AWANS_ZAWODOWY-PYT_NA_EGZAM.doc

(27 KB) Pobierz
AWANS ZAWODOWY - NAUCZYCIEL MIANOWANY

AWANS ZAWODOWY - NAUCZYCIEL MIANOWANY

Podstawa prawna:

- Rozdział 3a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2000 r. Nr 70, poz. 825),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 maja 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2002 r. Nr 82, poz. 744),

Zmiana § 7 pkt 5 rozporządzenia z dnia 29 maja 2002 r. powoduje, że nauczyciel kontraktowy składający wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego nie jest zobowiązany do składania dokumentacji potwierdzającej spełnianie wymogów określonych w § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia.

§ 9 ust. 2 pkt. 2 określa, że komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin, w czasie którego nauczyciel kontraktowy ubiegający się o stopień awansu nauczyciela mianowanego obok prezentacji własnego dorobku zawodowego odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań zawartych w § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia.

W odniesieniu do poszczególnych wymagań pytania członków komisji egzaminacyjnej mogą odnosić się do następujących zagadnień:

1) umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, analizowania i dokumentowania własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania stosownych korekt w tym działaniu:
- W jaki sposób organizuje Pan/i swój warsztat pracy ?,
- Jakie Pan/i wybiera formy ewaluacji i co z nich wynika ?,
- W jaki sposób wykorzystuje Pan/i swoje wyniki ewaluacji ?,
- W jaki sposób dokumentuje Pan/i swoją pracę ?,
- Na jakie problemy natrafia Pan/i w swojej pracy i jak je Pan/i rozwiązuje ?
- W jaki sposób doskonali Pan/i swój warsztat pracy jako nauczyciel przedmiotu i jako wychowawca ?,

2) umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych:
- Jakie działania Pan/i podjął/eła w celu poznania środowiska lokalnego ?,
- Z kim Pan/i współpracuje w celu poznania środowiska uczniów ?
     - pedagog szkolny,
     - rodzice,
     - wychowawca klasy,
     - pozostali nauczyciele,
     - inne instytucje i organizacje,
- Gdzie Pan/i poszukuje pomocy w celu należytego rozpoznania środowiska uczniów ?,
- Jakie akty prawne mogą pomóc Panu/i w rozwiązywaniu problemów ?,

3) uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz specyfiki typu i rodzaju szkoły:
- Jakie działania podejmuje Pan/i na terenie szkoły - edukacyjne, opiekuńcze lub inne, które wynikają ze statutu i specyfiki szkoły ?,
- Co te działania przynoszą, i jakie są ich rezultaty ?,

4) umiejętność wykorzystania w swojej pracy technologii komputerowej i informacyjnej:
- Jakie posiada Pan/i dokumenty potwierdzające ukończenie form doskonalących i innych, związanych z technologią komputerową ?,
- Jak wykorzystuje Pan/i wiedzę informatyczną do przygotowywania zajęć ?,
- Z jakich programów Pan/i korzysta i w jaki sposób wykorzystuje je Pan/i w trakcie zajęć szkolnych ?,
- Jakie strony internetowe odwiedza Pan/i najczęściej i jak zdobyte wiadomości wykorzystuje Pan/i w swojej pracy ?,

5) znajomość zagadnień z psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie specyfiki zadań realizowanych przez nauczyciela:
- Z jakimi problemami wychowawczymi spotkał się Pan/i w swojej pracy, w jaki sposób rozwiązał Pan/i te problemy ?,
- Czy zetknął się Pan/i z problemami ucznia trudnego, jeżeli tak jakie działania podjął Pan/i w tym zakresie ?,
- Jakie metody wykorzystuje Pan/i do prowadzenia zajęć lekcyjnych ?
     - ocenić znajomość metod,
     - czy są to metody interaktywne ?,
- Co rozumiemy pod pojęciem "pomoc psychologiczna" i kto może jej udzielić,

6) znajomość przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, oraz umiejętność posługiwania się tymi przepisami:
- Jakie wewnętrzne akty regulują pracę w szkole?
     - statut szkoły,
     - regulaminy,
- Jak można pomóc dziecku będącemu w trudnej sytuacji materialnej ?,
- Czy zna Pan/i uprawnienia Rady Pedagogicznej i w jakim akcie prawnym są one zamieszczone ?,
- Kto jest dla Pana/i pracodawcą i jakie są uprawnienia pracodawcy, jaki przepis to reguluje ?,
- Jak został nawiązany z Panem/nią stosunek pracy ?,
- Co określa Ustawa Karta Nauczyciela ?,
- Co reguluje ustawa o systemie oświaty ?,
- Jaki akt prawny określa podstawy programowe poszczególnych przedmiotów nauczania ?

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin