Święty_Franciszek_z_Asyżu_-_Gilbert_Keith_Chesterton.txt

(313 KB) Pobierz
GILBERT KEITH CHESTERTON
�WI�TY FRANCISZEK Z ASY�U
Prze�o�y� Artur Chojecki Przedmow� napisa� Przemys�aw Mroczkowski
INSTYTUT WYDAWNICZY PAX 1974

Spis tre�ci
W stulecie urodzin G. K. Chestertona
1. Zagadnienie �wi�tego Franciszka
2. �wiat, jaki znalaz� �wi�ty Franciszek
3. Franciszek wojownik
4. Franciszek budowniczy
5. Le jongleur de Dieu
6. Biedaczyna
7. Trzy zakony
8. Zwierciad�o Chrystusowe
9. Cuda i �mier�
10. Testament �wi�tego Franciszka





W stulecie urodzin G.K. Chestertona

Zacznijmy od paru s��w o Chestertonie cz�owieku. Jego powierzchowno��,
szeroko znana w krajach anglosaskich, to powierzchowno�� niezwyk�a. Pot�ny
wzrost odpowiada� r�wnie imponuj�cej tuszy, co si� sta�o tematem wielu
anegdot (w��cznie z historyjk� o tym, jak znana rycersko�� pobudzi�a
pisarza do ust�pienia miejsca w autobusie trzem damom). Na tym
monumentalnym korpusie osadzona by�a szlachetna g�owa o lwiej grzywie,, o
spojrzeniu ju� to rozbawionym, ju� to mocnym i przenikliwym; oczy
spogl�da�y zza nieco staromodnych binokli, czupryn� przykrywa�
szerokoskrzyd�y kapelusz. Stylowy str�j bohemy literackiej, narzucony na to
cielsko lewiatana, nie wyp�ywa� jedynie z zami�owania autora do epok, kt�re
styl �w posiada�y; by� to wynik przegranej walki, prowadzonej przez pani�
Chesterton z m�em o staranno�� w jego ubiorze. Widz�c, �e wszelkie
wysi�ki, by Gilbert oduczy� si� mi�cia ubrania i pozby� nawyk�w,
wynikaj�cych z roztargnienia, s� daremne, pani Chesterton uzna�a za
jedyne rozwi�zanie udrapowa� pisarza
w co�, czego wygl�d najmniej cierpia� na nieumiej�tnym noszeniu.
Pod t� postaci� kry� si� duch r�wnie niepospolity. Wspomniane wy�ej
spojrzenie wyra�a�o dwie podstawowe cechy: dobro� i inteligencj�. Pierwsza
przejawia�a si� nie tylko w umi�owaniu ludzi ma�ych i ubogich, lecz tak�e
(w�a�nie!) we wspania�ym humorze. Poniewa� angielski humor jest nie tylko
aktem intelektu, ale postaw� sympatii wobec rzeczy czy osoby zabawnej,
humorysta angielski kocha cz�owieka, z kt�rego si� �mieje. Czy ktokolwiek
w�tpi, �e Dickens mi�owa� pana Pickwicka? Ale z drugiej strony, �eby
mo�liwy by� �miech, potrzebne jest podej�cie do tematu z nieoczekiwanej
strony, a wi�c, przy stosowaniu tego na wi�ksz� skal�, umys� oryginalny i
obdarzony, �e tak powiem, poczuciem duchowej proporcji. To poczucie
proporcji uwa�am za bardzo wa�ne, gdy� czyni�bym je tak�e odpowiedzialnym
za wspania�� Chestertonowsk� pokor�. M�wi�c dalej o cechach umys�u nale�y
podkre�li� pot�n� logik�. Wida� j� w b�yskawicznych analizach b��d�w
przeciwnik�w, wida� mo�e jeszcze bardziej w syntetycznych konstrukcjach, z
kt�rych najwi�ksza doprowadzi�a go do podstawowej decyzji w jego �yciu.
W�r�d dalszych cech nie wypada pomin�� �mia�o�ci konkluzji (zwi�zanej z
logik�), rozmachu i szeroko�ci spojrzenia historycznego oraz niezwyk�ej
pami�ci, kt�ra u�atwia�a intensywn� prac� umys�ow�.
Pr�cz przebogatego wyposa�enia w dziedzinie intelektualnej by�y wielkie
z�o�a emocjonalne, uwidoczniaj�ce si� w poezji i polemice; by� nie
przeszkadzaj�cy wielkiemu zdrowemu rozs�dkowi znaczny podk�ad romantyzmu,
barwi�cy dalekie ludzkie krajobrazy i otaczaj�cy je jak�� szczeg�ln�
�wiat�o�ci�. By�o zami�owanie do spo�ecznej z lud�mi rado�ci - zw�aszcza
przy kielichu - prowadz�ce do podkre�lenia momentu rado�ci w katolicyzmie i
niech�ci do postawy puryta�skiej.
A teraz spr�bujmy rzuci� okiem na rozw�j, aktualizuj�cy te cechy, i dzie�a
czyni�ce z nich u�ytek.
Dzieci�stwo Gilberta up�yn�o w interesuj�cym, inteligentnym wiktoria�skim
domu i by�o dzieci�stwem normalnym i pogodnym. Ojciec by� po�rednikiem
sprzeda�y nieruchomo�ci, ale przy tym cz�owiekiem wykszta�conym, o wielu
zainteresowaniach, kt�re rozbudzi�y z kolei przysz�e nastawienia Gilberta.
Cho� mo�na odkry� w m�odo�ci pisarza pewne elementy przysz�ych dzia�a� i
przekona�, nie nale�y temu przypisywa� wi�kszej wagi ni� ta, kt�ra
przynale�y materia�owi w dziele sztuki. My�l�cy i wolny artysta nadaje
form�, kt�ra decyduje o istocie.
Jednym,z takich podk�ad�w, na kt�rych zbudowane zosta�y przysz�e
przekonania, by�o zami�owanie do granic, do oprawy, do poczucia ludzkiej
sko�czono�ci. (Powie kiedy�, �e najpi�kniejszy krajobraz nie traci na
uj�ciu go w ramy.) Tote� jedno z silnych wspomnie� dzieci�stwa to ogl�dany
fragment teatrzyku tekturowego wykonanego przez ojca. Fragment przedstawia�
cz�owieka krocz�cego przez most i nios�cego klucz; zobaczymy, jak� ten
obraz przybierze symbolik� w p�niejszym rozwoju.
W ka�dym razie zapiszmy, �e wed�ug Chestertona dziecko w og�le ma wrodzone
upodobanie do rzeczy sko�czonych; i zapiszmy zarazem, �e rozw�j
cz�owieka polega na mo�liwie wiernym zachowaniu dzieci�cego nastawienia
przez �ycie.
'Ale wr��my do uwagi, �e istota rzeczy zale�y od �wiadomego kszta�towania
zyskanego materia�u, a dodamy, �e zachowanie nastawie� jest te� samodzieln�
prac�. Czasem trzeba wypracowa� rzeczy, dla kt�rych podk�ad�w brak�o prawie
zupe�nie. To odnosi si� do religii. Dom pa�stwa Chesterton nie traktowa�
chrze�cija�stwa z gorliwo�ci�, aczkolwiek do ko�cio�a czasem si� chodzi�o i
to na bardzo dobre kazania. Ale wychowanie ch�opc�w w atmosferze wielkiej
uczciwo�ci przyczyni�o si� zapewne do bezkompromisowego szukania (i
znalezienia) przez nich Prawdy.
Tymczasem jednak atmosfera domu nie jest jedyn�, kt�ra otacza
m�odzie�ca. Wdycha on te� atmosfer� Anglii ze schy�ku dziewi�tnastego
wieku, a nie jest to zaiste czynnik pod ka�dym wzgl�dem pozytywny. Gdyby�my
spr�bowali wyobrazi� sobie jaki� lot ponad epokami historii, w czasie
kt�rego obserwowaliby�my ich r�ne style, okres p�nowiktoria�ski
wyr�ni�by si�. w zgo�a specjalny spos�b. Grecy uderzaliby nas harmoni�
i klasycznym umiarem, ludzie �redniowieczni barwno�ci�, bogactwem folkloru,
przewag� i powag� sztuki i my�li religijnej. Ale jest bardzo mo�liwe, �e
jedyna rzecz, kt�r� umieliby�my powiedzie� o stylu epoki
p�no wiktoria�skiej, to stwierdzenie jego braku. Tak przynajmniej w
znacznej mierze zdawa� si� t� epok� os�dza� m�ody Chesterton. A pod
estetyczn� pustk� kry�a si� pustka ideowa. C� z tego, �e okres zawiera�
wiele wybitnych umys��w, kiedy ich wsp�ln�
konkluzj� by�o zw�tpienie o sensie �wiata i spraw ludzkich w nim
zawartych, zw�tpienie o ludzkim dzia�aniu i ludzkiej my�li poznawczej,
oboj�tno�� na najbardziej zasadnicze ludzkie przekonania, zwana
indyferentyzmem, nieprzemy�lany do ko�ca pacyfizm i dekadentyzm. Wszystko
to stawa�o si� dusz�ce do niemo�liwo�ci, ale zw�aszcza by�o takim dla
gor�cego serca i umys�u ch�opca, spragnionego zachowania jakich� warto�ci,
poszukuj�cego sztandar�w, na kt�rych m�g�by wypisa� swoj� lojalno��.
Wszak ju� w gimnazjum koledzy zauwa�yli, �e ich wyj�tkowy przyjaciel z
czym� si� zmaga. "Widzieli�my, �e on szuka Boga" - pisze Lucjan
Oldershaw.
Ale nie od razu Go znalaz�. Tote� pierwszy drukowany protest Chestertona
przeciw jego wsp�czesnym jest niemal desperacki, bo jest to protest za
wszelk� cen�. Nie widzi jeszcze wyra�nie, do czego si� ma przywi�za�, ale
czuje, �e nie wytrzyma kompletnego braku przywi�zania. Nie wie jeszcze,
jaki jest �wiat i sk�d si� wzi��, ale koniecznie pragnie go kocha�.
I w�a�nie ten pierwszy, prowizoryczny punkt oparcia zawdzi�cza� w du�ym
stopniu Waltowi Whitmanowi. Na tle granitowego pesymizmu Hardy'ego i
"cynizmu w dobrym gu�cie" Oskara Wilde'a poezja wielkiego
Amerykanina nios�a w od�wie�aj�cym powiewie pochwa�� wszechrzeczy i
wiar� w cz�owieka, jakich jeszcze nie spotka�. Tote� pierwszy jego w�asny
tomik poezji wyra�a takie w�a�nie credo. Polscy czytelnicy znaj� je ze
�wietnego sprawozdania Wac�awa Borowego: ka�dy li�� jest cenny, samo prawo
do istnienia jest czym� niezas�u�onym, czego by daremnie pragn�y
potencjalne byty (By the Bab� Unborri). Postaw� w�a�ciw� wobec �wiata jest
wdzi�czne zdziwienie.
W odbudowie uk�adu warto�ci pomocna by�a w decyduj�cy spos�b Frances Blogg,
z kt�r� Chesterton do�� wcze�nie si� zar�czy�, a po iluzorycznym
ustabilizowaniu egzystencji, w jaki� czas i o�eni�. W przedmowie do Ballady
o bia�ym koniu poeta powie potem, �e ona przynios�a mu chrze�cija�stwo.
Jest to ju� okres pracy dziennikarskiej, kt�ra przez ca�e �ycie b�dzie
przeszkadza� z jednej strony prawdziwej, tw�rczo�ci, z drugiej okre�la� w
pewnym stopniu jej kaliber. Do studi�w uniwersyteckich nigdy nie dosz�o,
by� tylko pewien czas sp�dzony w szkole malarskiej.
Jakie rozmiary osi�gn�� ten postulat lojalno�ci wobec �wiata w pierwszej
"powie�ci", zobaczymy zaraz. Jest to czas poznania Hilarego Belloca i
odkrycia z rado�ci�, �e jest kto� my�l�cy podobnie o wielu tematach.
Poniewa� jest to zarazem czas wojny z Burami, wy�ania si� zagadnienie
ma�ych spo�eczno�ci, ich prawa do �ycia i do w�asnej kultury. Obaj
przyjaciele entuzjastycznie staj� po stronie holenderskich osadnik�w, nie
pot�piaj�c mimo to wszelkiej wojny. W ten spos�b otwiera si� problem
partykularyzmu, to jest wiary w ma�e organizmy spo�eczne, a przynale�no��
do nich i walka o nie, zapa� do w�asnego sztandaru, mimo �e istnieje sto
innych, oto zastosowanie tego, co nazwa�em lojalno�ci� wobec �wiata, do
najbli�szego jego wycinka. Lojalno�� ta obowi�zuje nawet, je�eli �wiat jest
tylko �artem - oto ostateczna konkluzja Napoleona z Notting Hill,
pokazuj�ca raz jeszcze ch�� uwierzenia w co�, cho� si� jeszcze nie wie,
czym to co� b�dzie. Dobywa si� r�wnocze�nie na powierzchni� w Napoleonie
inna strona osobowo�ci pisarza. Mam na my�li wspomnian� t�sknot� za barw� w
�yciu, za malowniczym rytua�em, kt�rych z jednej strony domaga� si� typ
usposobienia, a z drugiej protest przeciw nowoczesnej brzydocie, monotonii
i szarzy�nie, przeciw panom w nieodmiennie czarnych �akietach i
"absurdalnych rurach na nogach". Tote� Notting Hill, walcz�c o swoje prawa
przeciw bezdusznej, kosmopolitycznej nowoczesnej tyranii, ubiera swoje
bojowania w ca�y aparat �redniowiecznych stroj�w i ceremonii. Trudno�� dla
czytelnika zwi�ksza si�, kiedy widzi on. �...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin