6 21.12.2007 baraniewski polska D.pdf

(36530 KB) Pobierz
11357691 UNPDF
MODERNIZM po 1945
JERZY SOŁTAN
(1913-2005)
W latach 1931-35 studiował na Politechnice Warszawskiej . W czasie kampanii
wrześniowej 1939 roku dostał się do niewoli.
W obozie jenieckim zajmował się tłumaczeniem książki „Kiedy Katedry Były Bia-
łe” Le Corbusiera i prowadził z nim korespondencję. Po wojnie Sołtan wyjechał
na studia do Francji gdzie został współpracownikiem Le Corbusiera i uczestniczył
w prawie wszystkich jego ważnych, powojennych pracach projektowych.
Po czterech latach wrócił do Polski i rozpoczął pracę na Akademii Sztuk Pięknych w
Warszawy. Po licznych zwrotach kariery związanych ze zmianami politycznymi w
Polsce sformował swój zespół architektoniczny.
Pod jego kierownictwem powstały takie obiekty, jak kompleks sportowy Warsza-
wianka , wnętrza dworca Warszawa Śródmieście , słynny bar Wenecja w Warszawie,
Dom Towarowy w Olsztynie czy Pawilon Polski na wystawie światowej w Brukse-
li. W 1959 roku rozpoczął wykłady na Harvardzie .
Jerzy Sołtan - Fotografia:
- Warszawska Akademia Sztuk Pięknych :
program sztuki użytkowej – Jastrzębowski ,
Knote , ... > idea integracji sztuki
- architekci: Jerzy Sołtan, Oskar Hansen,
Zbigniew Ihnatowicz, Lech Tomaszewski
inny program niż program Cybisa (o czystym
malarstwie)
- Sołtan i Hansen wprowadzili do Polski
tradycje zachodnioeuropejskiego modernizmu
( Le Corbusier )
Le Corbusier - Fotografia:
- Jerzy Sołtan : ukończył w 1933 architekturę w
Warszawie – recepcja myśli Le Corbusiera :
Sołtan czytał program ideowy Le Corbusiera
(„ Kiedy Katedry Były Białe ”) > Dom
Żurawskiego w Al. Przyjaciół (Warszawa) =
sztuka pozastylowa >>> po 1945 emigracja do
Paryża do pracowni Le Corbusiera
Jerzy Sołtan | rysunek „Modulora” Le
Corbusiera | ~1945:
- system proporcji Le Corbusiera (1942-1955)
- Za model został przyjęty człowiek szczególnie
wysoki (za modelowy przyjął ówczesny średni
wzrost amerykańskiego policjanta, wynoszący
183 cm). Wyciągnięta do góry ręka postaci
ludzkiej wyznacza podstawową wysokość
kondygnacji netto, 226 cm. Większość
charakterystycznych wysokości odnoszących się
do ciała ludzkiego i przedmiotów użytkowych
jest wpisana w dwa ciągi: ciąg wymiarów,
wyznaczone w oparciu o wspomniany wzrost i
wysokość kondygnacji oraz złoty podział.
11357691.013.png 11357691.014.png 11357691.015.png
Jerzy Sołtan | Scenografia | 1943:
- w 1950 wraca do Polski: pomysł budowy
Wydziału Architektury Wnętrz na ASP Sołtan
pierwszym dziekanem
- grupa: Zakłady Artystyczno-Badawcze – W
trudnych czasach lat pięćdziesiatych i
upolitycznieniu praktycznie wszystkich dziedzin
sztuki, było to jedyne miejsce w kraju, gdzie
możliwym okazało się realizowanie śmiałych,
na europejskim poziomie, nie poddających się
doktrynie, projektów architektoniczno-
plastycznych. Zespół ZAB ASP zrealizował
przez pierwszych dziesięć lat istnienia szereg
innowacyjnych projektów i realizacji, które
odniosły wielki sukces na arenie
międzynarodowej i co ważne, także w kraju.
Jerzy Sołtan | Projekt architektoniczny | 1944:
- złoty podział
Jerzy Sołtan | rysunek | 1949:
- u Le Corbusiera zdobył doświadczenie
artystyczne – malarstwo bardzo ważne
Jerzy Sołtan | projekt Domu Szeregowego |
1951
11357691.016.png 11357691.001.png 11357691.002.png 11357691.003.png
Jerzy Sołtan | meble do przedszkola | 1951:
- Jerzy Jarnuszkiewicz zaprojektował
przedszkole na Mariensztacie
- niezrealizowane - projekt
Jerzy Sołtan | meble do przedszkola | 1951:
- kształty zwierząt
Jerzy Sołtan | rzeźba | 1954
Jerzy Sołtan | rysunek | 1954
11357691.004.png 11357691.005.png 11357691.006.png
J.Sołtan&Z.Ihnatowicz&L.Tomaszewski
&W.Wittek&W.Gessler-Jasiński | Kompleks
sportowy SKS Warszawianka - makieta |
Warszawa | 1956-1962:
- realizacja 1. etapu
- projekty od 1954 roku wykonane w Zakładach
Artystyczno-Badawczych ASP
- kolorystyka: Wojciech Fangor & plastyka:
Violetta Damięcka, Franciszek Strynkiewicz
& rośliny: Edward Bartman
- Z miejsca tego otwierał się przed widzem
rozległy i malowniczy widok na równinę
starorzecza Wisły, dziś niestety całkowicie
nieczytelny z powodu m.in. bezmyślnego
wprowadzenia do krajobrazu wysokich bloków
mieszkalnych. Widok ten stanowił dla
projektantów podstawową wartość krajobrazową
i przestrzenną.
J.Sołtan&Z.Ihnatowicz&L.Tomaszewski
&W.Wittek&W.Gessler-Jasiński | Kompleks
sportowy SKS Warszawianka - projekt |
Warszawa | 1956-1962:
- „Chodzi tutaj po pierwsze o formę stadionu, która
umożliwia każdemu z nas fizyczne odczucie i
przeżycie skali Ziemi: stadion będący elementem
mezoskali wpiera się "plecami" w element makro
skali - skarpę Wisły, a więc skalę kraju i szerzej. W
ten sposób stajemy się zintegrowanym detalem tej
wielkiej gry. Ukierunkowanie stadionu w stronę
doliny wielkiej rzeki potęguje to wrażenie wielkiej
skali. Nasze fizyczne opieranie się o wielką Ziemię,
daje nam poczucie bezpieczeństwa, "ciepła" Ziemi i
uzależnienie od Niej. Po drugie, chodzi tu o wzgórze
wzniesione ludzką ręką po to, żeby rosła na nim
zielona trawa, a zimą malował je śnieg. Wielka masa
i prosta geometria wzgórza czyni z niego chłonne
tło, które jest wstanie przejąć agresywne
oddziaływanie formalne powstające podczas imprez
sportowych i utrzymać w równowadze układ
kompozycyjny. Trawiaste lub ośnieżone zbocza są
tłem eksponującym formy ludzkich zdarzeń.
Wreszcie, chodzi tutaj o ścianę oporową, o
przestrzenny wykład o grawitacji. Prawo natury
formujące naturalną skarpę, niedostrzegane przez
nas, zostało na nowo odkryte przez przetworzenie
naturalnej skarpy na setki skarpek, ujętych jak
obrazy w prostopadłe ramy. Ta ponad dwieście
metrów długości "płaskorzeżba" opowiadająca o
grawitacji z nią związanej pracy gruntu przypomina
nam w nowej formie o odwiecznym prawie.”
Oskar Hansen
11357691.007.png
Wojciech Fangor | Kompleks sportowy SKS
Warszawianka – projekt plastyczny | Warszawa
| 1956-1962:
- architektura całkowicie zintegrowana z
krajobrazem
- narracja historyczno-geologiczna
- poczucie przestrzeni
- czas mityczny
J.Sołtan&Z.Ihnatowicz&L.Tomaszewski
&W.Wittek&W.Gessler-Jasiński | Kompleks
sportowy SKS Warszawianka - basen |
Warszawa | 1956-1962:
- projekt Tomaszewskiego
- ażurowa forma stalowa
- Autorzy próbowali też świadomie stworzyć
korzystne warunki klimatyczne dla
poszczególnych dyscyplin sportu i
przeznaczonych im urządzeń rekreacyjnych.
Było to przedmiotem wnikliwie prowadzonych
studiów oraz odpowiednich decyzji
projektowych. Tereny do opalania na basenach
odkrytych zaprojektowano tarasowo, zagłębiając
się w ziemię lub też wykorzystując do tego celu
dachy budynków. W ten sposób uzyskano lepsze
nasłonecznienie oraz osłonę od wiatru.
J.Sołtan&Z.Ihnatowicz&L.Tomaszewski
&W.Wittek&W.Gessler-Jasiński | Kompleks
sportowy SKS Warszawianka - basen |
Warszawa | 1956-1962:
- wnętrze
- Spośród wielu koncepcji zagospodarowania
przestrzennego, nie został zrealizowany jeden z
najważniejszych elementów kształtujących
widok na skarpę - olbrzymi budynek krytej
pływalni, mający skrywać w swym
imponującym wnętrzu największy w Polsce
basen o wymiarach olimpijskich. Propozycja
plastyczna elewacji wschodniej do dziś
pozostaje jednym z najlepszych projektów w
powojennych dziejach sztuki polskiej.
Zaprojektowana przez Jerzego Sołtana , oddana
plastycznie w szkicach Wojciecha Fangora i
Wiesława Nowaka , ostatecznie nie uzyskała
akceptacji Zbigniewa Ihnatowicza .
11357691.008.png 11357691.009.png 11357691.010.png 11357691.011.png 11357691.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin