zanim będę uczniem.pdf
(
10269 KB
)
Pobierz
684157357 UNPDF
JOL ANT A K O P A Ł A
E L
BIE T A T O K ARS K A
cz.
1
metodyczny
ze scenariuszami zaj
i rozkładem materiału
Przewodnik
Autorzy:
Jolanta Kopała, Elżbieta Tokarska
Opracowanie zajęć umuzykalniających:
Klaudia Borys
Konsultacja merytoryczna:
Magdalena Korsak
Projekt okładki:
Monika Pacewicz
Projekt graiczny:
Emilia Malcherek
Redakcja:
Agnieszka Kolankowska
Redakcja techniczna:
Mariola Proch
Skład i łamanie:
Studio BELLE-AMI
Druk i oprawa:
Edukacja Polska S.A.
Oddział Poligraii
Wydawnictwo dołożyło wszelkich starań, aby nawiązać kontakt z osobami, których utwory zostały zamieszczone
w
Przewodniku metodycznym
. Nie zawsze nam się to udało. Przepraszamy zatem te osoby i prosimy o kontakt z Wydawnictwem.
© Copyright by Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o.o.
Warszawa 2009
ISBN 978-83-7635-059-2
Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o.o.
02-231 Warszawa, ul. Jutrzenki 183
tel. 022 781 15 37 w. 152
faks 022 781 15 38 w. 290
SpiS treści
Wstęp
................................................................................................................................ 4
Rozkład materiału (wrzesień–listopad)
.............................................................. 8
Scenariusze zajęć
....................................................................................................... 24
Wrzesień
............................................................................................................................ 24
Tydzień 1
W przedszkolu .................................................................................................. 24
Tydzień 2
Ja i moi koledzy ................................................................................................ 41
Tydzień 3
Owoce są smaczne i zdrowe ............................................................................. 59
Tydzień 4
Tu mieszkam ..................................................................................................... 75
Październik
....................................................................................................................... 94
Tydzień 5
Barwy jesieni .................................................................................................... 94
Tydzień 6
Mały ekolog .................................................................................................... 110
Tydzień 7
Warzywa ......................................................................................................... 129
Tydzień 8
Moja rodzina ................................................................................................... 146
Listopad
.......................................................................................................................... 164
Tydzień 9
Krawcowa ....................................................................................................... 164
Tydzień 10
Co potrafię? .................................................................................................. 179
Tydzień 11
Polska – moja ojczyzna ................................................................................ 193
Tydzień 12
Andrzejkowe wróżby .................................................................................... 212
Bibliografia
................................................................................................................. 230
Scenariusz płyty muzycznej „Przedszkole pięciolatka”
.......................... 231
WSTĘP
Praca z dziećmi przynosi dobry efekt wtedy, gdy dostosowana jest do ich możliwości roz-
wojowych. Dzieci stają się wówczas bogatsze o wiedzę i nowe umiejętności oraz ciekawsze
świata i ludzi.
Zadaniem każdego nauczyciela jest skuteczne wspieranie i ukierunkowywanie rozwoju
wychowanków tak, aby mogli odczuwć satysfakcję z osiąganych sukcesów. Należy zatem
realizować treści programowe wychowania przedszkolnego w sposób przemyślany – pamię-
tać o dostosowywaniu zajęć wychowawczych i edukacyjnych do głównej formy dziecięcej
aktywności, jaką jest zabawa.
Podczas planowania pracy wychowawczej i dydaktycznej uwzględniamy wykorzystanie
naturalnego potencjału dzieci, aby osiągnąć następujące cele:
stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu nowych doświadczeń,
dążenie do sytuacji wywołujących pozytywne przeżycia,
dostarczanie różnorodnych doznań estetycznych,
pokazanie znaczenia wartości uniwersalnych,
rozbudzanie poczucia przynależności regionalnej i narodowej,
kształtowanie pozytywnego wizerunku samego siebie,
przygotowanie dzieci do wypowiadania się w sposób aktywny i twórczy w różnych sy-
tuacjach społecznych.
Według tych założeń opracowywałyśmy pakiet
Przedszkole pięciolatka
. Pożądane umie-
jętności i zakres wiadomości dzieci rozpoczynających obowiązek szkolny określone zostały
w nowej
Podstawie programowej wychowania przedszkolnego
(Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.). Pakiet
Przedszkole pięciolatka
jest zgodny
z treścią tego dokumentu, a zatem skutecznie pomoże w przygotowaniu dzieci pięcioletnich
do podjęcia nauki w szkole.
Proponowana pomoc dydaktyczna dla dziecka obejmuje: „Karty pracy” (cz. 1–3), „Książkę”,
„Karty techniczne”, „Ćwiczenia matematyczne” oraz zestaw klocków – „Liczby w kolorach”.
Zadania przygotowane zostały z myślą o pracy indywidualnej z dzieckiem i w małych
grupach, ale mogą być również realizowane w czasie głównych zajęć dydaktycznych jako
podsumowanie omawianych treści.
1. „Karty pracy” stanowią materiał do ćwiczeń i utrwalania wiadomości o środowisku przy-
rodniczym, społecznym, technicznym. W założeniu mają być wykonywane przez dzieci
kolejno, zgodnie z realizowanym rozkładem tematów kompleksowych.
2. „Książka” służy usystematyzowaniu zdobytej wiedzy i utrwaleniu umiejętności dzieci.
Składa się z siedmiu części wyróżnionych kolorami, które odnoszą się do określonych
zagadnień:
kolor fioletowy – ja i moja rodzina,
kolor ciemnoniebieski – Polska i świat,
kolor jasnoniebieski – tradycje,
kolor zielony – jesień i zima,
kolor żółty – wiosna i lato,
kolor pomarańczowy – technika i środowisko społeczne,
kolor czerwony – zawody.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
Wstęp
Dzieci same komponują strony w „Książkach” zgodnie z omawianą tematyką – uzu-
pełniają ilustracje naklejkami, elementami wycinanymi z „Kart pracy”, własnymi ry-
sunkami. Miejsce, w którym mają wykonać zadanie, odszukują, kierując się kolorem
i liczbą kulek umieszczonych w prawym lub lewym górnym rogu danej strony. Czynno-
ści te opisane są w „Kartach pracy”. Samodzielne wyszukiwanie stron w „Książkach”
w naturalny sposób utrwala umiejętności rozpoznawania kolorów i liczenia.
Działając w ten sposób, każde dziecko staje się autorem własnej książki, która pozostaje
pamiątką po zakończonym roku w przedszkolu. Tworzenie niepowtarzalnej książki, będącej
jego własnością, motywuje do podejmowania wysiłku, wywołuje radość i dumę z osiągnię-
tych efektów pracy i zabawy. W barwnie ilustrowanej i wzbogaconej wierszami „Książce”
są tytuły stron oraz napisy wprowadzające do czytania globalnego w toku zajęć. „Książka”
rozbudza w dziecku ciekawość i zachęca do wielokrotnego samodzielnego sięgania po nią.
3. „Karty techniczne” mają służyć doskonaleniu sprawności manualnych dzieci i rozwi-
janiu wyobraźni przestrzennej. Zakładamy, że wykonane przez dzieci przedmioty staną
się rekwizytami wykorzystywanymi w zabawach indywidualnych i zainspirują do orga-
nizowania zespołowych zabaw tematycznych.
4. „Ćwiczenia matematyczne” utrwalają omawiane zagadnienia w zakresie pojęć matema-
tycznych (liczenie, dodawanie, odejmowanie, mierzenie, porządkowanie, klasyikowanie).
5. „Liczby w kolorach” – to zestaw kolorowych prostopadłościennych klocków o długości
od 1 do 10 cm wraz z podziałką. Ideę takiej pomocy dydaktycznej opracował w XIX w.
nauczyciel G. Cuisenaire. Najmniejszy klocek odpowiada liczbie 1, wielokrotność dłu-
gości – kolejnej liczbie.
„Liczby w kolorach” doskonale sprawdzają się podczas prowadzenia ćwiczeń mających
na celu zrozumienie przez dzieci pojęcia liczby w różnych jej aspektach. Manipulując klo-
ckami, odwzorowują i porównują liczebność zbiorów, rozpoznają kolejne elementy zbio-
ru, dokonują prostego pomiaru i poznają elementy składowe liczby. Wykonują działania
w zakresie dodawania i odejmowania bez używania nazw i znaków matematycznych.
„Liczby w kolorach” są atrakcyjną pomocą wspomagającą rozwijanie logicznego my-
ślenia i mogą być stosowane zarówno w zajęciach z całą grupą, jak i w pracy indywidu-
alnej z dzieckiem.
5
Plik z chomika:
marcinanus
Inne pliki z tego folderu:
diagnoza_zanim_bede_uczniem.pdf
(4155 KB)
zanim będę uczniem cz 2.pdf
(2362 KB)
zanim będę uczniem cz 3.pdf
(5016 KB)
zanim będę uczniem.pdf
(10269 KB)
scenariusze zajęć dziennych(Czerniawska,Kania,Pasztaleniec) scenariuszeoznaki wiosny,święta Wielkanocne.rar
(2645 KB)
Inne foldery tego chomika:
202 prace z papieru
365 rzeczy do zrobienia
Bajki Grajki
Bajki terapeutyczne
Baśniowy świat zabawek
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin