Co Krasnokutski przekazał na pokład tupolewa - Nasz Dziennik.pdf

(312 KB) Pobierz
423932089 UNPDF
Co Krasnokutkiprekaałnapokładtupolewa?
MKunał,żepłkNikołajKranokutki niebyłaangażowanywkoordynacjikontrol
pracy wytkich łużb lotnika i nie brał udiału w kierowaniu ruchem lotnicym.
Jednoceniewraporcienalałyijegołowa,wromowieałogąTu-154M,których
notabene nie ma w stenogramie VCR
"Doprowadamy do 100 metrów, 100 metrów i koniec romowy" - takie łowa
wypowiediałpłkPawełPlunin,emoleokiejwieży10kwietniawcaieprowadania
dolądowaniapolkiegoTu-154M. Oobą,która,pomimokilkakrotnych sugestii kontrolera o
prerwaniupodejcia,jednonacnieuciłapróbyodełaniamaynynalotnikoapaowe,
byłpłkNikołajKranokutki Romowataotałaarejetrowananadiewiątejpuliw
cwartymkanalemagnetoonukierownikalotów
W raporcie Midypaotwowego Komitetu Lotnicego Rojanie, wykorytując prepiy
FederacjiRoyjkiej,prytniewywinliiodjakiejkolwiekodpowiedialnociakatatro
WocenieMK,ałogawykonywałanieregularnymidynarodowyrejPLF101onaczenie
""JakjednakauważyłatronapolkawwoichuwagachdoprojekturaportuMK
(tanowiąoneałącnikdokoocowegoraportu), Rosjanie nie wskazali nawet, jakie przepisy
FederacjiRoyjkiejokrelająnadanietatuulotuonaceniem""lub"K",nieokrelili,co
oneonacająoracytakielotyącególnietraktowane Zdaniem strony polskiej, lot z
10 kwietnia 2010 r. należało unad a wojkowy. Jak podkrelono, już am tatek
powietrny był arejetrowany jako wojkowy, także jego onacenie jednoznacznie
wkaywałonawojkowycharakter.Ponadtopilotowałagowojkowaałoga,łożony
otałdokument"clari",którywkaywał,żejettotatekwojkowypreydentemRP
napokładie.Takżewplanielotuokrelonolotjako"M"(military)otatucie "HEAD".
Stronapolkaotrymałateżgodnawykonanielotuwojkowegoarównoodwład
Białorui,jakiFederacjiRoyjkiej.Dotegolotnikolądowaniabyłowojkowe,wojkową
obadą,akartapodejciapochodiławojkowegobioruinormacyjnego. Ponadto
Siewiernyj nie otał dopucony do pryjmowania lotów midynarodowych,
abepiecenie meteorologicne realiowane było według wojkowych prepiów, a
kontroleryniepoiadaliuprawnieocywilnychwymaganychpretandardyICO.
Jak wskazali polcyekperciPaotwowejKomijiBadaniaWypadkówLotnicych,byłyteż
poważnepowody,dlaktórychlotnaSiewiernyjwogóleniepowiniendojddokutku
WytkieleżałypotronieroyjkiejJakauważyłapolkakomija,lotnikoSiewiernyjnie
zapewniłonormbepieceotwawakreieratownictwaiochronypreciwpożarowejpry
wykonywaniuoperacjilotnicejtatkupowietrnegowielkociTu-154 z 96 osobami na
pokładieKomijatwierdiła,żewtakiejytuacjipolkiamolotniepowinienuykadgody
strony rosyjskiej na wykonanie operacji lotniczej na lotnisko Siewiernyj.
423932089.001.png
Tu-154Mnieotałodełanynaapaowelotnikonawetpopoważnymincydencie
royjkiegoamolotuwojkowegoIł-76. Załogakilkametrównadiemiąprerwałaprób
lądowania - byłotokilkanacieminutpredkatatroą Woceniepolkichekpertów,
należało wówca wtrymad operacje powietrne na lotniku w Smoleoku Relacje
wiadkówpublikowanepreMKpotwierdają,że ałogaiławykonałapodejcieponiżej
minimów lotnika (łamiąc prepiy), be nawiąania we właciwym caie kontaktu
wrokowego drogą tartową, a w takiej ytuacji prepiy FR nakaują wtrymad
lądowaniaitarty. Stronapolkapodnoi,żeMKodmówiłwydaniaapiurejetratoraIła-
76,unając,żeanaliategolotuniemażadnegowpływunabadaniakatatroyTu-154.
Kontrolerypoakontrolą.
MKunał,żearównokierowniklotów(KL),jakikierowniktreylądowania(KSL)otali
dopucenidołużbyprelekaradyżurnegopunktuopiekimedycnejodpowiednio o
god515i650TymcaemKSLnajpierwowiadcył,żepunktbyłranoamknityiobaj
odbylibadaniaogod700,apotemtwierdił,żewpunkciemedycnymnikogoniebyło,a
obajculiidobre,wicnicnietałonaprekodie,bywykonywaliweobowiąki MAK
preceniłteżdowiadcenieWiktoraRyżenkijakoKSL(9mianwciąguotatnich12
mieicy)Faktycniebyłoich7,adotegodokumentyniepotwierdają,byRyżenkowogóle
mógłprawowad10kwietniaunkcjKSLnaSiewiernym- miał uprawnieniatylkonadieoi
noc w dobrych warunkach pogodowych, niemógłprowadadamolotówwielkociTu-
154M. Za nieroumiałe unano też pominicie pre MK diałao płk Nikołaja
Kranokutkiego,któremożewiadcydochciukrycianiedociągnidwprocesie decyzyjnym
nanadrdnychtanowikachkierowaniaruchemlotnicymwRoji Wedługtronypolkiej,
diałalnod Kranokutkiego otała niemal całkowicie pominita, a to on powinien
prekaywaddonadrdnychtanowikkierowaniaruchemlotnicyminormacjeotym,że
warunkiatmoerycnenalotnikupogoryłyiponiżejminimumlotnikaTotakżeon
powinienotrymadodpowiedniegotanowikadecyjodalympotpowaniumającym
apewnidbepieceotwolotuamolotuotatuiecególnieważnym. Tymczasem MAK
unał,żeKranokutkibyłaangażowanywkoordynacjikontrolpracywytkichłużb
lotnikainiebrałudiałuwkierowaniuruchemlotnicymJednak wraporcieMKnalały
ijegołowa(wromowieałogąTu-154M), a to oznacza, żeprekrocyłonwoje
kompetencje, autaleniaMKcodotejoobyąprecneZdaniemtronypolkiej,
koniecnajetocenaytuacjipanującejwpunkciedowodeniaiwpływuKranokutkiego
orainnychoóbnabrakpodjciadecyjioodełaniuamolotu na lotnisko zapasowe.
Żonglowaniecieżką.
MKwpoóbbardodowolnypoługujeidwiemacieżkamichodenia, jakiemiałyby
obowiąywad10kwietnianaSiewiernym Najpierwunał,żetegodniakątchodeniamiał
wynoid3t.10" itakawartodotałananieionanawkanikuPRŁ(tacjaradiolokacyjna)
prekontrolerówJednakopianepreMKdiałaniaRojanpokaują,że jużna10kmod
lotnikaamolotbyłnaprowadanywgtandardowejcieżki(2t.40")itakawartod
igurowała w dokumentacji, jaką dyponowała ałoga. Jak auważyli polcy ekperci,
kontrolalotówniepełniaławłaciwiewejunkcji Jużna6.kmkontrolerpowinien
areagowad,boamolotbyłbytwyoko,alewydałkomend"nakurieicieżce",
podobnietałoina4.km,chodamolotwychodiłpoacieżk.Na2,5.kmamolotbył
16mpodcieżkąiwychodiłpoadopucalnyobar,na2.kmamolotbył42mponiżej
cieżki,aKSLniereagowałibłdnieinormował,żeamolotjetnacieżce. Wkoocupadła
komenda: "horyzont"Byłotoaledwiena14ekundpowydaniupreKSLkomendy"dwa
nakurienagliadie",gdyamolotbyłnawyokoci17metrówwodnieieniuodprogu
paaJakwynikaenaokontrolerów, komenda"horyont"padładopierowtedy,gdy
znacznik samolotu niknąłewkanika Samolotwceniejpre29ekundbyłpoatreą
dopucalnegobłdu,amimotokontrolaniereagowała. Cowicej, podawane komendy
nie dod, że były błdne, to padały byt radko, bo pryjte jet inormowanie
maksymalnie co 5 sekund. MK unał jednak, że obie - używane w roważaniach
przemiennie - cieżkichodeniamiecąceiwgranicach2t40"i3t30"ą
dopuszczalne. MKnieauważyłjednak,żewtakokrelonejtreienajdowałoiwiele
drew, których wyokod prekracała dopucalne wartoci Według trony polkiej,
niedociągniciawobraowaniucieżkianiżanianawkanikuPRŁmiaływpływnakoocowy
reultatlotuWedługpolkiejkomiji,raportMKwogóleniebierepoduwag,żejednym
głównychcynników,któreprycyniłyidokatatroy,byłoto,iż Rosjanie nie przekazali
tuż pred tartem Tu-154 otreżenia o warunkach pogodowych uniemożliwiających
lądowanie Jak podkrelono, KL wprawdie prekaałałode inormacj o warunkach
atmosferycznych panującychnalotniku,alenieucyniłtegogodnieobowiąującymi
zasadami - miałpodadkolejnomininormacjorodajupodejciaidrodetartowejw
użyciu,dokładnedanemeteo,widialnod,achmurenieponiżej1500m,temperatur,
natawy wyokociomiera i inormacje o kolejnych nacących jawikach
meteorologicznych.
Wydumanaprejairekomebłdy.
MKunał,żearównoobecnodgenndrejaBłaikawkokpicie,jakipreydentaRPna
pokładiepowodowaływyokieobciążeniepychicneałogii prej,ajakdodatkowo
unano,dowódcaałogikptrkadiuProtaiukbył"konormitąicłowiekiemuległym"Tu
tronapolkaauważyła,żeapiyromówkokpituwżadenpoóbniedokumentują
próbwywieraniaprejinaałog, auległocidowódcyniemożnawżadenpoób
udowodnid. Podkrelono,żenierotrygnito,jakiegopowodugenndrejBłaiknalał
iwkabinie,itwierdono,iżnieingerowałonaktywniewprocepilotowania Zauważono
także,że niemożnajednonacnieodniedidoinormacjioobecnocialkoholuwekrwi
423932089.002.png
gen.Błaika,uwaginabrakdokumentacjiródłowej. Jakunalipolcyekperci,niemożna
wyklucyd, że alkohol wykaany podca autopji mógł mied pochodenie endogenne
(samodzielnie wytworzone przez organizm). Polkietanowikokwetionujetakżeuwagi
MK,bydaneoprygotowaniudowódcyamolotudolotówmidynarodowychbudiły
wątpliwociWuwagachtwierdono,że MKbeaadniepodważawiarygodnodkolenia
mjrProtaiukaworodkuPLLLOT,jakieodbyłw2005 roku. Jednak MKkrytycnieocenił
całąałog Wodpowieditronapolkaauważyła,żedowylicenianalotupocególnych
cłonkówałoginieuwgldnionowytkichprekaanychdanych MKarażącybłąd
unałteżkorytaniepreałogpodcapróbnegopodejciaautopilotaiautomatuciągu
Jakauważyłapolkakomija,wykorytaniaautopilotaprypodejciudolądowaniawedług
nieprecyyjnych ytemów recywicie nie ma w intrukcji, ale chod takiego modelu
diałanianieopiano,tonieotałonabroniony Jeliwicużycieautopilotawtakiej
ytuacjibyłobygrone,topowinnoonobydwyranieakaanepreproducentaamolotu
Białeplamyamiatdokumentów.
Stronapolkawypunktowałateżdodpokanąlitdokumentów,októrewrócono ido
MK,lectenichnieprekaałSąwródnichmincegółytechnicnepracyurądeona
lotnisku, wyniki ekspertyz, dokumentacji fotograficznej miejsca zdarzenia oraz roli
pocególnychoóbnatanowikukontrolilotówRojanienieprekaali dokumentu
okrelającegominimalnewarunkidolądowania,niepoinormowalioobowiąkachoób
odpowiedialnychakierowanieiabepiecenielotówPonadtopolcyekperciniemogli
wyłuchadwytkichoób,którewdniukatatroybyłynatanowikudowodzenia na
lotnikuNiedotarconoteżminchematuromieceniaowietlenialotnika,rodków
radiolokacyjnychiradionawigacyjnychNieprekaanowynikówwykonanegopowypadku
oblotutechnicnegoprawdającegopracytemównalotniku,doktórego nie zostali
dopuceni polcy ekperci Nie wyjaniono, jak interpretowad wrot "poadka
dopołnitielno"(lądowaniewarunkowo)oracywypoażenielotnika7i10kwietniabyło
identycne MK nie wkaał, w jaki poób okrelił ma tartową amolotu. Braki
auważonowoceniewarunkówpogodowych,gdiepadłyjedynieogólnetwierdenia
dotycącepowtawaniamgły,bepodaniacaujejwytąpieniacywpływunawidocnod
aktuwypalaniałąkitorowikMKwogóleniewyjanił,kądwiłyi(ijakiemiały
nacenie)różnicewprekaywanychtroniepolkiejkartachpodejciaUnano,żebliża
radiolatarniaodpowiadawymaganiom,pomijającinormacjeałogiJak-40,iżpracowałaona
nietabilnie,cegoprycynąmogłybydminbytwyokiedrewa(wycitepo10kwietnia),
obecnodliniienergetycnejorapoblikijarMKtwierdiłteż,żelotnikopełniało
wymagania lotnik klay I, ale tego aktu nie można weryikowad powodu braku
dokumentów,chematówiaktówprawnychRojaniebeeregokomentarapreliteż
obokaktu,żewpółrdneradiolatarniotałyałodepodanewukładieodnieieniaSK-
42,anieobowiąującymWGS-84,ocymałoganiewiediała,akutkowałotobłdnym
wprowadeniemdanychdoytemówGPS/FMSWątpliwocibuditeżródłoinormacjio
położeniuwkanikaPRŁwytuacjibrakunagraowideowieżyRaportnieawierateż
inormacji, na jakiej podtawie porądono opi cynnoci ratownicych, nie ma
tenogramów amej akcji ora materiałów ilmowych i djd Nie ma danych o
wprowadeniupodwyżonejgotowocibojowejjednotekratownicychprypogarającej
ipogodieBrakinormacjiopoobiealarmowaniatrażypożarnejowypadkuipominito
kwetiwyłaniamałejlicbyjednotekratownicychwytuacji pełnejwiadomociupadku
amolotu W eekcie trona polka wytąpiła o ponowne ormułowanie prycyn i
okolicnoci katatroy Tu-154 Jak podkrelono, predtawione pre tron royjką
konklujeniemająpotwierdeniawaktach
Zgłoś jeśli naruszono regulamin