POLSKI_EGZAMIN.doc

(80 KB) Pobierz
PODSTAWY POZNAWANIA I ANALIZY UTWORÓW LITERACKICH

PYTANIE 2

ASPEKTY PISANIA

1. aspekt techniczny- dziecko potrafi napisać literę, umieścić ją w liniaturze

2. aspekt formalny- pod względem poprawności ortograficznej przestrzeganie pewnych reguł zapisu

3. aspekt pragmatyczno- twórczy- pisanie jako umiejętność zredagowania pewnej wypowiedzi, dziecko samodzielnie redaguje wypowiedz.

 

PYTANIE 3

ASPEKTY CZYTANIA

1. aspekt techniczny- podstawowy, kojarzenie znaków graficznych z fonicznymi (przeczytać wyraz) to co widzę zamieniam na to co słyszę

2. aspekt semantyczny- istota tego aspektu jest rozumienie znaczeń poszczególnych fragmentów tekstu ( tzw. Czytanie ze zrozumieniem)

3. aspekt krytyczno twórczy- refleksyjny, krytyczny stosunek do odczytywanych treści i ich znaczeń, umiejętność korzystania z nich i przetwarzania ( potrafię skorzystać z tego tekstu) pojawia się w czytaniu tekstów literackich, naukowych- umie wypowiedzieć się na jego temat).

 

PYTANIE 4

ĆWICZENIA PRZYGOT. DZIOECI DO CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM

Kl. I.

odszukanie w poznanym tekście wyrazów oznaczających imiona, wyrazy z nowo poznawana litera oraz innych nazw występujących w tekście . Aby ćw. Szerzej wykorzystać dzieci mogą odszukać a następnie głośno przeczytać wyrazy z nową literą w sytuacji kiedy ta litera występuje na początku wyrazu, na końcu lub w środku.

uczniowie czytając po cichu dobierają do wyrazów oznaczających imiona wyrazy oznaczające czynności

● uczniowie podporządkowują wyrazom oznaczającym nazwy zwierząt wyrazy oznaczające nazwy środowiska życia tych zwierząt np. pies- buda, podwórze, zagroda, mieszkanie

układanie zdań z rozsypani wyrazowej

wykorzystanie rozsypani zdaniowej do wybrania jednego zdania, którego treść uczniowie przedstawiają w postaci obrazka- rysunku.

dobieranie odpowiednich podpisów do obrazków lub odwrotnie, dobieranie obrazków do odpowiednio przygotowanych zdań ( tytułów)

przygotowanie odpowiedzi do pytania odczytanego po cichu. Uczniowie ustnie przygotowują odpowiedzi, odczytują z tekstu czytanki lub układają z rozsypani zdaniowo-wyrazowej

dobieranie parami zdań z rozsypani zdaniowej ( pytanie + odpowiedź)

układanie opowiadania z rozsypani zdaniowej

określenie odbiorcy tekstu

określenie nadawcy tekstu

KL II

szukanie odpowiedzi ( podczas czytania cichego) na pytanie nauczyciela

po cichym przeczytaniu tekstu uczniowie układają pytania do treści, do autora, do bohaterów

samodzielny wybór fragmentu tekstu, który zostanie zilustrowany i podpisany wybranymi zdaniami tego tekstu

porządkowanie podpisów pod obrazkami ( dobór) – przygotowanie do wspólnego układania opowiadania

wyszukiwanie urywków tekstu ( fragm.. tekstu w formie rozsypani) , przedstawienie wydarzenia zgodnie z kolejnością ich przebiegu

po cichym przeczytaniu ilustrowanie treści w postaci historyjki obrazkowej, podpis  obrazka – przygotowanie do układania planu.

 

PYTANIE 5

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

 

ćw. Których celem jest wdrażanie uczniów do umiejętności zdawania sprawy z treści czytanki po cichym przeczytaniu

wyodrębnienie w czytanym tekście ( po cichu) fragm.. dotyczących postaci, wydarzeń które można wyodrębnić w czytanym tekście

po cichym przeczytaniu tekstu może nastąpić ćw. W mówieniu, które przygot. Uczniów do wydzielenia obrazów oraz nadawania im tytułów jako przygotowanie do planu

wyszukiwanie w tekście postaci o podobnym wyglądzie , zachowaniu oraz niektórych cechach charakteru

wyróżnianie opowiadań, opisów, dialogów

wyszukiwanie najładniejszych, najciekawszych fragm.. prozy ( próba samodzielnego uzasadnienia wyboru)

 

 

PYTANIE 6

 

ĆWICZENIE WZROKOWE ORAZ ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ PRZYGOTOWUJĄCE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA.

 

Ćw. wzrokowe – wykonujemy, aby dzieci umiały dostrzec różnicę w budowie liter zapamiętały kształt litery umiały odróżnić literę od litery, zapamiętały rozmieszczenie litery w liniaturze. Układanie pociętych liter. Rozpoznawanie liter wśród zestawów innych liter

Ćw. Orientacji przestrzennej: orientacja w kierunku czytania i pisania, góra, dół, bliżej, dalej., Dzieciom pokazujemy gdzie siedzi miś (na, pod itd.) później misia wrzucamy do pudełka i pytamy gdzie jest? Ustawiamy kilka zabawek, jedna zabieramy i pytamy co zabrałam?, różnice w dwóch podobnych obrazkach np. na jednym obrazku dziewczynka ma kokardke a na drugim nie, dopasuj cień do obrazka, PUS – pomyśl, ułóż, sprawdz, znajdz identyczne obrazki, układanie puzzli, układanki klockowe, zabawa ciepło/zimno, układanie figur od najmniejszej do największej, dopasowanie kształtów do otworów, labirynty domino

 

PYTANIE 7

 

ĆWICZENIA GRAFO- MOTORYCZNE

- ślaczki

- linie

- obrysowywanie kształtów

- pisanie patykiem po piasku

 

PYTANIE 8

ĆWICZENIA SŁUCHOWE ORAZ SŁUCHU FONOMATYCZNEGO PRZYGOTOWUJĄCE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA

 

ĆWICZENIA NA SŁUCH FIZJOLOGICZNY

- głosy natury, wokół nas

- głosy zwierząt

- dźwięki wydawane przez inst.. perkusyjne

-, z której strony płynie dźwięk (lokalizacja źródła dźwięku)

- wypełniamy pojemnik różnym materiałem (sól, gwoździe, zapałki i) i dzieci rozróżniają dźwięki

- rozdzieranie gazety

- uderzanie klocków o siebie

- odbijanie piłki

- rozpoznawanie melodii

Najpierw zapoznajemy dzieci z dźwiękami a potem zabawa w rozpoznawanie.

 

ĆWICZENIA NA URUCHOMIENIE SŁUCHU MOWNEGO

- zabawa, „ kto cię woła”

- gromadzenie wyrazów, które się rozpoczynają na dana głoskę ( rozpoi. głoski nagłosowej)

- gromadzenie wyrazów które kończą się na określoną głoskę (wygłos)

- szukamy wyrazów w których słychać daną głoskę , środek wyrazu (śródgłos)

- układanie układanek na która literę zaczyna się dany wyraz

- czym różni się wyraz np. las- lis

- łańcuszek- zaczynamy wyraz na taką litere na która skończył się poprzedni następna osoba podobnie

- dzielenie wyrazu na sylaby

- dziecko dokłada końcówke sylaby do wyrazu którego pierwszą sylabę my powiemy

- szukanie rymów do podanych wyrazów

- szukanie wyrazów które mają określoną liczbe głosek

- wsłuchiwanie ilości wyrazów w zdaniu

- do danej ilustracji dobieramy tytuł (podpis, nazwa)

ĆWICZENIA SŁUCHU PROZODYCZNEGO

-  dzielimy całe zdania na sylaby klaszcząc

- rymowanki np. sześć samogłosek znamy, łatwo je wymawiamy a, o, i, u, e, y, razem z nami powiedz ty

- klaszcze i mówi „ siała baba mak….” Wystukujemy przy okazji sylaby

 

 

 

PYTANIE 10

 

WPROWADZENIE NOWEJ LITERY – TOK METODYCZNY

 

 

1.Stworzenie syt do ćw w mówieniu- rozm na temat ilustracji przedstawiającej przedm, osoby, elementy, w nazwach których jest wprowadzana litera.

2.Wyeksponowanie przez nauczyciela wyrazu podst oraz ilustracji lub przedm.

3.Analiza i synteza słuchowo-wzrokowa wyr podst 

·                                        Wybrzmiewanie sylab,głosek, wypowiadanie całego wyrazu

·                                        Wypowiadania kolejnych sylab połączone z klaskaniem- liczenie sylab

·                                        Wypowiadanie kolejnych głosek (spółgłoska-klaśnięcie, samogłoska-rozłożenie rąk)

·                                        Liczenie głosek w wyr podst

·                                        Budowanie struktury dźwiękowej wyr z wykorzystaniem kartoników- prostokątów czerwonych i niebieskich

·                                        Liczenie samogłosek i spółgłosek

·                                        Zastępowanie kartoników znanymi, wcześniej wprowadzonymi literami

·                                        Wyodrębnienie nowej głoski w wyrazie, podpisie do ilustracji- określenie, czy jest to samogłoska czy spółgłoska

4.Cwiczenia w analizie słuchowej różnych wyr z wprowadzaną literą (głoską) w nagłosie, śródgłosie i wygłosie

5.Demonstracja nowej litery drukowanej- wielkiej i małej

6.zastąpienie nową literą (drukowaną) odpowiedniego kartonika w wyr podst

7.Demonstracja nowej litery pisanej – wielkiej i małej – porównanie jej z drukowaną

8.Pokaz pisania litery –na tablicy, bez liniatury i w liniaturze, zwrócenie uwagi na kierunek pisania.

9.Nauka pisania litery

·   Analiza kształtu litery

·   Ćw w pisaniu bezśladowym- palcem w powietrzu, na blacie ławki

·   Ćw w pisaniu flamastrem po śladzie (na kartce z wzorem litery włożonej do torebki foliowej formatu A4) :

-                            pisanie bez liniatury litery dużego formatu

-                            pisanie w liniaturze powiększonej

-                            pisanie w liniaturze znormalizowanej

·   ćw w pisaniu flamastrem na folii bez wzoru:

-                            pisanie bez liniatury

-                            pisanie w liniaturze (na kartce z liniaturą włożonej do torebki foliowej)

·   pisanie litery w liniaturze w zeszycie ćw- po śladzie i bez śladu

uwaga: w miarę nabywania przez dzieci coraz większej sprawności grafomotorycznej nauczyciel może przejść od pisania bezśladowego do pisania w zeszycie ćw.

10.pisanie nowej litery wielkiej i małej w połączeniu z innymi literami (pisanie sylab)

11.Pisanie wyrazów z nową literą –przepisywanie wyrazów wzorów

12.Pisanie zdań z wyrazami zawierającymi nową literę

13.Czytanie tekstu z podręcznika, rozmowa na temat przeczytanego tekstu. Wyszukiwanie w tekście wyrazów z nową literą

14.ćwiczenia analizy i syntezy wyrazów z wykorzystaniem nowej litery –układanie wyrazów z liter i sylab, przekształcanie wyrazów, rozwiązywanie rebusów, krzyżówek.

15.Aby dziecko zapamiętało literę wykorzystujemy tekst z gazety i wyszukuje ono w niej określonej litery

 

 

 

 

PYTANIE 11

 

ODMIENNA METODA NAUKI CZYTANIA IRENY MAJCHRZAK

1. W obecności dziecka nauczyciel pisze imię dziecka i mówi po kolei jaka pisze literkę. Dziecko przykleja kartoniki ze swoim imieniem na ścianie w dowolnym miejscu. Następnie gdy umie odnalezdż swoje imię wśród różnych innych ( może to być imię standardowe lub jego zdrobnienie tak jak dziecko chce)

      2. Następnym etapem jest wypisanie na ścianie wszystkich liter alfabetu w porządku                       alfabetycznym. Po kolei wprowadza się kolejne litery, szuka się ich w imionach.

     3. Trasę liter- dziecko dostaje kopertę z literkami które wchodzą w skład jego imienia.    Dziecko może wymieniać się z innymi dziećmi na litery. Dziecko próbuje ułożyć więcej wyrazów z liter z koperty.

     4. Następnie kartoniki z sylabami

     5.  Nazywanie świata ( 80-100wyrazów, rzeczowników które nazywają wszystko to co wokół dziecka się znajduje) każde dziecko dostaje kartonik z wyrazem, ma odczytac go i przyporządkować do odpowiedniej rzeczy. Dzieci potem stykaja się z tymi wyrazami na co dzień, oswajają się.

    6. Bank ilustracji- ( ok. 80) – czynności, zwierząt, roślin które wcześniej dziecko nie mogło podpisać. ( format A4).

Po tych etapach można przejść do czytania łatwych książeczek dla dzieci.

 

 

PYTANIE 13

 

TRUDNOŚCI ORTOGRAFICZNE  KL. I-III

Z jakimi trudnościami ortograficznymi powinno zetknąć się dziecko w kl. 1-3.

1.      Pisownia, „Ó” „U”

-          wymiana „ó” na o

-          zakończenia „-ówka” „-ówna”

może być, ale nie musi

-          wymiana „ó” na „a” „e”

-          „u” w końcówkach wyrazowych

2.      Pisownia „RZ”

-          wymiana na „u”

-          pisownia „rz” po wybranych spółgłoskach

-          zasady pisowni po niektórych zakończeniach wyrazowych

-          dzieci z reguły nie poznają pisowni „Ż”, tylko zaznajamiają się w wybranych wyrazach

-          „Ż” na „g” wprowadzają niektóre podręczniki

-          nie ma reguły wprowadzania „ch”, „h” tylko wyrazy z tymi literami, na tyle by mogły pisać

-          oznaczenie miękkości

-          pisanie samogłosek nosowych „ę” „ą”

wypowiadamy zawsze ‘ą” na końcu wyrazu, ale nie

przed spółgłoskami szczelinowymi w, f, s, z, sz

-          pisownia wyrazów, w których zachodzi zjawisko utraty dźwięczności w wygłosie i upodobnienia między wyrazowe

-          wielka litera

 

 

PYTANIE 14

 

ZASADY W NAUCE ORTOGRAFII

1.  Systematyczności- należy za każdym razem uczulać dzieci na prawidłowy zapis od najprostszych wyrazów do poważniejszych

2. Profilaktyki- błędom ortograficznym należy zapobiegać. Nauczyciel powinien przewidzieć z jakimi wyrazami uczniowie będą mieć problemy

3. Stopniowania-  trudności ortograficzne należy w sposób stopniowy przekazywać podopiecznym od wyrazów prostych najtrudniejszych ( by zapobiec sytuacji że dzieci umieją napisać gżegżółka a nie umieją napisać poprawnie góra)

4. Integracji- zasada łączenia ortografii z innymi przedmiotami np. jest biologia i nauczyciel nie zwraca uwagi jak uczniowie piszą słowo grzyb, ponieważ uważa że  ortografią należy zajmować się na lekcjach polskiego.

5. Aktywności- zasada ta mówi o tym że większe prawdopodobieństwo że uczeń zapamięta pisownie jest wtedy jak sprawdzi pisownie danego słowa w słowniku.

6. Poglądowości- właściwy dobór i celowe wykorzystanie różnych środków dydaktycznych.

7. Kontroli i oceny-  kolorowa ortografia

 

PYTANIE 15

 

RODZAJE  ĆW. ORTOGRAFICZNYCH

1.      Ćw. WPROWADZAJĄCE- takie ćw. Których celem jest zapoznanie z nową trudnością ortograficzną, z nową grupa wyrazów.

2.      Ćw. UTRWALAJĄCE- ich zadaniem jest utrwalenie poznanej już trudności ortograficznej.

3.      Ćw. SPRAWDZAJĄCE- służą sprawdzeniu stopnia przyswojenia pisowni określonej  grupy wyrazów, umiejętności zastosowania poznanej reguły ortograficznej.

W ćw. sprawdzających mogą się pojawić tylko takie wyrazy, z którymi dziecko się zetknęło.

Ćw. Sprawdzające ma dla nauczyciela wartość nie tylko oceny wi...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin