sprawozdanie.docx

(507 KB) Pobierz

1.      WSTĘP

 

Jeśli już musimy naprawić skrzynię biegów, warto to zrobić raz a dobrze. Dlatego ryzykowne jest kupowanie starej skrzyni biegów z niepewnego źródła, bo o tym, czy działa poprawnie, przekonamy się dopiero po zamontowaniu jej. O zużyciu niektórych elementów skrzyni świadczą zgrzyty podczas spokojnego przełączania biegów, wycieki oleju zarówno na zewnątrz, jak i zalewanie sprzęgła. Jeśli na biegu jałowym po wciśnięciu pedału sprzęgła robi się ciszej, a po zwolnieniu pedału głośniej, to znaczy, że skrzynia jest zużyta. Jeżeli głośniej robi się po wciśnięciu pedału sprzęgła, to skrzynia jest w porządku, natomiast zużyte jest prawdopodobnie łożysko sprzęgła. Jeżeli zaobserwujemy w nim opiłki metalu oznacza to, że elementy wewnętrzne były mocno narażone na korozję. Podczas jazdy trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów powoduj że mechanizm przesuwający koła zębate może ocierać o wirujące elementy, co wpływa na jego szybsze zużycie. Skrzynia niszczy się także, jeśli szybko i nerwowo przerzucamy biegi synchronizatory nie zdążyły wyrównać prędkości kół zębatych, oraz jeśli włączamy wsteczny bieg, gdy auto jeszcze toczy się do przodu.             
 

2.      ZDJĘCIA PRZYKŁADOWYCH DEFEKTÓW

W okolicy połączenia śrubowego obu połówek, spaw i połączenie śrubowe na długości ok 100mm przepuszczają olej ze skrzyni.
http://obrazki.elektroda.net/88_1265631270.jpg
Rysunek 1 Stop aluminium; pęknięcie obudowy;
źródło : http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1570588.html
http://obrazki.elektroda.net/9_1265633569.jpg 

Rysunek 2 ujęcie obudowy z innego kąta.
źródło : http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1570588.html

Octavia II TDi 2,0 - pęknieta skrzynia biegów

Rysunek 3 Jedna śruba jest urwana - strzałka na foto. Pół śruby zostało w połówce obudowy.
Śruby są aluminiowe .
źródło : http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1570588.html

3.      NAJCZĘSTSZE POWODY USZKODZEŃ SKRZYNI BIEGÓW TO:

a)      Zbyt szybkie wrzucenie biegu – co powoduje, że koła zębate uderzają w siebie z dużą siłą zamiast dokładnie i delikatnie wpasować się względem siebie.

b)     Nie wymienianie oleju w przekładni. Wszyscy wiedzą że w silniku należy wymieniać olej (najlepiej co 10 tys. km). Rzadko kto wie jednakże, że w skrzyni biegów również należy wymieniać olej. Olej w przekładni, który stracił swoje właściwości smarne powoduje, że ruchome elementy rozgrzewają się i zbytnio ścierają podczas pracy skrzyni biegów. Zabrudzony albo o złej lepkości olej w pierwszej kolejności zużywa synchronizatory. Wielokrotnie dzieje się to bez naszej wiedzy.

c)      Niepoprawna jazda, zarówno zbyt wysokim biegu w stosunku do prędkości jazdy, jak i i zbyt niskim, będzie skutkowała szybszym zużyciem łożysk skrzyni. W konsekwencji dla kierowcy objawia się to głośną pracą skrzyni biegów (tzw. wyciem skrzyni). Dłuższe użytkowanie takiej skrzyni może doprowadzić nawet do niewłaściwego zazębienia się trybów i awarii skrzyni biegów.

4. CZĘŚCI SKRZYNI SĄ NARAŻONE NA ODDZIAŁYWANIE

·         Zużycie ścierne

·         Zużcie adhezyjne

·         Zużycie erozyjne

·         Zużycie przez korozje

·         Zużycie przez utlenianie

·         Zużycie zmęczeniowe (łuszczenie)

 

Jeżeli w Twoim aucie wystąpiły poniższe objawy, to należy szybko reagować:

• 1 Hałas/ piski podczas jazdy przy włączeniu 5 i 6  na autostradzie, nasilają się wraz z naciśnięciem lub puszczeniem pedału gazu.
Przyczyna: uszkodzone łożyska wału 5-6.
• 2 Ruch dźwigni zmiany biegów po naciśnięciu / zwolnieniu sprzęgła na pierwszym biegu.
Przyczyna: uszkodzone łożyska wału 1-2.
• 3 Problem z przełączaniem i dopinaniem biegów 3 i 4.
Przyczyna: Uszkodzony synchronizator 3 i 4 lub koło zębate.
• 4 Problem z wybieraniem pierwszego biegu na postoju.
Przyczyna: usterka wybieraka 4/3 lub 1.

Ze względu na fakt, że wady w 50% – ukazują się przy przebiegu ok. 60.000 km,
to często nie ma sensu zakup używanego sprzętu, ponieważ ryzyko jest zbyt duże.

 

auto-krak m32 1

Rys.4 Skrzynia typu M32-6

M32-6 jest to 6-biegowa manualna skrzynia biegów, użyta po raz pierwszy w Astra-H w połączeniu z 20 Z LEL DOHC II turbodoładowanym silnikiem benzynowych.

4.      METALIZACJA DRUT Zn/Al
Powłoki metalizacyjne natryskiwane cieplnie na stal znane są bez mała od stu lat. W zależności od natryskiwanego metalu czy stopu, jak również charakteru pracy powlekanego elementu, powłoki metalizacyjne mogą spełniać funkcje:

·         zabezpieczenia przed korozją

·         podwyższenia odporności na ścieranie

·         regeneracji zużytych części maszyn

·         dekoracyjną

Podgrzany do temperatury topienia metal niesiony jest strumieniem gazu, najczęściej sprężonym powietrzem do powlekanej powierzchni. Zależnie od rodzaju źródła ciepła do topienia metali, powłoki metalizacyjne dzieli się na:

·         gazowe (płomieniowe)

·         łukowe (elektryczne)

·         plazmow

5.      DRUT CYNKOWY I CYNKOW-ALUMINIOWY

http://www.silesiasa.pl/images/drut980.jpg

Drut cynkowy Zn99,99 oraz cynkowo-aluminiowy ZnAl15 stosowany jest do nanoszenia powłok cynkowych metodą natryskową w celu ochrony przed korozją różnego rodzaju elementów i konstrukcji stalowych. Drut znajduje zastosowanie także w przemyśle elektrotechnicznym. Do produkcji drutu wykorzystywany jest cynk SHG o najwyższej czystości 99,995% Zn. 

http://www.silesiasa.pl/images/produkty/drut_sklad_chem.png

Nakładanie powłok cynkowych metodą metalizacji natryskowej jest nowoczesną metodą ochrony przed korozją. W stosunku do cynkowania zanurzeniowego (ogniowego)
i nakładania powłok cynkowych galwanicznie, wyróżnia się ona następującymi zaletami:

§         możliwością metalizacji konstrukcji na placu budowy,

§         brakiem ograniczeń wymiarowych powlekanych elementów,

§         możliwością wykonywania poprawek powłoki na łączeniach elementów czy w miejscach uszkodzeń mechanicznych,

§         dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne,

§         powłoki cynkowane uzyskane przez metalizację natryskową mają wyższą trwałość, a ich grubość może być dostosowana do wymagań eksploatacyjnych,

§         metalizacja natryskowa eliminuje ryzyko występowania odkształceń termicznych zabezpieczanych elementów.

Nakładanie powłok cynkowych jest realizowane przy użyciu pistoletów elektrycznych lub płomieniowych.
W zależności od rodzaju użytkowanych pistoletów zalecany jest drut Zn lub ZnAl15 o różnych, odpowiednio dobranych parametrach fizycznych.

  http://www.silesiasa.pl/images/produkty/drut-zn.png

http://www.silesiasa.pl/images/produkty/drut-znal15.png

6.  PŁOMIENIOWA (drut)

    W tej metodzie nakładania powłok w centrum płomienia acetylenowo-tlenowego stale roztapiany jest środek natryskowy. Z pomocą rozpylanego gazu jak azotu czy sprężonego powietrza cząsteczki w formie kropelek oddalają się od miejsca topienia i uderzają na spreparowaną odpowiednio powierzchnię. Metoda ta jest rozpowszechnioną metodą o bardzo wysokim standardzie jakości powierzchni. W branży samochodowej rokrocznie w ten sposób kilkaset ton molibdenu w postaci powłok trafia na widełki do zmiany biegów, pierścienie synchroniczne lub pierścienie tłokowe. http://www.hvof-technika.pl/img/plomieniowa_drut_schemat.png

(1)   Acetylen/Tlen (2) Drut lub pręt (3) Dysza
(4) Płomień tlenowo-gazowy oraz cząsteczki (5) Podłoże

 

7. METODA PRZYROSTU OBRÓBKI POWIERZCHNI PO EKSPLUATACJI:

Metalizacją natryskową nazywamy proces pokrywania powierzchni różnych przedmiotów metalem ciekłym, przenoszonym na przedmiot  w postaci drobnych kropelek za pomocą strumienia sprężonego powietrza. Metalizacja natryskowa znalazła szerokie zastosowanie w naprawach samochodów ze względu na równomierność natryskiwanej warstwy i stosunkowo niską temperaturę natryskiwanego przedmiotu. Metalizacją regeneruje się te części, których naprawa metodami spawalniczymi była niemożliwa, a naprawa metodami elektrolitycznymi zbyt droga ze względu na znaczną grubość nakładanej powłoki. Metoda metalizacji natryskowej regeneruje się wały korbowe, zwrotnice kół, sworznie itp. W ten sposób likwiduje się również drobne pęknięcia i nieszczelności korpusów żeliwnych.

Pokrywanie galwaniczne (elektrolityczne) jest jedną z podstawowych metod wytwarzania powłok metalicznych. Istotą proc. pokryw. galwanicznego jest wywołany różnicą potencjałów ruch jonów, powstających w wyniku dysocjacji soli rozpuszczonych w wodzie.

Napawanie polega na nakładaniu warstwy ciekłego metalu na powierzchnię naprawianej części w celu uzupełnienia ubytków materiału spowodowanego zużyciem, wykruszeniem lub wyłamaniem. Napawanie stosuje się także do pokrywania materiałem bardziej odpornym na ścieranie, uderzenia lub korozję. Napawaniem regeneruje się czopy krzyżaków przegubów, widełki wyciskowe sprzęgła, rozpieracze szczęk hamulcowych, grzybki zaworów itp.

Chemiczne niklowanie przebiega bez udziału prądu, dzięki temu można uzyskać powłokę o równomiernej grubości. Metoda ta charakteryzuje się powłoką o wysokiej twardości i odporności na zużycie, możliwością regeneracji części utwardzonych, dobrą przyczepnością do podłoża. Stosuje się ją do regeneracji części o małych wymiarach i niewielkich stopniach zużycia pracujących w warunkach tarcia ślizgowego (części par precyzyjnych aparatury paliwowej silników ZS).


8. KONTROLA JAKOŚCI POWŁOKI

·         Wygląd

Należy dokładnie obejrzeć powłokę i stwierdzić, czy występują pory rysy pęknięcia, pęcherze, odstawanie powłoki itp. wady jej głębokość (ziarnistość). Powłoka lub jej części wykazujące powyższe usterki powinny być usunięte i natryskane ponownie.

·         Gładkość

Gładkość powłoki jest miernikiem jej jakości; wartość gładkości może być ustalona np. przez porównanie z powierzchnią znormalizowanego papieru szklistego. Przy grubym ziarnie istnieje większe niebezpieczeństwo powstawania porów w powłoce i z natury rzeczy należy wymagać, aby były one grubsze Należy dążyć, aby ziarnistość powłoki odpowiadała ziarnistości papieru szklistego nr 100 i zawierała się w granicach 80 - 120.

·         Przyczepność

Badana jest za  pomocą próby  niszczącej,  a mianowicie nacinania powłoki ryciem grawerskim. Należy rysować kwadraty o wymiarach określonych zależnie od grubości i rodzaju powłoki. W kwadratach nie powinno występować odrywanie się powłoki. Należy przy  tym  uwzględnić  fakt,  że odrywanie się po pewnym okresie czasu może być spowodowane nie tylko brakiem przyczepności bezpośrednio po natryskiwaniu, ale również przez korozję podłoża wadliwego przygotowania przed metalizowaniem, niedostatecznej grubości powłoki lub jej porowatości.

·         Grubość

Grubość powłoki może być kontrolowana za pomocą grubościomierzy magnetycznych, albo - jeżeli warunki nie pozwalają - za pomocą innych przyrządów. Zaleca się kontrolować grubość powłoki  drogą pośrednią przez wstępne obliczanie ilości  drutu przeznaczonego do natryskania określonej powierzchni i kontrolowanie zużycia. W przypadkach spornych należy pobrać próbki i przeprowadzić kontrolę mikrograficzną.

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin