Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Idealna (specyficzna) struktura dla specyficznej strategii. Struktura jako narzędzie dla realizowania określonej strategii.
Można mówić o pięciu idealnych strukturach organizacyjnych
· Prostej strukturze – niewiele szczebli, klarowność wydzielania elementów
· Biurokracji – maszynie opartej na standaryzowaniu procesu, gdzie podstawową rolę odgrywają urzędnicy i procedura
· Biurokracji profesjonalnej – podstawą organizacji są wykwalifikowani pracownicy realizujący podstawowe zadania w organizacji
· Strukturze dywizjonalnej, kluczową rolę odgrywa linia średnia – kierownictwo poszczególnych dywizji (oddziałów)
· Ad-hokracji, podstawowy środek koordynacji to wzajemne uzgodnienia
Wybór struktury organizacyjnej (wymagania poza strategicznie)
Kryteria Petera F. Druckera
· Jasność, w odróżnieniu od prostoty, katedra gotycka nie jest konstrukcją prostą, ale miejsce, jakie ma się w niej zająć, jest jasne
· Oszczędność wysiłków potrzebnych do utrzymania kontroli i minimalizowanie starć
· Ukierunkowanie spojrzenia na wyrób, na wynik zamiast na wysiłki
· Zrozumienie przez każdą osobę jej zdania i zadania organizacji jako całości
· Podejmowanie decyzji skoncentrowane na właściwych problemach, nastawienie na działanie wykonywane
· Trwałość – zdolna do przetrwania i posiadająca możliwości dostosowywania się
· Utrwalanie i samo odnowa – nastawiona na przyszłe głębokie zmiany adaptacyjne i dostosowawcze
Struktura organizacyjna – podstawowe pojęcia
Pojęcie struktury organizacyjne – ogół ustalonych zależności funkcjonalnych i hierarchicznych między elementami organizacji, zgrupowanymi w komórki i jednostki organizacyjne umożliwiający osiąganie celów całości. Głównym zadaniem struktury organizacyjnej systemu jest stworzenie i doskonalenie warunków zmierzających do stałego zwiększenia efektu organizacyjnego współdziałania jego elementów składowych. Do podstawowych funkcji struktury organizacyjnej należy kształtowanie i podporządkowanie z punktu widzenia poprawy realizacji celów:
· Budowy elementów składowych
· Więzi organizacyjnych (hierarchicznych, funkcjonalnych, technicznych i informacyjnych), spajających wszystkie elementy oraz określających wewnętrzny podział funkcji i władzy
· Przebiegu procesów (pracy, produkcji i procesów informacyjno-decyzyjnych)
Podstawowym elementem składowym struktury organizacyjnej jest
· Stanowisko organizacyjne – miejsce zajmowane przez pracownika w danej strukturze organizacyjnej, określone przez
Ø Zakres realizowanych funkcji
Ø Relacje z innymi stanowiskami
Ø Rodzaj i wielkość przydzielonego wyposażenia
· Komórka organizacyjna – zespół składający się z szefa o podporządkowanych mu członków zespołu (stanowisk), realizujący cel działania związany z celem
· Jednostka organizacyjna – zbiór komórek organizacyjnych, którymi kieruje zwierzchnik
Więzi organizacyjne – stosunki zachodzące pomiędzy poszczególnymi elementami struktury organizacyjnej mające wpływ na wynik działalności organizacji
· Więź służbowa (hierarchiczna) – uprawnienia kierownika do decydowania, jakie zadania ma wykonywać podwładny
· Więź funkcjonalna
Ø Więź służbowa między funkcjonalnymi przełożonymi
Ø Więź stanowiąca o podziale zadań między przełożonym a podwładnymi
Ø Więź wspomaganie (doradcza) między członem funkcjonalnie uzależniającym a członem funkcjonalnie uzależnionym
· Więź techniczna – wzajemne uzależnienie członków zespołu w kooperacji związanej z wymianą zasileń i/lub informacji
· Więź informacyjna – obowiązek jednostronnego lub dwustronnego informowania się o wszelkich stanach rzeczy lub zmianach
Dokumenty organizacyjne
· Statut – formalna podstawa istnienia organizacji; zawiera najistotniejsze i najbardziej ogólne wskazania oraz informacje dotyczące działalności organizacji: nazwa, cel i przedmiot działania, siedziba i rejon działania, podstawy prawne działania itp.;
· Regulamin organizacyjny – reguluje bardziej szczegółowo wewnętrzną działalność organizacji
Ø Część ogólna – ramowe zasady budowy i funkcjonowania, działania
Ø Schemat organizacyjny – graficzny model struktury – podział na piony, komórki i wskazanie na łączące je więzi
Ø Księga służb – wewnętrzne przepisy regulujące zakresy działania, zakresy zadań, uprawnień i odpowiedzialności, zasady współpracy
Ø Instrukcja organizacyjna – wzorce postępowania i procedury postępowania – instrukcje
Typologia struktur organizacyjnych
· Przeważający rodzaj więzi organizacyjnej
Ø Liniowa; Funkcjonalna; Sztabowa; Techniczna
· Rozpiętość kierowania
Ø Płaska; Smukła
· Zdolność do samo organizacji
Ø Mechaniczna niezdolna do zmiany; Adaptatywna; Inwencyjno-kreatywna
Podstawowe formy struktur organizacyjnych
Struktura liniowa
Zalety: jedność kierowania, określona odpowiedzialność, szybkość decyzji (relatywnie), w przypadku decentralizacji duża inicjatywa
Wady: brak pełnej kompetencji u jednego decydenta, przy wysokiej centralizacji ubezwłasnowolnienie kierowników niższych szczebli i wykonawców
Struktura funkcjonowania typu hierarchicznego
Zalety: fachowość kierowników, nadzór kompetencyjny, dość szybka reakcje na potrzebę zmiany
Wady: brak jedności wydawania poleceń, trudność w koordynowaniu czynności kierowniczych, naruszenie zasady jednoosobowego kierownictwa, pojawianie się sprzecznych poleceń
Struktura funkcjonowania ze wspomaganiem
Zalety: fachowa porada, kompetencja doradcy
Wady: autonomizacja pionu funkcjonalnego
Struktura sztabowa
Zalety: jednolitość kierownictwa, kompetencyjna rada, „przechowalnia”
Wady: przerost sztabu, identyfikacja sztabu z pionem kierowniczym
Struktura macierzowa
Zalety:duża elastyczność; współpraca interdyscyplinarna; angażuje pracowników; stawia wyzwania; rozwija umiejętności; odciąża naczelne kierownictwo; identyfikuje z wyrobem; właściwy pracownik na właściwym miejscu
Wady: ryzyko anarchii; zachęca do walki o władzę i środki; więcej dyskusji niż działania; wymaga dużych umiejętności interpersonalnych; kosztowna we wdrażaniu; ryzyko dublowania prac; obniża morale w przypadku braku projektów
Struktura zespołowa
Zespoły versus komitety,
· Powołane dla rozwiązania problemów
· Autonomizacja zespołu
· Struktura z komitetami doradczymi
Determinanty struktury organizacyjnej
· Technologia
Ø Technologia produkcji; Technologie informacyjne; Technologie podejmowania decyzji
· Ludzie
Ø Kompetencje; Osobowość; Kultura organizacyjna
· Wielkość
Ø Małe i duże
· Wiek
Ø Młode i starsze (narodziny, rozwój, wiek dojrzały, schyłek)
· Otoczenie
· Strategia
Struktura funkcjonalna – jeden produkt, jeden rynek
Zarząd --- Finanse – Finanse – Kadry – Produkcja – B&R – Sprzedaż
Zalety:
- jest bardzo dobrze przystosowana do rozwoju umiejętności funkcjonalnych i kompetencji
- pozwala wykorzystać krzywą doświadczenia w związku z nabywaniem wiedzy w obszarach funkcjonalnych
- jest bardzo efektywna w sytuacjach, gdy zadania są rutynowe i powtarzalne
- wspiera ekspertyzę w obszarach funkcjonalnych
- centralizuje kontrolę wyników strategicznych
Wady:
- prowadzi do nadmiernej fragmentacji procesów krytycznych dla realizacji strategii
- prowadzi do międzyfunkcjonalnego współzawodnictwa i konkurencji
- pozostawia sprawy maksymalizacji zysku jedynie w gestii ścisłego kierownictwa organizacji
- powoduje nadmierną centralizację decydowania
- przeszkadza w kształtowaniu menedżerów z wielofunkcyjnym doświadczeniem
- stwarza problemy z mierzeniem efektywności działania
- stwarza problemy komunikacyjne
Struktura dywizjonalna – jeden rynek, wiele podobnych produktów
- wzmacnia kontrolę finansową na szczeblu centrali
- wzmacnia kontrolę strategiczną oraz zapewnia wzrost firmy
- wzmacnia koncentrację na wewnętrznej efektywności
- uwalnia prezesa firmy od kontroli operacyjnej
- jasna odpowiedzialność za tworzenie zysku
- logiczne zdecentralizowanie odpowiedzialności
- wysokie koszty administracyjne przez dublowanie funkcji sztabowych i komórek funkcjonalnych
na szczeblu centrali oraz w dywizjach
- konkurencja między szefami dywizji i brak współpracy
- kłopoty z ustaleniem właściwego stopnia delegacji kompetencji decyzyjnych na szczebel dywizji
- manipulowanie informacja do centrali przez dywizje
- konkurencja o zasoby
- problem z ustaleniem cen parametrycznych w rozliczeniach między dywizjami
- powoduje koncentrację na krótkoterminowych pracach badawczo-rozwojowych
Struktura holdingowa – jeden rynek, wiele różnych produktów
- zapewnia jasny i logiczny podział odpowiedzialności między holdingiem i firmami go
tworzącymi
- lokuje odpowiedzialność za strategię biznesową na szczeblu firm
- uwalnia centralę od działalności strategicznej, koncentrują je na zarządzaniu portfelowym
- daje całkowitą autonomię firmom tworzącym holding
- powoduje brak współpracy między jednostkami organizacyjnymi tworzącymi holding
- powoduje brak wspólnej strategii i efektu synergetycznego
- uzależnia kierownictwo holdingu od działalności kierownictw firm tworzących holding
- stwarza brak informacji na szczeblu centrali o rzeczywistej sytuacji w przedsiębiorstwach
- powoduje nadmierną koncentrację na krótkookresowych korzyściach finansowych
Struktura geograficzno – krajowa
- pozwala na dostosowanie strategii do potrzeb każdego lokalnego rynku
- deleguje odpowiedzialność za zysk lub stratę do najniższych szczebli
- polepsza funkcjonalną koordynację wewnątrz każdego obszaru rynkowego
- wykorzystuje lokalne powiązania produkcyjne
- stwarza problem, do jakiego stopnia prowadzić uniwersalną politykę wobec wszystkich obszarów
geograficznych i równocześnie pozwolić na geograficzne zróżnicowanie
- zwiększa problemy w utrzymaniu jednolitego image’u
- powoduje dublowanie funkcji i obsługo sztabowej na szczeblu centrali i szczeblu regionalnym
- traktuje równorzędnie wymiar przestrzenny i produktowy
- wprowadza zasadę wzajemnej kontroli i równowagi (checks and balances) między elementami
struktury
- promuje podejmowanie wyważonych decyzji na zasadzie wyboru rozwiązania najlepszego dla
danej organizacji
- zachęca do współpracy, budowania konsensusu, rozwiązywania konfliktów i koordynacji działań
pokrewnych
- jest bardzo rozbudowana i trudna do zarządzania
- jest trudna do utrzymywania równowagi między wymiarami
- nieproporcjonalnie wielu czasu przeznaczona na proces negocjacyjny i podejmowanie decyzji
(niezbędne uzyskanie zgody wielu podmiotów)
- zwiększa zbiurokratyzowanie struktury i hamuje kreatywność
Struktura macierzowo – globalna
- traktuje równorzędnie wymiar krajowy i produktowy
dwóch wymiarów
- promuje podejmowanie wywarzonych decyzji na zasadzie wyboru rozwiązania najlepszego dla
całej organizacji
- zachęca do współpracy, budowania konsensusu, rozwiązywania konfliktów i koordynacji
spokrewnionych działań
- pozwala na dostosowania się do specyfiki rynku krajowego
- pozwala na wykorzystanie efektów skali produkcji
- utrudnia utrzymanie równowagi między dwoma wymiarami
- nieproporcjonalnie wiele czasu przeznacza się na proces negocjacyjny i podejmowanie decyzji
(niezbędne jest uzyskanie zgody wielu podmiotów)
- wprowadza frustrację wśród pracowników, zmuszonych do konsultacji swoich decyzji między
różnymi wymiarami
- powoduje współzawodnictwo między dyrektorami krajowymi i produktowymi o wpływy w org.
Struktura a strategia w ujęciu Witolda Kieżuna
· Model przedsiębiorczy (wersja anarchiczna)
· Model przedsiębiorczy (wersja rzemieślnicza)
· Model funkcjonalny pionowy
· Model dywizjonalny
· Holding
· Model wielonarodowy i globalny
Model przedsiębiorczy (wersja anarchiczna)
Strategia à monoprodukt; monorynek; prosta dystrybucja
Organizacja à zmienna struktura; grupy nieformalne
Decyzje à partycypacja personelu
Ocena pracy à samoocena
Rekompensata à decyzja partycypacyjna
Opcje strategiczne à wybór partycypacyjny; zainteresowanie zespołu
Badania i rozwój à zindywidualizowanie
System zarządzania à styl aprtycypacyjny; realny autorytet
Ograniczenia à ograniczony rozwój, entropia
Model przedsiębiorczy (wersja rzemieślnicza)
Strategia ...
gotowce.prace