadania aż do momentu wyłonienia szefa – autokraty.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1316

 






Preferowane

jeżeli zadania

są proste lub

Sytuacja kryzysowa

Duża orientacja

na zadania a słaba

na stosunki

międzyludzkie





Tylko specjaliści

dobrze zmotywowani

mający do siebie zaufanie

(kancelarie adwokackie)

Nie zwracanie

uwagi na

stosunki

w grupie ani

na zadania

 

 



Preferowane

podczas

tworzenia

firmy (integracja zespołu)

Kierowanie

zrównoważone

Kierowanie

technokratyczne

Kierowanie

autokratyczne

Kierowanie

demokratyczne











Orientacja

na zadania

Orientacja na stosunki

międzyludzkie

Kierowanie

klubowe





                            Lider czyli jak przewodzić w grupie

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

•Możliwość bycia przywódcą mieści się w granicach możliwości każdego człowieka. Uwarunkowane  jest jednak posiadaniem

• wzorców przywódczych,

•pewnych cech osobowości,

•umiejętności przywódczych

•Prostym  sposobem jest znalezienie sobie „mistrza” i uczenie się sztuki w bezpośrednim kontakcie zwracając uwagę:

•czy słucha podwładnych,

•jak mobilizuje,

•jak nagradza, jak karze,

•jak rozstrzyga konflikty,

•jak podejmuje decyzje,

•jak wdraża normy i zasady.

 

 

 

 

 

Umiejętności Lidera

 

 

•Kształtowanie wizji i celów,

•Komunikowanie się,

•Motywowanie,

•Rozwiązywanie konfliktów.

 

 

 

Umiejętność kształtowania wizji i celów

 

 

•Cel i strategia to potencjał przywódcy ponieważ ludzie nie pójdą za samą propozycją.

•Spotykaj się z ludźmi, poznawaj ich aspiracje i możliwości. Może zaangażują się w twoją wizję i przeforsują ją na wspólnym spotkaniu. To co mówisz dostosuj do kogo mówisz bądź optymistą , mów sugestywnie, bież odpowiedzialność za swoje wizje.

•Lider dobiera grupę wiodącą która go wspiera i od tego układu zależy powodzenie misji

 

 

 

L









Komunikacja jednostronna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin