7 polska 11.01.2008.pdf

(1370 KB) Pobierz
10750666 UNPDF
POLSKA NOWOCZESNOŚĆ
- zjawisko w sztuce polskiej po 1956
- galeria Arsenał + architektura lat 50tych >>>
różnorodne stylistyki
- Pojęcie nowoczesności zostało bardzo szybko
utożsamione z abstrakcją (po informelu i
taszyzmie + problematyka materialności dzieła)
- na przykładzie indywidualnych stylistyk
MARIA JAREMA
(1908-1958)
Kształciła się w ASP w Krakowie na Wydziale Rzeźby pod kierunkiem Xawerego
Dunikowskiego. Przed rokiem 1939 należała do lewicującej Grupy Krakowskiej.
Po roku 1945 przyłączyła się do Grupy Młodych Plastyków. Należała do ścisłego
grona inicjatorów reaktywowania Grupy Krakowskiej, do czego udało się
doprowadzić w atmosferze "odwilży", w roku 1957. Poza malarstwem, chętnie
uprawiała inne dziedziny sztuki, zwłaszcza scenografię (dla teatru Kantora).
Fascynowała ją postać ludzka, jej miejsce w przestrzeni, a także przedstawienie
ruchu w obrazie. Wyrazem tych zainteresowań są cykle: Postacie, Figury, Głowy,
Chwyty (1953), Wyrazy (1954-57), Filtry, Penetracje, Rytmy (1957-58). Należące
do nich prace wykonane zostały ulubioną przez artystkę wspomnianą techniką
monotypii, którą czasami łączyła z olejem, temperą, sporadycznie też stosowała
lakiery. Dzięki owej rozmaitości technologii jej wczesne kompozycje mają dużo
świeżości. Późniejsze mogą niekiedy wydawać się monotonne, ale zazwyczaj dają
wrażenie lekkości i przezroczystości. Charakterystyczne dla artystki jest również
balansowanie na granicy pomiędzy przedstawieniem figuratywnym i znakiem
niemal abstrakcyjnym. Prace należące do wspomnianych serii uwidaczniają
stopniową, lecz konsekwentnie postępującą deformację (upraszczanie i
spłaszczanie) postaci ludzkich. Proces ten prowadzi w efekcie do rozbicia figury na
drobne cząsteczki, niemal abstrakcyjne atomy trudnej do rozpoznania całości.
Często wydają się one bliźniacze, nakładają się na siebie bądź, niczym cienie,
przenikają ze sobą, tworząc niepokojące spięcia i powodując rytmiczny ruch. W
efekcie powierzchnie kompozycji robią wrażenie zmiennych, migotliwych, jakby
pochodzących z tajemniczej rzeczywistości, do której widz nie ma bezpośredniego
dostępu. Dzieło artystki zachowuje zresztą przede wszystkim indywidualny
charakter i stanowi metaforę jej osobistych doświadczeń. Metaforę stosunkowo
hermetyczną, ale też Jarema traktowała sztukę jako obszar działań silnie
zindywidualizowanych i nawet wówczas, gdy Kantor postulował tworzenie dzieł,
które miałyby być komunikatywne dla widza, odżegnywała się od jakiegokolwiek
utylitaryzmu i pozostawała wierna swojej poetyce.
Maria Jarema | Rytmy – cykl | 1957
[Penetracje ????]
Maria Jarema | Rytmy VII | 1958
[baraniewski podaje, ze to jest cykl Penetracje,
ale to jest na pewno nieprawda – moze
popredni slajd pochodzi z cyklu Penetracje?]
Maria Jarema | Filtry – cykl | 1956:
- próba przedstawienia iluzji ruchu
- jej formuła bardzo różni się od malarstwa
Arsenału
- napór na nowoczesność
BRAK ZDJECIA SLAJDU
[nie jestem pewna czy to pokazal!]
HENRYK STAŻEWSKI
(1894-1988)
Związał się z pierwszym polskim ugrupowaniem awangardowym założonym w
1917, nazwanym Ekspresjoniści Polscy, w 1919 przemianowanym na Formiści. Był
członkiem-założycielem Grupy Kubstów, Konstruktywistów i Suprematystów
"BLOK" (1924-1926) oraz ugrupowań, które rozszerzyły założenia programowe
BLOKU - PRAESENS (1926-29) i a.r. (1929-1936); zajmował się też
redagowaniem czasopism "Blok" i "Praesens". Swą działalnością artystyczną i
teoretyczno-publicystyczną wniósł istotny wkład w dzieje światowej awangardy.
Należał do ukonstytuowanych w Paryżu międzynarodowych ugrupowań Cercle et
CarrE (od 1929) oraz Abstraction-CrEation (od 1931). Należał do grona twórców
Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej udostępnionej publiczności w
Muzeum Sztuki w Łodzi w 1931. W 1933 został współzałożycielem Koła Artystów
Grafików Reklamowych, będąc autorem wielu projektów typograficznych o
stylistyce pokrewnej neoplastycyzmowi. W okresie II wojny światowej uległ
zniszczeniu niemal cały dorobek artystyczny Stażewskiego. Po wojnie twórca
związał się z Klubem Młodych Artystów i Naukowców oraz awangardową Galerią
Krzywe Koło w Warszawie. W 1965 zainicjował wraz z Wiesławem Borowskim,
Anką Ptaszkowską i Mariuszem Tchorkiem powstanie Galerii Foksal.
W konstruktywistycznej fazie jego twórczości czytelne są inspiracje głoszoną przez
Władysława Strzemińskiego teorią unizmu. Abstrakcyjne obrazy Stażewskiego z
lat 30. i 50. wyzwolone były z rygorów konstrukcyjnych. Czysta plama barwna o
biomorficznym kształcie lub zgeometryzowanych zarysach uniezależniła się tu od
dynamicznie prowadzonej linii. Na pograniczu figuracji i abstrakcji sytuowały się
kompozycje z późnych lat 40. i wczesnych 50. nawiązujące aluzyjnie do martwej
natury lub przypominające dynamiką sfalowanych konturów wojenne rysunki
Strzemińskiego. Prace te świadczyły o niezależności artysty wobec "normatywnej
estetyki" socrealizmu. Bardzo zróżnicowana formalnie sztuka Stażewskiego z lat
60. i 70. wpisywała się całkowicie w ramy abstrakcji geometrycznej. W drugiej
połowie lat 50. artysta wprowadził do swego języka plastycznego nowy element -
relief, który wyparł na niemal dwadzieścia lat media czysto malarskie. Początkowo
dominowały reliefy o luźnej strukturze, zbudowane z elementów nawiązujących do
form organicznych o szorstkich powierzchniach i żywej kolorystyce (Relief, ok.
1955). Dla lat 60. znamienne były reliefy pokryte "rastrem drukarskim", który
aktywizował ich powierzchnie dzięki efektom optycznej wibracji. W pracach z
początków dekady pojawiła się też fascynacja bielą, która była przejawem
rozważań artysty nad neutralnością formy "samej w sobie" i nad jej zależnością od
kontekstu kompozycyjnego. Badanie nieskończonej liczby konfiguracji, w jakich
mogą - potencjalnie - być ułożone ruchome, "beczułkowate" elementy,
odpowiadało konfrontacji pojęć "porządku" i "przypadku", oznaczało kreowanie
sytuacji możliwej, lecz jeszcze nie zaistniałej (Relief Szary i Biały 9, 1964).
Równolegle do "okresu białego" Stażewski podjął próby penetracji przestrzeni w
serii miedzianych reliefów z lat 1964-67. Ich wielowymiarowość była efektem
zarówno zagęszczania i nakładania na siebie form, jak i mnożenia świetlnych
refleksów na powierzchni wypolerowanego metalu (Relief Miedziany 9, 1965).
Malowane reliefy powstałe w latach 70. dynamizowało natomiast nieoczekiwane
zakłócenie ich geometrycznej struktury i nagłe zanegowanie zasady regularnego
rytmu kompozycyjnego (Relief 2, 1972). W okresie tym powróciła też formuła
"białych obrazów" stymulująca rozważania nad relacjami pomiędzy sztuką, nauką i
metafizyką, kontynuująca badanie opozycji porządek-chaos.
Henryk Stażewski | Kompozycja reliefowa |
1956:
- odmienna abstrakcja
- podział przestrzeni na modularne układy
- materiałowe reliefy
Henryk Stażewski | Kompozycja abstrakcyjna |
1957:
- interesują go obrazowe transformacje
Henryk Stażewski | Kompozycja | 1959
WOJCIECH FANGOR
(1922)
W latach wojny (1940-44) studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i
Felicjana Szczęsnego Kowarskiego, w 1946 roku otrzymał zaocznie dyplom w
Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 1953-61 był docentem w
stołecznej ASP. W 1961 roku wyjechał z Polski, a od 1966 roku mieszkał w
Stanach Zjednoczonych. W 1999 roku wrócił do Polski. W 1951 roku otrzymał II
nagrodę na 2. Ogólnopolskiej Wystawie Plastyki w Warszawie za obrazy Lenin w
Poroninie i Matka Koreanka. W roku 1957 roku uczestniczył w 2. Wystawie Sztuki
Nowoczesnej w warszawskiej "Zachęcie", gdzie pokazał zrealizowaną wraz z
Oskarem Hansenem i Stanisławem Zamecznikiem Kompozycję przestrzenną. W
1958 roku wraz ze Stanisławem Zamecznikiem przygotował wystawę Studium
przestrzeni w Salonie Nowej Kultury w Warszawie (był to pierwszy environment w
Polsce).
Tuż po wojnie Wojciech Fangor był twórcą kanonicznych dzieł malarskich
socrealizmu, nieco później współtworzył Polską Szkołę Plakatu. W okresie
1953-61 wykonał około 100 plakatów i wiele rysunków do "Życia Warszawy". W
malarstwie i w plakacie stosował podobne motywy plastyczne, operował
monumentalną, mocną formą, syntetyczną i uproszczoną. Czasami socrealistyczne
tematy nabierały w jego pracach karykaturalnej wymowy (Postacie, 1950). Na
początku lat 50. zaczął współpracować z architektami: Stanisławem Zamecznikiem,
Oskarem Hansenem, Zbigniewm Ichnatowiczem i Jerzym Sołtanem. Stanisław
Zamecznik zaszczepił Fangorowi świadomość przestrzeni jako tworzywa
artystycznego. Wspólnie przygotowali wystawę Studium przestrzeni (1958), która
była nowatorskim environment zbudowanym z obrazów optycznych Fangora.
Obrazy te, jak wspomina sam artysta, powstały w wyniku przypadkowego
odkrycia. Fangor zamierzał namalować obrazy dwuwątkowe, tzn. takie, w których
na tle układu form rozproszonych o niesprecyzowanych konturach miały być
nałożone znaki figuratywne (twarze, ręce itp.). Po namalowaniu teł artysta odkrył,
że działają one bardzo dziwnie na przestrzeń przed obrazem, którą zmieniały i
uaktywniały. Powstała iluzja przestrzeni, rozwijająca się od obrazu w kierunku
widza. Artysta zrezygnował z uzupełniania płócien elementami figuratywnymi, a
swoje odkrycie nazwał później "pozytywną przestrzenią iluzyjną". Na Studium
przestrzeni składało się 20 płócien różnych formatów. Tylko cztery z nich zawisły
na ścianach, reszta została ustawiona na sztalugach. Na wystawie tej nie chodziło o
poszczególne obrazy, ale o zależności między nimi. Przez wybór drogi między
obrazami widz stawał się współautorem dzieła, które nie było zamkniętą strukturą,
ale systemem otwartym. Studium przestrzeni było dziełem nowatorskim i
wyprzedzającym swój czas, klasycznym environment ze wszystkimi
właściwościami, jakie ten rodzaj działania artystycznego miła w przyszłości
wykształcić. Obrazy z charakterystycznymi kołami i falami o niewyraźnych,
zamglonych krawędziach, wywołujące efekty optyczne zbliżone do tych, jakimi
operowała sztuka op-artu, dominowały w twórczości Fangora do połowy lat 70..
Fangor tworzył obrazy i instalacje przestrzenne, w których eksploatował twórczo
"iluzyjną przestrzeń pozytywną".
Wojciech Fangor | Studium przestrzeni | 1958:
- w Salonie Nowej Kultury [ Marek Oberlender
kuratorem] + Stanisław Zamecznik : aranżacja
przestrzeni – płótna Fangora na stelażach
Zamecznika > układ, aranżacja obrazami
wnętrza – obraz rozbity na wiele elementów
Wojciech Fangor | Studium przestrzeni | 1958:
instalacja
> emigracja
BRAK ZDJECIA SLAJDU !!!
Znalazlam w necie
Wojciech Fangor | Studium przestrzeni | 1958:
"Koła artysty były nieustannym, wielostronnym
eksperymentem. Sprawdzał w nich wciąż w
nowy sposób efekty działania jaskrawości czy
stonowanych kolorów w ich zestawieniach,
nasycenia i stopnia jasności barwy, wielkości
kręgów, większej i mniejszej szerokości jej pasm
oraz ich zagęszczenie lub ascetycznej
oszczędności i dyskrecji wyrazu. Stosował też
artysta w swoich obrazach wszelkie, znane z
teorii barw, kontrasty, zwłaszcza zaś kontrasty
kolorów występujących i wstępujących, a także
zjawiska powidoków".
BRAK ZDJECIA SLAJDU !!!
Wojciech Fangor | Studium przestrzeni | 1958 BRAK ZDJECIA SLAJDU !!!
Wojciech Fangor | Studium przestrzeni | 1958 BRAK ZDJECIA SLAJDU !!!
Wojciech Fangor | Studium przestrzeni | 1958 BRAK ZDJECIA SLAJDU !!!
TADEUSZ KANTOR
(1915-1990)
Tuż po II wojnie światowej współtworzył Grupę Młodych Plastyków (1945), a
następnie , w okresie "odwilży", przyczynił się do reaktywowania przedwojennej
Grupy Krakowskiej (1957). Z jego inicjatywy powstała również Galeria
Krzysztofory, jedna z pierwszych powojennych galerii prezentujących sztukę
aktualną. Przez całe niemal życie próbował łączyć różne rodzaje aktywności: był
animatorem życia artystycznego, teoretykiem sztuki i praktykiem, w tym malarzem
(m.in. pasjonatem i promotorem taszyzmu) i jednym z pierwszych w Polsce
twórców happeningu, przede wszystkim zaś był człowiekiem teatru: autorem,
reżyserem, scenografem, aktorem. Jego wizja sztuki wynikała przede wszystkim z
potrzeby poszukiwania takich sposobów artystycznej wypowiedzi, które mogłyby
sprostać wyzwaniom współczesności. Już w roku 1945 dał jej wyraz w napisanym
razem z Mieczysławem Porębskim manifeście "spotęgowanego realizmu".
Namawiał do ryzyka w imię swobody twórczej, podkreślał wagę eksperymentu,
akcentował konieczność utrzymywania przez artystów niezależności od
ideologiczno-politycznych nacisków (w okresie realizmu socjalistycznego wycofał
się z publicznego życia kulturalnego). Sam starał się realizować te postulaty we
właściwy sobie sposób: chłonął wszelkie nowinki, umiejętnie asymilował to, co
okazywało się przydatne jemu samemu, przetwarzał, modyfikował. Jako malarz
przez długi czas pełnił funkcję medium, przetwarzającego artystyczne impulsy
napływające do Polski z zachodniej Europy (w 1947 odwiedził Paryż), toteż jego
własna twórczość w tej dziedzinie nie jest całkiem samodzielna.
W drugiej połowie lat 50. powstawały głównie wspomniane gwałtownie malowane
płótna taszystowskie. Obrazy te na swój sposób urzekały stroną wizualną:
wibracjami plam, linii, barw; zarazem jednak robiły wrażenie, jakby autor
podchodził do materii malarskiej w sposób "użytkowy", choć pisał on, że są
"wydzieliną" jego wnętrza. Oryginalność dostrzegła w nich krytyka zagraniczna, w
tym najbardziej jeszcze wówczas opiniotwórcza krytyka francuska. Nieco później
artysta tworzył liczne asamblaże i ambalaże - kompozycje półprzestrzenne, w
których aplikowane na płótnie używane, nierzadko zniszczone przedmioty
(koperty, torby, parasole) przeistaczały obraz w relief. Kantor aranżował też szereg
działań parateatralnych, które antycypowały wiele zjawisk mających wpływ na
polifoniczne oblicze sztuki lat 60-tych i 70-tych.
Tadeusz Kantor | Informel | 1956:
- taszym (= informel = abstrakcja nieforemna ):
dominujący w polskiej nowoczesności
- w 1955 Kantor wyjeżdża do Paryża, gdzie
poznaje taszyzm
- działanie instynktowne, gwałtowne, wartości
sensualne ukryte w materii malarskiej
- gest artystyczny, który jest erupcja witalności
- odpowiedź na malarstwo amerykańskie
Tadeusz Kantor | Informel | 1957
Zgłoś jeśli naruszono regulamin