Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc kwiecień –
4 latki
I TEMAT: W KĄCIKU PRZYRODY
1. Towarzyszenie nauczycielce podczas prac porządkowych w kąciku przyrody. Obserwowanie prac dorosłych związanych z pielęgnacja roślin doniczkowych. Próby pomagania np. przy przesadzaniu kwiatów.
2. Rozmowa połączona z obserwacją na temat. „Narzędzia ogrodnicze”. Oglądanie, porównywanie i prawidłowe nazywanie narzędzi (grabie, łopatka, pazurki), próba odpowiedzi na pytanie „Do czego to służy”?. Wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się narzędziami.
3. Rozmowa połączona z działaniem „W kąciku przyrody”. Ukazanie sposobu dbania o rośliny (podlewanie, wycieranie liści z kurzu). Prawidłowe posługiwanie się zmiotką i śmietniczka, wycieranie ściereczką stołu.
4. Spacery w najbliższej okolicy – dalsze obserwacje dotyczące wiosennych zmian w otoczeniu. Dostrzeganie w otoczeniu przedszkola zmian będących wynikiem pacy człowieka i przyczyniających się do uprzyjemnienia codziennego życia (np. świeżo założony kwietnik).
5. Rozmowa połączona z działaniem „Sadzimy i siejemy” pomaganie w prostych pracach gospodarczych. Zapoznanie z kolejnymi czynnościami podczas siania i sadzenia roślin. Zachęcanie do opiekowania się roślinami, która są ozdobą np. ogrodu, mieszkania.
6. Słuchanie wiersza I. Salach „Kwiaty”. Zapoznanie z potrzebami i wymaganiami roślin – woda, światło, ciepło.
7. Pobudzanie do obserwacji opowiadaniem I. Salach „Co urosło?”. Zachęcanie do obserwowania wzrostu roślin w kąciku przyrody, w ogrodzie. Próby wyrażania własnych spostrzeżeń i doświadczeń.
8. Zabawa gramatyczna „Nasze rośliny”. Prawidłowe stosowanie form fleksyjnych w rzeczownikach, określenie cech za pomocą przymiotników. Oczekiwanie na swoją kolej wypowiedzi.
9. Ćwiczenia oddechowe „Listki i wiatr”. Umiarkowane dmuchanie na bibułkowe listki zawieszone na gałązce – rozwijanie pojemności płuc.
10. Prace użyteczne w kąciku przyrody. Podlewanie roślin, usuwanie chwastów. Określanie wyglądu rosnących kwiatów, warzyw.
11. Zabawa ortofoniczna z wykorzystaniem wiersza I. Salach :Ogrodnicy”. Przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach „szu, szu” i wyrazach „tup”, „hej”, „puk”. Uważne słuchanie wiesza mówionego przez nauczyciela.
12. Zabawa „Bratki na grządce”. Tworzenie zbioru trzyelementowego przez dosunięcie jednego elementu do zbioru dwuelementowego. Posługiwanie się nazwą liczebnika głównego” „trzy”. Porównywanie liczebności dwóch zbiorów przez przyporządkowanie. Budzenie wiary we własne możliwości.
13. Zabawa „Czy znajdziesz?”. Tworzenie i odnajdywanie zbiorów trzyelementowych. Odwzorowywanie z przeliczaniem w zakresie trzech.
14. Malowanie farbą klejową nt. „Listki”. Próby domalowania liści na gotowej gałęzi namalowanej wcześniej na papierze. Właściwe korzystanie z farb, posługiwanie się gąbką.
15. Lepienie z plasteliny / gliny „Doniczki do kwiatów”. Próby lepienie kształtu doniczki, toczenie masy, spłaszczanie, drążenie i powiększanie otworów.
16. Wydzieranie z kolorowego papieru na temat „Ziarna fasoli”. Wypełnianie konturów ziarna narysowanego na ciemnym tle. Próby dokładnego wylepiania kształtu.
17. Słuchanie piosenki „Wiosna tuż, tuż”. Zapoznanie ze słowami i melodia piosenki. Próby rozpoznawania głosów ptaków na podstawie zebranych doświadczeń i obserwacji przyrody, Rozwijanie możliwości głosowych dzieci.
18. Opowieść ruchowa „Wiosenne prace” Reakcja ruchowa na różne rodzaje akompaniamentu: do biegania, spania, podskoków, klaskania, Rozwijanie inwencji twórczej – odzwierciedlanie w zabawie zebranych doświadczeń w trakcie obserwacji przyrody i ludzi. Sprawne ustawianie się w rzędzie na sygnał muzyczny.
19. Zabawa ilustracyjna do piosenki „Wiosna tuż, tuż”. Zapoznanie z nową zabawą – rozwijanie umiejętności przedstawiania rytmu i melodii piosenki prostymi elementami ruchu z zachowaniem dużej dowolności. Wspólne ocenianie pomysłów kolegów.
20. Zestaw zabaw ruchowych nr 15 według I. Salach Plany miesięczne ..., s. 87.
II TEMAT: „POZNAJEMY TRADYCJE I ZWYCZAJE WIELKANOCNE”
w oparciu o ilustracje, książki oraz własne doświadczenia dzieci.
5. Słuchanie wierszy o tematyce wielkanocnej np.: „Śmigus” W. Broniewski, „Dzielenie się święconym jajkiem” M. Konopnicka, „Pisanki”, D. Gellner „Wydmuszki”, B. Lewandowski, „Wielkanoc”
6. Spotkanie z Wielkanocnym Zającem na podstawie historyjki obrazkowej „Przygoda zajączka” zapoznanie dzieci z tradycją malowania pisanek na święta wielkanocne. Wprowadzenie wyrazów: jajko, pisanka, zając, baranek.
7. Bierzemy udział w zabawach ruchowych z elementem skoku „Zajączki na trawie” oraz orientacyjno -porządkowych z elementem kucania „Kwoka i kurczęta”.
III TEMAT: „POZNAŃ – MOJE RODZINNE MIASTO”
jem9