11.docx

(13 KB) Pobierz
11) zadania i rodzaje skrzynek biegów w pojazdach samochodowych i ciągnikach:

Zadania:

- zmienianie prędkości obrotowej silnika

- zmienianie momentu obrotowego i jego przenoszenie

- umożliwiać bieg luzem silnika w czasie postoju pojazdu

- zmieniać kierunek obrotów dla jazdy do tyłu (od 400 kg wagi pojazdu)

Rodzaje:

- Skrzynki współosiowe (5-biegowe)

- Skrzynki niewspółosiowe

- niewspółosiowa skrzynia (6-biegowa, kompaktowa)

- 6-biegowa skrzynia biegów bezpośrednio połączona (DSG)

12) Zadania i rodzaje skrzynek rozdzielczych (dodatkowych) oraz przykładowe schematy

Zadanie skrzynki rozdzielczej polega na przekazywaniu w razie potrzeby na wszystkie osie napędowe oraz na umożliwieniu napędu ma wszystkie osie napędowe oraz na umożliwieniu włączenia jednej lub dwóch osi z jednoczesnym przekazywaniem napędu na pozostałą oś lub osie napędowe.

Rodzaje:

- synchronizowana z mechanizmem różnicowym międzyosiowym i blokada międzyosiową, napęd stały na obie osie

- synchronizowana, włączany napęd osie przedniej

- planetarna, synchronizowana z włączanym napędem osi przedniej

14. Schemat skrzynki 2 wałkowej, wady i zalety, cechy  charakterystyczne i parametry.

- 2 wałki

- nie ma przekładni stałej

- przełożenie na pierwszej parze kół zębatych (i =ii)

- nie ma biegu bezpośredniego

- większa sprawność niż 3 wałkowa  wtedy kiedy nie jedziemy biegiem  bezpośrednim w skrzyni 3 wałkowej.

- 2 wałkowa będzie szersza niż 3 wałkowa

- wejście w innym poziomie niż wyjście

15. Schemat skrzyni 3wałkowej, wady i zalety, cechy charakterystyczne i parametry.

- istnienie przekładni stałej o stałym zazębieniu (i=Z2/Z1)

- BB bieg bezpośredni 4 bieg  przełożenie 1:1 ( łączenie S+N, wałek sprzęgłowy z napędowym napęd przekazywany bez kół zębatych)

- realizuje przełożenie na 2 parach kół zębatych (i=is*is)

- wykorzystywana jest w elastycznym układzie napędowym

- wejście i wyjście w jednym poziomie

- jest węższa niż 2 wałkowa

16. Rodzaje synchronizatorów samochodowych, zasada ich działania, cel zastosowania

Zasada działania - Przy włączaniu przekładni za pomocą sprzęgła kłowego lub zębatego występuje uderzenie, gdy prędkości obwodowe stykających się ze sobą części nie są jednakowe. W celu wyrównania tych prędkości łączy się obie części pomocniczym sprzęgłem ciernym. Po wyrównaniu tych prędkości, czyli po przeprowadzeniu tzw. synchronizacji, włączone zostaje sprzęgło zębate i to właśnie ono przenosi moment napędowy. Takie urządzenie złożone z dwóch sprzęgieł: ciernego i zębatego wraz z urządzeniem łączącym te sprzęgła nazywa się synchronizatorem. 

Zadaniem synchronizatorów- jest za pobieganie włączeniu sprzęgła zębatego przed wyrównaniem prędkości obrotowej sprzęganych elementów oraz przyspieszenie wyrównania tych prędkości, z wykorzystaniem do tego celu siły wywieranej przez kierowcę na dźwignię zmiany biegów. 

synchronizatory proste -Synchronizatory są to konstrukcyjnie małe sprzęgła, które włączane są i utrzymywane w sprzęgnięciu tak długo, jak wydaje się to konieczne wykonującemu zmianę biegów. Włączanie i utrzymywanie w stanie sprzęgniętym wykonuje się za pomocą dźwigni zmiany biegów. 
Synchronizatory proste mają bardzo prostą konstrukcję, ale jednocześnie pozwalają na włączenie biegu przed całkowitym wyrównaniem prędkości obrotowych sprzęganych elementów. 

Synchronizatory bezwładnościowe(blokujące)-Synchronizatory bezwładnościowe mają urządzenia blokujące, zapobiegające włączeniu sprzęgła zębatego przed wyrównaniem prędkości obrotowej sprzęganych elementów. W okresie synchronizacji siła wywierana na sprzęgle ciernym może być w tych synchronizatorach dowolnie duża. 
 

Synchronizatory progresywne – ich działanie jest oparte na progresywnym wzroście momentu tarcia
 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin