Upadek Rzymu-Vogt.pdf

(1420 KB) Pobierz
Upadek Rzymu-Vogt
UPpADEK RZYMU
JOSEPH VOGT
PrzełoŜył Adam Łukaszewicz
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie 100198928
Państwowy Instytut Wydawniczy
Warszawa 1993 Wydanie pierwsze
Ark. wyd. 29,5. Ark druk. 21,75 Papier offset, kl. III 70 g, 70 x 100
cm
Wojskowa Drukarnia w Gdyni
Nr zam. 3270
SPIS RZECZY
Spis ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Przedmowa . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . 11 Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. 13
Część pierwsza
KRYZYS ŚWIATA ANTYCZNEGO W III WIEKU
Rozdział pierwszy
Państwo, społeczeństwo i gospodarka . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
Rozdział drugi
śycie duchowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Rozdział trzeci
Zewnętrzni i wewnętrzni wrogowie świata antycznego . . . . . . . . .
. . . 62
Rozdział czwarty
Świat antyczny w stanie wyjątkowym . . . . . . . . . . . . . . . . .
82
Część druga
MONARCHIA, KOŚCIÓŁ CHRZEŚCIJAŃSKI I ELITA WŁADZY W IV
WIEKU
Rozdział pierwszy
Przełom konstantyński . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Rozdział drugi
Państwo a Kościół, poboŜność ludowa i monastycyzm po Konstantynie . .
121
Rozdział trzeci
Reakcja pogańska kształcenie, nauka, technika `, . . . . . . . . .
. . . 140
Rozdział czwarty
Chrześcijaństwo religią państwową poŜegnanie z pogańskim Rzymem 164
Część trzecia
RZYMSKI ZACHÓD W V WIEKU I MŁODE LUDY
Rozdział pierwszy
Cesarstwo rzymskie na Zachodzie i wędrówka ludów społeczeństwo,
gospodarka i prawo . 189
Rozdział drugi
Chrześcijaństwo na Zachodzie kształcenie, teologia, działalność
misyjna . . 214
Rozdział trzeci
Pierwsze królestwa germańskie a rzymska tradycja kulturowa . . . . .
. . . . 232
Rozdział czwarty
Rzym i Romania państwo i kultura Ostrogotów . . . . . . . . . . . .
. 253
 
Rozdział piąty
Galia Franków i Wyspy Brytyjskie . . . . . . . . . . . . . . . . . .
269
Część czwarta
METAMORFOZA KULTURY W ZWIERCIADLE SZTUKI
Metamorfoza kultury w zwierciadle sztuki . . . . . . . . . . . . . .
. 287
Przypisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
Chronologia wydarzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
315
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . .
. . . 320
Indeks osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
331
Indeks nazw geograficznych i etnicznych . . . . . . . . . .
. . . . . . 339
SPIS ILUSTRACJI
1. Septymiusz Sewer. Brąz. Brescia, muzeum miejskie.
2. Łuk triumfalny Septymiusza Sewera na Forum Romanum w Rzymie, 203
r. 3.
Sarkofag Ludovisi, ok. 250 r. Marmur. Rzym, Museo delie Ternie.
4. Filip Arab, ok. 244249 r. Marmur. Rzym, Muzea Watykanu. 5. Pałac
Dioklecjana w Splicie, pucz. IV w.
6. Wizerunki Dioklecjana i Maksymiana na monecie rzymskiej.
7. Konstantyn Wielki, fragment posągu, pocz. IV w. Marmur. ParyŜ,
Luwr.
8. Posąg cesarza (Marcjan lub Leon I ?) w ubiorze wojskowym, V w.
Brąz.
Barletta. 9. Porta Niga w Trewirze, 313316 r.
10. Portret rodziny rzymskiej, ok. 420 r. Emalia na złocie płatkowym
i szkło.
Brescia, muzeum miejskie.
11. Statua konsula, IV w. Marmur. Rzym, Palazzo dei Conservatori. 12.
Bazylika
Maksencjusza w Rzymie, ok. 307313 r.
13. Julian Apostata, IV w. Chalcedon. Petersburg, ErmitaŜ.
14. Patera z przedstawieniem toalety Wenus, koniec IV w. Srebro.
Pary?, Petit
Palais. 15. Missorium Teodozjusza Wielkiego, 388 r. Srebro. Madryt,
Akademia.
16. Fragment missorium Teodozjusza z popiersiem cesarza.
17. Kapłanka Bachusa przed ołtarzem Jowisza, skrzydło dyptychu
Nikomacha i
Symmacha, koniec IV w. Kość słoniowa. Londyn, Victoria and Albert
Museum.
18. Wnętrze mauzoleum Konstantyny (kościół Santa Costanza) w Rzymie,
IV w.
19. Zbiór winogron, fragment mozaiki z mauzoleum Konstantyny (kościół
Santa
Costanza) w Rzymie, IV w.
20. Motywy ornamentalne, fragment mozaiki z mauzoleum Konstantyny
(kościół
Santa Costanza) w Rzymie, IV w.
21. Personifikacja zimy, fragment mozaiki ze świątyni Apollina w
Dafne pod
Antiochią, IV w. ParyŜ, Luwr.
22. Św. AmbroŜy, mozaika z bazyliki Sant' Ambrogio w Mediolanie, ok.
470 r.
23. Honoriusz, cesarz imperium zachodniego, skrzydło dyptychu
Probusa,
konsula w 406 r. Kość słoniowa. Aosta, katedra.
24. Konsul Feliks, fragment dyptychu, 428 r. Kość słoniowa. Paryi,
 
Biblioth8que
Nationale, Gabinet des Medailles.
Spis ilustracji
25. Feniks, fragment mozaiki z willi rzymskiej w Dafne pod Antiochią,
2 poł. V
w. Paryź, Luwr. 26. Malowidło ścienne z Trewiru przedstawiające
uprawę roli
przed zabudowaniami
gospodarstwa wiejskiego. Trewir, Rheinisches Landesmuseum. 27.
Tronujące
boginiematki. Bonn, Provinzialmuseum.
28. JeYdziec germanski, p3askorzeYba z Hornhausen, ok. 700 r. Halle,
Landesmuseum fur Vorgeschichte.
29. Wypiek chleba, mozaika z terenu Galii rzymskiej. Pary?, Musee St.
Germain
enLaye.
30. Eneasz i Dydona, fragment mozaiki z budynku term w Low Ham
(Somerset),
IV w. Taunton, Somerset County Museum.
31. Chrystus, centralny fragment mozaiki pod3ogowej z Hinton St. Mary
(Dorset), IV w. (?). Londyn, British Museum.
32. Półmisek z przedstawieniem triumfu Bachusa, część tzw. skarbu z
Mildenhall,
IV w. Srebro. Londyn, British Museum.
33. Narodziny Apollina i Artemidy, taca znaleziona w Corbridge.
Srebro z3ocone.
Londyn, British Museum.
34. Półmisek z pokrywą, część tzw. skarbu z Mildenhall, poł. IV w.
Londyn,
British Museum. 35. Medal cesarza Konstancjusza Chlorusa z fragmentem
widoku Londynu i Tamizy, ok. 300 r. Złoto.
36. Pokłon trzech magów, relikwiarz, koniec 1V w. Srebro złocone.
Mediolan,
skarbiec katedralny.
37. Dyptych Stylichona: Stylichon, Serena i Eucherion, ok. 395 r.
Kość
słoniowa. Monza, skarbiec katedralny.
38. Święte niewiasty u grobu Chrystusa, skrzydło dyptychu, koniec IV
w. Kość
słoniowa. Mediolan, Castello Sforzesco.
39. S`w. Paweł, skrzydło dyptychu. Kość słoniowa. ParyŜ, Musee de
Cluny.
40. Św. Piotr, fragment naczynia, IV w. Szkło i złoto płatkowe.
Petersburg,
ErmitaŜ.
41. Chrystus jako Helios, mozaika na stropie mauzoleum rodu Juliuszów
w
Rzymie, III w. Watykan, nekropola prekonstantyńska pod bazyliką Św.
Piotra.
42. Widzenie Abrahama w Mamre, mozaika z bazyliki Santa Maria
Maggiore w
Rzymie, ok. 432440 r.
43. Nawa środkowa bazyliki Santa Maria Maggiore w Rzymie, ok. 432440
r. 44.
Sceny z cyrku, fragment dyptychu, V w. Kość słoniowa. Petersburg,
ErmitaŜ.
45. Pasterze przy stadach, ilustracja do III księgi Georgik
Wergiliusza, miniatura
z manuskryptu późnorzymskiego (tzw. Vergilius Romanus), V w. Watykan,
Biblioteka Apostolska.
46. Eleazar i Rebeka, miniatura na purpurowym pergaminie (tzw.
Genesis
wiedeńska), VI w. Wiedeń, NationalBibliothek.
47. Chrystus jako Dobry Pasterz, fragment tekstu mozaiki z mauzoleum
Galli
 
Placydii w Rawennie, poł. V w.
48. Chrystus jako wojownik (w ubiorze legionisty rzymskiego),
fragment mozaiki
z Capella Arcivescovile w Rawennie, przełom V i VI w.
49. Św. Wawrzyniec, mozaika z mauzoleum Galli Placydii w Rawennie,
poł. V w.
50. S`w. Paweł, tondo mozaikowe z Capella Arcivescovile w Rawennie,
przełom
V i VI w. 51. Mozaika ze sklepienia prezbiterium w kościele San
Vitale w
Rawennie, ok. 546548 r. 52. Mauzoleum Galli Placydii w Rawennie, 1
poł. V w.
53. Kościół San Vitale w Rawennie, ok. 546548 r.
54. Wnętrze kościoła Sant' Apollinare in Classe w Rawennie, 549 r.
55. Koociót
Sant' Apollinare in Classe w Rawennie, 549 r.
56. Grobowiec Teodoryka w Rawennie, 526 r.
57. Wnętrze Baptysterium Ortodoksów w Rawennie, ok. 449452 r. 58.
Mozaika
z kopuły Baptysterium Arian w Rawennie, VI w.
59. Widok portu i miasta Classis, mozaika z kościoła Sant' Apollinare
Nuovo w
Rawennie, VI w.
PRZEDMOWA
W tytule tej ksiąŜki pozostawiamy sformułowanie "upadek Rzymu", które
Edward Gibbon tak trafnie wprowadził do nowoczesnej humanistyki. Mógł
się
przy tym słusznie powołać na rozpad imperium rzymskiego, który
stworzył na
Zachodzie pole do rozwoju nowych państw germańskich, a takŜe na
nastroje
wielu pokoleń Rzymian, którzy od czasów Katona uskarŜali się na
moralny
upadek klasy panującej. Aby scharakteryzować właściwy przedmiot
naszego
opracowania, naleŜałoby jednak wprowadzić drugi tytuł: "metamorfoza
kultury
antycznej". Ma ono bowiem opowiedzieć o tym, jak z ruin powstało
nowe, jak
przeobraził się świat antyczny, jak w Ŝyciu państwa i społeczeństwa,
w świecie
myśli i wiary, w budownictwie i w poezji owych stuleci przejawiały
się elementy
nowej jedności kulturowej.
Wobec rozmaitości zjawisk, z którymi mamy do czynienia, konieczne
było
skierowanie uwagi przede wszystkim na warstwy społeczne i siły
duchowe, które
tworzyły pomost między światem antycznym a tak zwanym średniowieczem
zachodnioeuropejskim (o Bizancjum będzie mowa w osobnym tomie serii,
w
jakiej ksiąŜka się ukazuje: "Kindlers Kulturgeschichte Europas"). W
wyborze
interpretacji zjawisk kierowałem się własnymi sądami, co naleŜy do
zadań
historyka. Podstawy tych sądów wskazałem i we wszystkich dziedzinach
z
wdzięcznością brałem pod uwagę rezultaty nowych badań. Problemy
schyłku
staroŜytności badają w ostatnich dziesięcioleciach z coraz większą
energią
historycy i archeolodzy, znawcy antycznej literatury i filozofii,
historycy religii i
Kościoła. Spośród wielu dzieł naukowych, którym zawdzięczam róŜne
 
wiadomości, tylko część trafiła do bibliografii. Cieszę się, Ŝe
poszczególne
kwestie poruszone w tej ksiąŜce mogłem przedstawić zainteresowanym
kolegom
w Trewirze i w Rzymie, w ParyŜu i w Londynie. Cennej inspiracji
dostarczył mi
12 Przedmowa
teŜ kongres zorganizowany w Salzburgu w roku 1961, który
Międzynarodowe
Towarzystwo Badań Porównawczych nad Kulturą poświęciło problematyce
kultur wysoko rozwiniętych.
Przede wszystkim jednak chciałbym podziękować tym licznym studentom,
którzy poświęcili swą uwagę moim wykładom i zajęciom seminaryjnym i
wsparli
mnie własnym wkładem pracy. Jest tych rozpraw wiele, od dysertacji o
podno
szonym w literaturze antycznej wobec Germanów zarzucie wiarołomstwa
poprzez studium o pochówku Konstantyna Wielkiego aŜ po ksiąŜkę o
Augus
tynie i antycznym Rzymie.
Czcigodnemu koledze Hansowi Ulrichowi Instinsky'emu jestem
szczególnie
zobowiązany za przyjacielską pomoc, której udzielił mi, czytając wraz
ze mną
korekty.
wsTĘP
Przedmiotem tej ksiąŜki jest historia kultury śródziemnomorskiej u
schyłku
staroŜytności od około 200 do około 500 r. po Chr. Określając w ten
przybliŜony sposób początek i koniec interesującego nas okresu,
ujmujemy
naturę procesu historycznego lepiej niŜ za pomocą tradycyjnych dat
granicznych:
284 (objęcie władzy przez Dioklecjana) i 476 (koniec imperium
rzymskiego na
Zachodzie). JuŜ bowiem około r. 200, za czasów dynastii Sewerów,
rozpoczęły
się przeobraŜenia strukturalne państwa rzymskiego i jego kultury.
PowaŜne
zagroŜenie granic Imperium Romanum zmusiło cesarzy do wielkiego
wysiłku
obronnego prypcypat stał się monarchią militarną. Ten
absolutystyczny reŜim,
dąŜący do zrównania wszystkich poddanych imperium, musiał zrezygnować
z
uprzywilejowania obywateli rzymskich i ze szczególnej pozycji Italii.
W sferze
duchowej zaczęło się niebywałe pomieszanie rozmaitych systemów
filozoficznych i wspólnot religijnych. Reformy dynastii Sewerów
zapoczątkowały proces przemian, który miał trwać wiele stuleci.
Wkrótce
państwo, zmuszone przez śmiertelne niebezpieczeństwo do samoobrony,
znacznie ograniczyło swobodę Ŝycia społecznego i gospodarczego
obywateli.
Spomiędzy synkretycznych religii i zwalczających się wspólnot
kultowych na
czoło wysunęło się w końcu zwycięskie chrześcijaństwo. Kościół
uzyskał
powaŜną władzę polityczną. Pomimo rzymskich wysiłków obronnych
inwazje
barbarzyńskie dosięgły wnętrza imperium. Na obszarze zachodnich
prowincji
powstały państwa germańskie. Ostatni z tworów państwowych tego
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin