Ludzie chodzą do kina, by zobaczyć siebie na ekranie. Powinni utożsamiać się z tobą jako aktorem. Nie wolno postawić ich przed obrazem i powiedzieć: „to ja”. Powinieneś pokazać im lustro i powiedzieć: „to wy”.
Michael Caine, aktor
Widzowie muszą znaleźć się „po stronie protagonisty”
Sposoby by to osiągnąć:
· współczucie
o protagonista – ofiarą niezasłużonego niepowodzenia lub nieszczęśliwego wypadku
o przykłady:
§ Edward Nożycoręki
§ Na krawędzi
§ Miasto radości
· protagonista w niebezpieczeństwie
o utożsamiamy się z ludźmi, o których się martwimy, boimy, niepokoimy
o przykład: seria Indiana Jones
· protagonista to postać sympatyczna
o z postacią sympatyczną widz nie utożsamia się jednak automatycznie
o przykład: Duch
· protagonista budzi naszą ciekawość
o tajemnica wciąga w śledzenie działań i wyborów
o musi mieć co najmniej jedną zaletę
o przykład: Fisher King
· wprowadzenie elementu nierówności
o odczuwamy współczucie wobec kogoś, kim się niesprawiedliwie pomiata albo kto jest wystawiony na ciosy, na które nie zasłużył
§ Thelma i Luiza
§ Ptasiek
§ Życie jest cudowne
· empatia – utożsamianie się z bohaterem lub przypisanie mu uczuć, których sami byśmy doznawali
o kombinacja współczucia, lęku o kogoś oraz sympatii
o im postać bardziej normalna, tym większa szansa na pojawienie się empatii
o przykład: Pole marzeń
· podziw
o czasem nie jest równoznaczny z sympatią
o przykład: Patton
· rozpoznawalność i zażyłość
o rozpoznawalna sceneria à dobre samopoczucie, dodanie otuchy
o ludzie słabostki
· władza
§ Ojciec chrzestny
§ Bracia Kray
§ Superman
§ Niebezpieczne związki
§ Batman
§ James Bond
· wszechmoc
o punkt widzenia głównego bohatera = punkt widzenia widza
§ Maverick
§ Wielki sen
§ Chinatown
· wprowadzanie protagonisty tak wcześnie jak to tylko możliwe
§ Fisher King
§ Calamity Jane
sephoja