Strategia_2003.pdf

(160 KB) Pobierz
Startegiapo2003
Strategia polityki
pieni«ýnej po 2003 roku
Warszawa, luty 2003
3247721.002.png
Projekt graficzny:
Oliwka s.c.
Sk¸ad i druk:
Drukarnia NBP
Wyda¸:
Narodowy Bank Polski
Departament Komunikacji Spo¸ecznej
00-919 Warszawa, ul. åwi«tokrzyska 11/21
tel. (22) 653 23 35, fax (22) 653 13 21
www.nbp.pl
© Copyright Narodowy Bank Polski, 2003
3247721.003.png
Spis treæci
I. Wst«p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
II. Stan realizacji strategii na lata 1999-2003 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
III. Strategia polityki pini«ýnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
IV. Cel polityki pieni«ýnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
V. Kryteria zbieýnoæci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
VI. Strukturalne uwarunkowania strategii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
VII. Polityka pieni«ýna a akcesja do strefy euro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
VIII. Instrumenty polityki pieni«ýnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
STRATEGIA POLITYKI PIENI¢ûNEJ PO 2003 ROKU
3
3247721.004.png
4
Narodowy Bank Polski
3247721.005.png
Wst«p
I
Wst«p
Przyj«ta przez Rad« we wrzeæniu 1998 roku åredniookresowa strategia
polityki pieni«ýnej na lata 1999-2003 zak¸ada¸a, ýe na koniec tego okresu in-
flacja nie przekroczy 4%. Cel ten zosta¸ nast«pnie skonkretyzowany w Za¸o-
ýeniach polityki pieni«ýnej na 2003 rok w postaci celu krtkookresowego
na poziomie 3% z przedzia¸em moýliwych odchyleÄ ±1 punkt procentowy.
W grudniu 2002 roku dwunastomiesi«czny wskanik inflacji osign¸ poziom
0,8%, zaæ inflacja w uj«ciu æredniorocznym 1,9%. Inflacja w Polsce zosta¸a
w ten sposb ograniczona do poziomu notowanego w ostatnich latach
w krajach rozwini«tych. Zdecydowana wi«kszoæ prognoz wskazuje, ýe
na koniec 2003 roku inflacja ukszta¸tuje si« na poziomie zapewniajcym re-
alizacj« æredniookresowego celu polityki pieni«ýnej.
Opracowanie Strategii polityki pieni«ýnej po 2003 roku jest podyktowa-
ne kilkoma wzgl«dami.
Po pierwsze, istota polityki pieni«ýnej opartej na bezpoærednim celu in-
flacyjnym wymaga, aby cel inflacyjny zosta¸ zdefiniowany w horyzoncie æred-
niookresowym. W ten sposb zwi«ksza si« elastycznoæ polityki pieni«ýnej
w reakcji na nieprzewidziane wydarzenia i dzi«ki temu jej zasadniczy cel mo-
ýe by realizowany w najbardziej sprzyjajcych warunkach dla gospodarki.
åredniookresowa perspektywa wzgl«dnie stabilnych cen sprzyja jednoczeænie
utrwalaniu si« oczekiwaÄ inflacyjnych na niskim poziomie, wzmacniajc tym
samym korzystne podstawy dla wysokiego wzrostu gospodarczego.
Po drugie, charakter opnieÄ w mechanizmie transmisji monetarnej
sprawia, ýe skutki decyzji podejmowanych w 2003 roku ujawni si« w pe¸ni
dopiero w latach 2004-2005. Badania empiryczne pokazuj bowiem, ýe
maksymalna reakcja stopy inflacji na zmian« stp procentowych przez NBP
nast«puje po up¸ywie oko¸o p¸tora roku. Fakt nak¸adania si« na siebie skut-
kw decyzji podejmowanych w rýnych okresach powoduje, ýe polityka pie-
ni«ýna powinna by prowadzona w kilkuletnim horyzoncie czasowym,
z uwzgl«dnieniem celw æredniookresowych i oczekiwanych warunkw ich
realizacji. Przejrzystoæ prowadzonej polityki wymaga, aby te za¸oýenia zo-
sta¸y og¸oszone publicznie. Dlatego juý obecnie jest niezb«dne opracowanie
i opublikowanie Strategii polityki pieni«ýnej po 2003 roku .
Po trzecie, osigni«cie niskiego poziomu inflacji stwarza nowe jakoæcio-
wo ramy dla polityki pieni«ýnej. Po d¸ugim okresie obniýania inflacji polityka
pieni«ýna powinna by obecnie nakierowana na jej stabilizacj« na niskim po-
ziomie.
STRATEGIA POLITYKI PIENI¢ûNEJ PO 2003 ROKU
5
3247721.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin