Metodologia_letni_2012.doc

(50 KB) Pobierz
Tytuł zajęć

                             Metodologia historii sztuki – wykład +ćw., sem. letni

  

 

zaliczenie ćwiczeń: podstawą zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach (20%) i zreferowanie          (w formie ustnej i/lub pisemnej) wybranej pracy z historii sztuki, polegające na dokładnej                    analizie zastosowanej w niej metody badawczej – według niżej podanych punktów.

 

Recenzja wybranej książki powinna opisywać:

- zakres tematyczny książki (przedział geograficzny i czasowy, tematyka i rodzaj ujęcia)

- struktura całości (zawartość rozdziałów, podział materiału)

- źródła wykorzystane w badaniach (np. prasa, dokumenty archiwalne, pamiętniki, wspomnienia, teksty literackie, filozoficzne i in., dzieła sztuki, szkice etc. jako materiał analiz)

- zastosowane metody analiz (np. elementy analizy formalnej, ikonograficznej, semiotyczne, badanie założeń artystycznych, badanie recepcji społecznej, analiza ideologiczna, analiza funkcjonalna i in.) → sposób łączenia tych metod, określenie specyficznej perspektywy badawczej

- główne tezy książki (krótkie zreferowanie)

- miejsce książki w określonym polu badawczym (na tle badań dotyczących tej samej lub pokrewnej problematyki)

-  mile widziana: własna ocena poparta argumentacją (książka rzetelna /ciekawa poznawczo /nowatorska pod względem perspektywy badawczej /podejmująca nowe zagadnienia; tok argumentacji przejrzysty/chaotyczny/zawikłany, analizy wnikliwe/przekonujące /jednostronne /tendencyjne /upraszczające /sprawiają wrażenie nadinterpretacji/w ogóle brak konkretnych analiz, itp.)

 

 

PROPONOWANE  PRACE  DO  ZREFEROWANIA:

[bardziej odległe daty podane są orientacyjnie]

 

A. Pieńkos, Dom sztuki. Siedziby artystów w nowoczesnej kulturze europejskiej, Warszawa 2005 - Marta Walasek 30.III.2012

 

● M.  Pabich, O kształtowaniu muzeum sztuki. Przestrzeń piękniejsza od przedmiotu, Katowice 2007…?

 

● M. Lachowski, Awangarda wobec instytucji. O sposobach prezentacji sztuki w PRL-u, Lublin 2006 …?

 

J. Malinowski, Grupa Jung Idysz i żydowskie środowisko „nowej sztuki” w Polsce, 1918-1923, Wa-wa 1987Magdalena Flis 13.IV.2012

 

● A. Wierzbicka, École de Paris. Pojęcie, środowisko, twórczość, IS PAN, Warszawa 2004 ?

 

● P. Bernatowicz, Picasso za żelazną kurtyną. Recepcja artysty i jego sztuki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Kraków 2006 …?

 

● S. Guilbaut, Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej. Abstrakcyjny ekspresjonizm, wolność     i zimna wojna, tłum. E. Mikina, Warszawa 1993 –Agnieszka Przybyła  20.IV.2012

 

● A. Kępińska, Żywioł i mit. Żywioł i chaos jako wartość w sztuce action painting w świetle badań nad strukturą mitów i świadomością mityczną, Kraków, Wrocław 1983 …?

 

● A. Jakubowska, Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow, Poznań 2008 – Olga Jagnicka 11.V.2012

 

● J. Sosnowska, Poza kanonem. Sztuka polskich artystek, 1880-1939, Warszawa 2003 – Michał Strzelecki 11.V.2012

 

● E. Toniak, Olbrzymki. Kobiety i socrealizm, Kraków 2008 – Sonia Suchińska 18.V.2012

 

● S. Michalski, Protestanci a sztuka. Spór o obrazy w Europie nowożytnej, Warszawa 1989 –Elżbieta Peplińska 1.VI.2012

 

● G. Jurkowlaniec, G. Jurkowlaniec, Chrystus umęczony. Ikonografia w Polsce od XIII do XVI wieku, Warszawa 2001 Katarzyna Jarno 1.VI.2012

 

- W. Włodarczyk, Socrealizm. Sztuka polska w latach 1950-1954, Paryż 1986

- P. Krakowski, Sztuka III Rzeszy, Kraków 2002

- P. Piotrowski, Artysta między rewolucja a reakcją. Studium z zakresu etycznej historii awangardy rosyjskiej, Poznań 1993

- P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do „gry w nic”. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005

- I. Kowalczyk, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2001-Anna Piątek

- P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999

- L. Nader, Konceptualizm w PRL, Warszawa 2009

- S. Czekalski, Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2000

- J. Zieliński, Realizm socjalistyczny w Warszawie. Urbanistyka i architektura, Warszawa 2009

          – Judyta Śliwa

- M. Omilanowska, Świątynie handlu. Warszawska architektura komercyjna doby wielkomiejskiej, IS PAN, Warszawa 2004 – Marta Cichecka

- J. Ilkosz, Hala Stulecia i Tereny Wystawowe we Wrocławiu – dzieło Maksa Berga, Wrocław 2005

- B. Tondos, Styl zakopiański i zakopiańszczyzna, Warszawa 2004 – Joanna Turek

- A.Szczerski, Wzorce tożsamości. Recepcja sztuki brytyjskiej w Europie Środkowej około roku 1900, Kraków 2002

- M. Zgórniak, Pędzel Tycjana. Francuscy malarze i krytycy XIX wieku wobec weneckiego Cinquecenta, Warszawa 1995 – Paweł Brzeziński

- W. Juszczak, Witold Wojtkiewicz i nowa sztuka, Warszawa 1965 –Agnieszka Wojtarek

- W. Sztaba, Gra ze sztuką. O twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, Kraków 1982

- E. Kuryluk, Wiedeńska apokalipsa. Eseje o kulturze austriackiej XX w., Warszawa 1998

- W. Bałus, Mundus melancholicus. Melancholiczny świat w zwierciadle sztuki, Kraków 1996

- G. Jurkowlaniec, Epoka nowożytna wobec średniowiecza. Pamiątki przeszłości, cudowne wizerunki, dzieła sztuki, Wrocław 2008

- K. Szczepkowska-Naliwajek, Relikwiarze Środkowej Europy od IV do początku XVI wieku, Warszawa 1996

- R. Cormack, Malowanie duszy. Ikony, maski pośmiertne i całuny, Kraków 1999Weronika Janowska

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin