Tematy kompleksowe:
I. Zabawy zimowe
II. Bądź dobry dla wszystkich
III. Zimowa olimpiada w przedszkolu
IV. Bawmy się
Zadania wychowawcze:
1. Promowanie zdrowego stylu życia, zachęcanie do aktywności ruchowej.
2. Stwarzanie sytuacji sprzyjających nabywaniu umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi i prowadzenia rozmowy z użyciem poprawnych gramatycznie zdań, odnoszących się do treści występujących w zabawach, zajęciach, tematyce obrazków, literaturze.
3. Wskazywanie sposobów samodzielnego, kulturalnego rozwiązywania konfliktów zgodnie z ustalonymi normami postępowania i przestrzeganiem podstawowej zasady, że nie wolno nikogo krzywdzić,
4. Wzmacnianie pozytywnych relacji z rówieśnikami i umiejętności współdziałania w grupie.
Temat dnia
Cele i formy pracy
Uwagi
„Lepimy bałwana”
- słuchają piosenki pt. „Kto to?” śpiewanej przez n-lkę bez zakończenia, odpowiadają na pytanie zawarte w tytule piosenki (bałwan);
- dostosowują ruch do ruchów partnera w czasie zabawy integracyjnej „Tańczące rękawiczki”;
- opowiadają treść kolejno odsłanianych obrazów historyjki obrazkowej „Lepimy bałwana”;
- śpiewają piosenkę pt. „Tupu, tup po śniegu”; realizują rytm piosenki na instrumentach perkusyjnych (grzechotki, kołatki, trójkąty metalowe);
- zestaw zabaw ruchowych nr VI (zeszyt) – rozwijanie zwinności i szybkości, reagowanie na zmiany tempa.
„Zimowa poleczka”
- realizują ruchem rytm muzyki (marsz, bieg, podskoki, Płyta z uśmiechem, trzylatek)) - poprawnie reagują na zmiany rytmu;
- słuchają piosenki pt. „Zimowa poleczka”, określają jej charakter, odpowiadają na pytania dotyczące treści;
- ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgłoskach ha-ha, hi-hi;
- wykonują prosty ruchowy układ rytmiczny przy piosence;
- śpiewają refren piosenki;
- wykonują pracę plastyczną: „Mały i duży bałwanek”, klasyfikują koła według wielkości, naklejają na kartkę, rysują kredkami brakujące elementy.
„Zabawy na śniegu”
- w czasie zabawy integracyjnej „Przymarzanie” dostosowują ruch do tempa i rytmu muzyki, reagują poprawnie na przerwę w muzyce i polecenia słowne, utrwalają umiejętność rozpoznawania i nazywania części ciała;
- formułują wypowiedzi słowne na temat obrazków „Zabawy na śniegu”;
- bawią się przy piosence „Zimowa poleczka”;
- kolorują kredkami ołówkowymi rysunek konturowy dowolnie wybrany z zestawu „Zabawy na śniegu”.
„Lubię zimę”
- wykonują określone zadania ruchowe przy akompaniamencie instrumentów perkusyjnych w czasie zabawy pt. „Śnieżna zabawa”( Zabawy i ćwiczenia przy muzyce, s.25);
- rozpoznają brzmienie kołatki, grzechotki, trójkąta metalowego i tamburyna, odtwarzają rytm na drewnianych klockach;
- uważnie słuchają wiersza A. Galicy pt. „Sypie śnieg” (ABC trzylatka, s. 103);
- ćwiczą umiejętność gospodarowania oddechem przy rytmizacji wybranych fragmentów wiersza;
- ćwiczą umiejętność zasysania i wydmuchiwania powietrza przez słomkę w czasie zabawy „Śnieżna zamieć” (z wykorzystaniem skrawków papieru);
„Kolorowy, zimowy świat”
- śpiewają piosenkę pt. „Zimowa poleczka” z ruchową ilustracją rytmiczną refrenu;
- ćwiczą koordynację ruchową i mięśnie narządów mowy w czasie zabawy ruchowej „Śnieżynki”;
- uważnie słuchają wiersza L. J. Kerna pt. „Kolorowy śnieg”;
- utrwalają umiejętność rozpoznawania i nazywania kolorów w czasie zabawy ruchowej „Kolorowe śnieżynki”;
- wykonują pracę plastyczną: „Kolorowa zima” techniką „dmuchanie farby”.
„Pozwól mi bawić się z tobą”
- bawią się przy piosence „Witam dziś w przedszkolu wszystkich”;
- przekazują sobie „iskierkę przyjaźni”;
- słuchają opowiadania n-lki pt. „Prośba” (wg M. Jaworczakowej Sanki w: „Skakanka”, s. 103);
- przy pomocy pytań n-lki oceniają zachowanie się i postępowanie bohaterów opowiadania;
- wypowiadają się na temat podobnych zdarzeń znanych z własnego doświadczenia, ustalają wspólnie z n-lką sposoby radzenia sobie w omawianych sytuacjach;
- śpiewają piosenkę „Zimowa poleczka”, realizują rytmiczny układ ruchowy.
„Lubię się z tobą bawić”
- ilustrują ruchem treść piosenki „Bardzo lubię”;
- formułują wypowiedzi słowne jako uzupełnienie zdania: „Lubię, gdy…” oraz „Nie lubię, gdy…” - określają zachowania rówieśników akceptowane i nie akceptowane przez siebie;
- słuchają wiersza E. Skarżyńskiej pt. „Wszyscy mnie lubią” – utrwalają zwroty grzecznościowe;
- realizują ruchowy układ rytmiczny przy piosence „Chodź, kolego”;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VII – doskonalenie umiejętności rzutu.
„Czy to warto być dobrym?”
- odczuwają radość wspólnego wykonywania zadań w zabawie integracyjnej „Wszyscy robimy to samo” (inna nazwa „Uściśnij dłoń”- zbiór własny);
- słuchają opowiadanej przez n-lkę bajki pt. „Dwie Dorotki” (wg J. Porazińskiej);
- odpowiadając na pytania odtwarzają treść bajki, oceniają postępowanie bohaterów;
- bawią się przy piosence „Bardzo lubię”;
- ilustrują ruchem treść wiersza M. Rybak pt. „To ja” (Nauczycielka Przedszkola nr 29, s.10)- wskazują części ciała;
- rysują kredkami na temat „Dwie Dorotki”- ćwiczą umiejętność rysowania postaci ludzkiej.
„Walentynkowe zwyczaje”
- z zaangażowaniem uczestniczą w zabawie integracyjnej „Ludzie do ludzi”, mówią sobie nawzajem miłe słowa;
- słuchają opowiadania n-lki o św. Walentym – uosobieniu dobra, poznają tradycje walentynkowe;
- składają serduszka z trzech lub czterech części;
- ...
oskaritos