PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC MARZEC
1. W OKRESIE PRZEDWIOŚNIA DBAMY O ZDROWIE (2 tygodnie)
2. URZĄDZENIA TECHNICZNE UŁATWIAJĄ NAM ŻYCIE
3. WITAMY WIOSNĘ
4. KOLOROWA WIELKANOC
W OKRESIE PRZEDWIOŚNIA DBAMY O ZDROWIE (2tygodnie)
Poniedziałek PRZEDWIOŚNIE
- słuchamy ciszy – ćwiczenia słuchowe, określanie rodzajów dźwięków dochodzących z otoczenia i nazywanie czynność, które je wywołują
- „Przedwiośnie” – praca z obrazkiem, odsłanianie fragmentów obrazka i domyślanie się jego treści
- marcowa pogoda – malowanie farbami
- „Bałwan i wiosna” – opowiadanie historyjki obrazkowej, przewidywanie zakończenia historyjki
- „Przebudzenie” – ćwiczenia ruchowe
Wtorek WIOSNA TUŻ
- Który kwiatek zniknął ? zabawa dydaktyczna
- oglądanie obrazków przedstawiających pierwsze wiosenne kwiaty: przebiśniegi, krokusy, pierwiosnki
- utrwalenie nazw kwiatów chronionych
- słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Szukam wiosny”
- określanie zjawisk zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia
- forsycje i bazie – oglądanie roślin, dotykanie ich, określanie ich wyglądu
- forsycje – wydzieranka z żółtego papieru
Środa CHCEMY BYĆ CZYŚCI
- w łazience – swobodne wypowiedzi dzieci na temat obrazka, nazywanie przyborów toaletowych
- słuchanie wiersza T. Śliwiaka „W łazience”; rozmowa na temat utrzymania higieny ciała oraz schludnego wyglądu
- Jak dbam o czystość ciała, rąk i zębów? – zabawa ruchowa
- przyporządkowywanie do obrazków przedstawiających określone czynności przedmiotów niezbędnych do ich wykonania
- wzory na ręczniku – rysowanie świecą a następnie malowanie farbą
- Kiedy myjemy ręce? – nazywanie czynności przedstawionych na obrazkach i ustalanie kiedy należy myć ręce; przed czy po ich wykonaniu
Czwartek DBAMY O ZDROWIE
- „Sałatka owocowa” – zabawa ruchowa, doskonalenie umiejętności szybkiego reagowania, integracja grupy
- „Straszna historia o mamutach” – wysłuchanie wiersza N. Usenko z „Książki”, rozmowa o tym, jak należy dbać o zdrowie
- inscenizacja wysłuchanego wiersza z zastosowaniem rekwizytów i strojów
- „Dbamy o zdrowie” – ćwiczenia gimnastyczne: marsz z wyskokiem, ćwiczenia mięśni tułowia, bieg w miejscu, ćwiczenie rzutne połączone z liczeniem, ćwiczenie wyciszająco-relaksujące
- „Wkładamy czapki, szaliki i rękawiczki” – zabawa zręcznościowa, rozwijanie umiejętności pracy w parach
- „Co by powiedziało moje ciało?” – przypomnienie o konieczności dbania o różne części ciała
- „Długa droga” – zabawa ruchowa z liczeniem, rozwijanie umiejętności utrzymywania równowagi
Piątek BIEG Z PRZESZKODAMI
- „Trudny wyścig” – zabawa ruchowa, rozwijanie szybkości i gibkości podczas rywalizacji dwóch drużyn pokonujących tor przeszkód
- „Bieg z przeszkodami” – słuchanie opowiadania C. Janczarskiego; rozmowa o przygodach zajączka Szarka, próby wymyślenia własnego zakończenia opowiadania, poznanie znaczenia przysłowia „W zdrowym ciele zdrowy duch”
- „Co mi jest?” – zabawa z elementami dramy, doskonalenie umiejętności aktorskich
- „Ruch to zdrowie” – ćwiczenia gimnastyczne w ogródku przedszkolnym: bieg, ćwiczenia tułowia, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozróżnianie prawej i lewej ręki
- karta pracy „Miś i apteczka”- rysowanie ołówkiem po śladzie, kolorowanie misia i apteczki
Poniedziałek JEMY TO, CO ZDROWE
- Który owoc mam na myśli? – zabawa dydaktyczna; rozwijanie logicznego myślenia, przestrzeganie reguł zabawy
- Owocowe szaszłyki – działania dzieci; samodzielne wykonanie prostych czynności ( mycie owoców, krojenie, nadziewanie na patyczki), spożywanie samodzielnie przygotowanych szaszłyków
- Słuchanie opowiadania M. Platy „Mleczne pyszności”, rozmowa na temat zdrowych produktów otrzymywanych z mleka i potraw przygotowywanych z mleka, wyjaśnienie pojęcia „nabiał”
- słuchowe zagadki- nazywanie par obrazków różniących się jedną głoską
Wtorek W PRZYCHODNI LEKARSKIEJ
- „Wiosenny berek” – zabawa ruchowa, nauka wyliczanki. „Chore zęby (oczy, uszy) leczy…”
- – rozmowa nawiązująca do doświadczeń zdobytych przez dzieci podczas wizyt u lekarzy
- „Nic strasznego” – wysłuchanie opowiadania z „Książki”, rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela
- „Super pamięć” – zabawa doskonaląca pamięć wzrokową
- wycieczka do pobliskiej przychodni zdrowia – poznawanie pracy lekarza, spotkanie z lekarzem pediatrą i lekarzami innych specjalności
- organizowanie kącika lekarskiego, konstruowanie słuchawek lekarskich
- „Kręgle” – zabawa ruchowa, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Środa LEKARZ CI POMOŻE
- „Prowadzę chorego kolegę´” – zabawa orientacyjna, doskonalenie umiejętności wskazywania kierunków w odniesieniu do siebie i do drugiej osoby
- rozwijanie i zwijanie bandaża – doskonalenie motoryki
- rozwiązywanie i układanie zagadek dotyczących pracy lekarzy
- „U lekarza” – nauka piosenki
- „Zdrowy jak ryba” – praca plastyczna w grupach, malowanie farbami za pomocą kawałków gąbki
- „Gabinet lekarski” – zabawa tematyczna z wykorzystaniem rekwizytów imitujących narzędzia lekarskie, wcielanie się w role pacjentów i lekarzy
- „Skarb olbrzyma” – zabawa ruchowa, rozwijanie umiejętności koordynacji ruchów, zwinności i wyczucia własnego ciała.
Czwartek W GABINECIE DENTYSTYCZNYM
- zagadki – rozwiązywanie zagadek o przyborach toaletowych
- słuchanie utworu J. Jasny-Mazurek „Kto lubi chodzić do dentysty?”- udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące treści utworu
- Moja wizyta u dentysty – odwołanie się do doświadczeń dzieci, udzielanie odpowiedzi na pytania
- „W gabinecie dentystycznym” – wypowiedzi na temat obrazka, omawianie wyposażenia gabinetu dentystycznego, używanie nowych zwrotów
- cyfry – ćwiczenia spostrzegawczości – zakreślanie w szeregach każdej takiej samej liczby jaka jest w kółku
Piątek DBAMY O ZĘBY
- zęby – oglądanie obrazka, liczenie zębów dolnych i górnych, zwrócenie uwagi na sposób oznaczania zębów, nazywanie poszczególnych zębów
- Co należy zrobić, aby mieć zdrowe zęby? – wypowiedzi dzieci
- zdrowy uśmiech – zabawa dydaktyczna; wybieranie spośród obrazków tych które przedstawiają przedmioty dzięki którym zęby są zdrowe
- Do czego służą zęby? – udzielanie odpowiedzi przez dzieci
- Myjemy zęby – pokaz prawidłowego szczotkowania zębów
- Szczotki i szczoteczki – ćwiczenia graficzne, dorysowywanie włosia na szczotkach różnego rodzaju
URZĄDZENIA TECHNICZNE UŁATWIAJĄ NAM ŻYCIE
Poniedziałek URZĄDZENIA TECHNICZNE
- słuchanie wiersza L. J. Kerna „Pod samą chmurą”
- zapoznanie z zasadami bezpiecznego obchodzenia się z prądem
- prezentacja znaków ostrzegawczych
- urządzenia techniczne- rozmowa na podstawie obrazka
- kolorowanie obrazków związanych z tematem
Wtorek ŹRÓDŁA PRĄDU
- w kąciku zabawek – zabawa dydaktyczna; segregowanie pojazdów na dwie grupy: o napędzie sprężynowym, o napędzie bateryjnym
- źródła prądu – wypowiedzi na temat obrazka; zapoznanie dzieci z miejscem wytwarzania prądu elektrycznego oraz różnymi źródłami energii
- elektryczna zabawka – wycinanie z kolorowego papieru
- urządzenia elektryczne – ćwiczenia słuchowe
- karta pracy – rysowanie po liniach
Środa NOCNE ŚWIATŁA
- latarnie – praca z obrazkiem; rozmowa na temat różnego rodzaju lamp, latarń i sposobów oświetlania w nocy; zwrócenie uwagi na latarnie dawne i dzisiejsze
- karta pracy – kolorowanie i ozdabianie lampy według własnego pomysłu
- słuchanie wiersza T. Jabłońskiego „Światła miasta”- określanie co świeci nocą na ziemi a co na niebie
- bawimy się w rymy – dobieranie par obrazków, których nazwy rymują się
- globalne czytanie krótkich wyrazów
Czwartek ŚWIATŁO I CIEŃ
- układamy zdania – zabawa dydaktyczna; dzieci wybierają obrazki i układają o nich kilka zdań
- co przepuszcza światło? zabawa dydaktyczna; poznawanie stopnia przepuszczania światła przez szkło, papier, plastik, metal
- słuchanie opowiadania R. Przymusa „Teatrzyk cieni” połączone z zabawą w teatrzyk cieni
- ja i mój cień- zabawa ruchowa w parach
Piątek KOMPUTER BAWI I UCZY
- zgadnij, kto to mówi – ćwiczenia słuchowe
- poznajemy komputer - wprowadzenie podstawowych pojęć: komputer, mysz, monitor, klawiatura, głośniki, drukarka
- ustalenie zasad bezpiecznego korzystania z komputera
- ekran – wypychanie z tekturki ramki telewizora i części obrazka
WITAMY WIOSNĘ
Poniedziałek WIOSENNE ZMIANY
- interpretacja przysłowia ”Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”, rozmowa o zmienności pogody
- wprowadzenie kalendarza pogody; zapoznanie ze sposobem zaznaczania pogody w kalendarzu (określone znaki)
- wiosny, wiosenka – spacer w okolicy przedszkola; obserwacja i poszukiwanie oznak wiosny w najbliższym otoczeniu
- słuchanie wiersza D. Gellner...
marczeszka