Pytania z dydaktyki i psychologii z Wrocławia.
56.Dydaktyka to:
A. nauka o nauczaniu i uczeniu się
B. nauka o psychice człowieka
C. nauka o społeczeństwie
57.Nauczanie to proces:
A. planowana i systematyczna praca nauczyciela z uczniami, mająca na celu wywołanie
porządanych, trwałych zmian w postępowaniu, predyspozycjach i części osobowej pod
wpływem uczenia się i opanowania wiedzy, przeżywania wartości i działań
praktycznych
B. systematyczna praca nauczyciela z uczniami
C. opanowania wiedzy
58.Przez metodę kształcenia należy rozumieć:
A. właściwościci merytoryczne
B. zdobywanie kwalifikacji i doświadczenia nauczyciela
C. określony sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający im dochodzenie do
opanowania określonych wiadomości i umiejętności oraz rozwijania zdolności i
zainteresowań poznawczych
59.Osobowość została zdefiniowana jako:
A. zbiór względnie stałych, charakterystycznych dla danej jednostki cech i właściwości,
które wyznaczają jej zachowanie i pozwalają odróżnić ją od innych
B. zbiór pozytywnych reakcji człowieka
C. zbiór negatywnych reakcji człowieka
60.Podaj definicje pojęcia temperamentu człowieka:
A. zespół pewnych, względnie stałych cech osobowości, charakterystycznych dla danej
jednostki, przejawiających się w jej zachowaniu, procesach psychicznych – zwłaszcza
emocjonalnych
B. zespół myśli – charakterystycznych dla danej jednostki
C. zespół odruchów – charakterystycznych dla danej jednostki
179.Metoda stosowana w nauczaniu praktycznym to:
A. instruktaż, pokaz
B. dyskusja
C. wykład
180.Zasada łączenia teorii z praktyką polega na:
A. umiejętności uczenia się
B. indywidualizacji
C. przygotowania ucznia do racjonalnego posługiwania się wiedzą w rozmaitych
sytuacjach praktycznych
181.Treści nauczania to:
A. formy nauczania
B. zasób faktów, pojęć, prawidłowych związków i treści przekazywanych przez
nauczyciela oraz bezpośrednio opanowanych przez uczniów w procesie kształcenia
C. opanowanie przez uczniów wiedzy w procesie kształcenia
182.Aby rozpoznać temperament kierowcy – będziesz obserwował jego:
A. wrażliwość i impulsywność, myśląc o jego budowie układu nerwowego
B. budowę ciała, mając na uwadze jego wzrost
C. wygląd zewnętrzny, mając na uwadze jego mimikę twarzy, gest
348.Środki dydaktyczne to:
A. przedmioty, które dostarczają uczniom określonych bodźców sensorycznych
oddziałujących na ich wzrok, słuch, dotyk – ułatwiają bezpośrednie i pośrednie
poznawanie rzeczywistości
B. materiał do podstawowego i gruntowego opanowania
C. struktura przedmiotu i treści
349.Lekcja to:
A. organizacja i planowanie działalności dydaktycznej
B. poznawanie i rozumienie pewnych pojęć w określonym czasie
C. organizacyjna forma nauczania oparta na realizacji określonych zadań dydaktycznych w
ciągu ustalonego czasu
350.Fazy jednostki lekcyjnej to:
A. wstęp, część wlaściwa, zakończenie
B. miejsce uczenia się, czas zajęć
C. konsultacje, kolokwia
351.Szkolenie dorosłych oparte jest w dużym stopniu o:
A. umiejętności obserwacji
B. prowadzenie dyskusji
C. samokształcenie
352.Przygotowanie instruktora do lekcji polega na:
A. przygotowaniu pytań i odpowiedzi
B. przygotowaniu merytorycznym, metodycznym i organizacyjnym
C. przygotowaniu planu zajęć
353.Dobór metod nauczania zależy między innymi od:
A. zrozumienia materiału, sprawdzenia pracy domowej, wykorzystania i wzbogacania
poznanych zagadnień
B. celów lekcji, treści, poziomu intelektualnego słuchaczy, czasu, bazy dydaktycznej
C. przebiegu procesu kształcenia
354.Biorąc pod uwagę procesy emocjonalne osoby prowadzącej pojazd – dokonaj
podziału emocji:
A. ujemne
B. świadome i nieświadome
C. dodatnie
355.Komunikacja interpersonalna została zdefiniowana jako:
A. proces, dzięki któremu jednostka przekazuje własne uwagi
B. proces, dzięki któremu jednostka przekazuje i otrzymuje informacje w bezpośrednim
kontakcie z inną osobą – za pomocą przekazu werbalnego (wypowiedzi) i
niewerbalnego, na który składają się między innymi mimika, gesty, pozycja ciała
C. proces dzięki któremu jednostka otrzymuje informacje
356.Nośnikami przekazu wiadomości są komunikaty:
A. werbalne
B. niewerbalne
C. praktyczne
593.Zasady nauczania to:
A. różnice w tempie pracy poszczególnych uczniów
B. bezpośrednie poznawanie rzeczy i zjawisk
C. ogólne normy postępowania dydaktycznego stosowane w celu osiągnięcia założonych
celów dydaktycznych
594.Dydaktyka zajmuje się w szczególności:
A. oceną pracy nauczyciela
B. wskazywaniem celów, doborem treści, metodami pracy, zasadami nauczania oraz
warunkami działalności dydaktycznej
C. czynnościami i procesami umożliwiającymi poznanie społeczeństwa
595.Ćwiczenie polega na:
A. wymianie informacji i poglądów
B. wielokrotnym wykonywaniu określonych czynności w celu uzyskania coraz wyższej
sprawności
C. kierowanej rozmowie nauczyciela z uczniami
596.Do metod prowadzenia zajęć praktycznych należą:
A. pokaz
B. instruktaż
C. pogadanka
597.Do jakich metod zaliczysz wykład konwersatoryjny:
A. podających
B. problemowych
C. praktycznych
598.Formy oceniania stosowane w dydaktyce kształcenia kursowego to:
A. oceny szkolne
B. punkty w testach
C. komentarze
599.Przebieg rozmowy pomiędzy nadawcą a odbiorcą polega na:
A. przekazywaniu uwag
B. kodowaniu zbioru zachowań – przekazywaniu sygnału – odbiorze sygnału -odkodowaniu
– odtworzeniu wiadomości
C. interpretacji zasłyszanych uwag
600.Podstawą spostrzegania u kierowcy są:
A. zmysły wzrokowe
B. zmysły wewnętrzne
C. zmysły zewnętrzne
601.Motywacja jest rozumiana jako:
A. różne zachowania ludzkie
B. wewnętrzny mechanizm, który uruchamia i organizuje ludzkie zachowanie oraz kieruje
na osiągnięcie celu
C. zachowanie niezależne od człowieka
837.Podstawowe cechy opowiadania jako metody nauczania to:
A. słowny przekaz rzeczywistości znanej wykładowcy z własnego doświadczenia
B. zastąpienie obserwacji naturalnych rzeczy i zjawisk słowną opowieścią, w której
wykładowca odwołuje się do doświadczeń własnych i słuchaczy
C. atrakcyjny przekaz werbalny o charakterze sensacyjnym
838.Zasada nauczania – wiązania teorii z praktyką polega na:
A. stopniowaniu trudności
B. ilustracji treści nauczania przedmiotami materialnymi
C. przygotowaniu słuchacza do racjonalnego posługiwania się wiedzą w różnych
839.Pokaz to metoda nauczania polegająca na:
A. obserwacji
B. prezentacji
C. ekspozycji
840.Zasada nauczania, wymagająca aby nauczanie rozpoczynało się od bezpośredniego
zetknięcia się szkolonego z konkretnymi przedmiotami lub ich wizerunkami, to
zasada:
A. systematyczności i stopniowania trudności
B. poglądowości
C. dostępności nauczania
841.Zasada nauczania, polegająca na tym, że wiadomości, umiejętności i nawyki są
przekazywane (ćwiczone) we właściwej i logicznej kolejności, to zasada:
A. poglądowości
B. indywidualizacji i zespołowości
C. systematyczności i stopniowania trudności
842.Wg zasady nauczania, zwanej zasadą systematyczności i stopniowania trudności:
A. wiadomości są przekazywane we właściwej kolejności
B. wymagane jest bezpośrednie zetknięcie się szkolonego z konkretnymi przedmiotami
C. szkolenie rozpoczyna się od rzeczy prostych, a następnie przechodzi do rzeczy
trudniejszych
843.Odruch kierowcy w ogólnym ujęciu to:
A. reakcja na wydawane polecenie
B. reakcja na dźwięki
C. reakcja przystosowawcza na bodziec zewnętrzny lub wewnętrzny zachodząca i
kierowana przez układ nerwowy
844.Osobie prowadzącej samochód często towarzyszy odruch. Możemy wyodrębnić u
człowieka następujące odruchy:
A. warunkowe
B. bezwarunkowe
C. różne
845.Nawyk to działanie, które jest nabyte przez:
A. ćwiczenia
B. opisywanie swoich umiejętności
C. opowiadanie o swoich umiejętnościach
1078.Zasada nauczania, zwana zasadą dostępności nauczania, to zasada wymagająca:
A. dostosowania trudności materiału nauczania do poziomu obecnych wiadomości i
umiejętności szkolonego
B. stosowania przez nauczającego dostępnych i zrozumiałych dla szkolonego pojęć
C. od wykładowców przedmiotów teoretycznych nawiązywania do zajęć praktycznych
1079.Zasada nauczania, polegająca na stosowaniu różnych metod nauczania z różnymi
osobami szkolonymi, to zasada:
A. wiązania teorii z praktyką
C. poglądowości
1080.Wśród zasad nauczania występuje zasada:
A. aktywnego i świadomego udziału szkolonego w procesie nauczania
B. wykład
C. wiązania teorii z praktyką
1081.Wśród zasad nauczania występuje zasada:
B. praktyczności
1082.Wśród zasad nauczania występuje zasada:
A. pogadanka
B. wiązania teorii z praktyką
C. ćwiczenia
1083.Do metod nauczania teoretycznego zaliczamy:
C. pokaz
1084.Do podających metod nauczania zaliczamy:
A. pogadanka i prelekcja
B. ćwiczenia i seminarium
C. pokaz i symulacja
1085.Do problemowych metod nauczania zaliczamy:
A. wykład konwersatoryjny
B. seminarium
C. dyskusja
1086.Metody nauczania spełniają funkcje:
A. służą zapoznaniu osób szkolonych z nowym materiałem
B. zapewniają utrwalenie zdobytej wiedzy
C. Umożliwiają kontrolę i ocenę stopnia opanowanej wiedzy
1087.Psychologia to nauka zajmująca się:
A. Ogólnymi prawami rozwoju
B. powstawaniem i przebiegiem procesów psychicznych cz³owieka, jego świadomością,
Stanami emocjonalnymi, procesami związanymi z poznaniem
C. Patologią społeczną
1088.Reakcja człowieka to:
A. Zachowanie się jednostki wywołane przez określone bodźce, często przybierające formy
Aktywności ruchowej, fizjologicznej lub słownej
B. analiza własnego postępowania
C. analiza postępowania wobec innych osób
1089.Hipokrates dokonał podziału temperamentu człowieka, wg niego osoba pobudliwa,
działająca pod wpływem dużych emocji to:
A. melancholik
B. choleryk
C. flegmatyk
1232.Dydaktyka jako jedna z nauk pedagogicznych zajmuje się:
A. celami, treścią, procesem nauczania, zasadami, metodami, środkami, organizacją
nauczania i uczenia się
B. procesem dydaktycznym, który oddziaływuje na całość osobowości osoby szkolonej,
ukierunkowany na wszechstronny jej rozwój
C. stałą współzależnością w nauczaniu pomiędzy instruktorem jako kierownikiem pracy
dydaktyczno – wychowawczej a szkolonymi
1233.Instruktor powinien zawsze mieć na uwadze, że celem zajęć jest nie tylko
wyuczenie, ale także wychowanie, i w związku z tym powinien zwracać uwagę na
rozwijanie u osób szkolonych:
A. poczucia obowiązkowości i odpowiedzialności
B. inicjatywy i samodzielności oraz umiejętności współżycia z innymi
C. jakości i dyscypliny
1234.Przy planowaniu i przeprowadzaniu ćwiczeń instruktor powinien:
A. mieć na uwadze, Se przy nabywaniu umiejętności występuje szybkie ich narastanie,
przy czym przedwczesne zaniechanie ćwiczeń prowadzi do szybkiej utraty nabytych
umiejętności
B. mieć na uwadze, Se trwa³e kszta³towanie i doskonalenie sprawności uzależnione jest od
utrwalania umiejętności
C. uwzględniać to, Se utrwalenie i doskonalenie umiejętności jest podstawą do osiągania
1235.Dyskusja jest metodą nauczania:
A. sprzyjającą do jeszcze większej akty...
mailler