Brass.pdf

(1484 KB) Pobierz
38465657 UNPDF
38465657.014.png
Zasady gry
Omówienie
Witaj w osiemnastowiecznym Lancashire. Świat wkrótce przeobrazi się z nieomal
średniowiecznego w niemalże taki, jakim znamy go dzisiaj. Zmiana ta nazwana zostanie
Rewolucją Przemysłową , choć minie nieco czasu, nim historycy ukują ten termin.
Dzięki przemyślności panów Cromptona, Arkwrighta, Watta i innych
dżentelmenów, ówczesne Lankashire stało się centrum przemysłu baweł -
nianego. Konstruowano nowe urządzenia napędzane parą, wznoszono
przędzalnie, a górnicy ryli coraz głębiej, by nadążyć z dostarczaniem
węgla dla wiecznie głodnych energii maszyn. By przewozić węgiel,
kopano kanały, a potem układano tory kolejowe. I tak trwałą szalona
galopada, w której zmiana goniła zmianę.
„Brass” to mój sposób, by zamknąć część tej niezwykłej historii w formie
gry planszowej. Nazwa pochodzi od powiedzenia z Yorkshire: „Where
there’s muck there’s brass’” („Gdzie błoto, tam złoto”). „Brass” (dosłow -
nie – mosiądz) to tamtejsze określenie pieniędzy.
Gra przeznaczona jest dla trzech lub czterech graczy i trwa około
trzech godzin. Dzieli się na dwa okresy, Kanałów i Kolei. Każdy okres
dzieli się na fazy, z których najważniejszą jest Faza Akcji. Dysponować
będziesz kartami, za pomocą których zbudujesz nowe przedsiębior -
stwa i połączenia między nimi. Przedsiębiorstwa, które przynoszą
zysk, zapewniają punkty zwycięstwa – a ten z graczy, który zbierze ich
najwięcej, wygra.
Zasady spisano tak, by zminimalizować czas przygotowania do gry.
Część podstawowa jest tak zwięzła, jak to możliwe, potem jednak za -
czynają się Objaśnienia, które zawierają wszystkie szczegóły i przykłady
rozgrywki.
Elementy gry
Żetony graczy
W pudełku powinny
znajdować się:
1 plansza
1 instrukcja
4 wypraski żetonów
8 drewnianych znaczników
graczy
66 kart
30 czarnych kostek węgla
25 pomarańczowych kostek
żelaza
1 czarny znacznik
100 plastikowych monet
7 plastikowych woreczków
Każdy żeton jest dwustronny. Żetony przedsiębiorstw powinno się zawsze zagrywać na planszę przodem do
góry. Odwraca się je tylko w określonych sytuacjach.
Żetony przesiębiorstw
Przędzalnia Port Kopalnia Huta Stocznia
Przód Tył
Koszt
Tylko w
Okresie
Kolei
Dochód
Każdy gracz powinien
otrzymać:
12 żetonów Przędzalni
8 żetonów Portów
7 żetonów Kopalni
6 żetonów Stoczni
4 żetony Hut
14 żetonów Kanałów/Kolei
2 żetony Punktów Zwycięstwa
2 drewniane dyski
Wymaga
węgla
Punkty
zwycię-
stwa
(PZ)
Tylko w
Okresie
Kanałów
Poziom
techniczny
Wymaga
żelaza
Jeśli żeton nie ma symbolu kolei ani kanału, można go zbudować w każdym okresie.
Liczba kostek węgla,
umieszczanych na żetonie
Liczba kostek żelaza,
umieszczanych na żetonie
W grze będzie ponadto:
12 żetonów Rynków Zamorskich
1
38465657.015.png 38465657.016.png 38465657.017.png 38465657.001.png 38465657.002.png
Żetony połączeń
Kanał
Inne znaczniki
Rynki zamorskie
Karty
Karta regionu
Drewniany
znacznik gracza
Znacznik Popytu
na bawełnę
Kolej
Węgiel Żelazo
Tą stroną na dół
Wymaga
węgla
Punkty zwycięstwa
Karta przedsiębiorstwa
Tą stroną do góry
Plansza
Główna plansza nazywana jest w tej instrukcji Lancashire.
Region
zewnętrzny
Tu ułóż karty
Tor kolejności
rozgrywki
Koszt połączeń
kanałami
i kolejowych
Pola Wydanej
Kwoty
Tor Popytu na
węgiel i żelazo
Region
zewnętrzny
Regiony ze
złotymi okręgami
zwiększają wartość
połączeń kanałami i
kolejowych
Region, w tym
wypadku złożony
z trzech pól
Wirtualne połączenie
między Liverpoolem
a Brikenhead
Potencjalne połączenie
kanałem
Tor Popytu na
bawełnę.
Połóż czarny
znacznik popytu
na górnym
polu.
Potencjalne połączenie
kolejowe
Dochód/Punkty
zwyciestwa
Symbol na polu
wskazuje, co
można na nim
zbudować
Region
zewnętrzny
Tu połóż żetony
Rynków Zamorskich
2
38465657.003.png 38465657.004.png 38465657.005.png 38465657.006.png 38465657.007.png
Początek gry
Gracze wybierają zestawy żetonów i drewnianych dysków.
Każdy gracz układa jeden ze swoich dysków na polu 0£ toru Dochodów/
PZ
Przebieg rozgrywki
Gra dzieli się na dwa okresy, Kanałów i Kolei. Każdy okres składa się
z następujących faz:
1. Karty
2. Akcje graczy
Zebranie dochodu
Zagrywanie kart zgodnie z kolejnością rozgrywki
Określenie kolejności rozgrywki w następnej rundzie
Dobieranie kart
3. Punkty zwycięstwa
4. Nowy okres
Gra kończy się wraz z zakończeniem Okresu Kolei.
Tor Dochodów/PZ z dyskami w ustawieniu początkowym.
Znaczniki Punktów zwycięstwa (PZ) należy odłożyć na bok – nie będą
potrzebne aż do końca pierwszego okresu.
Żetony przedsiębiorstw należy ułożyć w stosy tego samego typu. W każdym
stosie żetony układa się zgodnie z ich poziomem technicznym – najniższy
poziom techniczny powinien znaleźć się na górze, najwyższy na dole.
Faza 1. Karty
Potasujcie wszystkie karty i rozdajcie każdemu graczowi po osiem.
Następnie usuńcie z talii następującą liczbę kart:
Czterech graczy – w Okresie Kanałów usuńcie 6 kart, w Okresie Kolei
usuńcie 2 karty.
Trzech graczy – w Okresie Kanałów usuńcie 9 kart, w Okresie Kolei
usuńcie 6 kart.
Usunięte karty odłóżcie na bok, nie oglądając ich. Talię połóżcie na
oznaczonym miejscu planszy.
PRZYKŁAD: Układając przędzalnie w stos przypilnuj, by przędzal-
nie o poziome technicznym 4 znalazły się na spodzie. Na nich
ułóż żetony o poziomie technicznym 3, na nic oznaczone 2, a na
samej górze posiadające poziom techniczny 1.
Faza 2. Akcje graczy
Faza Akcji trwa pewną liczbę rund, różną zależnie od liczby graczy. Jeśli
grają cztery osoby, rozgrywa się osiem rund. Przy trzech graczach każdy
okres liczy dziesięć rund.
Każda runda składa się z następujących kroków:
• Zebranie dochodu
• Zagrywanie kart zgodnie z kolejnością rozgrywki
• Określenie kolejności z następnej rundzie
• Dobieranie kart
Powyższą sekwencję powtarza się, póki wszyscy gracze nie wykorzystają
wszystkich swoich kart.
Połóżcie jedną czarną kostkę węgla na każdym polu
toru Popytu na węgiel. Połóżcie jedną pomarań -
czową kostkę żelaza na każdym polu toru Popytu
na żelazo. Pozostałe kostki ułóżcie obok planszy,
tworząc pule.
Czarny znacznik umieśćcie na górnym polu toru
Popytu na bawełnę.
Potasujcie żetony Rynków Zamorskich
i ułóżcie je, zakryte, na polu oznaczo -
nym „żetony Rynków Zamorskich”.
KROK Zebranie dochodu
Pozycja twojego znacznika na torze Dochodu/PZ określa, ile pieniędzy
zabierasz z banku. Jeżeli twój poziom dochodów jest ujemy, musisz
zapłacić bankowi stosowną kwotę. Jeżeli nie masz dość pieniędzy, by ją
uiścić, musisz usunąć z planszy wybrany przez siebie żeton przedsiębior -
stwa, należącego do siebie. Zyskujesz w ten sposób kwotę równą połowie
kosztu tego przedsiębiorstwa (zaokrąglając w dół) – w pierwszym
rzędzie musisz nią spłacić swoje negatywne dochody. Może się również
okazać, że musisz usunąć z planszy więcej, niż jedno przedsiębiorstwo.
Grę rozpoczynasz, posiadając 0 dochodu!
Poziom dochodów Zawsze, kiedy odwracasz żeton przedsiębiorstwa
na drugą stronę, natychmiast przesuwasz znacznik na torze Dochodów
o tyle, ile wynosi cyfra w złotym kole. To, kiedy odwraca się żeton, zale -
ży od jego rodzaju – omówimy rzecz później. Poziom twoich dochodów
spada zawsze, kiedy bierzesz pożyczkę. Nie możesz mieć nigdy dochodu
większego, niż 30£.
Losowo określcie, kto zaczyna grę. Podczas
pierwszej tury kolejność rozgrywki rozpoczyna
się od niego i toczy zgodnie z kierunkiem ruchu
wskazówek zegara. Oznaczcie ją, umieszczając
znaczniki graczy na torze Kolejności rozgrywki.
Plastikowe monety układa się obok planszy,
tworząc bank. Srebrna moneta warta jest 5£,
miedziana – 1 £. Każdy gracz rozpoczyna grę,
posiadając 30£.
KROK Zagrywanie kart
Gracze, w kolejności rozgrywki, wykonują sekwencje akcji. Kolejny gracz
wykonuje sekwencję akcji dopiero, gdy poprzednik ukończy swoją. Kiedy
każdy gracz wykona jedną sekwencję akcji, przechodzi się do kolejnego
kroku.
Jesteście gotowi, by zacząć grę.
3
38465657.008.png 38465657.009.png 38465657.010.png 38465657.011.png
Jedna sekwencja akcji to: zagranie pierwszej karty, wykonanie pierwszej ak -
cji, zagranie drugiej karty i wykonanie drugiej akcji. A zatem podczas swojej
tury gracz zagrywa dwie karty i wykonuje dwie wynikające z nich akcje.
WYJĄTEK: W pierwszej turze Okresu Kanałów można zagrać tylko
jedną kartę. Można też połączyć dwie akcje w jedną, patrz niżej.
Jeżeli nie możesz zdobyć węgla w Lancashire, musisz wziąć go w toru
Popytu na węgiel. W tym celu miejsce, w którym budujesz, musi być
połączone z wybudowanym portem za pomocą kanałów/kolei. Płacisz
przy tym dodatkowo tyle, ile wypisano na torze. Jeśli na torze Popytu
nie ma już węgla, musisz kupić kostkę z puli, płacąc za nią 5£. Jest to
równoznacznie z zabraniem kostki z toru.
Jeżeli zabierasz ostatnią kostkę z kopalni, odwracasz jej żeton na drugą
stronę. Właściciel kopalni natychmiast przesuwa swój znacznik na torze
Dochodu o tyle pól do przodu, ile wynosi cyfra w złotym kole.
Kiedy bierzesz węgiel z kopalni innego gracza, nic mu nie płacisz. Trans -
portować go możesz kanałami/koleją należącą do dowolnego gracza,
nie płacąc nawet, jeśli wykorzystujesz cudze połączenia.
Karty po zagraniu odkłada się na stos kart użytych.
Każda karta pozwala wykonać jedną akcję. Może to być:
• Budowa przedsiębiorstwa
• Budowa połączenia kanałem lub kolejowego
• Rozwój
• Sprzedaż bawełny
• Wzięcie pożyczki
Zabieranie żelaza Jeżeli na żetonie budowanego przedsiębiorstwa
znajduje się symbol pomarańczowej kostki żelaza, musisz wziąć skądś
kostkę tego surowca. Jeżeli to możliwe, musi ona pochodzić z huty w
Lancashire, należącej do dowolnego gracza. Nie musisz być z nią połą -
czony kanałami/koleją, nie musisz też korzystać z najbliższego źródła.
Jeśli w Lancashire nie ma stali, zabierasz kostkę z toru Popytu na stal,
płacąc dodatkową kwotę. W wypadku, gdy na torze nie ma już kostek,
zabierasz ją z puli, płacąc 5£. Następnie kostkę odkłada się do puli.
Jeżeli zabierasz ostatnią kostkę z huty, odwracasz jej żeton na drugą
stronę. Właściciel huty natychmiast przesuwa swój znacznik na torze
Dochodu o tyle pól do przodu, ile wynosi cyfra w złotym kole.
Kiedy bierzesz żelazo z huty innego gracza, nic mu nie płacisz.
Możesz też nie wykonać akcji, wciąż jednak musisz odrzucić zagraną
kartę. Możesz wykonać tę samą akcję dwukrotnie.
To, jaką kartę zagrywasz, wpływa na twoje możliwości rozgrywania akcji
wyłącznie, gdy budujesz przedsiębiorstwo.
AKCJA Budowa przedsiębiorstwa
By wybudować przedsiębiorstwo w konkretnym regionie, musisz:
a) zagrać kartę, która pozwala ci tam budować,
b) znaleźć pole o odpowiednim symbolu,
c) jeśli trzeba, być w stanie dostarczyć tam węgiel,
d) jeśli trzeba, wziąć kostkę żelaza,
e) być w stanie opłacić pełną kwotę wypisaną na żetonie, łącznie
z ewentualnym kosztem dodatkowym za wzięcie kostek z torów
Popytu.
Zapłata za żeton Następnie musisz zapłacić pełną kwotę wypisaną na
żetonie, plus ewentualną opłatę za węgiel i stal (jeśli zabierałeś je z torów
Popytu). Pieniądze układasz na polu „Wydana Kwota” [ „Amount spend” ]
w swoim kolorze.
Zagranie właściwej karty Karty dzielą się na dwa rodzaje: regionów
i przedsiębiorstw.
Karta regionu pozwala budować w danym regionie.
Karta przedsiębiorstwa pozwala ci wybudować konkretny rodzaj przed -
siębiorstwa ALE wyłącznie w regionie, z którym masz połączenie. W Okresie
Kanałów możesz zatem budować w każdym regionie, do którego prowadzi
twoje połączenie kanałem. W Okresie Kolei możesz budować w regionach,
które są połączone twoimi połączeniami kolejowymi lub w których masz
już przedsiębiorstwo. Jeżeli zagrałeś kartę przedsiębiorstwa by zainicjować
budowę swojego pierwszego przedsiębiorstwa w grze, możesz wybudować
je na dowolnym polu, oznaczonym symbolem tego przedsiębiorstwa.
UWAGA: Na planszy znajduje się „wirtualne” połączenie między
Liverpoolem i Brikenhead, które funkcjonuje tak samo, jak posiadane
przez gracza połączenie kanałem/kolejowe. Nie można jednak trans-
portować nim węgla ani sprzedawać bawełny.
Pozostałe ograniczenia budowania Istnieje jeszcze kilka ograni -
czeń tego, co możesz zbudować i gdzie.
Zawsze musisz używać górnego żetonu jednego z twoich pięciu stosów
żetonów.
Nie możesz wybudować przedsiębiorstwa o poziomie techniki zero. Jeżeli
na żetonie znajduje się symbol kanału, możesz wybudować go tylko w
Okresie Kanałów (czyli nie możesz budować przedsiębiorstw o poziomie
techniki 1 w Okresie Kolei).
Na każdym polu regionu znajdować się może tylko jeden żeton. W Okre -
sie Kanałów każdy gracz może mieć tylko jeden żeton w danym regionie.
W Okresie Kolei jedynym ograniczeniem jest liczba pól w regionie.
Wybudowane przedsiębiorstwo układa się zawsze przodem żetonu do
góry.
Przędzalne W przędzalniach powstają wyroby włókiennicze, które
można sprzedawać za pośrednictwem portów. Sprzedaż bawełny jest
samodzielną akcją, która powoduje odwrócenie żetonu przędzalni.
Zgodność symboli Każdy region składa się z kilku pól. Na polach tych
znajdują się symbole przedsiębiorstw. Można budować na nich wyłącznie
przedsiębiorstwa, na których żetonach znajduje się ten sam symbol.
Porty Dzięki portom przędzalnie mogą sprzedawać swoje wyroby. Kiedy
port użyty zostanie do sprzedaży bawełny, odwraca się go na drugą
stronę. Port pozwala również zabierać węgiel z toru Popytu na węgiel.
Dostarczanie węgla Podczas budowy przedsiębiorstwa Jeżeli na
żetonie, który chcesz wybudować znajduje się symbol czarnej kostki, by
powstało musisz być w stanie dostarczyć do tego regionu jedną kostkę
węgla. Węgiel pochodzi z dwóch źródeł: z kopalni i toru Popytu na węgiel.
Kostkę węgla zawsze musisz zabrać z kopalni w Lancashire, należącej do
dowolnego gracza. Jeśli w całym Lancashire nie ma kostki węgla, którą
możesz wziąć zgodnie z zasadami, zabierasz ją z toru. Może to nastąpić
w dwóch przypadkach: gdy nie jesteś połączony kanałem/koleją z żadną
kopalnią albo jeśli w żadnym regionie Lancashire nie ma już węgla. Jeżeli
możesz wciąż węgiel z kilku regionów Lancashire, musisz zabrać go z
regionu najbliższego, licząc w liczbie połączeń kanałem/kolejowych. Jeśli
dwa źródła znajdują się równie blisko, możesz wybrać między nimi.
Węgiel transportujesz następie połączeniami kanałem/koleją do miejsca,
w którym powstaje przedsiębiorstwo. Możesz przemieszczać węgiel przez
regiony zewnętrzne. Kiedy kostka dotrze na miejsce, usuwasz ją z planszy
i odkładasz do puli.
Kopalnie W kopalniach wydobywa się węgiel (w postaci kostek). Kiedy
budujesz kopalnię, zabierasz wypisaną na żetonie liczbę kostek węgla
i układasz na nim. Kopalnie odwraca się, kiedy gracze usuną z niej
wszystkie kostki.
UWAGA: Jeśli w momencie powstania kopalnia jest połączona z
wybudowanym portem, musisz natychmiast usunąć z niej tyle ko-
stek, by wypełnić nimi puste miejsca toru Popytu na węgiel. Za każde
wypełnione w ten sposób miejsce pobierasz z banku tyle funtów, ile
wypisano na lewo od tego miejsca. Tor wypełnia się od dołu do góry.
Pieniądze otrzymujesz po zbudowaniu kopalni, nie możesz więc użyć
ich, by zapłacić za jej budowę. Pamiętaj, że jeżeli kopalnia w chwili
powstania nie jest połączona z portem, a zostanie z nim połączona
później, NIE usuwasz z niej kostek by wypełnić tor.
4
38465657.012.png 38465657.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin