1.docx

(13 KB) Pobierz

Silnik-obroty(klasa obrotów),moc, warunki rodzaj pracy.

Reduktor-przenoszona moc efektywna,przełożenie,warunki pracy.

Przełożenie Ir=n wej\ n wyj, na podstawie obliczonego przełożenia rzeczywistego Ir dobiera się przełożenie znormalizowane (normalne reduktora), zbliżone do rzeczywistego.

Określenie mocy reduktora P>=Pr*f1*f2; 1) Pr moc urządzenia roboczego ; f1=f(rodzaj urządzenia poprzedzającego, rodzaj pracy); f2=f(czas pracy na dobę, liczba włączeń na godzinę);  2)Sprawdzenie mocy nominalnej przy maksymalnym momencie rozruchowym P>=(Tr*n1)/9550*f3 (n-obroty, Tr max moment rozruchu,f3 liczba włączeń na godziną, charakter obciążenia przy rozruchu)

Sprzęgło- przenoszony moment, obroty, warunki geometryczne

Dobór sprzęgła do napędu polega na sprawdzeniu czy wartośc przenoszonego momentu obrotowego, uwzględniającego współczynniki przeciążenia, jest mniejszy od nominalnego momentu obrotowego sprzęgła (Mn); Mzn=9550*N/n (N moc, n obroty) Mn>=Mzn*Kp*Kt*Kz*Kn (Mn mom. Nom. Sprzęgła, Mzn moment nominalny napędu)Kp- wsp. Przeciążenia zależy od rodzaju maszyny roboczej; Kt- wsp przeciążenia zależy od temp. Otoczenia; Kz-wsp. Przeciążenia zależy od czasu pracy

Kh-wsp przeciążenia zależy od ilości włączen;

Dobór łożysk tocznych łozysko toczne przy projektowaniu dobiera się ze względu na odpowiednią nośność ruchową. Nośnością ruchową nazywamy „zastepcze” obciążenie jakie musi przenieść dane łożysko przez określony czas pracy przy danych obrotach w danej temperaturze.

W zalezności od wielkości dobranego łożyska dobieramy zalecaną przez producenta oprawę. Trzeba wziąśc pod uwagę sposób smarowania, kierunek i wartość siły niszczącej oprawę, wielkość śrub łączących, samą wielkość oprawy. Do ustalenia łożysk w kierunku osiowym niezbędne jest zastosowanie pierścieni ustalających.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaleznie od warunków roboczych, są do dyspozycji uszczelniania stykowe, bezstykowe i kombinowane, filcowe, dwuwargowe, labiryntowe promieniowe, labiryntowe osiowe.

PASY KLINOWE- dobieramy ze względu na przenoszone moce, długość paska, wielkość paska (przekrój: Z A B C D E), przy doborze uwzględnia się współczynnik długości pasa kL=f(Lp; typ paska), Współczynnik trwałości pasa kT=f(godz. pracy na dobę oraz warunków pracy), współczynnik opasania kfi)=f(fi); Teoretyczna ilość pasków: zt=NN1*kTkφ*kL gdzie: zt- teoretyczna ilość pasków; NRZ-moc rzeczywista silnika; N1- moc przenoszona przez jeden pas; kT- współczynnik trwałości pasa; kφ- współczynnik opasania; kL- współczynnik długości pasa

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin