Fauna.pdf

(1972 KB) Pobierz
W YJĄTKOWA GRA WIEDZY O ZWIERZĘTACH
Dla 2 do 6 graczy w wieku od 10 lat wzwyż
Czy wiedziałeś, że żyrafa może urosnąć do 5 metrów wysokości a Kajman
Żakare waży tylko około 60 kilogramów? Jak długi jest ogon niedźwiedzia
polarnego? Gdzie obecnie żyją ropuchy z rodziny Brachycephalus?
Gracze napotkają te i wiele innych pytań podczas gry w FAUNA. Bądźmy
jednak szczerzy: Nie musisz wiedzieć wszystkiego, gdyż gra obejmuje 360
zwierząt lądowych, morskich i żyjących w powietrzu. Z tego powodu punkty
również otrzymasz jeśli twoja odpowiedź różni się nieznacznie od tej poprawnej.
Uważaj jednak! Jeśli będziesz swoimi znacznikami odpowiedzi ryzykował wtedy
możesz przegrać i to całkiem szybko!
1206841832.026.png
ZAWARTOŚĆ
1 plansza
180 kart zwierząt z 360 zwierzętami
1 kartonowe pudełko
42 znaczniki odpowiedzi w 6 kolorach graczy
30 czarnych znaczników oceny
1 lew gracza rozpoczynającego
1 dodatkowa broszura z informa
cją o wszystkich zwierzętach
występujących w grze
PRZYGOTOWANIE
Planszę należy umieścić na środku stołu. Każdy z graczy otrzymuje 7 znaczników
odpowiedzi w swoim kolorze i umieszcza jeden z nich obok pola 1 na torze punkta
cji biegnącym wokół planszy. Karty zwierząt umieść w kartonowym pudełku. Warto
pudełko zapełnić do końca, nawet jeśli do jednej rozgrywki w FAUNA będziesz
potrzebował tylko 10 lub 15 zwierząt.
Posiadacz najbardziej egzotycznego zwierzaka zostaje graczem rozpoczynającym
podczas pierwszej rundy. Otrzymuje lwa gracza rozpoczynającego oraz pudełko.
Lew gracza
rozpoczynającego
Pudełko z kartami
zwierząt
Znaczniki odpowiedzi
Mapa świata
z obszarami
morskimi oraz
lądowymi
Tabela punktacji
Znaczniki
odpowiedzi graczy
Tor punktacji
Miary dla wagi, dłu
gości oraz długości
ogona
2
1206841832.027.png 1206841832.028.png 1206841832.029.png 1206841832.001.png 1206841832.002.png 1206841832.003.png 1206841832.004.png 1206841832.005.png 1206841832.006.png 1206841832.007.png 1206841832.008.png 1206841832.009.png
KARTY ZWIERZĄT
Na początku rozgrywki gracze decydują czy chcą
grać z prostszymi zwierzętami (zielone obramo
wanie karty) lub z bardziej egzotycznymi (czarne
obramowanie karty). Oczywiście możesz również
wymieszać te dwa typy kart. Wybrane karty włóż do
pudełka na karty.
Typ zwierząt
Nazwa
Nazwa łacińska
Górna część karty przedstawia informacje, które
otrzymuje gracz zanim umieści swoje znaczniki
odpowiedzi:
Typ zwierząt
Nazwa/Nazwa łacińska
Rysunek zwierzaka
Liczba obszarów, na których dany zwierzak
występuje w swoim naturalnym środowisku
Miary, które gracze mogą szacować:
Waga
Długość (głowa i tułów bez ogona)
Całkowita długość (z ogonem)
Liczba obszarów oraz
wymagane miary
Wysokość (stojący zwierzak)
Długość ogona
Powyższe informacje są widoczne gdy karta znajdu
je się w pudełku.
Dolna część karty przedstawia zoologiczną klasyfi
kację zwierzaka oraz wymagane miary:
Obszary na których zwierzak występuje w swoim
naturalnym środowisku
Mapę świata by szybko odszukać powyższe ob
szary
Średnie wartości wymaganych miar
Podczas rozmieszczania znaczników odpowiedzi
dolna część karty pozostaje zasłonięta, do momentu
oceny, kiedy to gracze wyjmują kartę z pudełka.
Wymagane
obszary
oraz ich
lokalizacja
Wymagane
miary
CEL GRY
Podczas każdej rundy gracze wybierają jedno
naturalne środowisko zwierzaka oraz jego miary. W
turach gracze umieszczają swoje znaczniki odpowie
dzi na mapie świata albo na jednej z miar. Na koniec
rundy otrzymują punkty za poprawne odpowiedzi a
niewłaściwie umieszczone znaczniki odpowiedzi nie
przynoszą żadnych punktów. Wygrywa gracz, który
na koniec rozgrywki zgromadzi najwięcej punktów.
3
1206841832.010.png 1206841832.011.png 1206841832.012.png 1206841832.013.png 1206841832.014.png 1206841832.015.png 1206841832.016.png 1206841832.017.png
ROZGRYWKA
Gra podzielona jest na kilkanaście rund. Jedna runda składa się z:
I. Rozmieszczenia znaczników odpowiedzi
II. Oceny
III. Zmiany gracza rozpoczynającego i rozpoczęcia nowej rundy
I. Rozmieszczenie znaczników odpowiedzi
Wszyscy gracze zaznajamiają się z pierwszym zwierzakiem na karcie i decydują
gdzie umieścić swoje znaczniki odpowiedzi. W tym celu każdy z graczy może wziąć
do ręki pudełko z kartami ale karty nie wolno z pudełka wyjmować.
Gracz rozpoczynający zaczyna a następnie kolejni gracze, zgodnie z ruchem wska
zówek zegara. Gracz, jeśli przyszła jego kolej, musi umieścić na planszy jeden ze
swoich znaczników odpowiedzi – albo na niezajętym obszarze na mapie, albo na
pustym polu miary.
Umieszczanie znacznika odpowiedzi na obszarze
Gracz może umieścić jeden ze swoich znaczników odpowiedzi na lądzie lub na
terenie morskim na planszy pod warunkiem, że na danym obszarze nie znajduje się
już jego własny znacznik lub jakikolwiek znacznik innego gracza. Obszary morskie
są oznaczone ramką biegnącą wokół nazwy obszaru.
Uwaga: Obszary te zawierają nie tylko część morza, ale również odpowiednie wy
spy, jeśli tylko nie zostały szczególnie oznaczone jako teren lądowy!
Missisipi, Meksyk, Ameryka
Środkowa, Gujana to obszary
lądowe.
Karaiby to obszar morski, który
zawiera również wszystkie wy
spy znajdujące się na nim.
Czerwony gracz zamierza umieścić na obszarze
swój kolejny znacznik odpowiedzi. Na terenach
Missisipi, Meksyku oraz Gór Skalistych zostały już
umieszczone znaczniki. Z tego powodu czerwony
gracz musi wybrać inny obszar, na którym ulokuje
swój znacznik odpowiedzi.
4
1206841832.018.png 1206841832.019.png 1206841832.020.png 1206841832.021.png 1206841832.022.png
Umieszczanie znacznika odpowiedzi na miarce
Gracz może umieścić jeden ze swoich znaczników
odpowiedzi na pustym polu na skali – to znaczy:
nie znajduje się już na nim żaden znacznik innego
gracza lub własny danego gracza.
Uwaga: Nie wszystkie miary są istotne dla
wszystkich zwierząt. W górnej części karty
zwierząt znajduje się informacja, które miary
można szacować.
Kiedy każdy z graczy umieści jeden ze swoich znaczników odpowiedzi wtedy
ponownie, począwszy od gracza rozpoczynającego, gracze mogą w swych
turach umieścić następny znacznik lub spasować .
Umieszczanie kolejnych znaczników
Podczas swojej tury gracz umieszcza jeden ze swoich znaczników odpowiedzi
na pustym obszarze lub niezajętym polu na skali. W trakcie rundy gracz może
również umieszczać kilka znaczników na tej samej skali.
Pasowanie
Kiedy gracz pasuje w swojej turze, gdyż nie chce lub nie może umieścić
następnych znaczników, wtedy faza rozmieszczania w tej rundzie jest dla niego
skończona. Nie może ponownie uczestniczyć w fazie rozmieszczania w tej
konkretnej rundzie.
Kiedy wszyscy gracze spasują rozpoczyna się runda oceny.
II. Ocena
Wyjmij z pudełka kartę i sprawdź obszary
występowania danego zwierzaka oraz jego miary.
P UNKTACJA
O BSZARY
Analiza obszarów
Możesz wykorzystać czarne znaczniki oceny
jako pomoc w analizie obszarów. Umieść czarny
znacznik na każdym z obszarów wymienionych
w dolnej części karty w celu zaznaczenia, które
z obszarów są poprawne. Po ocenie, te czarne
znaczniki usuwasz z planszy.
Liczba
Bezpośrednie
trafi enie
Przylegające
1
12 punktów
8 punktów
2
10 punktów
5 punktów
34
8 punktów
4 punkty
58
6 punktów
2 punkty
916
4 punkty
1 punkt
Gracz za każdy znacznik odpowiedzi
umieszczony na właśniwym obszarze otrzymuje
punkty. Jeśli dany zwierzak występuje na
maksymalnie 16 obszarach, to wtedy znaczniki
umieszczone na obszarach przylegających
do tych poprawnych również przynoszą punkty.
Gracze natychmiast przesuwają odpowiednio
swoje znaczniki na torze punktacji.
17+
3 punkty
W AGA / D ŁUGOŚCI
Bezpośrednie
trafi enie
Przylegające
7 punktów
3 punkty
Tabela punktacji
5
1206841832.023.png 1206841832.024.png 1206841832.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin