PYTANIE 2
ASPEKTY PISANIA
1. aspekt techniczny- dziecko potrafi napisać literę, umieścić ją w liniaturze
2. aspekt formalny- pod względem poprawności ortograficznej przestrzeganie pewnych reguł zapisu
3. aspekt pragmatyczno- twórczy- pisanie jako umiejętność zredagowania pewnej wypowiedzi, dziecko samodzielnie redaguje wypowiedz.
PYTANIE 3
ASPEKTY CZYTANIA
1. aspekt techniczny- podstawowy, kojarzenie znaków graficznych z fonicznymi (przeczytać wyraz) to co widzę zamieniam na to co słyszę
2. aspekt semantyczny- istota tego aspektu jest rozumienie znaczeń poszczególnych fragmentów tekstu ( tzw. Czytanie ze zrozumieniem)
3. aspekt krytyczno twórczy- refleksyjny, krytyczny stosunek do odczytywanych treści i ich znaczeń, umiejętność korzystania z nich i przetwarzania ( potrafię skorzystać z tego tekstu) pojawia się w czytaniu tekstów literackich, naukowych- umie wypowiedzieć się na jego temat).
PYTANIE 4
ĆWICZENIA PRZYGOT. DZIOECI DO CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM
Kl. I.
● odszukanie w poznanym tekście wyrazów oznaczających imiona, wyrazy z nowo poznawana litera oraz innych nazw występujących w tekście . Aby ćw. Szerzej wykorzystać dzieci mogą odszukać a następnie głośno przeczytać wyrazy z nową literą w sytuacji kiedy ta litera występuje na początku wyrazu, na końcu lub w środku.
● uczniowie czytając po cichu dobierają do wyrazów oznaczających imiona wyrazy oznaczające czynności
● uczniowie podporządkowują wyrazom oznaczającym nazwy zwierząt wyrazy oznaczające nazwy środowiska życia tych zwierząt np. pies- buda, podwórze, zagroda, mieszkanie
● układanie zdań z rozsypani wyrazowej
● wykorzystanie rozsypani zdaniowej do wybrania jednego zdania, którego treść uczniowie przedstawiają w postaci obrazka- rysunku.
● dobieranie odpowiednich podpisów do obrazków lub odwrotnie, dobieranie obrazków do odpowiednio przygotowanych zdań ( tytułów)
● przygotowanie odpowiedzi do pytania odczytanego po cichu. Uczniowie ustnie przygotowują odpowiedzi, odczytują z tekstu czytanki lub układają z rozsypani zdaniowo-wyrazowej
● dobieranie parami zdań z rozsypani zdaniowej ( pytanie + odpowiedź)
● układanie opowiadania z rozsypani zdaniowej
● określenie odbiorcy tekstu
● określenie nadawcy tekstu
KL II
● szukanie odpowiedzi ( podczas czytania cichego) na pytanie nauczyciela
● po cichym przeczytaniu tekstu uczniowie układają pytania do treści, do autora, do bohaterów
● samodzielny wybór fragmentu tekstu, który zostanie zilustrowany i podpisany wybranymi zdaniami tego tekstu
● porządkowanie podpisów pod obrazkami ( dobór) – przygotowanie do wspólnego układania opowiadania
● wyszukiwanie urywków tekstu ( fragm.. tekstu w formie rozsypani) , przedstawienie wydarzenia zgodnie z kolejnością ich przebiegu
● po cichym przeczytaniu ilustrowanie treści w postaci historyjki obrazkowej, podpis obrazka – przygotowanie do układania planu.
PYTANIE 5
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
● ćw. Których celem jest wdrażanie uczniów do umiejętności zdawania sprawy z treści czytanki po cichym przeczytaniu
● wyodrębnienie w czytanym tekście ( po cichu) fragm.. dotyczących postaci, wydarzeń które można wyodrębnić w czytanym tekście
● po cichym przeczytaniu tekstu może nastąpić ćw. W mówieniu, które przygot. Uczniów do wydzielenia obrazów oraz nadawania im tytułów jako przygotowanie do planu
● wyszukiwanie w tekście postaci o podobnym wyglądzie , zachowaniu oraz niektórych cechach charakteru
● wyróżnianie opowiadań, opisów, dialogów
● wyszukiwanie najładniejszych, najciekawszych fragm.. prozy ( próba samodzielnego uzasadnienia wyboru)
PYTANIE 6
ĆWICZENIE WZROKOWE ORAZ ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ PRZYGOTOWUJĄCE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA.
Ćw. wzrokowe – wykonujemy, aby dzieci umiały dostrzec różnicę w budowie liter zapamiętały kształt litery umiały odróżnić literę od litery, zapamiętały rozmieszczenie litery w liniaturze. Układanie pociętych liter. Rozpoznawanie liter wśród zestawów innych liter
Ćw. Orientacji przestrzennej: orientacja w kierunku czytania i pisania, góra, dół, bliżej, dalej., Dzieciom pokazujemy gdzie siedzi miś (na, pod itd.) później misia wrzucamy do pudełka i pytamy gdzie jest? Ustawiamy kilka zabawek, jedna zabieramy i pytamy co zabrałam?, różnice w dwóch podobnych obrazkach np. na jednym obrazku dziewczynka ma kokardke a na drugim nie, dopasuj cień do obrazka, PUS – pomyśl, ułóż, sprawdz, znajdz identyczne obrazki, układanie puzzli, układanki klockowe, zabawa ciepło/zimno, układanie figur od najmniejszej do największej, dopasowanie kształtów do otworów, labirynty domino
PYTANIE 7
ĆWICZENIA GRAFO- MOTORYCZNE
- ślaczki
- linie
- obrysowywanie kształtów
- pisanie patykiem po piasku
PYTANIE 8
ĆWICZENIA SŁUCHOWE ORAZ SŁUCHU FONOMATYCZNEGO PRZYGOTOWUJĄCE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA
ĆWICZENIA NA SŁUCH FIZJOLOGICZNY
- głosy natury, wokół nas
- głosy zwierząt
- dźwięki wydawane przez inst.. perkusyjne
-, z której strony płynie dźwięk (lokalizacja źródła dźwięku)
- wypełniamy pojemnik różnym materiałem (sól, gwoździe, zapałki i) i dzieci rozróżniają dźwięki
- rozdzieranie gazety
- uderzanie klocków o siebie
- odbijanie piłki
- rozpoznawanie melodii
Najpierw zapoznajemy dzieci z dźwiękami a potem zabawa w rozpoznawanie.
ĆWICZENIA NA URUCHOMIENIE SŁUCHU MOWNEGO
- zabawa, „ kto cię woła”
- gromadzenie wyrazów, które się rozpoczynają na dana głoskę ( rozpoi. głoski nagłosowej)
- gromadzenie wyrazów które kończą się na określoną głoskę (wygłos)
- szukamy wyrazów w których słychać daną głoskę , środek wyrazu (śródgłos)
- układanie układanek na która literę zaczyna się dany wyraz
- czym różni się wyraz np. las- lis
- łańcuszek- zaczynamy wyraz na taką litere na która skończył się poprzedni następna osoba podobnie
- dzielenie wyrazu na sylaby
- dziecko dokłada końcówke sylaby do wyrazu którego pierwszą sylabę my powiemy
- szukanie rymów do podanych wyrazów
- szukanie wyrazów które mają określoną liczbe głosek
- wsłuchiwanie ilości wyrazów w zdaniu
- do danej ilustracji dobieramy tytuł (podpis, nazwa)
ĆWICZENIA SŁUCHU PROZODYCZNEGO
- dzielimy całe zdania na sylaby klaszcząc
- rymowanki np. sześć samogłosek znamy, łatwo je wymawiamy a, o, i, u, e, y, razem z nami powiedz ty
- klaszcze i mówi „ siała baba mak….” Wystukujemy przy okazji sylaby
PYTANIE 10
1.Stworzenie syt do ćw w mówieniu- rozm na temat ilustracji przedstawiającej przedm, osoby, elementy, w nazwach których jest wprowadzana litera.
2.Wyeksponowanie przez nauczyciela wyrazu podst oraz ilustracji lub przedm.
3.Analiza i synteza słuchowo-wzrokowa wyr podst
· Wybrzmiewanie sylab,głosek, wypowiadanie całego wyrazu
· Wypowiadania kolejnych sylab połączone z klaskaniem- liczenie sylab
· Wypowiadanie kolejnych głosek (spółgłoska-klaśnięcie, samogłoska-rozłożenie rąk)
· Liczenie głosek w wyr podst
· Budowanie struktury dźwiękowej wyr z wykorzystaniem kartoników- prostokątów czerwonych i niebieskich
· Liczenie samogłosek i spółgłosek
· Zastępowanie kartoników znanymi, wcześniej wprowadzonymi literami
· Wyodrębnienie nowej głoski w wyrazie, podpisie do ilustracji- określenie, czy jest to samogłoska czy spółgłoska
4.Cwiczenia w analizie słuchowej różnych wyr z wprowadzaną literą (głoską) w nagłosie, śródgłosie i wygłosie
5.Demonstracja nowej litery drukowanej- wielkiej i małej
6.zastąpienie nową literą (drukowaną) odpowiedniego kartonika w wyr podst
7.Demonstracja nowej litery pisanej – wielkiej i małej – porównanie jej z drukowaną
8.Pokaz pisania litery –na tablicy, bez liniatury i w liniaturze, zwrócenie uwagi na kierunek pisania.
9.Nauka pisania litery
· Analiza kształtu litery
· Ćw w pisaniu bezśladowym- palcem w powietrzu, na blacie ławki
· Ćw w pisaniu flamastrem po śladzie (na kartce z wzorem litery włożonej do torebki foliowej formatu A4) :
- pisanie bez liniatury litery dużego formatu
- pisanie w liniaturze powiększonej
- pisanie w liniaturze znormalizowanej
· ćw w pisaniu flamastrem na folii bez wzoru:
- pisanie bez liniatury
- pisanie w liniaturze (na kartce z liniaturą włożonej do torebki foliowej)
· pisanie litery w liniaturze w zeszycie ćw- po śladzie i bez śladu
uwaga: w miarę nabywania przez dzieci coraz większej sprawności grafomotorycznej nauczyciel może przejść od pisania bezśladowego do pisania w zeszycie ćw.
10.pisanie nowej litery wielkiej i małej w połączeniu z innymi literami (pisanie sylab)
11.Pisanie wyrazów z nową literą –przepisywanie wyrazów wzorów
12.Pisanie zdań z wyrazami zawierającymi nową literę
13.Czytanie tekstu z podręcznika, rozmowa na temat przeczytanego tekstu. Wyszukiwanie w tekście wyrazów z nową literą
14.ćwiczenia analizy i syntezy wyrazów z wykorzystaniem nowej litery –układanie wyrazów z liter i sylab, przekształcanie wyrazów, rozwiązywanie rebusów, krzyżówek.
15.Aby dziecko zapamiętało literę wykorzystujemy tekst z gazety i wyszukuje ono w niej określonej litery
ODMIENNA METODA NAUKI CZYTANIA IRENY MAJCHRZAK
2. Następnym etapem jest wypisanie na ścianie wszystkich liter alfabetu w porządku alfabetycznym. Po kolei wprowadza się kolejne litery, szuka się ich w imionach.
3. Trasę liter- dziecko dostaje kopertę z literkami które wchodzą w skład jego imienia. Dziecko może wymieniać się z innymi dziećmi na litery. Dziecko próbuje ułożyć więcej wyrazów z liter z koperty.
4. Następnie kartoniki z sylabami
5. Nazywanie świata ( 80-100wyrazów, rzeczowników które nazywają wszystko to co wokół dziecka się znajduje) każde dziecko dostaje kartonik z wyrazem, ma odczytac go i przyporządkować do odpowiedniej rzeczy. Dzieci potem stykaja się z tymi wyrazami na co dzień, oswajają się.
6. Bank ilustracji- ( ok. 80) – czynności, zwierząt, roślin które wcześniej dziecko nie mogło podpisać. ( format A4).
Po tych etapach można przejść do czytania łatwych książeczek dla dzieci.
Z jakimi trudnościami ortograficznymi powinno zetknąć się dziecko w kl. 1-3.
1. Pisownia, „Ó” „U”
- wymiana „ó” na o
- zakończenia „-ówka” „-ówna”
może być, ale nie musi
- wymiana „ó” na „a” „e”
- „u” w końcówkach wyrazowych
2. Pisownia „RZ”
- wymiana na „u”
- pisownia „rz” po wybranych spółgłoskach
- zasady pisowni po niektórych zakończeniach wyrazowych
- dzieci z reguły nie poznają pisowni „Ż”, tylko zaznajamiają się w wybranych wyrazach
- „Ż” na „g” wprowadzają niektóre podręczniki
- nie ma reguły wprowadzania „ch”, „h” tylko wyrazy z tymi literami, na tyle by mogły pisać
- oznaczenie miękkości
- pisanie samogłosek nosowych „ę” „ą”
wypowiadamy zawsze ‘ą” na końcu wyrazu, ale nie
przed spółgłoskami szczelinowymi w, f, s, z, sz
- pisownia wyrazów, w których zachodzi zjawisko utraty dźwięczności w wygłosie i upodobnienia między wyrazowe
- wielka litera
PYTANIE 14
ZASADY W NAUCE ORTOGRAFII
1. Systematyczności- należy za każdym razem uczulać dzieci na prawidłowy zapis od najprostszych wyrazów do poważniejszych
2. Profilaktyki- błędom ortograficznym należy zapobiegać. Nauczyciel powinien przewidzieć z jakimi wyrazami uczniowie będą mieć problemy
3. Stopniowania- trudności ortograficzne należy w sposób stopniowy przekazywać podopiecznym od wyrazów prostych najtrudniejszych ( by zapobiec sytuacji że dzieci umieją napisać gżegżółka a nie umieją napisać poprawnie góra)
4. Integracji- zasada łączenia ortografii z innymi przedmiotami np. jest biologia i nauczyciel nie zwraca uwagi jak uczniowie piszą słowo grzyb, ponieważ uważa że ortografią należy zajmować się na lekcjach polskiego.
5. Aktywności- zasada ta mówi o tym że większe prawdopodobieństwo że uczeń zapamięta pisownie jest wtedy jak sprawdzi pisownie danego słowa w słowniku.
6. Poglądowości- właściwy dobór i celowe wykorzystanie różnych środków dydaktycznych.
7. Kontroli i oceny- kolorowa ortografia
PYTANIE 15
1. Ćw. WPROWADZAJĄCE- takie ćw. Których celem jest zapoznanie z nową trudnością ortograficzną, z nową grupa wyrazów.
2. Ćw. UTRWALAJĄCE- ich zadaniem jest utrwalenie poznanej już trudności ortograficznej.
3. Ćw. SPRAWDZAJĄCE- służą sprawdzeniu stopnia przyswojenia pisowni określonej grupy wyrazów, umiejętności zastosowania poznanej reguły ortograficznej.
W ćw. sprawdzających mogą się pojawić tylko takie wyrazy, z którymi dziecko się zetknęło.
Ćw. Sprawdzające ma dla nauczyciela wartość nie tylko oceny wi...
monjab