Rudgley Richard - Alchemia Kultury.pdf
(
20618 KB
)
Pobierz
2639091 UNPDF
Richard Rudgley
ALCHEMIA
KULTURY
OD OPIUM DO KAWY
Przełożyła Ewa Klekot
Państwowy Instytut Wydawniczy
,
Tytuł oryginału
The Alchemy of Culture. Intosicants in Society
Konsultacja botaniczna
Barbara
Sudnik-Wójtikowska
Projekt okładki i stron tytułowych
Teresa Kawińska
1
© Richard Rudgley 1993
© Copyright for the Polish edition by
Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2002
1379160
1000276269
BUWr
PRBSTED IN POLAND
Państwowy Instytut Wydawniczy,
Warszawa 2002 r.
e-nrail:
piw.@piw.pl
www.piw.pl
wydanie pierwsze
SIdad i łamanie:
ABTPKESS S.C.,
Inowrocław, ul. Poznańska 281
teL/lai (0...52) 354-95-10
Dnik i oprawa: Drukarnia Naukowo-Ttchniczna SA w Warszawie
I
ISBN 83-06-02888-0
Podziękowania
Chciałbym podziękować tym wszystkim, którzy przyczynili się do
powstania tej książki, zwłaszcza profesorowi Aleksandrowi Piati-
gorskiemu, doktorowi Tadeuszowi Skorupskiemu i doktorowi Phi-
lipowi Kreyenhroekowi, od których nauczyłem się wiele na temat
historii starożytnych religii Azji; doktor Andrew Sherratt zasłużył
na moją wdzięczność za bezustanne zachęcanie mnie do pracy,
entuzjazm, a także pomoc w kwestiach dotyczących prahistorii;
Davidowi W Parry wdzięczny jestem za uważną lekturę tekstu oraz
liczne pomocne uwagi, z których wiele włączyłem do tej książki,
nade wszystko jednak - za przyjaźń. Dziękuję Richardowi Hanso-
nowi z Balfour Library w Oksfordzie, Mike'owi O'Hanlon oraz Ji-
mowi Hamillowi z Museum of Mankind oraz łanowi McOmish
z archiwum kolekcji Dunhill - za wielkoduszną pomoc, jaką oka-
zali mi przy poszukiwaniu książek i fotografii.
Swoje podziękowania kieruję też do wszysdtich pracowników
British Museum Press, którzy umożliwili mi napisanie tej książki.
Wdzięczny jestem zwłaszcza Celii Clear, Alasdairowi Macleodowi,
Liz Edwards i Teresie Francis za ich cierpliwość i wsparcie.
Na końcu, choć nie mniej gorąco, chciałbym wyrazić wdzięcz-
ność mojemu ojcu Richardowi F. Rudgleyowi za uwagi w kwestiach
dotyczących farmakologii; jestem też głęboko wdzięczny jemu oraz
Winifried Rudgley za gościnność oraz wielkodusznie mi poświęca-
ny czas. Robin Chapman, oprócz tego, że zajęła się przepisaniem
rękopisu, byla też nieustannie źródłem inspiracji i w dowód wdzięcz-
ności jej właśnie książkę tę dedykuję.
Książka ta nie Jest podręcznikiem instruującym,
jak używać substancji narkotycznych.
Szczegóły obróbki pewnych roślin zostały celowo pominięte,
by zapobiec takiemu jej traktowaniu.
Wstęp
Owe [narkotyczne] substancje stworzyły więź pomiędzy
ludźmi na przeciwnych półkulach, miedzy cywilizowanymi
i dzikusami; wyważyły drzwi, które, raz otwarte, okazał)'
się użyteczne także do innych celów; dzięki nim u daw-
nych plemion wykształciły się cechy, które przetrwały do
dziś, stanowiąc precyzyjny i pewny dowód zdumiewające!
bliskości różnych ludów podobnie jak w chemii, któraustala
związki łączące dwie substancje na podstawie zachodzących
między nimi reakcji. Setek, a może tysięcy lat potr/eba było.
by w ten sposób doszło do kontaktu pomiędzy całymi na-
rodami. Etnologia, której zadaniem powinno być dotarcie
do ich korzeni, nigdy nie podjęła takich poszukiwań czy
badań, choć kwestie te mają wielkie znaczenie zarówno dla
nauki, jak i dla historii ludzkości.
l-ouis Lewin,
Chanlastica
Uniwersalna potrzeba człowieka, by wyzwolić się z ograniczeń ziem-
skiej egzystencji, znajduje zaspokojenie w przeżywaniu odmien-
nych stanów świadomości. Fakt, że co noc śnimy, niezależnie od
tego, czy pamiętamy o tym, czy nie, wskazuje na naturalną skłon-
ność człowieka do takich stanów; jednak w dążeniu do ich osiąg-
nięcia ludzie chwytają się także bardziej czynnych sposobów. Jed-
ni w poszukiwaniu wglądu we własne wnętrze wstępują na drogę
modlitwy i medytacji; inni przenoszą się w wyższe rejony ducha
poddając się ekstazie wywołanej sztuką, muzyką, namiętnością
miłosną lub substancjami narkotycznymi.
W książce tej określamy jako narkotyczne takie substancje,
które potrafią wywołać zmianę stanu świadomości. Nie należy mylić
tego określenia z terminem „narkotyki", którego staramy się uni-
kać ze względu na negatywne konotacje. Substancje narkotyczne
Plik z chomika:
gotowce.prace
Inne pliki z tego folderu:
Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez) informacyjne, Marian Golka, Warszawa 2008.pdf
(33156 KB)
Benedict Ruth - Wzory Kultury.doc
(1199 KB)
Benedict Ruth - Wzory kultury.pdf
(1072 KB)
Berger P.L. Luckman T. - Społeczne tworzenie rzeczywistości - Internalizacja rzeczywistości [fragmenty].pdf
(3657 KB)
Białowąs Anna - New Age.pdf
(137 KB)
Inne foldery tego chomika:
Antropologia kulturowa cz.2
Człowiek
Historia
Kapitał społeczny
Kehrer - Socjologia religii
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin