charakterystyki prdkociowej sprawozdanie.doc

(74 KB) Pobierz
POLITECHNIKA ŚWIĘTOKRZYSKA W KIELSACH

POLITECHNIKA ŚWIĘTOKRZYSKA W KIELSACH

SAMODZIELNY ZAKŁAD SILNIKÓW SPALINOWYCH

I MASZYN ROBOCZYCH

Laboratorium:

 

Nazwisko i Imię

WMiBM

TS

Wydział

Grupa

Ćwiczenie:

   nr       

Temat ćwiczenia:

WYZNACZANIE CHARAKTERYSTYKI PRĘDKOSCIOWEJ TŁOKOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM

31.03.2007

 

 

 

Data wykonania

Data zaliczenia

Ocena

Podpis prowadzącego

 

 

 

 

1. Cel ćwiczenia:

 

Celem ćwiczenia jest sporządzenie charakterystyki prędkościowej tłokowych silników spalinowych pracujących z regulatorami prędkości obrotowej oraz sporządzenie takiej cha­rakterystyki dla silnika o zapłonie samoczynnym pracującego z regulatorem wielozakresowym.

 

 

 

2. Wstęp teoretyczny:

 

              Ogólnie charakterystyką silnika jest graficzne przedstawienie jednego lub wielu parametrów pracy silnika w funkcji innego parametru bądź czynnika, który wpływa na jego działanie. Z Charakterystyk można odczytać jakie własności dynamiczne i ekonomiczne posiada silnika w różnych warunkach pracy. Dzięki temu możliwy jest również dobór silnika do określonego odbiornika.

              Charakterystyka prędkości- jest to graficzne przedstawienie obserwowanych parametrów silnika spalinowego w funkcji prędkości obrotowej wału korbowego. Jednym z parametrów może być np: średnie ciśnienie użyteczne. Charakterystyki prędkościowe regulatorowe wykonywane przy maksymalnych nastawach regulatora bywają również nazywane charakterystykami eksploatacyjnymi.

Silnikach spalinowe o zapłonie samoczynny w warunkach eksploatacji musza współdziałać z regulatorami:

·         Jednozakresowymi- ograniczają tylko max prędkość obrotową silnika i nie działają przy niższych prędkościach obrotowych.

 

·        Dwuzakresowe- utrzymują wymaganą minimalną prędkość obrotową wału korbowego silni­ka i ograniczaj ą maksymalną jej wartość, nie działają przy prędkościach pośrednich,

 

·        Wielozakresowe - utrzymujące każdą ustawioną dźwignią regulatora prędkość obrotową wału
korbowego silnika i ograniczające również maksymalną prędkość obrotową, gdyż jest o ona największą prędkością jaką można ustawić.

3. Przebieg ćwiczenia:

 

 

Charakterystykę regulatorową sporządzamy w oparciu o pomiary dokonane na stanowisku hamownianym dla silnika 312C o mocy maksymalnej 22 kW uzyskiwanej przy prędkości obrotowej n = 2200 obr/min. Pompa wtryskowa układu zasilania tego silnika posiada wielozakresowy regulator prędkości obrotowej.

W celu wyznaczenia charakterystyki regulatorowej wystarczą nam pomiary wykonane dla trzech punktów na charakterystyce.

 

Obciążamy maksymalnie silnik (będzie on wówczas pracował na charakterystyce zewnętrznej). Odczytujemy wartość siły na hamulcu P [kG], czas spalania mierniczej dawki paliwa t [s] i liczbę wykonanych obrotów przez wał korbowy silnika w czasie spalania mierniczej dawki paliwa.

    Częściowo odciążamy silnik. Rośnie prędkość obrotowa silnika na skutek zmniejszenia obcią­żenia. Odczytujemy te same parametry j.w Maksymalnie odciążamy silnik i odczytujemy parametry.             

 

 

 

 

4. Wzory, wyniki pomiarów i obliczenia:

 

 

 

 

   -moc efektywna

                 

   -moment obrotowy

 

-godzinowe zużycie paliwa

   -jednostkowe zużycie paliwa

    -jednostkowe ciśnienie użycie

 

   

 

 

P [kG]

N [obr/min]

t [s]

Ne [kW]

Mo [Nm]

Ge [kg/h]

ge [g/kWh]

Pe [MPa]

36

1124

51

9.91

84.23

2.75

277

0.54

30

1815

40

13..34

70.22

3.51

263

0.45

25

1903

77

1.16

5.82

1.82

1568

0.03

 

 

 

 

5. Wnioski:

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin