Psychologia rozwojowa repetytorium.doc

(901 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

                                    

Psychologia rozwoju człowieka

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                             Opracowana prze grupę 2 II

 

1. Psychologia rozwoju człowieka jako dziedzina badań (cele, zadania, aspekty).

 

PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA - to jeden z najstarszych działów psychologii. Zajmuje się przemianami psychiki człowieka jakie zachodzą od momentu jego poczęcia (zapłodnienia) do śmierci.

 

CELE:

●    przedstawienie głównych tendencji i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka w ciągu życia,

●    pokazanie różnic indywidualnych,

●    przedstawienie nieprawidłowości w rozwoju psychicznym

●    opisanie rozwoju ontogenezy

 

ZAŁOŻENIA:

●   zakłada się, że rozwój nie kończy się wraz z osiągnięciem dorosłości, lecz jest procesem przekształcania się

     zachowań i struktury psychicznej człowieka w wymiarze całego życia,

●   istotą rozwoju jest zmiana, cecha charakterystyczna jest plastyczność

 

 

2. Strategie badawcze w psychologii rozwojowej ( badania podłużne, poprzeczne, itd.) +,- podejść

 

1.      Badania transwersalne (poprzeczne)

● badanie (porównywanie) kilku grup (z różnych poziomów rozwoju czyli różniących się wiekiem) jednocześnie

   w krótkim odcinku czasu

Zalety: dają szybko rezultaty, które można porównać a różnice traktowane są jako różnice w wieku rozwojowym,

             mało kosztowne, w krótkim czasie można zebrać dużą ilość danych, może być tylko jeden badacz

Wady: uzyskuje się jedynie reprezentatywna grupę złożoną z osób w różnym wieku, będących pod wpływem

            różnych czynników

 

2.      Badania longitudinalne (podłużne)

badanie a następnie ponawianie badań tej samej grupy na przestrzeni dłuższego okresu czasu (kilku lub

    kilkudziesięciu lat), najkrótszy okres badań 4-6 tyg.

Zalety: dostarcza wielu danych pokazujących wzrost i zmiany rozwojowe jednostek

Wady: kosztowne, trwa długo i często traci się kontakt z badanymi, traci się ich (śmierć badanego), zbiera się

            wiele danych więc potrzeba wiele czasu na ich interpretacje, wymaga wielu badaczy

 

3.      Badania ukośne (kombinacja podłużnych i poprzecznych)

● porównywanie grup osób w takim samym wieku ale z różnych generacji

● np. co roku można badać poziom dojrzałości szkolnej dzieci wieku 6 lat

Zalety: można uzyskać przekrojowe dane, porównanie różnych generacji

 

4.      Badania czynników wpływających na rozwój jednostki

● porównywanie poziomu rozwoju dzieci różniących się określonymi właściwościami, które stanowią

    hipotetyczne czynniki rozwojowe, np. warunki środowiska (miasto/ wieś), warunki wychowania, style,

    postawy wychowania, zdrowie

Wady: konieczne jest przestrzeganie sensownego doboru badanych do grupy eksperymentalnej i rozwojowej, do

            każdej osoby z gr. eksperymentalnej dobieramy parami gr. o takich samych cechach w grupie kontrolnej

 

5.      Badania korelacyjne 

● celem jest udowodnienie związków między dwoma problemami, zjawiskami; 2 zmienne są skorelowane jeśli

    zmiany jednej pociągają za sobą zmiany drugiej

korelacja dodatnia (prosta) x jedna zmienna rośnie wraz ze wzrostem drugiej,

korelacja ujemna (odwrotna) x jedna zmienna maleje, druga rośnie

● jeśli miedzy zmiennymi nie zachodzi związek nieskorelowane

Zalety: może być wykorzystywana do oceny danych uzyskanych za pomocą wielu różnych technik badawczych   

            (np. wywiadów, eksperymentów)

Wady: nie pozwala na określenie związków przyczynowo skutkowych

 

6.      Badania eksperymentalne

ciąg kroków, za pomocą których badacz stara się określić związki zachodzące między różnicującymi się

   zjawiskami

laboratoryjne x badacz  wprowadza celowo określone czynniki, które go interesują; te czynniki to zmienne

    niezależne; w efekcie mogą ujawniać się zmiany w zachowaniu osoby i je określamy jako zmienne zależne;

    badamy osobę lub mała liczbę osób, w ściśle określonych warunkach sytuacyjnych

eksperyment naturalny x np. badamy konkretną klasę dzieci w danym wieku; bardzo ważne, bo pozwalają

   rzeczywiście określić zmiany w zachowaniu dziecka    

Wady: eksperyment wymaga specyficznych kompetencji badawczych, trudno badać w długim przedziale

           czasowym, trudności w losowym doborze osób, ograniczenia mają charakter etyczny jak i techniczny

Zalety: eksp. naturalny pozwala rzeczywiście określić zmiany w zachowaniu dziecka    

 

7.      Diagnoza rozwoju jednostki

sprowadza się do porównania diagnozowanego stanu z wzorcem, który dotyczy stanu typowego, normalnego,

   pożądanego

dwa podejścia:

   a) podejście psychometryczne( ilościowe, statystyczne, statyczne)x ocenianie ludzi w porównaniu do  

       przeciętnego człowieka w danym wieku w tej samej populacji, np. badanie inteligencji prowadzone do

       określenia ilorazu inteligencji

       I I = Wiek inteligencji / wiek życia x 100; testy badają bardziej funkcje, są sztywne, statyczne; nie badają  

       szans które mamy a które nie wynikają tylko z  ilorazu inteligencji

     b)podejście jakościowe x każda osobę traktujemy jako odrębną indywidualność, próbujemy badać drogę

       życiową danej osoby, badamy różne funkcje osoby; nie badamy podstaw i źródeł zachowań a manifestacje

        struktury; zastanawiamy się na czym polegają indywidualne problemy danej osoby; badamy zasoby

        potencjalnych możliwości osoby; diagnoza człowieka ma mieć charakter dynamiczny; twórczość

        samorealizacja realizacja potencjału; metody diagnozy: rozmowa kliniczna, rozważanie problemów

        heurystycznych, analiza wytworów

Zalety: przy podejściu jakościowym dokładnie badamy indywidualną osobę

 

 

3. Zmiany rozwojowe w ontogenezie (procesy ukierunkowujące rozwój):

 

PODSTAWOWE POJĘCIA:

ROZWÓJ: 1) to zmiany w formie lub organizacji wewnętrznej prowadzące do lepszej orientacji w otoczeniu, lepszego przystosowania.

2) ciąg zmian w zachowaniu.

 

EWOLUCJA: ciąg zmian ilościowych prowadzących do nowego przystosowania, do optymalnego funkcjonowania człowieka.

 

INWOLUCJA: procesy starzenia się człowieka.

 

 

             

  ewolucja                                           inwolucja

 

 

  0                     20                           40

 

AKCELERACJA: przyspieszony rozwój następnych pokoleń w stosunku do pokoleń wcześniejszych.

 

PROCESY ZMIAN ROZWOJOWYCH:

- Wzrastanie: oznacza rzeczywiste biologiczne czy też ilościowe zwiększenie się rozmiarów, na przykład powiększenie się

  ciała bądź dowolnej jego części przez wzrost liczby komórek.

- Dojrzewanie: oznacza rozwój komórek do takiego stanu, w którym organizm może w pełni je wykorzystać. Dojrzewanie

  obejmuje genetycznie kontrolowane przemiany, które doprowadzają komórkę do stanu dojrzałości czy też gotowości.

- Uczenie się: stosunkowo trwała zmiana zachowania, będąca rezultatem doświadczenia. Proces uczenia się jest zależny od

  dojrzewania, ponieważ nie może on zachodzić, dopóki organizm nie osiągnie odpowiedniego poziomu dojrzałości.

- Generalizacja(zdolność przenoszenia informacji na inne nowe uogólnianie doświadczeń) i różnicowanie(rozpoznawanie

   nowych cech, informacji).

- Wdrukowanie: to pojęcie określające utrwalenie się w świadomości ludzi i zwierząt bodźca wzrokowego dotykowego lub z

   innych organów zmysłów.

- Socjalizacja: to proces (oraz rezultat tego procesu) nabywania przez jednostkę systemu wartości, norm oraz wzorów

  zachowań, obowiązujących w danej zbiorowości.

 

RODZAJE ZMIAN ROZWOJOWYCH:

- Zmiany ilościowe- polegają na stopniowym wzrastaniu danej cechy lub zespole cech somatycznych i psychicznych. Dziecko,

   na przykład, przybiera z wiekiem na wadze, poszerza się pojemność jego płuc itp.;

- Zmiany jakościowe- o takich zmianach mówimy wtedy, gdy dana funkcja lub czynność psychiczna nie tylko wzrasta i

   rozszerza swój zasięg, lecz także przekształca się w sposób zasadniczy, staje się nową jakością rozwojową.;

- Zmiany intraindywidualne- wewnętrzne, zmiany możliwości rozwojowych, (zachodzą w psychice w zachowaniu się danej

   jednostki);

- Zmiany interindywidualne- relacje z otoczeniem społecznym, (są wspólne ludziom i występują w sposób mniej lub bardziej

   podobny u większości ludzi).

 

PROCESY ROZWOJOWE /wg J. Flavell’a/:

- Dodawanie-nowe możliwości, wzrastanie, zasób słów, (stara całość + nowa całość) ;

- Substytucja-podstawianie, pojawiają się nowe możliwości, (zamiana  starej całości na nową całość);

- Modyfikacja-dopasowanie tego co jest do sytuacji specyficznych zadań, (stara całość przez nową całość);

- Inkluzja-włączanie w istniejące struktury, adaptacja, (stare + nowe = NOWA CAŁOŚĆ);

- ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin