Temat kompleksowy
Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej
1. Uważne poruszanie się w budynku – omówienie zasad bezpiecznego poruszania się po schodach, korzystania z poręczy; nie oddalanie się z określonych pomieszczeń.
2. Codzienne zabawy dzieci w budynku umożliwiające różnorodne formy ruchu.
Zabawy poranne:
„Droga do przedszkola”
„Zgadnij, gdzie jesteśmy i co robimy”
Zestaw zabaw ruchowych nr 1:
„Przedszkolacy”
Kartki, kredki świecowe w pojemniczkach, karteczki z imionami.
Pacynka, wiersz I. Salach – bibliografia; ilustracje: sali, szatni, umywalni.
Kaseta z nagraniem magnetofonowym.
1. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie: - przestrzeganie określonych zasad zgodnego funkcjonowania w grupie; zwracanie się do nauczyciela w razie potrzeby.
2. Przyzwyczajanie dzieci do dzielenia się zabawkami, materiałami i miejscem zabawy
3. Szanowanie wytworów własnych i innych dzieci.
„Balonik”
„Marsz dzieci”
1. Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej „Mam trzy lata” – dzieci potrafią zapamiętać wiersz; wiedzą, co robią dzieci w przedszkolu; potrafią naśladować czynności ( zjadanie z talerzyka, zmienianie pantofelków...).
Rekwizyty do wiersza, tj. talerzyk, łyżeczka;
wiersz I. Suchorzewska – bibliografia
2. Odbijanie dłoni maczanej w przygotowanej przez nauczyciela farbie, na teczce przeznaczonej do prac plastycznych – kolor farby dziecko wybiera samo.
Teczka papierowa dla każdego dziecka, wydrukowane imię i nazwisko dziecka do naklejenia na teczkę, farby
3. Zabawa relaksująca „Kołysanie ramionami” – dzieci potrafią rytmicznie kołysać wybraną zabawką z zamkniętymi oczyma; śpiewają swoje imiona.
Piosenka (A, a, a – kotki dwa) bibliografia; misie, lalki, maskotki
4. Ćwiczenia logorytmiczne „Oto ja” – dzieci poznają nazwy i potrafią pokazać niektóre części ciała podczas zabawy; zabawa „Śpiące dzieci” – dzieci naśladują określone czynności (dzieci śpią, budzą się, ziewają itp.).
Instrument muzyczny
5. Rozmowa z dziećmi na temat obrazka „Rodzina Kasi” – dzieci odszukują na obrazku nazywanych przez nauczycielkę członków rodziny. Zabawa paluszkowa „Rodzinka”– dzieci pokazują kolejne palce ręki jednocześnie wypowiadając tekst; ozdabiają (malują) palcami piłkę.
Ilustracja „Rodzina Kasi”, wiersz „Rodzinka”, ksero piłki dla każdego dziecka
1. Przestrzeganie zakazu brania do rąk i do ust rzeczy znalezionych, nie znanych czy otrzymanych od osób nieznajomych.
2. Przyzwyczajanie dzieci do zgodnej zabawy.
„Szukamy samochodu”
„Odkładamy zabawkę na swoje miejsce”
„Bawimy się wspólnie”
1. Teatrzyk „Kto posprząta” I. Salach – uświadomienie dzieciom konieczności porządkowania miejsca zabawy; dzieci uważnie słuchają treści i wiedzą, dlaczego należy dbać o wspólne zabawki, dlaczego należy je odkładać na swoje miejsca.
Rekwizyty do teatrzyku, tj. lalki, klocki, samochody;
opowiadanie – bibliografia
2. Zabawa „Układamy klocki” – dzieci potrafią układać klocki jeden na drugim i zbudować małe wieże i budowle; potrafią położyć klocek z uwzględnieniem poleceń „Połóż klocek za krzesełkiem, obok misia....; potrafią segregować klocki do odpowiednich pojemników.
Różne rodzaje klocków w pojemnikach
3. Słuchanie piosenki „Dom dla lalek” połączone z budowlą z klocków; dzieci zapamiętują słowa piosenki, śpiewają i budują wspólnie z nauczycielką; umieszczają w domkach 2 misie i 1 lalkę.
Piosenka – bibliografia; klocki, 2 misie, 1 lalka
4. Zabawa dydaktyczna „Poszukaj pieska” – Dzieci zapoznają się ze słowami określającymi położenie przedmiotów „na”, „pod’, „obok”, „za”; potrafią stosować te pojęcia w zabawie.
Maskotka piesek, eksponaty w sali
5. Lepienie z plasteliny na temat dowolny – dzieci zapoznają się z właściwościami plasteliny poprzez dzielenie jej na części, ugniatanie, spłaszczanie, toczenie, drążenie otworów; próbują uformować jakieś kształty, zachowują porządek w miejscu pracy.
Plastelina, podkładki dla każdego dziecka
1. Przyzwyczajanie dzieci do mycia rąk przed i po posiłku.
2. Zaspokajanie potrzeb fizjologicznych o określonych porach oraz przyzwyczajanie do samodzielnego korzystania z urządzeń sanitarnych (opanowanie nawyku każdorazowego spuszczania wody w toalecie i mycia rąk po korzystaniu z sanitariatów).
„Zanieś śniadanie”
„Pokonaj przeszkodę”
Zestaw zabaw ruchowych nr 3:
„Jesteśmy w łazience”
1. Słuchanie opowiadania nauczycielki „Ręcznikowa bajeczka” na podstawie utworu M. Kownackiej – dziecko rozumie konieczność mycia rąk i utrzymywania w czystości swojego ciała; poznaje kolejne etapy mycia rąk w połączeniu z praktycznym działaniem, wiedzą, że należy zakręcać wodę.
M. Kownacka „Ręcznikowa bajeczka”, ilustracje
2. Malowanie farbą plakatową na temat dowolny – dziecko poznaje technikę malowania pędzlem; potrafi zachować czystość w miejscu pracy.
Farby plakatowe, pędzle, kartki, gąbki do wycierania pędzelka, pojemniki z wodą
...
oskaritos