35-IIIp.doc

(219 KB) Pobierz

 

TEMAT: Nasze wielkopostne przygotowania (Nr. 35)

 

Cel dydaktyczny: Ukazanie Wielkiego Postu jako czasu przygotowania do dobrego przeżycia Triduum Paschalnego i Wielkanocy.

Cel wychowawczy: Kształtowanie w uczniach umiejętność podejmowania wyrzeczeń ze względu na miłość Boga

 

Nr

TREŚĆ

METODY

POMOCE

1.

Modlitwa: Ojcze nasz

 

 

2.

Sprawdzenie:

-         Obecności

-         Zeszytów

-         Podręczników

-         Wiadomości z ostatniej katechezy

 

 

 

3.

Zainteresowanie tematem:

Proszę przyjrzeć się ilustracji na str. 108 w waszych katechizmach i powiedzieć:

Kogo przedstawia ten rysunek?

Jakie czynności wykonują ci domownicy?

Dlaczego wykonują te czynności?

Właśnie wielki Post jest dla nas czasem gruntownych porządków. W tej pracy nie jesteśmy sami. Zawsze jest z nami Bóg. Musimy tylko zauważyć Jego miłującą nas obecność i prosić Go o pomoc. W Wielkim Pości porządkujemy nie tylko nasze mieszkania, ale przede wszystkim nasze serca. Chcemy zmienić swoje postępowania, pozbyć się złych nawyków i przyzwyczajeń, by czystym sercem przyjąć Pana Jezusa do naszych serc.

Opowiadanie

Katechizm

 

Wymiar biblijny:

W naszym życiu mamy również naśladować Jezusa. Dlatego przeczytamy sobie teraz jedną perykopę Z Ew. według  św. MT 16. 24 – 28.

Pytania:

W jaki sposób mamy naśladować Jezusa?

Co mamy czynić?

W jaki sposób mamy żyć?

Odczyt

 

 

Wymiar eklezjalny:

Teraz podzielimy się na grypy cztero osobowe. Każda grupa dostanie rozsypankę, którą należy właściwie ułożyć, czyli do haseł trzeba właściwie dobrać tytuł. Będą one dotyczyły Wielkiego Postu, nabożeństw tego okresu.

Rozsypana

 

 

Wymiar liturgiczny:

Teraz powstaniem i zaśpiewamy pieśń:

Mój Mistrzu”

1.On szedł w spiekocie dnia i szarym pyle dróg,

  A idąc uczył kochać i przebaczać.

On z celnikami jadł, On nie znał, kto to wróg,

Pochylał się nad tymi, którzy płaczą.

 

Ref.: Mój Mistrzu, przede mną droga,

Którą przebyć muszę tak, jak Ty.

Mój Mistrzu, wokoło ludzie,

Których kochać trzeba, tak jak Ty.

Mój Mistrzu, niełatwo cudzy ciężar

Wziąć w ramiona, tak jak Ty.

Mój Mistrzu, poniosę wszystko,

Jeśli będziesz ze mną zawsze Ty.

 

2. On przyjął wdowi grosz i Magdaleny łzy,

Bo wiedział, co to kochać i przebaczać.

I późną nocą On do Nikodema rzekł:

Że prawdy trzeba pragnąć, trzeba szukać.

 

3. Idziemy w skwarze dnia i w szarym pyle dróg,

A On nas uczy kochać i przebaczać.

I z celnikami siąść, zapomnieć, kto to wróg,

Pochylać się nad tymi, którzy płaczą.

 

Śpiew

Tekst

 

Wymiar egzystencjalny:

Teraz przeczytamy tekst z katechizmu na str. 108 i odpowiemy na pytanie dlaczego człowiek przejął się bałaganem? I tak jak on również i my musimy zobaczyć własny pokoik życia. Może jest w nim taki nieporządek jak u bohatera tego opowiadania. Musimy dostrzec również i Chrystusa, który ciągle jest z nami i pomaga nam zmieniać swoje życie, On chce abyśmy byli coraz bardziej świętszymi. W tym wszystkim ma nam pomóc właśnie ten okres liturgiczny jaki zaczynamy, te wszystkie nabożeństwa, które będziemy przeżywali.

Odczyt

Katechizm

 

Podsumowanie:

Jakie nabożeństwa będziemy przeżywali podczas Wielkiego Postu?

Od jakiego dnia rozpoczyna się ten okres?

Ile trwa Wielki Post?

Co wydarzyło się na Golgocie?

Ile stacji ma Droga Krzyżowa?

Pogadanka

 

 

Zadanie domowe: Proszę uzupełnić zeszyt ćwiczeń na s.34.

 

 

 

Modlitwa końcowa: Któryś za nas cierpiał rany…

 

 

 

 

 

 

 

4

Zgłoś jeśli naruszono regulamin