Zadania:
- zmienianie prędkości obrotowej silnika
- zmienianie momentu obrotowego i jego przenoszenie
- umożliwiać bieg luzem silnika w czasie postoju pojazdu
- zmieniać kierunek obrotów dla jazdy do tyłu (od 400 kg wagi pojazdu)
Rodzaje:
- Skrzynki współosiowe (5-biegowe)
- Skrzynki niewspółosiowe
- niewspółosiowa skrzynia (6-biegowa, kompaktowa)
- 6-biegowa skrzynia biegów bezpośrednio połączona (DSG)
Zadanie skrzynki rozdzielczej polega na przekazywaniu w razie potrzeby na wszystkie osie napędowe oraz na umożliwieniu napędu ma wszystkie osie napędowe oraz na umożliwieniu włączenia jednej lub dwóch osi z jednoczesnym przekazywaniem napędu na pozostałą oś lub osie napędowe.
- synchronizowana z mechanizmem różnicowym międzyosiowym i blokada międzyosiową, napęd stały na obie osie
- synchronizowana, włączany napęd osie przedniej
- planetarna, synchronizowana z włączanym napędem osi przedniej
- 2 wałki
- nie ma przekładni stałej
- przełożenie na pierwszej parze kół zębatych (i =ii)
- nie ma biegu bezpośredniego
- większa sprawność niż 3 wałkowa wtedy kiedy nie jedziemy biegiem bezpośrednim w skrzyni 3 wałkowej.
- 2 wałkowa będzie szersza niż 3 wałkowa
- wejście w innym poziomie niż wyjście
- istnienie przekładni stałej o stałym zazębieniu (i=Z2/Z1)
- BB bieg bezpośredni 4 bieg przełożenie 1:1 ( łączenie S+N, wałek sprzęgłowy z napędowym napęd przekazywany bez kół zębatych)
- realizuje przełożenie na 2 parach kół zębatych (i=is*is)
- wykorzystywana jest w elastycznym układzie napędowym
- wejście i wyjście w jednym poziomie
- jest węższa niż 2 wałkowa
Zasada działania - Przy włączaniu przekładni za pomocą sprzęgła kłowego lub zębatego występuje uderzenie, gdy prędkości obwodowe stykających się ze sobą części nie są jednakowe. W celu wyrównania tych prędkości łączy się obie części pomocniczym sprzęgłem ciernym. Po wyrównaniu tych prędkości, czyli po przeprowadzeniu tzw. synchronizacji, włączone zostaje sprzęgło zębate i to właśnie ono przenosi moment napędowy. Takie urządzenie złożone z dwóch sprzęgieł: ciernego i zębatego wraz z urządzeniem łączącym te sprzęgła nazywa się synchronizatorem.
Zadaniem synchronizatorów- jest za pobieganie włączeniu sprzęgła zębatego przed wyrównaniem prędkości obrotowej sprzęganych elementów oraz przyspieszenie wyrównania tych prędkości, z wykorzystaniem do tego celu siły wywieranej przez kierowcę na dźwignię zmiany biegów.
synchronizatory proste -Synchronizatory są to konstrukcyjnie małe sprzęgła, które włączane są i utrzymywane w sprzęgnięciu tak długo, jak wydaje się to konieczne wykonującemu zmianę biegów. Włączanie i utrzymywanie w stanie sprzęgniętym wykonuje się za pomocą dźwigni zmiany biegów. Synchronizatory proste mają bardzo prostą konstrukcję, ale jednocześnie pozwalają na włączenie biegu przed całkowitym wyrównaniem prędkości obrotowych sprzęganych elementów.
Synchronizatory bezwładnościowe(blokujące)-Synchronizatory bezwładnościowe mają urządzenia blokujące, zapobiegające włączeniu sprzęgła zębatego przed wyrównaniem prędkości obrotowej sprzęganych elementów. W okresie synchronizacji siła wywierana na sprzęgle ciernym może być w tych synchronizatorach dowolnie duża.
Synchronizatory progresywne – ich działanie jest oparte na progresywnym wzroście momentu tarcia
madziula0001