Architektura baroku wobec renesansu- w architekturze baroku zwiększono efekty optyczne.- proporcje uległy zmianie nabierając ciężaru- silne kontrasty form- powierzchnia ścian zew i wew otrzymała linię plastyczną zmienną. Cofając się lub występując naprzód- rzeźba i inne elementy plastyczne przekroczyły granice architektury i stworzyły dynamikę formPrzykłady: 1. Kościół II Gesu Rzym- projekt Giacomo della Porta u Jacopo Barozzi da Vingola- budowa 1568 – 1584- zbudowany dla zakonu Juzeitów- w Polsce odpowiednikiem jest kościół św Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie- wnętrze pełne złoceń, imitacji marmurów i drogich kamieniLorenzo Bernini (1598 – 1680)- Czołowy architekt XVII wieku- Głównym dziełem owalny plac przed kościołem św. Piotra wraz z kolumnadą- Kolumnada przez złudzenie perspektywy oddala od widza fasadę kościoła.- W architekturze Bernini jest klasykiem Przykłady rzeźb Berniniego:1. Ekstaza św. Teresy 1644-46 (znajduje się w oknie kościoła w Rzymie); postać św. Teresy jest ekstatyczna i stała się powodem różnych interpretacji poza religijnych2. Ludwika ; wykonana jest z dziwnej materii (?)Caravaggio (1571 – 1610)- Twórca, który wywarł piętno na sztukę jedynie jak Rembrandt, van Gogh czy Picasso.- Wyznaczył nową estetykę malarską.- Wierny naturalizmowi – wywyższył brzydotę i świat zwykłych ludzi- Wprowadził ostry światłocień – „chiaroscuro”.- Jako pierwszy „zatrzymał postacie w fotograficznym kadrze”- W klasycyzmie zapomniany. Stał się znów słynny w XXw.Przykłady:1. Wieczerza w Emaus 1601- tematyka religija w oparciu o metodę naturalistyczną- ucięcie kompozycji przez ramę obrazu;- każda postaci uchwycona jest w geście, w ruchu;- wyraźne cienie i światła - niepewność statyki2. „Chory Bachus”- Jeden z wcześniejszych obrazów- „pół portret, pół postaci”3. „Wróżąca cyganka”- Obraz prosto z natury- Scena powstała w wyniku bezpośredniego spotkania na ulicy4. „Męczeństwo św. Mateusza”Zawiera wszystkie cechy baroku; światło, kompozycja ucięta, gesty, wprowadzenie el dekoracyjnych5. „Św. Mateusz z Aniołem”- namalowany w 1600 do kaplicy Contarellich wywołał oburzenie i został określony przez księży jako zbyt prostacki- obraz spłonął w Berlinie w 1945r.W pierwszej wersji obrazu natchnienie pokazane jest poprzez akty fizyczny, czyli Anioł kieruje ręką św. Mateusza, a w drugiej już poprzez sam głos, podpowiedzi AniołaPiotr Paweł Rubens (1577-1640)- Maluje szybko, łatwo, nawet zbyt pobieżnie- Żaden obraz nie jest kompozycją zamkniętą- We wszystkich kompozycjach; zmysłowość, czar życia, zabawa formą, jakby nie istniały trudności techniczne.Przykłady:1.„Toaleta Wenus ” 1615; pokazanie twarzy z obu perspektyw2.„Podniesienie krzyża” 1610-1611 [4,5mx3,5m - tryptyk, czyli potrójny ołtarz.- iluzja ciała pracującego3.„Trzy Gracje” – synteza kobiety; u Rubensa są charakterystyczne kształty 4.„Autoportret z Izabelą Brandt”5. „Autoportret z Heleną Furmier” z synem Fransem(?)6. „Szczęśliwe rządy Marii Medici”- seria zamówiona w 1622 przez Marię Medycejską do Pałacy Luksemburskiego w Paryzu- powstało 21 obrazów i trzy portrety- Rubens pracował nad cyklem trzy lata- W 1802 przeniesiono dzieło do Luwru.-Najciekawsze obrazy to:1) Portret Marii Medycejskiej2) Przyjazd do Marsylii Następcy RubensaAntoni van Dyck (1599-1641); zatrudniony został na dworze angielskim i określił chłodną ostrożność ang. Portretu Frans Hals – wyznaczył początki malarstwa holenderskiego; „Portret wesołego bibosza”, czyli pijaka; „Cyganka”; „Zarządczynie szpitala św. Elżbiety”Rembrandt (1606-1669)Malował używając duże ilości farby; grubo1. „Powrót syna marnotrawnego”; ojciec jako postać smutna ( jako jedyny Rembrandt tak właśnie go przestawił); interpretacją jest to, że Rembrandt w postaci ojca pokazał siebie a w postaci syna to co miało by się wydarzyć wcześniej, czyli sława, dorobek itd. (?)2. Autoportret jako Apostoł Paweł3. „Autoportret …” ; wesoły, szczęśliwy, radosny4. „Lekcja anatomii dr Tupla” – portret zbiorowy; przyszły burmistrz Amsterdamu jako Tulp oraz przyjaciele Rembrandta5. „Wymarsz strzelców” – portret zbiorowy powstały na zamówienieJacob van Ruisdael- pejzaże holenderskie o charakterze symbolicznym- „Pejzaż zimowy” – całkowity brak ruchu i przenikliwe zimno służy oddaniu wrażenia tragicznej bezradności- „młyn” ; powiększony nienaturalnie, symbolizuje człowieka, skrzydła wiatraka są malowane po przekątnej by ukazać dokładnie ruchVan den Velde ; ogromna wiedza na temat batalistyki morskiej wykorzystywane w obrazach-„Wystrzał z działa”- martwe natury, które budzą najwyższe uznanie z uwagi na precyzje ich wykonaniaMalarstwo hiszpańskie1. El Greco; „Widok Toledo”, „Mater Dolorosa”, „Św. Jan Ewangelista”2. Diego Velazquez; „Infantka Małgorzata” ukończony po śmierci malarza, broszka w kształcie orła austriackiego ma przypominać, że za kilka lat poślubi ona swojego kuzyna (cesarza(?)), charakterystyczne suknie, gorsety; dostał pozwolenie na przedstawianie postaci bez upiększania ich, malował takich jakimi są ( a urodziwi nie byli ;-))
ZnawcaUMCS