POLITECHNIKA ŚWIĘTOKRZYSKA W KIELSACH
SAMODZIELNY ZAKŁAD SILNIKÓW SPALINOWYCH
I MASZYN ROBOCZYCH
Laboratorium:
Nazwisko i Imię
Wydział
Grupa
Ćwiczenie:
nr
Temat ćwiczenia:
WYZNACZANIE CHARAKTERYSTYKI PRĘDKOSCIOWEJ TŁOKOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM
31.03.2007
Data wykonania
Data zaliczenia
Ocena
Podpis prowadzącego
1. Cel ćwiczenia:
Celem ćwiczenia jest sporządzenie charakterystyki prędkościowej tłokowych silników spalinowych pracujących z regulatorami prędkości obrotowej oraz sporządzenie takiej charakterystyki dla silnika o zapłonie samoczynnym pracującego z regulatorem wielozakresowym.
2. Wstęp teoretyczny:
Ogólnie charakterystyką silnika jest graficzne przedstawienie jednego lub wielu parametrów pracy silnika w funkcji innego parametru bądź czynnika, który wpływa na jego działanie. Z Charakterystyk można odczytać jakie własności dynamiczne i ekonomiczne posiada silnika w różnych warunkach pracy. Dzięki temu możliwy jest również dobór silnika do określonego odbiornika.
Charakterystyka prędkości- jest to graficzne przedstawienie obserwowanych parametrów silnika spalinowego w funkcji prędkości obrotowej wału korbowego. Jednym z parametrów może być np: średnie ciśnienie użyteczne. Charakterystyki prędkościowe regulatorowe wykonywane przy maksymalnych nastawach regulatora bywają również nazywane charakterystykami eksploatacyjnymi.
Silnikach spalinowe o zapłonie samoczynny w warunkach eksploatacji musza współdziałać z regulatorami:
· Jednozakresowymi- ograniczają tylko max prędkość obrotową silnika i nie działają przy niższych prędkościach obrotowych.
· Dwuzakresowe- utrzymują wymaganą minimalną prędkość obrotową wału korbowego silnika i ograniczaj ą maksymalną jej wartość, nie działają przy prędkościach pośrednich,
· Wielozakresowe - utrzymujące każdą ustawioną dźwignią regulatora prędkość obrotową wałukorbowego silnika i ograniczające również maksymalną prędkość obrotową, gdyż jest o ona największą prędkością jaką można ustawić.
3. Przebieg ćwiczenia:
Charakterystykę regulatorową sporządzamy w oparciu o pomiary dokonane na stanowisku hamownianym dla silnika 312C o mocy maksymalnej 22 kW uzyskiwanej przy prędkości obrotowej n = 2200 obr/min. Pompa wtryskowa układu zasilania tego silnika posiada wielozakresowy regulator prędkości obrotowej.
W celu wyznaczenia charakterystyki regulatorowej wystarczą nam pomiary wykonane dla trzech punktów na charakterystyce.
Obciążamy maksymalnie silnik (będzie on wówczas pracował na charakterystyce zewnętrznej). Odczytujemy wartość siły na hamulcu P [kG], czas spalania mierniczej dawki paliwa t [s] i liczbę wykonanych obrotów przez wał korbowy silnika w czasie spalania mierniczej dawki paliwa.
Częściowo odciążamy silnik. Rośnie prędkość obrotowa silnika na skutek zmniejszenia obciążenia. Odczytujemy te same parametry j.w Maksymalnie odciążamy silnik i odczytujemy parametry.
4. Wzory, wyniki pomiarów i obliczenia:
-moc efektywna
-moment obrotowy
-godzinowe zużycie paliwa
-jednostkowe zużycie paliwa
-jednostkowe ciśnienie użycie
P [kG]
N [obr/min]
t [s]
Ne [kW]
Mo [Nm]
Ge [kg/h]
ge [g/kWh]
Pe [MPa]
36
1124
51
9.91
84.23
2.75
277
0.54
30
1815
40
13..34
70.22
3.51
263
0.45
25
1903
77
1.16
5.82
1.82
1568
0.03
5. Wnioski:
madziula0001