Opracowała
Agnieszka Otczyk
Nauczyciel nauczania zintegrowanego.
KONSPEKT ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I
Temat bloku: Witaj wiosno.
Temat dnia: Pierwsze wiosenne kwiaty.
Zadania dydaktyczno- wychowawcze:
edukacja środowiskowa
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania wiosennych kwiatów
- uwrażliwienie na piękno otaczającej przyrody
- wdrażanie do ochrony przyrody
edukacja polonistyczna
- bogacenie słownika uczniów
- utrwalanie umiejętności wyróżniania głosek, liter, sylab, samogłosek i dwuznaków
w wyrazach
- ćwiczenia w głośnym i cichym czytaniu
- kształtowanie umiejętności budowania logicznej, poprawnej gramatycznie wypowiedzi
edukacja matematyczna
- utrwalanie pamięciowego dodawania i odejmowania w zakr. 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego
- rozwijanie logicznego myślenia
Metody: podająca (objaśnienie), problemowe (klasyczna, aktywizująca – gry dydaktyczne), eksponująca (ekspozycja)
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:
- ilustracje wiosennych kwiatów, podpisy do nich z krótkimi opisami
- podręcznik „Wesoła szkoła” cz. IV
- puzzle matematyczne
- tabelki do obliczania ilości głosek, liter i sylab w wyrazach
- rysunki kwiatów do zabawy matematycznej
- diagramy do wykreślania nazw kwiatów.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Powitanie.
2. Zbiorowe śpiewanie piosenki ,, Wkrótce wiosna’’
3. Układanie z sylab hasła zajęć ,,Pierwsze wiosenne kwiaty’’
Na odwrocie każdej sylaby znajdują się działania matematyczne. Zadaniem uczniów jest wpisanie wyników i ułożenie ich w kolejności rosnącej. Po odwróceniu kart dzieci odczytują hasło.
4. Dobieranie podpisów do ilustracji kwiatów na podst. krótkich opisów, czytanych przez dobrze czytające dzieci.
Wypowiedzi uzasadniające wybór.
5. Słuchanie czyt. przez N wiersza „Zwiastuny wiosny” celem odpowiedzi na pytanie:
Co mówią o sobie kwiaty?
6. Głośne zbiorowe czytanie wiersza.
7. Zabawa utrwalająca zdobyte wiadomości -„Prawda czy fałsz”.
Dzieci wstają z ławek. Nauczyciel podaje prawdziwe i fałszywe informacje o poznanych kwiatach. Na prawdę dzieci reagują np. wysokim wspięciem na palce i uniesieniem rąk w górę, na fałsz – przysiadem. Jest to jednocześnie zabawa ruchowa.
8. Analiza pisowni wybranych nazw kwiatów poprzez odpowiedzi na pytania: Które nazwy są 3-sylabowe? W których nazwach występują dwuznaki? W których nazwach występują spółgłoski miękkie?
Analizowane nazwy dzieci mają rozłożone przed sobą na stolikach.
9. Obliczanie ilości głosek, liter i sylab w wyrazach z wykorzystaniem przygotowanych tabelek.
Praca w grupach 2-osobowych.
wyraz
Ile głosek?
Ile liter?
Ile sylab?
samogłoski
dwuznaki
krokus
przylaszczka
przebiśnieg
10. Wykreślanie z diagramów nazw kwiatów celem uzyskania odpowiedzi na pytanie: Dlaczego wiosenne kwiaty oglądamy tylko na ilustracjach? (Hasło: To rośliny chronione).
T
O
Z
A
W
I
L
E
C
R
Ś
N
Y
K
U
S
H
P
Kinnniaa