Wykład 2.odt

(23 KB) Pobierz

Stachowski R. Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od wundta do..... (podręcznik)

 

2002 Kiedy i jak powstała nazwa "psychologia" ?

 

W czym jest psychologia? Kielce. Wydawnictwo "Charaktery" s 10-13

 

Arystoteles: dusza roślinna, zwierzęca i ludzka

 

Jedna czy wiele dusz?  Stanisłam Ziemiański 2004, 9 str. 73-92

Forum Philosophicum. Wyższa szkoła filozoficzno – Pedagogiczna Ignataniem w Krakowie

 

Jolanta Koszteyn. " Problem pochodzenia dusz ludzkich. Refleksje na temat art. St. Ziemiańskiego SJ" 2004, 9, 107 – 110

 

" Kilka uwag w zw. Z Refleksjami Jolanty Koszteyn " 2004 – Stanisław Ziemiański

 

Christian Wolff (1679 – 1754) – Psychologia Empirica 1732.

 

obraz Marco Marulica (1450 – 1524)

 

Psychologia de ratione anima humane aber.

 

O naturze i własnościach dusz. Psychologia, albo krótko zebrane lekcye elementarne.

 

Rysunek: "Ważenie dusz"

 

Obraz: Platon Fajdros 246 B Trójpodzielna dusza: rozumna, pożądliwa i mężna.

 

Jerzy Brzeziński, 1996 – Metoda badań psychologicznych. - Tak! Psychologia jest nauką.

 

Władysław Witwicki, 1925 – Psychologia tom 1 str. 9

 

An Intellectual History of Psychology – Daniel R. Robinson, 1981 Nie! Psychologia nie jest nauką.

 

              "We must be prepared to accept the possibility (...) that psychology (...) is not get a science               at all"

 

Sic et Non – Tak i nie

 

Żródła błędów popełnianych przez filozofów jak i ....:

                     Kożystanie z niewłaściwych źródeł (biblia)

                     Niejednoznaczne rozumienie słów używanych w tekscie (hermenautyka)

                     Niejasność stylu jakiego używa autor.

                     Niewłaściwa .....  źródłowa. Autorytety niejednokrotnie zmieniały swój punkt widzenia.

 

Edward Bratford – Początki psychologii Wyd. M.Arcta, Warszawa 1928 (str. 28)

 

PODRĘCZNIK STR. 59:

 

                     "...Psychologia posługuje się metodą introspekcji eksperymentalnej JEDYNIE przez wejrzenie w głąb świadomości możemy osiągnąć wiedzę o zjawiskach psychicznych"

                     " JEDYNIE przez ......... poznaniem naukowym"

                     "Introspekcja eksperymentalna........do wiedzy psychologicznej"

                     " Dziś wydaje się rzeczą pewną, że nie ma zjawiska psychicznego, któregoby nie można było ......całej nauki"

 

SIC – Edward Titchner 1898 – Tak! Psychologia jest nauką.

NON -                                1913 – Nie! Psychologia nie jest nauką

 

Columbia Universitet NY. John B. Watson – 1913 – Psychological Review, Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. (przetłumaczył Jerzy Siata)

(Było też w Przeglądzie Psychologicznym str. 497-514, 1981 r., t. 24 nr.3

 

 

J.B. Watson – Behawioryzm – wyd. PWN

              "To czego nam trzeba to rozpoczęcia prac nad psychologią: zrobienia z zachowania, a nie z świadomości"

 

"Introspekcja nie jest....... w terminach świadomości"

 

Wilhelm Wundt 1832 – 1920 rozdział 2 – Ojciec psychologii współczesnej (experymentalnej)

 

Wczesny Wundt: (1857-1874) Program heidelberski

                              1874-1920 Program Lipski

 

Przyczynki do teorii postrzegania zmysłowego:

 

Każde konto dziejów przyrodoznawstwa zaświadcza, że postęp wszelkiej wiedzy nierozerwalnej....

 

 

Wundt. Wykłady o duszy ludzkiej i zwierzęcej. Kraków 1873 t.1 s26

 

Umiejętność rozwija się tylko wówczas jeśli rozszerzamy zakres doświadczeń i jeśli myśleniu dostarczymy nowych pomocniczych środków.

 

 

Przedmiot badania: świadome bezpośrednie doświadczenie (indywidualne)

 

Świadome bezpośrenie doświadczenie jest:

                                          nieobserwowalne

                                          niepowtarzalne

 

 

"Doświadczenie bezpośrenie" raz tylko jest " dane bezpośrednio" jest niepowtarzalne.

 

Druga trudność:

Świadome bezpośrednie doświadczenie jest:

                                          wewnętzrne

                                          jakościowe

                                          subiektywne

 

Subiektywny czyli podmiotowy – inny dla mnie i dla kogokolwiek innego, jest wyłącznie moją własnością i nikogo innego.

 

Obiektywny czyli przedmiotowy – ten sam dla mnie i dla kogokolwiek innnego.

 

 

Co to jest ?(ontologia)

Jak się o tym dowiadujemy? ( epistemologia)

Jak się to zachowuje? (przyczynowość)

 

 

Ontologiczna subiektywność                                    vs.                             Ontologiczna obiektywność

 

Odnosi się do sposobu istnienia bytów.

 

Ontologiczna obiektywność                                           vs.                            Epistemologiczna obiektywność

 

Epistamologiczna subiektywność                            vs.                             Epistemologiczna obiektywność

 

 

Odnośi się do prawdziwośći ( fałszywośći) twierdzenia

Zgłoś jeśli naruszono regulamin