1.docx

(16 KB) Pobierz
Klasyfikacja i rodzaje pojazdów samochodowych:

Pojazdy samochodowe:

I.                   Samochody osobowe:

-sedany/karety

- limuzyna

- coupe

- kabriolet

- sportowy

-kombi

- osobowo-ciężarowy

- specjalizowany

II. samochody ciężarowe:

- skrzyniowy

- specjalizowany

  a) furgon

  b) samoładowniczy

III. autobusy:

- mikrobusy

- meleksy

- międzymiastowy

- dalekobieżny

- turystyczny

- przegubowy

- specjalizowany

- trolejbus

IV. Samochody specjalne:

- ciągniki

a) siodłowy

b) bełastow

V. motocykle

2. Klasyfikacja ciągników

ciągnik samochodowy - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie wyłącznie do ciągnięcia przyczepy; określenie to obejmuje ciągnik siodłowy i ciągnik balastowy.

 

ciągnik balastowy- przeznaczony do ciągnięcia wieloosiowych przyczep o dużej ładownościiprzeznaczony, o nadwoziu przystosowanym do zabierania dodatkowego obciążenia (balastu) w celu zwiększenia przyczepności kół. Nie tylko do ciągnięcia maszyn, ale też do transportu na własnym zawieszeniu..

 

ciągnik siodłowy - zazwyczaj dwu- lub trzyosiowy, o niewielkim rozstawie osi i bez skrzyni ładunkowej, zamiast której na tylnej części ramy zamontowany jest sprzęg siodłowy, na którym opiera się przednia część holowanej naczepy, nie ma zazwyczaj miejsca na ładunek

 

3) rodzaje układów napędowych w samochodach osobowych

Przełożenie silnika

Oś napędowa

Przednia

Tylnia

Obie osie

Silnik z przodu

Napęd przedni

Napęd klasyczny

Napęd na wszystkie koła

Silnik z tyłu

Nie stosowany

Napęd tylni

Napęd na wszystkie koła

 

4) rodzaje układów napędowych w samochodach ciężarowych:

a) 4x2

b) 4x2, silnik pod podłogą

c)4x4, napęd na wszystkie koła

d) 6x2 z osią wleczona

e) 6x4

f) 6x6 z pierwsza tylna osia przelotowa wyprowadzającą napęd do drugiej tylnej osi napędowej

g) 6x6 z drugą osią tylna bezpośredni napędzana

5) Rodzaje układów napędowych w autobusach:

a) silnik położony poprzecznie za osią tylnia, skrzynia biegów umiejscowiona poprzecznie

b) silnik poprzecznie położony za osią

c) silnik położony wzdłużnie za osią tylną skrzynia umiejscowiona wzdłużnie

d) silnik położony wzdłużnie przed osią tylnią i skrzynia umiejscowiony wzdłużnie i połączona kołnierzowo z silnikiem

6) schemat układu napędowego – przebieg momentu napędowego od silnika aż do kół:

Silnik->sprzęgło->skrzynia biegów->przekładnia główna->koła

Silnik - urządzenie zamieniające energię chemiczną, elektryczną, hydrauliczną lub pneumatyczną na mechaniczną. W pojazdach mechanicznych do napędu stosowane są najczęściej silniki spalinowe, zasilane paliwem chemicznym (płynnym lub gazowym). W zależności od zasady działania i budowy rozróżnia się silniki spalinowe: - tłokowe (jedno- i wielocylindrowe) lub rotacyjne (Wankla) - z zapłonem iskrowym - ZI (gaźnikowe bądź z układem wtryskowym) lub z zapłonem samoczynnym - ZS; - dwu- lub czterosuwowe; - chłodzone cieczą lub powietrzem.

Sprzęgło, które umożliwia łączenie i rozłączanie układu napędowego oraz jego zabezpieczenie przed przeciążeniami.

7) zadania sprzęgieł samochodowych:

- przeniesienie momentu obrotowego do skrzyni biegów

- rozłączenie połączenia między silnikiem a skrzynią biegów

- umożliwienie łagodnego, bez szarpnięć, ruszania z miejsca

- tłumienie drgań skrętnych

- ochrona przed przeciążeniem silnika oraz elementów przenoszących moc

8) rodzaje sprzęgieł samochodowych:

- jednotarczowe sprzęgło przeponowe,

- sprzęgła przeponowe z samoczynną regulacja do samochodów osobowych (SAC)

- sprzęgło wielopłytkowe

- sprzęgło odśrodkowe

- elektromagnetyczne sprzęgło proszkowe

9) Parametry sprzęgła tarczowego (def) współczynnik zapasu sprzęgła, moment jednostkowy, moment sprzęgła,nacisk jednostkowy itd. Trwałość sprzęgła

Sprzęgła tarczowe- spełniają dobrze zadanie całkowitego odłączania silnika od mechanizmów napędowych i łagodnego ich łączenia , zabezpiecza silnik od przeciążenia , w małym stopniu chronią mechanizmy napędowe przed drganiami

Nacisk jednostkowy- Podstawa oceny pracy sprzęgła  wyrażona w postaci wytworzonego ciepła. Dopuszczalny nacisk jednostkowy jest punktem odniesienia do oceny rzeczywistego obciążenia sprzęgła.

Współczynnik zapasu sprzęgła- wyznacza stopień maksymalnego przeciążenia układu napędowego przez moment obrotowy

Trwałość sprzęgła- zależy od częstości ruszania z miejsca i zmiany biegów a także od stylu jazdy

10) Rodzaje układów włączania sprzęgła

Samochody osobowe

- mechanizm dźwigniowy

- hydrauliczny

Samochody ciężarowe

- mechanizm mechaniczny-dźwigniowy

- mechanizm mechaniczny-dźwigniowy spod ciśnieniowym lub nadciśnieniowym urządzeniem wspomagającym.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin