1 powszechna 12.10.2007.pdf

(1176 KB) Pobierz
10740566 UNPDF
Wstęp do XX wieku
Faza 1
1880-1908
- nowe społeczeństwo
- zmiany polityczne
- początek modernizmu: nowa koncepcja
art. > nowa koncepcja dzieła sztuki
( Seurat )
Faza 2
1908-1918
TENDENCJE:
- krytyka kultury czasów poprzednich
nastawienie na autorefleksje + struktura
dzieła sztuki + pozakulturowe źródła
sztuki – sztuka etniczna, inna, … + sposób
powstawania dzieła sztuki
- poszukiwanie nowej wrażliwości
- koncepcje uznające nadrzędną rolę
wyrazowości, subiektywności, ekspresji
- wyjście w świat abstrakcyjny: już nie
mimesis, ale ujęcie odnoszące się do świata
nie dającego się poznać, stwierdzić
naocznie
- charakterystyczne dla dynamiki życia art.
tego okresu: nowość grup art., mechanizm
organizowania się w grupy art. jest
nowością
> pochodną tego faktu będzie:
- mnogość, różnorodność programów i
manifestów teoretycznych awangard
Faza 3
1918-1930
TENDENCJE:
- wykorzystanie doświadczeń
konstruktywizmu (ok. 1914 narodziny
konstruktywizmu )
- gdzieś na styku rzeczywistości,
wykorzystywanie doświadczenia
psychoananalizy jak np. surrealizm (1923)
- początki w fazie 2: rozwinięcie po 1
wojnie światowej: radykalny program
negujący możliwość opisu świata np.
dadaizm
Faza 4
1930-1940
TENDENCJE:
- wyraźny powrót do stylistyki
sklasycyowanej, odwrót od formuł
abstrakcji, Neue Sachlichkeit , w
architekturze powrót do architektury
10740566.012.png
porządkowej, zerwanie z językiem
awangardy
- wewnętrzna cezura 1933: 1. fala emigracji
+ Der Sturm – do Francji potem do NY
(1943 1. samodzielna formuła artystyczna
na gruncie amerykańskim: action painting
w 1956 wystawa Pop-Artu : cezura czasowa
i przeformułowanie tradycji artystycznych)
Faza 1 (1880-1908)
Obrazy, które maja ogromne znaczenie dla
zbudowania nowoczesnej koncepcji
artystycznej = nowa epoka
Georges Seurat | Niedzielne popołudnie na
Grand Jatte | 1884-86:
-Wiara w cywilizacyjny postęp ludzkości w
1. fazie: w sztuce jest akcentowany wątek
racjonalizujący doświadczenia artystyczne
-W latach 1880tych m. in. Seurat próbuje
naukowo udowodnić impresjonizm
- Seurat próbował wyciągnąć wnioski z
doświadczenia impresjonizmu : kolory
uzupełniające się > metoda analizy widma
barwnego = naukowe podejście do
impresjonizmu – naukowe doświadczenia:
Seurat badał poszczególne fazy
- obraz ten to manifest postawy artystycznej
Georges Seurat | ????????????????????
10740566.013.png 10740566.014.png 10740566.015.png
Paul Cezanne | Góra św. Wiktorii | 1898-
1900:
- drugi element postawy modernistycznej:
subiektywizacja widzenia oraz jej prymat +
związane z uekspresyjnieniem
- od 1898 Cezanne malował górę św.
Wiktorii: widziana w skrajnie subiektywny
sposób = za każdym razem widzi ją inaczej
Paul Cezanne | Góra św. Wiktorii | 1898-
1900
Paul Cezanne | Góra św. Wiktorii | 1898-
1900
Paul Cezanne | Wielkie kąpiące się | 1894-
1905:
- tradycyjny temat też zsubiektywizowany
10740566.001.png 10740566.002.png 10740566.003.png 10740566.004.png 10740566.005.png
Paul Gauguin | Duch zmarłych | 1910:
- podróże w inny krąg odczuć (nieznany
Europejczykowi)
Paul Gauguin | Idol | 1898:
- rzeźba w drewnie – drewno w hierarchii
akademickiej nie używane
- zmienia koncepcję czym ten przedmiot
jest
Paul Gauguin | rzeźba | 1892
Vincent Van Gogh | Siewca | 1888:
- ekspresja spotęgowana: dramat własnej
egzystencji
10740566.006.png 10740566.007.png 10740566.008.png
Van Gogh | Widok zachodzącego słońca |
1888:
- ekspresyjna wizja nieba - kosmogonia
Faza 2 (1908-1918)
Henri Matisse | Cyganka | 1905:
- Ok. 1905 te wątki staną się podstawą
nowej koncepcji artystycznej: ostrość
wyrazu
- Na Salonie Jesiennym uczniowie Gustawa
Moreau: Dzikie Bestie = fowiści > żywość
plamy barwnej + swoboda deformacji
André Derrain | Portret | 1905
10740566.009.png 10740566.010.png 10740566.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin