Czynniki_składowe_analizy_popytu.doc

(34 KB) Pobierz
Czynniki składowe analizy popytu:

Czynniki składowe analizy popytu:

·          WARTOŚĆ ŚREDNIA –jest arytmetyczną wartością średnią z ustalonej liczby n danych (np srednia wartosc sprzedaży, ilosc kursów transp.) objętych analizą i uśrednieniem.

·          TREND – (tendencja rozwojowa wartości średniej) wyraża trwałe zmiany wartości średniej analizowanej danej zależnej (np. Wzrost popytu) w stosunku do innej danej niezależnej. Trend może mieć charakter liniowy lub nieliniowy

·          WAHANIA OKRESOWE (sezonowe) – wartości popytu powtarzające się w określonych odstępach czasu – cyklach. Do pomiaru sezonowości danych popytu służy wskaźnik sezonowości : Ws = wartość sezonowa/wartość średnia

·          WAHANIA LOSOWE – wyrażają przypadkowe zmiany wartości analizowanych danych, zmiany są nieregularne. Do opisu wahań losowych wpopycie uzywane jest odchylenie standardowe –im większe tym bardziej niestabiliny popyt

 

Post. Standardy okr. Przez firmy w ramach współpracy z klientem należą:

·   Czas cyklu zamówienia-(od złożenia zamówienia do chwili dostarczenia)

·   Dostepność zapasów (ujęte w % zapotrz. Odbiorcy jakie może byc zaspokojone dzięki zapasom utryzmywanym przez dostawcę )

·   Ograniczenia wielkości zamówniea – min. Wielkość zamówienia realizowana przez dostawcę

·   Wygoda składania zamówień- łatwe procedury, łatwość komunikacji z dost. Informacją, możliwośc skł. Zam. Elektr.,

·   Częstość składania zamównień – ilość możliwych dostaw w określ. Przedziale czasu

·   Elastyczność i szybkośc reagowania – możliwośc dostosowania się dostawcy do wymagań odbiorcy

Analiza kosztów łancucha dostaw obejmuje określenie:

·  Poziomu ponoszonych ksztów

·  Miejsca i czasu  powstania kosztów

·  Zmienności kosztów w zal. Od ilości produktów

·  Powiązania kosztów

 

Przyczyny poprawy funkcjonowania ł. Dostaw :

·   Niski POK

·   Wysoki poziom zapasów, ich zła lokacja

·   Spiętrzenie lub przestoje tw. Się w przepływie produktów

·   Zła lub niewystarcz liczba parnerów i współpraca miedzy nimi

·   Wysokie koszty realizacji dostaw spow. Wys kosztami magazynowania transp, zaopatrzenia itp

·   Niska efektywnośc wykorzystywania zasobów np śr transportu czy pow składowej

 

Przedsiębiorstwa osiągają współprace poprzez :

·   Zapewnienie sprawnej komunikacji i wymiany danych

·   Zapewnienie integracji i koordynacji planowania operacji dostaw ( planowanie przyjęcia ładunku u odbiorcy skoord. Z planowaniem wysłania ładunku przez dostawcę )

·   Dostosowanie wymagań postaci ładunków, oznakowania wymiarów oraz technologii obsługi

·   Dostosowanie i uzgodnienie zasad współpracy, metod zarządzania – partnerzy znają swoje zasady działania i reakcje

·   Dostosowanie i uzgodnienie poziomu wzajemnej obsługi ustalając wiele kryteriów wzajemnych wymagań

 

 

CAŁKOWITE KOSZTY W Ł. DOSTAW (KLIENT) = k. Wytrzw. Materiałow (DOSTAWCA)  + k.zakupu mat. I wytworz. Produktów (PRODUCENT) + k.dystrybucji prod. Na rynek (DYSTRYBUTOR) + koszty sprzedaży (DETALISTA)

Metody prognozowania popytu dzielimy na :

·          Oparte na tzw szeregach czasowych, gdzie prognowzowany popyt jest wyłącznie funkcją wczesniej zarejestrowanych wartości popytu, przy czym rejestracja ta ma miejsce w okr odstępach czasu

·          Metody prognozowania przyczynowo-skutkowego, będące równianiami regresji pojedynczej lub wielorktnej w zależności od liczby zmiennych objaśniających. (np popyt na napój a temperatura powietrza, popyt na towar a jego cena)

 

Procedura- jest ustalonym sformalizowanym i udokumentowanym zbiorem reguł postępowania w okręslonych warunkach. Procedura planowania definiuje sekwencję kroków w okresie planowania prowadzących do zatwierdzenia planów.

 

 

START -> PROCEDURA PLANOWANIA -> I ETAP GROMADZENIE ZAŁOŻEŃ -> II ETAP GROMADZENIE DANYCH -> CZY ISTNIEJĄ MOŻLIWOŚCI REALIZACJI CELU?(1) -> III ETAP OPRACOWANIE PLANU -> IV OCENA PLANU -> CZY MOZNA ZAAKCEPTOWAC PLAN ?(2) ->  V DECYZJA O AKCEPTACJI ->ZATWIERDZENIE PLANU -> VI WDROŻENIE/REALIZACJA

 

Z (1) -> DO I ETAPU !

Z (2) -> DO III ETAPU!

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin