marzec 5 latki.docx

(25 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC MARZEC

 

 

1.      W OKRESIE PRZEDWIOŚNIA DBAMY O ZDROWIE (2 tygodnie)

2.      URZĄDZENIA TECHNICZNE UŁATWIAJĄ NAM ŻYCIE

3.      WITAMY WIOSNĘ

4.      KOLOROWA WIELKANOC

 

W OKRESIE PRZEDWIOŚNIA DBAMY O ZDROWIE (2tygodnie)

 

Poniedziałek PRZEDWIOŚNIE

-        słuchamy ciszy – ćwiczenia słuchowe, określanie rodzajów dźwięków dochodzących z otoczenia i nazywanie czynność, które je wywołują

-        „Przedwiośnie” – praca z obrazkiem, odsłanianie fragmentów obrazka i domyślanie się jego treści

-        marcowa pogoda – malowanie farbami

-        „Bałwan i wiosna” – opowiadanie historyjki obrazkowej, przewidywanie zakończenia historyjki

-        „Przebudzenie” – ćwiczenia ruchowe

Wtorek WIOSNA TUŻ

-        Który kwiatek zniknął ? zabawa dydaktyczna

-        oglądanie obrazków przedstawiających pierwsze wiosenne kwiaty: przebiśniegi, krokusy, pierwiosnki

-        utrwalenie nazw kwiatów chronionych

-        słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Szukam wiosny”

-        określanie zjawisk zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia

-        forsycje i bazie – oglądanie roślin, dotykanie ich, określanie ich wyglądu

-        forsycje – wydzieranka z żółtego papieru

Środa CHCEMY BYĆ CZYŚCI

-        w łazience – swobodne wypowiedzi dzieci na temat obrazka, nazywanie przyborów toaletowych

-        słuchanie wiersza T. Śliwiaka „W łazience”; rozmowa na temat utrzymania higieny ciała oraz schludnego wyglądu

-        Jak dbam o czystość ciała, rąk i zębów? – zabawa ruchowa

-        przyporządkowywanie do obrazków przedstawiających określone czynności przedmiotów niezbędnych do ich wykonania

-        wzory na ręczniku – rysowanie świecą a następnie malowanie farbą

-        Kiedy myjemy ręce? – nazywanie czynności przedstawionych na obrazkach i ustalanie kiedy należy myć ręce; przed czy po ich wykonaniu

Czwartek DBAMY O ZDROWIE

-        „Sałatka owocowa” – zabawa ruchowa, doskonalenie umiejętności szybkiego reagowania, integracja grupy

-        „Straszna historia o mamutach” – wysłuchanie wiersza N. Usenko z „Książki”, rozmowa o tym, jak należy dbać o zdrowie

-        inscenizacja wysłuchanego wiersza z zastosowaniem rekwizytów i strojów

-        „Dbamy o zdrowie” – ćwiczenia gimnastyczne: marsz z wyskokiem, ćwiczenia mięśni tułowia, bieg w miejscu, ćwiczenie rzutne połączone z liczeniem, ćwiczenie wyciszająco-relaksujące

-        „Wkładamy czapki, szaliki i rękawiczki” – zabawa zręcznościowa, rozwijanie umiejętności pracy w parach

-        „Co by powiedziało moje ciało?” – przypomnienie o konieczności dbania o różne części ciała

-        „Długa droga” – zabawa ruchowa z liczeniem, rozwijanie umiejętności utrzymywania równowagi

Piątek BIEG Z PRZESZKODAMI

-        „Trudny wyścig” – zabawa ruchowa, rozwijanie szybkości i gibkości podczas rywalizacji dwóch drużyn pokonujących tor przeszkód

-        „Bieg z przeszkodami” – słuchanie opowiadania C. Janczarskiego; rozmowa o przygodach zajączka Szarka, próby wymyślenia własnego zakończenia opowiadania, poznanie znaczenia przysłowia „W zdrowym ciele zdrowy duch”

-        „Co mi jest?” – zabawa z elementami dramy, doskonalenie umiejętności aktorskich

-        „Ruch to zdrowie” – ćwiczenia gimnastyczne w ogródku przedszkolnym: bieg, ćwiczenia tułowia, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozróżnianie prawej i lewej ręki

-        karta pracy „Miś i apteczka”- rysowanie ołówkiem po śladzie, kolorowanie misia i apteczki

Poniedziałek JEMY TO, CO ZDROWE

-        Który owoc mam na myśli? – zabawa dydaktyczna; rozwijanie logicznego myślenia, przestrzeganie reguł zabawy

-        Owocowe szaszłyki – działania dzieci; samodzielne wykonanie  prostych czynności ( mycie owoców, krojenie, nadziewanie na patyczki), spożywanie samodzielnie przygotowanych szaszłyków

-        Słuchanie opowiadania M. Platy „Mleczne pyszności”, rozmowa na temat zdrowych produktów otrzymywanych z mleka i potraw przygotowywanych z mleka, wyjaśnienie pojęcia „nabiał”

-        słuchowe zagadki- nazywanie par obrazków różniących się jedną głoską

Wtorek W PRZYCHODNI LEKARSKIEJ

-        „Wiosenny berek” – zabawa ruchowa, nauka wyliczanki. „Chore zęby (oczy, uszy) leczy…”

-        – rozmowa nawiązująca do doświadczeń zdobytych przez dzieci podczas wizyt u lekarzy

-        „Nic strasznego” – wysłuchanie opowiadania z „Książki”, rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela

-        „Super pamięć” – zabawa doskonaląca pamięć wzrokową

-        wycieczka do pobliskiej przychodni zdrowia – poznawanie pracy lekarza, spotkanie z lekarzem pediatrą i lekarzami innych specjalności

-        organizowanie kącika lekarskiego, konstruowanie słuchawek lekarskich

-        „Kręgle” – zabawa ruchowa, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Środa LEKARZ CI POMOŻE

-        „Prowadzę chorego kolegę´” – zabawa orientacyjna, doskonalenie umiejętności wskazywania kierunków w odniesieniu do siebie i do drugiej osoby

-        rozwijanie i zwijanie bandaża – doskonalenie motoryki

-        rozwiązywanie i układanie zagadek dotyczących pracy lekarzy

-        „U lekarza” – nauka piosenki

-        „Zdrowy jak ryba” – praca plastyczna w grupach, malowanie farbami za pomocą kawałków gąbki

-        „Gabinet lekarski” – zabawa tematyczna z wykorzystaniem rekwizytów imitujących narzędzia lekarskie, wcielanie się w role pacjentów i lekarzy

-        „Skarb olbrzyma” – zabawa ruchowa, rozwijanie umiejętności koordynacji ruchów, zwinności i wyczucia własnego ciała.

Czwartek W GABINECIE DENTYSTYCZNYM

-        zagadki – rozwiązywanie zagadek o przyborach toaletowych

-        słuchanie utworu J. Jasny-Mazurek „Kto lubi chodzić do dentysty?”- udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące treści utworu

-        Moja wizyta u dentysty – odwołanie się do doświadczeń dzieci, udzielanie odpowiedzi na pytania

-        „W gabinecie dentystycznym” – wypowiedzi na temat obrazka, omawianie wyposażenia gabinetu dentystycznego, używanie nowych zwrotów

-        cyfry – ćwiczenia spostrzegawczości – zakreślanie w szeregach każdej takiej samej liczby jaka jest w kółku

Piątek DBAMY O ZĘBY

-        zęby – oglądanie obrazka, liczenie zębów dolnych i górnych, zwrócenie uwagi na sposób oznaczania zębów, nazywanie poszczególnych zębów

-        Co należy zrobić, aby mieć zdrowe zęby? – wypowiedzi dzieci

-        zdrowy uśmiech – zabawa dydaktyczna; wybieranie spośród obrazków tych które przedstawiają przedmioty dzięki którym zęby są zdrowe

-        Do czego służą zęby? – udzielanie odpowiedzi przez dzieci

-        Myjemy zęby – pokaz prawidłowego szczotkowania zębów

-        Szczotki i szczoteczki – ćwiczenia graficzne, dorysowywanie włosia na szczotkach różnego rodzaju

 

URZĄDZENIA TECHNICZNE UŁATWIAJĄ NAM ŻYCIE

 

Poniedziałek URZĄDZENIA TECHNICZNE

-        słuchanie wiersza L. J. Kerna „Pod samą chmurą”

-        zapoznanie z zasadami bezpiecznego obchodzenia się z prądem

-        prezentacja znaków ostrzegawczych

-        urządzenia techniczne- rozmowa na podstawie obrazka

-        kolorowanie obrazków związanych z tematem

Wtorek  ŹRÓDŁA PRĄDU

-        w kąciku zabawek – zabawa dydaktyczna; segregowanie pojazdów na dwie grupy: o napędzie sprężynowym, o napędzie bateryjnym

-        źródła prądu – wypowiedzi na temat obrazka; zapoznanie dzieci z miejscem wytwarzania prądu elektrycznego oraz różnymi źródłami energii

-        elektryczna zabawka – wycinanie z kolorowego papieru

-        urządzenia elektryczne – ćwiczenia słuchowe

-        karta pracy – rysowanie po liniach

Środa NOCNE ŚWIATŁA

-        latarnie – praca z obrazkiem; rozmowa na temat różnego rodzaju lamp, latarń i sposobów oświetlania w nocy; zwrócenie uwagi na latarnie dawne i dzisiejsze

-        karta pracy – kolorowanie i ozdabianie lampy według własnego pomysłu

-        słuchanie wiersza T. Jabłońskiego „Światła miasta”- określanie co świeci nocą na ziemi a co na niebie

-        bawimy się w rymy – dobieranie par obrazków, których nazwy rymują się

-        globalne czytanie krótkich wyrazów

Czwartek  ŚWIATŁO I CIEŃ

-        układamy zdania – zabawa dydaktyczna; dzieci wybierają obrazki i układają o nich kilka zdań

-        co przepuszcza światło? zabawa dydaktyczna; poznawanie  stopnia przepuszczania światła przez szkło, papier, plastik, metal

-        słuchanie opowiadania R. Przymusa „Teatrzyk cieni” połączone z zabawą w teatrzyk cieni

-        ja i mój cień- zabawa ruchowa w parach

Piątek KOMPUTER BAWI I UCZY

-        zgadnij, kto to mówi – ćwiczenia słuchowe

-        poznajemy komputer -  wprowadzenie podstawowych pojęć: komputer, mysz, monitor, klawiatura, głośniki, drukarka

-        ustalenie zasad bezpiecznego korzystania z komputera

-        ekran – wypychanie z tekturki ramki telewizora i części obrazka

 

WITAMY WIOSNĘ

 

Poniedziałek WIOSENNE ZMIANY

-        interpretacja przysłowia ”Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”, rozmowa o zmienności pogody

-        wprowadzenie kalendarza pogody; zapoznanie ze sposobem zaznaczania pogody w kalendarzu (określone znaki)

-        wiosny, wiosenka – spacer w okolicy przedszkola; obserwacja i poszukiwanie oznak wiosny w najbliższym otoczeniu

-        słuchanie wiersza D. Gellner...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin