5 7.12.2007 baraniewski polska.pdf
(
1825 KB
)
Pobierz
10748155 UNPDF
ODWILŻ
ALINA SZAPOCZNIKOW
(1926-1973)
Opierając się na osobistym doświadczeniu wieloletniej walki z nieuleczalną
chorobą, stworzyła własny język form dla odzwierciedlenia przemian
zachodzących w ludzkim ciele. Wprowadziła w tym celu do warsztatu rzeźbiarza
nowe materiały. Studia odbyła w Pradze pod kierunkiem Josefa Wagnera i w Ecole
Nationale Supérieure des Beaux-Arts w Paryżu. Przeniosła się na stałe do Francji.
W Paryżu nawiązała kontakt z ruchem jednoczącym artystów spod znaku Nouveau
Réalisme ("nowego realizmu"; byli wśród nich: Arman, César, Niki de Saint-
Phalle).
Pierwsza miłość (cement, opiłki żelaza) z 1954 to praca sławiąca na młodość i
urodę, liryczna i pełna radości życia apoteozy młodości i zarazem kobiecości.
Zważywszy zróżnicowany materiał, jakiego artystka użyła, można dopatrywać się
w tym fakcie znaczenia metaforycznego, można sądzić, że Szapocznikow celowo
zderzyła ze sobą "treść" i "formę"; łatwo zniszczalny materiał byłby wtedy
napomnieniem, że młodość i piękno naznaczone są piętnem przemijania. Niemal
równocześnie (1955) rzeźbiarka wykonuje jednak w żeliwie i betonie dwie prace,
które otwierają nowy rozdział jej twórczości: Pomnik dla spalonego miasta i
Ekshumowanego. Podobnie jak poprzednio, także tutaj znaczny udział w
kreowaniu ekspresji każdego dzieła ma zasada przeciwieństw: dramatyczna,
rozedrgana postać zaklęta jest w twardym, stabilnym materiale. Tam - w Pierwszej
miłości - rzeźba składała się jakby z dwóch "warstw": wewnętrznego napięcia i
materialnej powłoki. Tutaj - w Ekshumowanym - napięcie utożsamione zostało z
materią, obie "warstwy" stopiły się w jeden organizm, który zaczął się stopniowo
zniekształcać i przekształcać jednocześnie.
"Chwila ulotna, chwila błaha - jest to jedyny symbol naszego ziemskiego żywota" -
pisała. Przekonanie to stymulowały jej osobiste przeżycia okupacyjne i doznania
związane ze śmiertelną chorobą. Niemal w całości rzeźba Szapocznikow bowiem
zatem zapamiętywaniem ciała, "utrwalaniem" nietrwałego. W projektach
pomników przywołuje w większym stopniu doświadczenie powszechne, później
staje się głównie rejestracją jednego kobiecego ciała poddanego ciśnieniu
cierpienia.
I jedne, i drugie prace podtrzymują epitafijny ton tej twórczości. Ocalają tym
samym jej wymiar egzystencjalny. U Szapocznikow bowiem ze świadomością
bólu, którego człowiek nie może uniknąć, łączy się silna wiara w potęgę zmysłów.
Alina Szapocznikow | Braterstwo | hol PKiN |
1954
Alina Szapocznikow | ??????????? | ????????
Alina Szapocznikow | Pierwsza miłość | 1954:
- to nie ciało w roboczym kombinezonie
-
"Coś się stało z rzeźbami Aliny Szapocznikow;
nie są to już owe jednorodne bryły, układające
się w liryczny i przekorny kształt dziewczęcego
aktu (...). Forma - w 'Pierwszej miłości' w
jakimś stopniu już zamknięta, ostateczna -
doznała wstrząsu, podlega procesom
niepokojącego samozniszczenia. Sprawy i bryły
kiedyś proste i w sposób naturalny szlachetne -
dziś przeczą same sobie; istota rzeczy nie jest
już, jak dawniej, oczywista i tylko jedno staje się
pewne: że nie ma drogi powrotnej".
Alina Szapocznikow | Getto ?????? | ???????
V ŚWIATOWY FESTIWAL MŁODZIEŻY I
STUDENTÓW 1955
Henryk Tomaszewski | Rewizor | 1953:
- plakat
Wojciech Fangor | Macloria | 1954:
- plakat
Wojciech Fangor | V Światowy Festiwal
Młodzieży i Studentów w Warszawie | 1955:
- plakat
- Ten festiwal stał się zaczynem pewnych
procesów, które rozwinęły się na znacznie
szerszą skalę, które przyjęły kształt
gwałtownych przemian roku 1956. Organizacja
tego festiwalu była w gestii „postępowej
młodzieży”. Przygotowania rozpoczęły się w
1954 roku i stały się polem formowania
pewnych inicjatyw artystycznych, które wiązały
się z przemianami pokoleniowymi. To było
pokolenie w całości wychowane w czasach
realizmu socjalistycznego.
Jerzy Staniszkis | okładka programu V ŚFMiS |
1955:
- forma husarskiej szarży
Marek Leykam i Jerzy Hryniewiecki | Stadion
X-lecia PRL | 1955:
- oddany do użytku
- jest to dzieło niemające w sobie elementów
socrealistycznych: całość oparta na geometrii
Pierwotny projekt Stadionu X-lecia PRL
Marek Leykam i Jerzy Hryniewiecki | Stadion
X-lecia PRL- projekt | 1955:
- finalny rysunek, czysty, geometryczny, brak
elementów stylistycznych – ta formuła po raz
pierwszy
Marek Leykam i Jerzy Hryniewiecki | Stadion
X-lecia PRL | 1955
Marek Leykam i Jerzy Hryniewiecki | Stadion
X-lecia PRL | 1955
H.Tomaszewski&W.Fangor | dekoracja na ul.
Marszałkowskiej - V ŚFMiS | 1955:
-
Henryk Tomaszewski, Wojciech Fangor, Jan
Młodożeniec, Maria
i
Kazimierz
Płechotkowie
dostają zlecenie na dekorację ulic
- pojawia się nowa stylistyka, która ma niewiele
wspólnego ze stylistyką realizmu stylistycznego:
duże wpływy Picassa (który jeszcze jest w partii
komunistycznej)
H.Tomaszewski&W.Fangor | dekoracja na ul.
Marszałkowskiej - V ŚFMiS | 1955:
- sztuka wchodzi w przestrzeń publiczną
H.Tomaszewski&W.Fangor | dekoracja na ul.
Marszałkowskiej - V ŚFMiS | 1955:
- wielki fryz przy ulicy Smolnej
Młodożeńca
(BRAK ZDJECIA?????????)
Wojciech Fangor | replika „Guerniki” Picassa
- V ŚFMiS | 1955
M.iK.Płechotkowie | dekoracje na Nowym
Świecie - V ŚFMiS | 1955
ARSENAŁ 1955
„Przeciw wojnie. Przeciw faszyzmowi” =
„Arsenał” na V ŚFMiS | 1955:
=
Ogólnopolska Wystawa Młodej Plastyki
- inicjatywa wyszła od młodych studentów z
warszawskiej
ASP
: pierwszy wielki debiut
pokolenia, które potem zadecyduje o polskiej
sztuce – od 1954r organizacją wystawy zajmują
się
Jan Dziędziora, Jacek Sienicki, Marek
Oberländer
i
Elżbieta Grabska >
Było już
dwa lata po śmierci Stalina, budziły się nadzieje
na ideologiczne przemiany. W takiej atmosferze
młodzi malarze, wspierani przez równie młodą
historyczkę i krytyczkę sztuki, powzięli zamiar
przygotowania ekspozycji, która miała pokazać
Plik z chomika:
Atena2803
Inne pliki z tego folderu:
Free.zip
(169621 KB)
wszystko.doc
(68224 KB)
6 21.12.2007 baraniewski polska D.pdf
(36530 KB)
2 - opracowanie Śląsk sztuka barok dzień drugi.ppt
(8102 KB)
4 - opracowanie Śląsk sztuka barok dzień czwarty.ppt
(6845 KB)
Inne foldery tego chomika:
Architektura
Dokumenty
Historia Świata
Historia sztuki
książka moda przedwojenna sieradzka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin