8 25.1.2008 polska.pdf

(2325 KB) Pobierz
10751259 UNPDF
RZEŹBA SOCJALIZMU
REALISTYCZNEGO
XAWERY DUNIKOWSKI
(1875-1964)
Drogę twórczą Dunikowskiego cechuje wielostronność poszukiwań i obfitość
oryginalnych rozwiązań. Tematyka i nastrój utworów artysty początkowo
korespondowały z duchem epoki Młodej Polski i hasłami głoszonymi przez
Stanisława Przybyszewskiego. Dziś wczesny okres twórczości Dunikowskiego
uchodzi za jedno z najciekawszych zjawisk w sztuce europejskiej początku XX
wieku. W trakcie pobytu w Paryżu powstały rzeźby o zgeometryzowanych
formach, coraz bardziej zbliżające się ku abstrakcji. W okresie dwudziestolecia
międzywojennego tworzył serie podobizn wybitnych Polaków, składające się na
cykl „Głów wawelskich”. Koszmar życia w Oświęcimiu znalazł wyraz w
rysunkach wykonywanych w obozowej stolarni, w której artysta był zatrudniony,
oraz w obrazach powstałych po wojnie, kiedy to po trwającej rok kuracji zdolny
był znów do twórczej pracy.
Domeną twórczości artysty pozostała jednak rzeźba. Pomimo, iż artysta wyrażał
akces dla założeń polityki kulturalnej powojennego reżimu, tworzył dzieła wybitne,
jak „Pomnik czynu powstańczego” na Górze Św. Anny (1946-1955), „Pomnik
wyzwolenia Ziemi Mazursko-Warmińskiej” w Olsztynie (1949-1955) oraz
niezrealizowane projekty ‘pomnika bohaterów Warszawy’. Eksperymentatorska
pasja, którą przepojona jest cała twórczość Dunikowskiego, dała o sobie znać
również w ostatnich latach życia, kiedy to artysta pracował nad monumentalną
abstrakcyjną kompozycją malarską zatytułowaną „Człowiek w przestworzu”.
Ostatnim dziełem monumentalnym powstałym według projektu artysty jest
„Pomnik żołnierza polskiego” na Muranowie w Warszawie (1963).
Xawery Dunikowski | projekt pomnika Czynu
Powstańczego | Góra św. Anny | 1946:
- W latach 1934-1938 wykorzystując ukształtowanie
terenu Niemcy wybudowali na zboczu góry
amfiteatr. W roku 1938 odsłonięto mauzoleum
poświęcone niemieckim uczestnikom walk III
powstania śląskiego. W 1945 został wysadzony.
- nad urwiskiem skalnym
- stworzył kompozycję architektoniczna jakby
Propylejów ze zniczem wewnątrz i dekoracją
rzeźbiarską po bokach
Xawery Dunikowski | pomnik pomnika Czynu
Powstańczego | Góra św. Anny | 1946-1955:
- tradycja architektury modernistycznej
- element socrealistyczny: relief rysunkowy
zatapiany w ołowiu
Xawery Dunikowski | pomnik pomnika Czynu
Powstańczego | Góra św. Anny | 1946-1955:
- najwybitniejsze dzieło realizmu
socjalistycznego w Polsce
10751259.024.png 10751259.025.png 10751259.026.png 10751259.027.png 10751259.001.png 10751259.002.png 10751259.003.png
Xawery Dunikowski | Pomnik Wyzwolenia
Ziemi Warmińsko-Mazurskiej | Olsztyn | 1954:
- postkubistyczna struktura – przestrzenny układ
nie połączonych ze sobą elementów
- reliefy, katiusze kubistyczne
- Na pomniku wykuto typowe sceny z walk
podczas drugiej wojny światowej, czołgi,
żołnierze radzieccy oraz symbol i Godło ZSRR,
Xawery Dunikowski | Popiersie robotnika |
pomieszczenie Posiedzeń Centralnych KC | ??:
- rzeźba realistyczna w obrębie stylistyki
kubistycznej
MARIAN WNUK
(1906-1967)
Studiował rzeźbę w Szkole Sztuk Pięknych (od 1932 Akademii) w Warszawie. Pod
okupacją sowiecką kontynuował pracę pedagogiczną. W 1945 osiadł na Wybrzeżu
jako współzałożyciel, profesor i rektor (1947-1949) Państwowej Wyższej Szkoły
Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Od 1949 do końca życia był profesorem Akademii
Sztuk Pięknych w Warszawie. Jako pedagog i szef uczelni położył wielkie zasługi
w obronie jej autonomii i prawa do swobodnej ekspresji artystycznej. Równolegle
przez cały okres powojenny działał jako organizator życia artystycznego w
Związku Polskich Artystów Plastyków i gremiach doradczych działających przy
Ministerstwie Kultury i Sztuki (Rada Kultury i Sztuki, Rada Wyższego
Szkolnictwa Artystycznego). Doskonałe opanowanie realistycznego warsztatu
rzeźbiarskiego, wyniesione ze studiów, jak również wcześniejsze doświadczenia z
rzeźbą pomnikową pozwoliły mu odnaleźć swe miejsce w dyscyplinie narzuconej
przez socrealizm. Również w późniejszej twórczości trwał przy rozwiązaniach
klasycyzujących, osiągając najdoskonalszy ich wyraz w rzeźbie „Kobietom czasów
okupacji” (1964). W ostatnich latach tworzył dramatyczne, bliskie abstrakcji
rzeźby w drewnie, jak „Dwie natury” (1964), „Bruno Schulzowi” (1966),
„Antoniemu Kenarowi” (1966), „Płonące miasto” (1967).
10751259.004.png 10751259.005.png 10751259.006.png 10751259.007.png 10751259.008.png 10751259.009.png
Marian Wnuk | Tors | 1961:
- rektor ASP
- mieścił się w formule klasycyzującej: wizja
antyku, klasyczna dyscyplina, cytaty klasyczne
- kultura formy super ważna
- tors: wizja antyku w ułamkach
Marian Wnuk | Kobietom z czasów okupacji |
1964:
- efekt sklasycyzowania poprzez odwołanie do
mokrej szaty + jednocześnie figura tragiczna,
żałobna
Marian Wnuk | Kobietom z czasów okupacji |
1964
Marian Wnuk | Leon Schiller | 1965:
- portrecista
- tradycja rzeźby portretowej z 20-lecia
międzywojennego
10751259.010.png 10751259.011.png 10751259.012.png 10751259.013.png 10751259.014.png
FRANCISZEK STRYNKIEWICZ
(1893-1996)
W latach 1923-27 kształcił się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych; z uczelnią
tą związany był przez długie lata jako pedagog. W dwudziestoleciu
międzywojennym związany był z klasycyzującym nurtem, zgodnym z zasadami
twórczości nauczyciela artysty – Tadeusza Breyera. W latach czterdziestych w
twórczości rzeźbiarza zaznaczyła się tendencja wiodąca ku zwiększeniu ekspresji
formy - zaznaczyło się tu szczególnie w dziełach o tematyce martyrologicznej,
takich jak cykl „Oświęcim” (1945-1952) oraz w rzeźbach o tematyce sportowej
(np. „Biegacz” z 1948). W późniejszym okresie Strynkiewicz tworzył prace o na
wpół abstrakcyjnych formach, operujące zgeometryzowaną i ażurową bryłą, należą
do nich, powstałe w latach sześćdziesiątych rzeźby.
Jako wieloletni wybitny pedagog Strynkiewicz wykształcił plejadę wybitnych
rzeźbiarzy, z jego pracowni wyszli m.in.: Jan Kucz, Adam Roman, Ryszard
Wojciechowski, Barbara Zbrożyna i Gustaw Zemła.
Franciszek Strynkiewicz | Portret żony | 1955:
- uczeń Breyera > kierował pracownią
artystyczną po jego śmierci >>> Szkoła
Warszawska : bardzo zachowawcze
Franciszek Strynkiewicz | Biegacz | 1948:
- modus klasycystyczny – polska rzeźba ma
bardzo zachowawczy charakter
Franciszek Strynkiewicz | Oświęcim II |
Warszawa | 1945-1952
10751259.015.png 10751259.016.png 10751259.017.png 10751259.018.png 10751259.019.png
ZOFIA WOŹNA
(1911-1984)
Studiowała u J. Pankiewicza i W. Weissa. Tworzyła głównie popiersia figuralne i
głowy portretowe, a także kompozycje pomnikowe, w których ujawniała skłonność
do syntezy i kubizowanego traktowania formy. 1950-1955 ulegała wpływom
realizmu socjalistycznego. Uprawiała też malarstwo sztalugowe.
Zofia Woźna | Korczak | ?????:
- klasyczny modus przefiltrowany przez
Giacomettiego i Moora
Zofia Woźna | Skrzypaczka | 1961
Zofia Woźna | Postaci | 1967
10751259.020.png 10751259.021.png 10751259.022.png 10751259.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin