Pratchett Nauka świata dysku.txt

(683 KB) Pobierz
Ian Stewart, Terry Pratchett i Jack Cohen

Nauka �wiata dysku

Ka�da dostatecznie zaawansowana technologia
jest nieodr�nialna od magii.
Arthur C. Clarke
Ka�da technologia odr�nialna od magii
jest niedostatecznie zaawansowana.
Gregory Benford
Przyczyn�, dla kt�rej prawda wydaje si� o wiele dziwniejsza od fikcji, jest to, 
�e nie 
wymaga si�, by by�a logiczna.
Mark Twain
Nigdzie nie ma �adnych ��wi.
My�lak Stibbons
T�umacz dzi�kuje za pomoc Anecie Baran, Tomaszowi Brzezi�skiemu, Jackowi 
Drewnowskiemu, Rafa�owi Hyli, Marcinowi Jagodzi�skiemu, Tomaszowi Mazurowi, 
Micha�owi Mierzwie, Ewie Pawelec, Szymonowi Soko�owi i Danielowi Tarce.
Opowie�� zaczyna si� tutaj
Dawno, dawno temu istnia� sobie �wiat Dysku. I wci�� istnieje w dostatecznej 
liczbie.
�wiat Dysku jest piaski i sunie przez kosmos na grzbiecie ogromnego ��lwia; stal 
si� 
inspiracj� dla -jak dot�d - dwudziestu pi�ciu powie�ci, czterech map, 
encyklopedii, dw�ch 
seriali animowanych, koszulek, szalik�w, modeli, plakietek, piwa, haft�w, 
d�ugopis�w, 
plakat�w i prawdopodobnie - zanim ta ksi��ka uka�e si� drukiem - tak�e pudru i 
dezodorantu 
(je�li nie, to tylko kwestia czasu).
Kr�tko m�wi�c, zyskal niezwyk�� popularno��.
W dodatku �wiat Dysku funkcjonuje dzi�ki magii.
�wiat Kuli - nasza ojczysta planeta, a przez rozszerzenie obserwacji tak�e 
wszech�wiat, w kt�rym istnieje - funkcjonuje zgodnie z regu�ami. Tak naprawd� to 
po prostu 
funkcjonuje. Ale przygl�damy si� jego dzia�aniu, a te obserwacje i oparte na 
nich dedukcje s� 
fundamentem nauki.
Magowie i uczeni z pozoru bardzo si� od siebie r�ni�. To oczywiste, �e grupa 
ludzi, 
kt�rzy dziwacznie si� ubieraj�, �yj� we w�asnym �wiecie, m�wi� specyficznym 
j�zykiem i 
cz�sto wyg�aszaj� stwierdzenia wydaj�ce si� narusza� zdrowy rozs�dek, nie ma 
absolutnie nic 
wsp�lnego z grup� ludzi, kt�rzy cz�sto dziwacznie si� ubieraj�, m�wi� 
specyficznym 
j�zykiem, �yj�... hm...
Mo�e spr�bujmy inaczej. Czy istnieje zwi�zek mi�dzy nauk� a magi�? Czy magia 
�wiata Dysku z jego ekscentrycznymi magami, rozs�dnymi czarownicami, upartymi 
trollami, 
smokami ziej�cymi ogniem, gadaj�cymi psami i osobow� (osobowym) �MIERCI�, rzuca 
jakie� �wiat�o na surow�, racjonaln�, solidn� ziemsk� nauk�?
S�dzimy, �e tak.
Wyja�nimy to za chwil�. Najpierw jednak chcieliby�my zaznaczy�, czym Nauka 
�wiata Dysku nie jest. Ostatnio pojawi�o si� na rynku kilka ksi��ek zwi�zanych z 
filmami, 
ksi��ek typu Nauka czego�... - takich jak The Science of X-Files (Nauka Archiwum 
X) czy 
The Physics ofStar Trek (dos�. Fizyka Star Treka, wydana po polsku jako Fizyka 
podr�y 
mi�dzygwiezdnych). Opisuj� te obszary wsp�czesnej nauki, kt�re pewnego dnia 
mog� 
stworzy� przedstawione w filmach urz�dzenia czy zjawiska. Czy obcy rzeczywi�cie 
l�dowali 
awaryjnie w Roswell? Czy mo�na zbudowa� nap�d nad�wietlny? Czy pojawi� si� 
kiedykolwiek superpojemne baterie, jakie Scully i Mulder musz� wykorzystywa� w 
swoich 
latarkach?
Mogliby�my p�j�� t� drog�. Mogliby�my na przyk�ad wskaza�, �e teoria Darwina 
t�umaczy, jak ni�sze formy �ycia ewoluuj� w wy�sze, wobec czego ca�kiem rozs�dna 
wydaje 
si� przemiana cz�owieka w orangutana (kt�ry pozosta� jednak bibliotekarzem, jako 
�e nie ma 
formy �ycia wy�szej ni� bibliotekarz). Mogliby�my spekulowa�, jakie sekwencje 
DNA 
potrafi� sensownie wymusi� azbestow� wy�ci�k� wn�trzno�ci smok�w. Mogliby�my 
nawet 
pr�bowa� wyja�nia�, jak powsta� d�ugi na tysi�ce kilometr�w ��w.
Postanowili�my tego nie robi� - z wa�nego powodu. W�a�ciwie z dw�ch powod�w.
Przede wszystkim by�oby to... no... g�upie.
A to z drugiego powodu. �wiat Dysku nie pod��a drog� nauki. Po co udawa�, �e 
m�g�by? Smoki zion� ogniem nie dlatego, �e maj� azbestowe p�uca - zion� ogniem, 
poniewa� 
wszyscy wiedz�, �e tak w�a�nie powinny si� zachowywa�.
�wiatem Dysku kieruje co� g��bszego ni� zwyk�a magia, co� pot�niejszego od 
bezbarwnej nauki. To imperatyw narracyjny, si�a opowie�ci. Odgrywa rol� podobn� 
do 
substancji znanej jako flogiston. Kiedy� wierzono, �e jest on elementem czy 
substancj� 
zawart� we wszystkich materia�ach palnych, kt�ra pozwala im si� pali�. W 
uniwersum Dysku 
jest to narrativum. Wyst�puje w spinie ka�dego atomu, w torze ka�dej chmury. 
Sprawia, �e s� 
tym, czym s�, �e istniej� i uczestnicz� w rozwijaj�cej si� opowie�ci o �wiecie.
W �wiecie Kuli rzeczy zdarzaj� si�, poniewa� chc� si� zdarzy� . To, czego chc� 
lub 
nie chc� ludzie, nie ma wi�kszego znaczenia w schemacie rzeczy; wszech�wiat nie 
istnieje po 
to, by opowiedzie� histori�.
Z pomoc� magii mo�na zmieni� �ab� w ksi�cia. Z pomoc� nauki mo�na zmieni� �ab� 
w doktora nauk, ale �w doktor nauk wci�� pozostaje t� sam� �ab�, od kt�rej 
zacz�li�my.
Taki jest powszechny pogl�d na nauk� �wiata Kuli. Nie dostrzega si� przy tym 
znacznej cz�ci tego, dzi�ki czemu nauka naprawd� dzia�a. Nauka nie istnieje 
abstrakcyjnie. 
Mo�na przemieli� wszech�wiat na cz�stki sk�adowe i nie znale�� nawet �ladu 
Nauki. Nauka 
jest struktur� stworzon� i rozwijan� przez ludzi. A ludzie sami wybieraj�, co 
ich interesuje, co 
uwa�aj� za istotne. I cz�sto my�l� w spos�b narracyjny.
Narrativum to pot�na substancja. Zawsze mieli�my sk�onno��, by nanosi� na 
uniwersum opowie�ci. Kiedy istoty ludzkie pierwszy raz spojrza�y w gwiazdy, 
kt�re s� 
wielkimi, ognistymi s�o�cami po�o�onymi niewyobra�alnie daleko, zobaczy�y w�r�d 
nich 
wielkie byki, smoki i miejscowych bohater�w.
Ta ludzka sk�onno�� nie wp�ywa na to, co m�wi� regu�y, ale okre�la, kt�re z 
regu� 
mamy ochot� rozwa�a�. Co wi�cej, zasady wszech�wiata musz� umo�liwi� wszystko, 
co 
ludzie potrafi� zaobserwowa�, a to wprowadza imperatyw narracyjny tak�e do 
nauki. Ludzie 
my�l� historiami. Klasycznie, sama nauka by�a odkrywaniem tych historii. 
Wystarczy 
przypomnie� sobie r�ne ksi��ki, jak na przyk�ad Historia ludzko�ci, O 
pochodzeniu 
cz�owieka czy - skoro ju� o tym mowa - Kr�tka historia czasu.
Jednak poza - i ponad - opowie�ciami nauki �wiat Dysku mo�e odegra� o wiele 
wa�niejsz� rol�: �A gdyby?�. Mo�emy go wykorzysta� jako eksperyment my�lowy, 
wyobrazi� sobie, jak wygl�da�aby nauka, gdyby wszech�wiat by� inny albo gdyby 
historia 
nauki pod��y�a inn� �cie�k�. Mo�emy spojrze� na nauk� z zewn�trz.
Dla naukowca eksperyment my�lowy to do�wiadczenie, kt�re mo�e przeprowadzi� w 
g�owie; dzi�ki niemu tak dobrze rozumie, co naprawd� si� dzieje, �e nie musi ju� 
wykonywa� 
prawdziwych eksperyment�w, co oczywi�cie pozwala zaoszcz�dzi� sporo czasu i 
pieni�dzy, a 
tak�e chroni przed uzyskaniem wynik�w, kt�re irytuj�co nie pasuj� do teorii. 
�wiat Dysku 
prezentuje bardziej praktyczne podej�cie - tam eksperyment my�lowy to ten, 
kt�rego nie 
mo�na wykona�, a i tak by si� nie uda�, gdyby nawet pr�bowa�. Ale my planujemy w 
tej 
ksi��ce taki eksperyment, jaki naukowcy przeprowadzaj� przez ca�y czas, nawet 
nie zdaj�c 
sobie z tego sprawy. I nie trzeba go wykonywa� naprawd�, poniewa� by si� nie 
udal. Wiele 
najwa�niejszych problem�w w nauce i w naszym jej rozumieniu nie dotyczy tego, 
czym 
wszech�wiat jest naprawd�. Dotyczy tego, co by si� sta�o, gdyby by� inny.
Kto� pyta: �Dlaczego zebry tworz� stada?�. Mo�na na to odpowiedzie�, analizuj�c 
socjologi� zebr, ich psychologi� i tak dalej... Albo mo�na zada� pytanie innego 
rodzaju: �Co 
by si� sta�o, gdyby nie tworzy�y?�. Jedna z do�� oczywistych odpowiedzi brzmi: 
�Ryzyko 
po�arcia przez lwy by�oby wtedy o wiele wi�ksze�. To natychmiast sugeruje, �e 
zebry 
zbieraj� si� w stada dla wzajemnej obrony. Zaczynamy rozumie� zachowanie zebr, 
rozwa�aj�c przez chwil� mo�liwo��, �e zachowuj� si� ca�kiem inaczej.
Innym, powa�niejszym przyk�adem jest pytanie: �Czy Uk�ad S�oneczny jest 
stabilny?�, co oznacza: �Czy m�g�by drastycznie si� zmieni� w rezultacie 
jakiego� 
male�kiego zak��cenia?�. W 1887 roku kr�l Szwecji, Oscar II, wyznaczy� nagrod� 
2500 
koron za rozwi�zanie tego problemu. Matematycy potrzebowali oko�o stu lat, by 
wreszcie 
uzyska� pewn� odpowied�: �By� mo�e�. (By�a to dobra odpowied�, ale nie dostali 
za ni� 
pieni�dzy. Nagrod� wr�czono ju� komu�, kto odpowiedzi nie uzyska� i w 
nagrodzonym 
artykule pope�ni� powa�ny b��d akurat w najciekawszej cz�ci. Kiedy w�asnym 
kosztem stara� 
si� b��d poprawi�, wymy�li� teori� chaosu i otworzy� drog� dla �by� mo�e�. 
Czasami 
najlepsz� odpowiedzi� jest jeszcze ciekawsze pytanie). Ale nam chodzi o to, �e 
stabilno�� nie 
jest tym, co system naprawd� robi; jest stwierdzeniem, jak m�g�by si� zmieni� w 
wyniku 
zak��cenia. Stabilno��, z definicji, zajmuje si� �a gdyby�.
Poniewa� znaczna cz�� nauki dotyczy naprawd� tego nieistniej�cego �wiata 
eksperyment�w my�lowych, nasze rozumienie nauki musi obejmowa� �wiaty nie tylko 
realne, 
ale te� wyobra�one. Nie zwyk�a inteligencja, lecz raczej wyobra�nia jest cech� 
prawdziwie 
ludzk�. A czy jest lepszy �wiat wyobra�ni, od kt�rego mogliby�my zacz��, ni� 
�wiat Dysku? 
�wiat Dysku to sp�jne, dobrze rozwini�te uniwersum, z w�asnym zestawem regu� i 
przekonuj�co realnymi bohaterami �yj�cymi tam w�a�nie, mimo znacz�cych r�nic 
mi�dzy 
zasadami ich i naszego wszech�wiata. Wielu z nich dysponuje te� bogatymi 
zasobami 
�zdrowego rozs�dku�, jednego z naturalnych wrog�w nauki.
W kanonicznych dzie�ach o Dysku regularnie pojawiaj� si� budynki i grono 
profesorskie Niewidocznego Uniwersytetu, g��wnej uczelni magicznej. Magowie  to 
pe�na 
entuzjazmu gromada, zawsze gotowa otworzy� dowolne drzwi, na kt�rych wypisano: 
�Te 
drzwi maj� pozosta� zamkni�te�, albo chwyci� co�, co w�a�nie zacz�o sycze�. 
Uznali�my 
wi�c, �e mog� by� u�yteczni...
Je�li my - czy te� oni - por�wnamy magi� Dysku z nauk� Kuli, znajdziemy wiele 
podobie�stw i analogii. Magowie z Niewidocznego Uniwersytetu nie bez powodu 
uwa�aj�, �e 
nasz �wiat jest parodi� Dysku.
A je�li nawet nie znajdziemy podobie�stw, przekonamy si�, �e r�nice tak�e s� 
niezwykle pouc...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin