Pojazdy samochodowe:
I. Samochody osobowe:
-sedany/karety
- limuzyna
- coupe
- kabriolet
- sportowy
-kombi
- osobowo-ciężarowy
- specjalizowany
II. samochody ciężarowe:
- skrzyniowy
a) furgon
b) samoładowniczy
III. autobusy:
- mikrobusy
- meleksy
- międzymiastowy
- dalekobieżny
- turystyczny
- przegubowy
- trolejbus
IV. Samochody specjalne:
- ciągniki
a) siodłowy
b) bełastow
V. motocykle
Przełożenie silnika
Oś napędowa
Przednia
Tylnia
Obie osie
Silnik z przodu
Napęd przedni
Napęd klasyczny
Napęd na wszystkie koła
Silnik z tyłu
Nie stosowany
Napęd tylni
a) 4x2
b) 4x2, silnik pod podłogą
c)4x4, napęd na wszystkie koła
d) 6x2 z osią wleczona
e) 6x4
f) 6x6 z pierwsza tylna osia przelotowa wyprowadzającą napęd do drugiej tylnej osi napędowej
g) 6x6 z drugą osią tylna bezpośredni napędzana
a) silnik położony poprzecznie za osią tylnia, skrzynia biegów umiejscowiona poprzecznie
b) silnik poprzecznie położony za osią
c) silnik położony wzdłużnie za osią tylną skrzynia umiejscowiona wzdłużnie
d) silnik położony wzdłużnie przed osią tylnią i skrzynia umiejscowiony wzdłużnie i połączona kołnierzowo z silnikiem
Silnik->sprzęgło->skrzynia biegów->przekładnia główna->koła
Silnik - urządzenie zamieniające energię chemiczną, elektryczną, hydrauliczną lub pneumatyczną na mechaniczną. W pojazdach mechanicznych do napędu stosowane są najczęściej silniki spalinowe, zasilane paliwem chemicznym (płynnym lub gazowym). W zależności od zasady działania i budowy rozróżnia się silniki spalinowe: - tłokowe (jedno- i wielocylindrowe) lub rotacyjne (Wankla) - z zapłonem iskrowym - ZI (gaźnikowe bądź z układem wtryskowym) lub z zapłonem samoczynnym - ZS; - dwu- lub czterosuwowe; - chłodzone cieczą lub powietrzem.
Sprzęgło, które umożliwia łączenie i rozłączanie układu napędowego oraz jego zabezpieczenie przed przeciążeniami.
- przeniesienie momentu obrotowego do skrzyni biegów
- rozłączenie połączenia między silnikiem a skrzynią biegów
- umożliwienie łagodnego, bez szarpnięć, ruszania z miejsca
- tłumienie drgań skrętnych
- ochrona przed przeciążeniem silnika oraz elementów przenoszących moc
- jednotarczowe sprzęgło przeponowe,
- sprzęgła przeponowe z samoczynną regulacja do samochodów osobowych (SAC)
- sprzęgło wielopłytkowe
- sprzęgło odśrodkowe
- elektromagnetyczne sprzęgło proszkowe
Sprzęgła tarczowe- spełniają dobrze zadanie całkowitego odłączania silnika od mechanizmów napędowych i łagodnego ich łączenia , zabezpiecza silnik od przeciążenia , w małym stopniu chronią mechanizmy napędowe przed drganiami
Nacisk jednostkowy- Podstawa oceny pracy sprzęgła wyrażona w postaci wytworzonego ciepła. Dopuszczalny nacisk jednostkowy jest punktem odniesienia do oceny rzeczywistego obciążenia sprzęgła.
Współczynnik zapasu sprzęgła- wyznacza stopień maksymalnego przeciążenia układu napędowego przez moment obrotowy
Trwałość sprzęgła- zależy od częstości ruszania z miejsca i zmiany biegów a także od stylu jazdy
Samochody osobowe
- mechanizm dźwigniowy
- hydrauliczny
Samochody ciężarowe
- mechanizm mechaniczny-dźwigniowy
- mechanizm mechaniczny-dźwigniowy spod ciśnieniowym lub nadciśnieniowym urządzeniem wspomagającym.
madziula0001