całość sem 7.doc

(529 KB) Pobierz
Ćwiczenie 1

 

 

 

 

 

 

 

 

Rachunkowość

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Notatki z ćwiczeń

 

Uwaga: opracowanie może zawierać błędy wynikające z

- nie zanotowania wszystkich szczegółów podanych przez prowadzącego

-uproszczeniu na potrzeby ćwiczeń niektórych operacji i przyjęcie założeń nie do końca 

  zgodnych z wszystkimi zasadami rachunkowości     (np. zysk po stronie pasywów)

-rozbicia niektórych schematów podczas formatowania i składania tekstu

 

 

Ćwiczenie 1

 

Ustawa o rachunkowości z dn. 29.09.94r.

              Rachunkowość jest szczególnym rodzajem mikroinformacji ekonomicznej. Stanowi system ciągłego w czasie ujmowania, grupowania i interpretowania wyrażonych w pieniądzu oraz bilansujących się ogólnych i szczegółowych danych o działalności gospodarczej i sytuacji majątkowej przedsiębiorstwa.

              Wyróżniamy trzy działy rachunkowości:

·         Księgowość – część rejestracyjna – zajmuje się ewidencją faktów i zdarzeń gospodarczych mających wpływ na majątek firmy

·         Rachunek kosztów – kalkulacja kosztów działalności

·         Sprawozdawczość finansowa – przedstawia stan jednostki gospodarczej na dany okres (dzień np. koniec roku).

Ostatnio często łączy się pierwszy i trzeci dział i nazywa się je i wyróżnia rachunkowość finansową (o tym co było) i rachunkowość zarządczą (zajmuje się tym co będzie)-planowanie.

              Przedmiotem rachunkowości są wszelkie fakty i zdarzenia gospodarcze wpływające na sytuację finansową przedsiębiorstwa.

              Podmiotem rachunkowości są jednostki gospodarcze, które prowadzą rachunkowość na mocy aktu prawnego lub z wyboru (przedsiębiorstwa państwowe, sp. z o.o  , s.a. , fundacje, s.c. o przychodach powyżej 800 tys. EURO, również osoba fizyczna o przychodach powyżej 800 tys. EURO.

 

Sposoby rozliczania się z Urzędem skarbowym.

1.     Ryczałt (karta podatkowa) – handel art. spożywczymi(z wyjątkiem alkoholi), usługi.

2.     Ryczałt ewidencjonowany – ewidencjonujemy tylko przychody, urząd skarbowy określa % podatku zależnie od rodzaju działalności gospodarczej. Roczny przychód nie może przekroczyć 400 tys. zł.

3.     Podatkowa księga przychodów i rozchodów – nie trzeba prowadzić kont księgowych, tylko przychody i rozchody.

Wyróżniamy dwie metody prowadzenia rachunkowości:

·         Metoda podmiotowa – wszelkie zjawiska gospodarcze interpretowane są z punktu widzenia jednostki gospodarczej której dotyczą.

·         Metoda bilansowa – mówi o podwójnej, równoważącej się interpretacji zjawisk gospodarczych (podwójna rzeczowo  - finansowa interpretacja majątku jednostki gospodarczej). Z tego wynika podział majątku na aktywa i pasywa.

Majątek trwały – użytkujemy powyżej jednego roku.

Majątek obrotowy – użytkujemy dłużej niż jeden rok.

 

Wartość firmy – to różnica pomiędzy ceną nabycia jednostki gospodarczej, a wartością rynkową jej składników majątkowych. Możemy wyróżnić dwa przypadki:

·         dodatnia wartość firmy – gdy przy sprzedaży firmy jej cena jest wyższa od wartości rynkowej jej składników majątkowych.

·         ujemna – gdy jej cena przy sprzedaży jest niższa niż wartość rynkowa jej składników majątkowych.

Warunki, które musi spełniać majątek aby był środkiem trwałym (wg prawa finansowego).

1.     okres użytkowania powyżej 1 roku

2.     w momencie oddania do użytku przedmiot musi być zdatny do użytku.

3.     środek musi być własnością lub współwłasnością jednostki gospodarczej

4.     musi być przeznaczony do użytkowania w naszej jednostce gospodarczej lub w innej na podstawie umowy najmu, dzierżawy itp.

ponadto wg prawa podatkowego musi mieć wartość powyżej 3500 zł. Środek może być uznany za środek trwały gdy  spełnia wszystkie w/w kryteria. Gdy spełnia w/w kryteria, ale wartość poniżej 3500 zł możemy uznać go za środek obrotowy i odliczamy go od razu.

Kapitał zasobów – jest to wszystko to, co jednostka gospodarcza otrzymała od skarbu państwa lub jednostki nadrzędnej lub to co zostało wygospodarowane z działalności gospodarczej w poprzednich latach.

 

 

Ćwiczenie 2                                                                                                                                 16.10.2000r

 

Podstawowym warunkiem jest A=P tzn. aktywa równe pasywom (aspekt rzeczowy i aspekt finansowy).

 

Kryterium płynności – możliwość zamiany towaru na gotówkę.

Aktywa – schemacie na początku wymieniamy środki trwałe trudno wymienialne na gotówkę, a na dole łatwo zamienialne na gotówkę.

 

Pasywa ustawiamy według terminu spłaty należności właścicielowi. Własne wkłady uznawane są za bezterminowe i ustawiane są na górze, im krótszy czas na spłatę, tym bliżej dołu.

 

Elementy składowe bilansu:

  1. nazwa jednostki gospodarczej (nadl. państwowe x)
  2. data na którą sporządzono plan
  3. zestawienie środków gospodarczych (aktywów)
  4. zestawienie źródeł dochodów (pasywów) oraz odpowiadających im kwot
  5. równoważące się sumy bilansowe (sumy podkreśla się dwukrotnie na znak równości)
  6. miejsce i data sporządzenia bilansu
  7. podpisy dwu kompetentnych osób

 

Bilans to urządzenie księgowe = zestawienie środków gospodarczych (aktywów) oraz źródeł ich pochodzenia (pasywów) sporządzone w ściśle określonej formie i na określony dzień.

Wpływ operacji gospodarczych na bilans:

Operacja gospodarcza to każde zdarzenie dające wyrazić się w pieniądzu i wywierające wpływ na aktywa, pasywa lub wynik jednostki gospodarczej . Przykłady:

 

  1. Środki gospodarcze o kresie użytkowania powyżej jednego roku o wartości początkowej powyżej 3500 zł . Wartość 800 jednostek umownych (określanych dalej symbolem „j”)
  2. wartość użytkowanych w nadleśnictwie programów komputerowych 150j
  3. drewno pozyskane na sprzedaż 300 j
  4. drewno zakupione od właścicieli prywatnych i przeznaczone na sprzedaż 250 j
  5. drewno zakupione i przeznaczone do grodzenia upraw 400 j
  6. środki pieniężne przechowywane w budynku n-ctwa 120 j
  7. wysłana do innej jednostki gospodarczej dostawa drewna kopalniakowego 200 j
  8. środki  pieniężne w banku 320 j
  9. weksle obce 50j
  10. otrzymane, a nie rozliczone dostawy materiałów 280 j
  11. pożyczka zaciągnięta w banku 220 j
  12. równowartość środków pieniężnych przeznaczonych na nagrody dla pracowników 180 j
  13. nie wypłacone wynagrodzenia 140 j


  14. ujemna różnica pomiędzy poniesionymi kosztami, a uzyskanymi przychodami 350 j                 k-p<0                      k<p czyli zysk 

 

nie uzyskaliśmy bilansu po stronie aktywów i pasywów więc dopisujemy kapitał zasobów w kwocie 1420 j (normalnie nie możemy dopisać sobie w/w kapitału środków zasobów – jest on z góry określony)

Przykłady operacji gospodarczych:

  1. nadleśnictwo wpłaciło na rachunek bankowy nadwyżkę finansową w wysokości 40 j (jest to przykład operacji gospodarczej I-go typu gdzie zmiana tylko po stronie aktywów, przy czym jeden składnik zwiększa się, a drugi zmniejsza się o kwotę operacji).
  2. n-ctwo otrzymało informacje z banku, że kredyt bankowy o wartości 60 j uległ przeterminowaniu (jest to operacja II-go typu tzn. powoduje zmiany tylko po stronie pasywów. Jeden składnik zmniejsza się, a drugi zwiększa się o kwotę operacji. Suma bilansowa nie zmienia się, nadal jest zachowana równowaga finansowa.
  3. n-ctwo otrzymało dostawę materiałów budowlanych o wartości 120 j (operacja III-go typu tzn. powoduje zmiany po stronie aktywów i pasywów. Zarówno po stronie aktywów jak i po stronie pasywów jeden ze składników wzrasta o kwotę operacji. Zmienia się suma bilansowa, ale pozostaje równowago bilansowa.
  4. n-ctwo rozliczyło się z bankiem z tytułu kredytu przeterminowanego (60 j). (operacja IV-ego typu tzn. zarówno po stronie aktywów jak i po stronie pasywów jeden ze składników maleje o kwotę operacji finansowej. Zmienia się suma bilansowa, ale nadal pozostaje równowaga.

Do księgowania operacji finansowych służy konto

Aktywa

suma

Pasywa

suma

środki trwałe

800

zobowiązania      (III) 400



280

wartości niematerialne i prawne

150



kredyty bankowe   (II) 160

220

produkty

300

fundusz specjalnego przeznacz.

180

towary                  

250

inne zobowiązania

140

materiały             (III) 520



400

zysk

350





kasa     (I) 80  (IV) 20

120

kapitał zasobów

1420

należności

200

 

 



rachunek bankowy (I) 360 (II) 300



320

kredyt przeterminowany (IV) 0



(II)60

inne środki pieniężne

50

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin