larper-_4.pdf

(7188 KB) Pobierz
308681766 UNPDF
Scenariusz Wystawa
Opowiadania:
Conan Szabrownik i
Psychiatryk cz. 3
Mechanika LARPa
Batlestar Galactica
Gracze to %#$&# a
LARPMaster nie lepszy
O tworzenie postaci
LARPowej rad kilka
TW to najmniejszy problem
Nr 4
MAJ 2010
www.larp-zt.pl
308681766.002.png
{słowem wstępu}
tyce LARPowej o nazwie LARPER (dawniej Kurier Kemocki). Nazwa została
zmieniona, aby dotrzeć do większej rzeszy ludzi, którzy informacji o LARPach po-
szukują! Zmieniła się nie tylko nazwa, ale także zawartość oraz wygląd. Przekonaj
się sam... :)
Jak zwykle chciałbym zaprosić do współpracy z nami oraz grupą LARP Zardzewiały
Topór z siedzibą w Trójmieście w sprawie tworzenia LARPów oraz materiałów odno-
śnie samego magazynu.
Pozdrawiam
Maciej „Khaine Kotongo” Jesionowski
redaktor naczelny zaprasza do współpracy wszystkich tych, którzy chcieliby
wspomóc LARPERową działalność oraz działalność LARPową na terenie naszego
pięknego kraju.
Piszcie do mnie na maila: kotongo17@gmail.com i wysyłajcie swoje prace, relacje, opo-
wiadania, pomocne dłonie i inne artykuły! Każdy odpowiednio dobry artykuł zosta-
nie opublikowany na łamach LARPERa a Ty sam staniesz się jednym z prekursorów
LARPowania w Polsce!
{ redakcja }
REDAKTOR NACZELNY:
Maciej Jesionowski
kotongo17@gmail.com
PROJEKT GRAFICZNY:
Maciej Jesionowski
KOREKTA:
Iwona Czyż
ZDJĘCIE OKŁADKI:
Mateusz Zachciał
mazach@poczta.fm
STRONA DOMOWA:
www.larp-zt.pl
SKŁAD I ŁAMANIE WŁASNE
LARPER © COPYRIGHT MACIEJ JESIONOWSKI
2
LARPER #4
W itam serdecznie w czwartym numerze pierwszego magazynu w Polsce o tema-
{ współpraca }
W obliczu coraz większej popularności Kuriera Kemockiego (obecnie LARPERa),
308681766.003.png
{ spis treści }
LIVE ACTION ROLE PLAY
str 4
[larp] TW to najmniejszy problem... // Mariusz Majchrowski
str 7
[scenariusz] LARP Wystawa // Mariusz Majchrowski
str 13
[mechanika] LARPa Batlestar Galactica // Maciej Jesionowski,
Jakub Zegarski
str 16
[pomocna dłoń ] O tworzenie postaci LARPowej rad kilka //
Akademiar Rozwoju „Deadline”, organizator Fantazjady
str 20
[pomocna dłoń] Gracze to %#$&# a LARPmaster nie lepszy,
czyli najczęstsze błędy graczy i MG // Mateusz Zachciał
ROLE-PLAYING GAME
str 23
[pomocna dłoń] Skrótowy spis ludności Imperium w
Warhammer Fantasy Role Play 2 ed. / / Maciej Jesionowski
BIBLIOTEKA GRACZA
str 25
[opowiadanie] „Conan Szabrownik” // Krzysztof Pawłowski
str 27
[opowiadanie] „Psychiatryk” część 3 // Krzysztof Pawłowski
2010 MAJ
3
308681766.004.png
LIVE ACTION ROLE PLAY
K ażdy Mistrz Gry ma swoją ulubio-
TW to najmniejszy problem
Czyli 5 pomysłów na sesje RPG / LARP w klimatach Polski lat 1960-2010
1.
Powstały zaraz po 2 Wojnie Światowej
magazyn ilmowy służył komunistycznej
władzy jako narzędzie manipulacji oby-
watelami. Używano jej jako narzędzia
politycznej propagandy. Pomysł z jej wy-
korzystaniem przyszedł mi do głowy po
obejrzeniu ilmu o włoskiej kronice (nie-
stety, tytuł wypadł mi z pamięci), kiedy
to członkowie Kroniki ilmowali również
zjawiska paranormalne.
Wyobraźmy sobie, że gracze pracują w
redakcji Polskiej Kroniki Filmowej. Dru-
ga ekipa została wysłana wczoraj na teren
jednego z PGR, jednak do dziś nie wróciła.
Gracze dostają zlecenie, by wybrać się w
to miejsce i dowiedzieć się, co stało się z
ich kolegami z pracy. Oicjalnie materiał
miał traktować o rekordowym wykona-
niu planu przez tamtejszych rolników.
Gdy reporterzy zjawią się na miejscu na
jaw wyjdzie, że zabudowania od jakiegoś
czasu są opustoszałe. Krążąc po opustosza-
łych barakach, stajniach i chlewach gracze
odnajdują taśmę należącą do poprzedniej
ekipy PKF. Głos speakera oznajmia, że w
tym miejscu kilka dni temu zauważono
niezidentyfikowany obiekt latający. Na
obrazie – niebo, spalona trawa na polu,
puste zabudowania. Nagle słychać krzyk
przerażenia, szamotaninę, kamera upada
na ziemię, film się zerwał. Co się stało?
Czy redaktorzy spotkali kosmitów? Praw-
dopodobnie. Lecz co się z nimi stało? Może
zostali porwani przez nich na swój statek,
który znajduje się niedaleko, a może to
tajna komórka SB chciała pozbyć się nie-
wygodnych świadków? Może coś poszło
nie tak?
ną koncepcję sesji. Dla tych, którzy
cały czas poszukują, autorzy pod-
ręczników RPG i artykułów (zarówno w
sieci, jak i w specjalistycznych pismach)
przedstawiają wiele światów, koncepcji,
kontekstów i pomysłów, według których
możemy poprowadzić naszych graczy. Co
tam mamy? Albo wielkie amerykańskie
korporacje i ich ciemna strona, albo mit ar-
turiański w n-tej odsłonie, drugo wojenne
opowieści z frontu, steampunk lub posta-
po. Za polskie klimaty w swoich LARPach
chwycił już Michał Mochocki, za ich po-
mocą ucząc dzieci historii – można więc
zaserwować graczom porządną zabawę
odgrywając wydarzenia, w których uczest-
niczyli nasi przodkowie. Dziś chciałbym
zaprezentować 5 pomysłów na przygodę
rozgrywająca się w Polsce w czasie ostat-
niego półwiecza. W końcu działo (i dzieje)
się wiele. Niektóre tematy aktualne są do
dzisiaj, niewyjaśnione, budzące kontrower-
sje. Znajdziecie tu pomysły zarówno na
LARPy jak i sesje RPG, dotykające histo-
rii bardziej lub mniej znanych, otwartych
lub dawno już zapomnianych, dzielących
polskie społeczeństwo. Dlatego też zanim
przejdziecie dalej wiedzcie, że:
Wszystkie zawarte niżej pomysły są jedy-
nie moimi fantastycznymi dywagacjami
na temat i nie mają w założeniach obrażać
jakichkolwiek postaci, nacji czy idei. Radze
potraktować je jako zaczątek do wymyśle-
nia własnego, oryginalnego scenariusza, w
którym to Wy zadecydujecie, czy było tak
czy inaczej.
Zaczynajmy…
4
2. Wampir z Krakowa
14. lipca 1966 roku aresztowano sławne-
LARPER #4
Polska Kronika Filmowa
308681766.005.png
TW to najmniejszy problem
Czyli 5 pomysłów na sesje RPG / LARP w klimatach Polski lat 1960-2010
go tamtymi czasy Wampira z Krakowa.
Osobnik ów za zamordowanie 2 kobiet, 4
podpalenia oraz 10 prób zabójstwa został
2 lata później skazany na śmierć przez po-
wieszenie. Co sprawiło, że 19-letni chłopak
stał się seryjnym mordercą? „Przyjemność
sprawiał mi widok zarzynanych zwierząt i
ich rozbierania. Z rodzicami jeździłem na
wakacje do Pcimia (to taka dziura pod My-
ślenicami). Było nudno, chodziłem więc do
tamtejsze rzeźni i asystowałem przyj zabi-
janiu cieląt. Lubiłem ten widok i w końcu
zasmakowałem w cieplej krwi. Piłem krew
z cielęcia i wieprza. Dawali mi rzeźnicy, ile
chciałem. Wiedziałem, ze ich to bawiło, i
dziwili się mi, a ja z tego korzystałem. Za-
bijałem potem żaby. kury, gawrony, krety i
cielęta. Matka o tym nic nie wiedziała, a dla
niepoznaki odmawiałem jej zabicia ryby
czy drobiu na obiad, choć to powstrzymy-
wanie się dużo mnie kosztowało, bo prze-
cież tak lubiłem wydłubywać oczy ptakom,
pruć ich laki i lizać krew” (wywiad z Karo-
lem Kotem, z: „Kto zabija człowieka - naj-
głośniejsze procesy w powojennej Polsce”
- Bogusław Sygit).
A gdyby Kot okazał się prawdziwym wam-
pirem? Przenieśmy akcję kilka miesięcy do
tyłu. Nasi gracze pracują w oddziale mi-
licji, który przyjeżdża na miejsce morder-
stwa. Znajdują zamordowaną kobietę, a w
krzakach… legitymację ZMS wystawiona
na nazwisko Kot. Im bardziej gracze zaan-
gażują się w sprawę, tym więcej dziwnych
rzeczy zacznie się dziać dokoła, cienie sta-
ną się coraz bardziej groźne. Czy odnajdą
młodego chłopaka i poznają jego tajemnice
zanim jego bracia Kainici stwierdzą, że jest
zbyt dużym zagrożeniem dla Maskarady i
sami go wydadzą?
3. Czarna Wołga
Jedna z miejskich legend PRL. Według niej
owym radzieckim samochodem podróżo-
wali księża / zakonnice / sataniści / Żydzi /
wampiry (niepotrzebne skreślić), porywając
dzieci. Oiary miały spuszczaną krew, czę-
sto wycinano im też organy wewnętrzne.
Powstało wiele mutacji tej legendy, wszy-
scy chyba słyszeliśmy jakąś jej odmianę.
Jednemu z graczy ginie córka. Milicja jest
bezradna, nikt nic nie widział. Gracze zna-
ją się dobrze, są przyjaciółmi, szybko więc
razem rozpoczynają poszukiwania na wła-
sną rękę. Kilka dni później w skrzynce na
listy ojciec znajduje przesyłkę – medalik
swojej córki oraz notkę z godziną i miej-
scem. Na miejscu nie ma nikogo. Nagle w
ciemnościach rozbłyskają światła relekto-
rów i stojąca dotychczas w mroku czarna
wołga szybko odjeżdża. Gracze pewnie
rozpoczną pościg, lecz samochód ucieknie.
Poszczególni gracze widzą go na mieście,
za każdym razem każdy widzi w nim kogo
innego – raz są to zakonnice, innym razem
księża, dwóch Chasydów lub starszy facet
w ciemnych okularach. Ojciec zaginionej
dziewczyny przechodząc pewnego wie-
czoru ulicą widzi, jak do czarnej wołgi
wsiada ok. 12 letnia dziewczynka. Wsiada
w sumie to dość ogólnie powiedziane – jest
wepchnięta do samochodu przez ubrane-
go na czarno jegomościa. Ten uśmiecha się,
wsiada do samochodu, który odjeżdża z
piskiem opon. Jednak w tym miejscu pozo-
staje jedna jedyna wskazówka, która może
doprowadzić ojca do córki. Co to będzie?
To już Wasza wola, czy rzucicie graczy
przeciwko żydowskiemu, niemieckiemu,
klerykalnemu, radzieckiemu czy wampi-
rzemu spiskowi. No i czy córka jeszcze
żyje? Rozwiązań jest mnóstwo.
2010 MAJ
5
308681766.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin