3_2_3_07.pdf

(211 KB) Pobierz
Microsoft Word - Mindur.doc
LogForum
ISSN 1734-459X
2007
Vol. 3
Issue 2
No 3
> Elektroniczne czasopismo naukowe z dziedziny logistyki <
http://www.logforum.net
TRANSPORT INTERMODALNY W POLSCE
Leszek Mindur 1) Jerzy Wronka 2)
1) Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań, Polska
2) Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, Polska
STRESZCZENIE. Artykuł składa się z wprowadzenia, trzech części oraz podsumowania. Część pierwsza poświęcona jest
ocenie transportu intermodalnego w Polsce. W części drugiej określono cele i kierunki rozwoju transportu intermodalnego.
Część trzecia prezentuje podstawowe uwarunkowania realizacji celu strategicznego i celów podstawowych rozwoju
transportu intermodalnego. W podsumowaniu ujęto generalne wnioski wynikające z analizy stanu istniejącego oraz wskazano
na niezbędne przedsięwzięcia w celu poprawy istniejącego stanu transportu intermodalnego w Polsce.
Słowa kluczowe: transport intermodalny, system transportu, centra logistyczne.
WPROWADZENIE
Od kilku lat odnotowuje się na polskim rynku transportowym wahania tempa wzrostu oraz brak
stałego i dynamicznego rozwoju przewozów kombinowanych na skutek pogarszającej się jakości
usług kolejowych, wzrostu czasu obsługi jednostek intermodalnych na terminalach, w tym również
i w portach morskich, pogłębiającej się niekonkurencyjności cenowej transportu w stosunku do
transportu samochodowego oraz braku kompleksowych i efektywnych instrumentów polityki
transportowej państwa, wspierających transport kombinowany.
Główne przesłanki rozwoju transportu kombinowanego/intermodalnego w Polsce [Anonim 2004]:
polityka transportowa UE jest ukierunkowana na rozwój proekologicznych rodzajów transportu,
Polska jest położona na skrzyżowaniu głównych europejskich korytarzy transportowych,
ma miejsce wzrost wymiany międzynarodowej, generujący zwiększenie popytu na przewozy
międzynarodowe, szczególnie w tranzycie,
następuje spadek popytu na przewozy masowe na korzyść towarów wysoko przetworzonych
o wysokiej podatności na technologie transportu kombinowanego,
poważne rezerwy zdolności przewozowej transportu kolejowego - co oznacza duże możliwości
przejęcia przez kolej części przewozów z transportu drogowego w systemie technologii
transportu.
sieć drogowa wymaga znacznych nakładów inwestycyjnych [Wronka 2002].
Copyright: Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań, Polska
Cytowanie: Mindur L., Wronka J., 2007, Transport intermodalny w Polsce. LogForum 3, 2, 3
URL: http://www.logforum.net/vol3/issue2/no3
Zatwierdzono: 30.05.2007, on-line: 25.06.2007.
439062825.011.png
Mindur L., Wronka J., 2007, Transport intermodalny w Polsce . LogForum 3, 2, 3.
URL: http://www.logforum.net/vol3/issue2/no3
OCENA ROZWOJU TRANSPORTU INTERMODALNEGO W POLSCE
Do głównych uczestników rynku transportu kombinowanego/ intermodalnego w Polsce należą:
PKP CARGO S.A., Spedcont, Polcont, Polzug, Trade Trans, Cargosped oraz porty morskie, w tym
przede wszystkim Bałtycki Terminal Kontenerowy w porcie Gdynia.
Działalność PKP CARGO S.A. koncentruje się na przewozie - w komunikacji międzynarodowej
i krajowej - kontenerów, naczep i nawozi wymiennych, na zlecenie firm spedycyjnych i operatorów
transportu kombinowanego oraz we własnym zakresie. Przewozy intermodalnych jednostek
transportowych (UTI) realizowane są w systemie przewozów całopociągowych (60% przewozów
intermodalnych ogółem) oraz rozproszonych (40%) w komunikacji międzynarodowej jak i krajowej.
Wielkość i strukturę przewozów intermodalnych wykonanych transportem kolejowym
przedstawiają tabele 1 i 2 oraz rysunki 1 i 2.
Tabela 1 Wielkość przewozów kombinowanych realizowanych przez PKP CARGO S.A.
Table 1. Volumes carried by intermodal transport of PKP CARGO S.A.
Lata
Jednostki
ładunkowe w
przeliczeniu na
TEU w tys.
% wzrostu do
ubiegłego roku
Tonaż
(w tys. ton)
% wzrostu do
ubiegłego roku
% ogółu
przewozów
PKP Cargo S.A.
1995
138,2
20,0
1 361,7
15,0
0,6
1996
195,6
42,0
1 654,8
21,0
0,7
1997
255,9
31,0
2 125,1
28,0
0,9
1998
316,9
23,0
2 401,9
13,0
1,2
1999
257,3
-19,0
1 751,2
-27,0
0,9
2000
272,9
6,0
2 079,4
18,7
1,1
2001
224,6
-17,7
1 968,6
-5,3
1,2
2002
254,5
13,3
2 190,5
11,3
1,4
2003
304,8
19,8
2 301,1
5,0
1,5
2004
358,9
17,7
2 516,5
9,3
1,6
2005
355,6
-0,7
2 404,5
-4,5
1,7
Źródło: obliczenia własne na podstawie materiałów źródłowych PKP Cargo S.A.
W roku 2003 spółka PKP Cargo S.A. przewiozła 192 171 sztuk UTI (w przeliczeniu na TEU -
304,8 tys. jednostek), a w roku 2004 - 225 257 szt. UTI, (w 355,6 tys. TEU), co daje 17,2% wzrostu.
Według informacji źródłowych PKP, przewozy jednostek intermodalnych ogółem, tzn. w komunikacji
krajowej i zagranicznej, wykonane przez spółkę PKP Cargo S.A. wyniosły w latach 2002-2005 w tys.
ton odpowiednio: 2190,6; 2301,1 i 2404,5.
Pozytywnym trendem jest więc wzrost przewozów intermodalnych, choć ciągle ich udział
w kolejowych przewozach towarowych jest znikomy (1,6% wszystkich ładunków).
Wzrost przewozów intermodalnych spowodowany był ożywieniem gospodarczym Polski, a przede
wszystkim tendencją wzrostową eksportu, importu i obrotów krajowych.
2
439062825.012.png
Mindur L., Wronka J., 2007, Transport intermodalny w Polsce . LogForum, 3, 2, 3.
URL: http://www.logforum.net/vol3/issue2/no3
Tabela 2 Wielkość przewozów intermodalnych jednostek transportowych według rodzajów (w sztukach)
Table 2. Volumes of intermodal transports according to different types of transport
Rodzaj UTI
Lata
Kontenery
Nadwozia
wymienne
Naczepy
siodłowe
Razem
20’
40’
1999
59 928
76 880
19 312
2 434
158 554
2000
89 224
72 370
36 449
1 259
199 302
2001
70 786
60 183
32 105
675
163 749
2002
74 997
71 977
17 540
430
164 944
2003
78 780
102 204
10 406
781
192 171
2004
92 345
119 895
12 197
820
225 257
2005
93 492
224 824
.
.
.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych źródłowych PKP Cargo S.A.
3000000
2500000
2000000
1500000
1000000
500000
0
1995
1996
1998
1999
2000
2002
2003
2004
2005
Tonaż (w tonach) Jednostki intermodalne (w TEU)
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych źródłowych PKP CARGO S.A.
Rys. 1. Wielkość przewozów kombinowanych wykonanych przez PKP CARGO S.A.
Fig. 1. Volumes carried by intermodal transport of PKP CARGO S.A.
W kolejowych przewozach kombinowanych/ intermodalnych dominują kontenery 40' oraz 20' -
udział kontenerów ogółem stanowił blisko 97% przewiezionych w 2005 r. jednostek intermodalnych
w komunikacji międzynarodowej i krajowej łącznie. Liczba przewożonych kontenerów
systematycznie wzrasta, przy czym wzrost ten szczególnie dotyczy kontenerów 40'. Przewozy
kontenerów w ciągu najbliższych lat będą stanowiły największy udział w strukturze przewozów
intermodalnych. PKP dysponują, bowiem określoną liczbą wagonów do przewozów tego rodzaju
jednostek, jak również trwają prace związane z adaptacją wagonów platform na platformy
kontenerowe. Istniejąca sieć terminali kontenerowych zarówno kolejowych jak i prywatnych
umożliwia w miarę sprawne ich przemieszczanie zarówno w komunikacji krajowej jak
i międzynarodowej.
3
439062825.013.png 439062825.014.png 439062825.001.png
Mindur L., Wronka J., 2007, Transport intermodalny w Polsce . LogForum 3, 2, 3.
URL: http://www.logforum.net/vol3/issue2/no3
200000
180000
160000
140000
120000
100000
80000
60000
40000
20000
0
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
Kontenery 20' i 40' Nadwozia wymienne Naczepy siodłowe
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych źródłowych PKP CARGO S.A.
Rys. 2. Wielkość przewozów intermodalnych jednostek transportowych według rodzajów (w sztukach)
Fig. 2. Volumes of intermodal transports according to different types of transport
Liczba przewiezionych nadwozi wymiennych zmniejszyła się ponad trzykrotnie w 2004
w porównaniu z rokiem 2002 (z 13373 do 4245 sztuk). Przewóz nadwozi wymiennych (blisko 4,3 %
przewozów intermodalnych ogółem w 2004r.) z przyczyn niezależnych od PKP będzie rozwijał się
wolniej. Zróżnicowane wymiary nadwozi ograniczają znacznie ich przewozy wagonami
kontenerowymi. Zasadniczym warunkiem rozwoju tej technologii transportu jest pełna normalizacja
tych jednostek intermodalnych oraz wprowadzenie zasady ich wymienności.
Przewozy naczep samochodowych mają marginalne znaczenie w przewozach intermodalnych
(0,01% przewozów ogółem) i nie należy oczekiwać aby nastąpił jakiś znaczący wzrost udziału tych
jednostek w przewozach ogółem w następnych latach.
Przewozy intermodalne realizowane są przede wszystkim w relacjach międzynarodowych, których
udział w strukturze przewozów intermodalnych ogółem wyniósł prawie 86% w 2004r. W przewozach
międzynarodowych znaczna część przewozów UTI wykonywana jest regularnymi pociągami
z określonym rozkładem jazdy i za określoną cenę. Są to pociągi tzw. jednego operatora, który
zabezpiecza ładunek do przewozu oraz jest płatnikiem przewoźnego za całą drogę przewozu.
Intermodalne przewozy kolejowe w relacjach międzynarodowych są realizowane przez pociągi
kursujące w następujących relacjach:
Verona - Gliwice i vv.
Przewozi kontenery nadwozia wymienne i naczepy siodłowe
Kursuje 5 razy w tygodniu w obydwu kierunkach
Rotterdam - Warszawa Praga i vv.
Przewozi kontenery
Kursuje 3 razy w obydwu kierunkach
4
439062825.002.png 439062825.003.png 439062825.004.png 439062825.005.png 439062825.006.png 439062825.007.png 439062825.008.png 439062825.009.png
Mindur L., Wronka J., 2007, Transport intermodalny w Polsce . LogForum, 3, 2, 3.
URL: http://www.logforum.net/vol3/issue2/no3
Rotterdam - Małaszewicze
Przewozi kontenery
Kursuje 1 raz w tygodniu
Hamburg - Warszawa Praga - Hamburg
Przewozi kontenery
5 razy w tygodniu w obydwu kierunkach
Bremerhaven - Poznań Franowo- Bremerhaven
Przewozi kontenery
W relacji Bremerhaven - Poznań Franowo kursuje 2 razy w tygodniu
W relacji Poznań Franowo - Bremerhaven kursuje 1 raz w tygodniu
Pruszków - Hamburg i vv.
Przewozi kontenery
Kursuje 6 razy w tygodniu
Pruszków - Duisburg i vv.
Przewozi kontenery, nadwozia wymienne, naczepy siodłowe
3 razy w tygodniu
Prerov - Police Chemia i vv.
Przewozi kontenery.
Kursuje 1 raz w tygodniu w obydwu kierunkach
Pociąg do przewozu nawozu
Gliwice - Picenza i vv.
Przewozi kontenery.
Kursuje 2 razy w tygodniu w obydwu kierunkach
Przewozy intermodalnych jednostek transportowych na polskim odcinku II korytarza
transportowego, tj. na odcinku Małaszewicze - Rzepin - Małaszewicze koncentrują się na
całopociągowych produktach logistycznych, prowadzonych przez dwóch operatorów:
¾ ICF (Intercontainer - Interfrigo)
połączenie Berlin Hul - Małaszewicze - i dalej do różnych stacji WNP tzw. "Ostwind"
połączenie Małaszewicze - Seddin tzw. "Westwind"
połączenie Rotterdam - Małaszewicze - i dalej do różnych stacji WNP
¾ Polzug GmbH
połączenie Bremerhaven - Małaszewicze - i dalej do różnych stacji WNP
Pociąg Ostwind w relacji Berlin Hul - Małaszewicze kursuje 5 razy w tygodniu. Czas przejazdu
przez terytorium Polski wynosi 12 godzin i w obecnych warunkach techniczno-eksploatacyjnych jest
to czas optymalny.
W kierunku odwrotnym dla pociągu Ostwind funkcjonuje pociąg Westwind w relacji
Małaszewicze - Seddin. Pociąg ten kursuje raz w tygodniu. Czas jego przejazdu przez terytorium
Polski wynosi 11,5 godz. I jest to również czas optymalny. Spływające z Brześcia przesyłki dla tego
pociągu są zbierane na terminalu w Małaszewiczach.
Pociągami relacji Rotterdam - Małaszewicze i Bremerhaven - Małaszewicze obecnie kierowana
jest przede wszystkim pomoc humanitarna z Europy Zachodniej na Wschód.
5
439062825.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin