metodynaukiczytania.pdf

(206 KB) Pobierz
Microsoft Word - Metody nauki czytania- referat.doc
Anna Hanus, Barbara Suchecka
METODY NAUKI CZYTANIA
STOSOWANE W EDUKACJI
PRZEDSZKOLNEJ
www.eduskrypt.pl
2006
SPIS TREĺCI
WPROWADZENIE .............................................................................................................. s. 2
I. METODY ANALITYCZNO- SYNTETYCZNE ...............................................................s. 2
1. METODY SYNTETYCZNE .......................................................................... s. 2
a) alfabetyczna,
b) fonetyczna,
c) sylabowa.
2. METODY ANALITYCZNE ............................................................................ s. 3
a) wyrazowa,
b) zdaniowa.
3. METODY ANALITYCZNO- SYNTETYCZNE ............................................. s. 5
a) o charakterze wzrokowym,
b) o charakterze fonetycznym,
c) o charakterze funkcjonalnym.
II. METODY GLOBALNE .................................................................................................. s. 6
III. METODA ANALITYCZNO- SYNTETYCZNA O CHARAKTERZE FUNKCJONALNYM
E. i F. PRZYýUBSKICH ...................................................................................................... s. 6
IV. METODA BARWNO- DńWIĦKOWA HELENY METERY ....................................... s. 7
V. NAUKA CZYTANIA I PISANIA METODġ FONETYCZNO- LITEROWO- BARWNġ B.
ROCýAWSKIEGO .............................................................................................................. s. 7
VI. METODA DOBREGO STARTU M. BOGDANOWICZ ............................................. s. 7
VII. ZABAWA W CZYTANIE GLENA DOMANA ......................................................... s. 8
VIII. WPROWADZENIE W ĺWIAT PISMA IRENY MAJCHRZAK ............................. s. 8
IX. METODA NATURALNEJ NAUKI JĦZYKA WENDY PYE .................................... s. 9
X. NATURALNA METODA CZYTANIA CELESTYNA FREINETA ........................... s. 10
XI. METODA CZYTANIA H. DOBROWOLSKIEJ- BOGUSýAWSKIEJ..................... s. 10
XII. METODA HELEN DORON .................................................................................... ...s. 11
XIII. SOJUSZ METOD ....................................................................................................... s. 11
XIV. KOMPUTEROWE PROGRAMY EDUKACYJNE .................................................. s. 11
± Copyright by A. Hanus, B. Suchecka
Udostħpnienie elektroniczne www.eduskrypt.pl
1
WPROWADZENIE
Nauka czytania jest podstawowym elementem dzieciħcej edukacji, a ogromne znaczenie majĢ
metody, za pomocĢ, ktrych siħ to czyni. Ich historia siħga odlegþych wiekw. Najbardziej
powszechnymi grupami metod nauki czytania, wyodrħbnionymi historycznie, sĢ metody:
syntetyczne, analityczne, globalne i analityczno- syntetyczne. 1
Wedþug K. Kamiıskiej áprzez metodħ w nauce czytania rozumiemy pewien zespþ teoretycznie
uzasadnionych dziaþaı, zmierzajĢcych tak w swoim zaþoŇeniu, jak i praktycznie do zrealizowania
okreĻlonego celu, ktrym jest opanowanie umiejħtnoĻci czytania.Ñ 2
I. METODY ANALITYCZNE, SYNTETYCZNE, ANALITYCZNO- SYNTETYCZNE
1. Metody syntetyczne naleŇĢ do najstarszych znanych metod nauki czytania. Ich istotĢ jest
przechodzenie od elementu do caþoĻci. Elementem moŇe byę dŅwiħk lub znak graficzny (litera), a
caþoĻciĢ wyraz lub zdanie. Ze wzglħdu na podstawħ syntezy moŇna wyrŇnię metodħ alfabetycznĢ,
okreĻlanĢ jako sylabizowanie, metodħ fonetycznĢ, inaczej zwanĢ gþoskowĢ i metodħ sylabowĢ,
czyli zgþoskowĢ.
a) Metoda alfabetyczna polega na nauczaniu dzieci liter zestawionych w porzĢdku
alfabetycznym. Po poznaniu poszczeglnych liter dziecko skþada je w wiħksze caþoĻci, np. w
sylaby, a dopiero z nich tworzy wyrazy, ktre sĢ podstawĢ czytania. 3 Nauka czytania i pisania przy
zastosowaniu tej metody byþa Ňmudna i dþugotrwaþa. Przez parħ lat nauczyciel uczyþ dzieci
poszczeglnych liter alfabetu. Gdy dzieci zapoznaþy siħ juŇ z ksztaþtem wielkich i maþych liter i ich
nazwami, przystħpowaþy do prb skþadania ich w sylaby. Z powstaþych sylab tworzyþy wyrazy by
nastħpnie w toku sylabizowania rozpoczĢę powolne czytanie tekstu. 4
b) Metoda fonetyczna- podstawħ czytania stanowi nie litera, a wypowiedziany dŅwiħk. Jej
twrca, W. Ickelsamer, uwaŇaþ, Ňe naukħ czytania naleŇy rozpoczĢę od rozkþadu wyrazu na
dŅwiħki, czyli gþoski, rwnoczeĻnie wyjaĻniajĢc ich artykulacjħ, a dopiero potem zapoznaę dzieci
ze znakami tych gþosek, czyli literami, by wreszcie przystĢpię do czytania wyrazw. 5
c) Metoda sylabowa pomijaþa w ogle gþoski i rozpoczynaþa siħ od zgþosek zþoŇonych. Nauka
czytania przebiegaþa w kilku fazach: od poznania zgþosek samogþoskowych: a, e, i, o, u, y, poprzez
zgþoski zþoŇone z dŅwiħku spþgþoskowego samogþoskowego, np.: ma, me, mi, mo, do poznania
1 R. Wiħckowski, Kontrowersje dotyczĢce przedszkolnej nauki czytania (w:) Wychowanie w Przedszkolu 1997, nr 9, s.
523
2 K. Kamiıska, Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, s. 46
3 A. Jakubowicz, K. Lenartowska, Metody nauki czytania i pisania we wspþczesnych elementarzach polskich,
Bydgoszcz 1997, s. 9
4 R. Wiħckowski, Kontrowersje..., op. cit., s. 524
5 J. Zborowski, PoczĢtkowa nauka czytania, s. 23
± Copyright by A. Hanus, B. Suchecka
Udostħpnienie elektroniczne www.eduskrypt.pl
2
 
zgþosek, w ktrych samogþoska wyprzedzaþa spþgþoskħ: ul, om, am. 6 W trakcie dalszej nauki
nastħpowaþo poznanie zgþosek, w ktrych oprcz samogþoski wystħpowaþa zbitka dwch lub wiħcej
spþgþosek, np.: kra, brda. Opanowywanie nauki czytania metodĢ sylabowĢ koıczyþo nabycie
umiejħtnoĻci samorzutnego wyodrħbniania ze zgþosek pojedynczych liter przez powtarzanie
wyrŇnionej litery w szeregu zgþosek typu: dar, dor, das. Na metodzie sylabowej zaciĢŇyþ zarzut, Ňe
przedþuŇa okres mechanicznego skþadania wyrazw bez zrozumienia ich sensu, a w przypadku
skomplikowanej budowy zgþoskowej wyrazw jednosylabowych lub dwusylabowych.
Metodom syntetycznym stawiano wiele zarzutw. Krytykowano sylabizowanie, bþħdne
odczytywanie spþgþosek lub teŇ zbytnie eksponowanie czystej wymowy spþgþoskowej. Dlatego
teŇ nauczanie czytania i pisania tĢ metodĢ zostaþo zaniechane. 7
2. Metody analityczne to druga grupa metod stosowanych w nauce czytania. EksponujĢ one
znaczeniowĢ funkcjħ czytania, opierajĢc siħ na rozumieniu czytanych tekstw. IstotĢ metod
analitycznych jest poþĢczenie analizy sþuchowej z analizĢ wzrokowĢ.
a) Metoda wyrazowa jest najstarszĢ odmianĢ metod analitycznych. Konieczne jest w niej
wprowadzenie znacznej liczby znanych wyrazw, by w przyszþoĻci mogþy posþuŇyę do tworzenia
zdaı, a nastħpnie uþatwiaþy przeprowadzenie analizy i wyodrħbnienie poszczeglnych liter. Naukħ
czytania rozpoczynano od zapoznania dziecka z okreĻlonym wyrazem lub wyrazami w poþĢczeniu z
ilustracjĢ poprzez sþuchanie jego brzmienia. Dopiero potem odbywaþa siħ analiza sþuchowo-
wzrokowa na elementy skþadowe, literowo- zgþoskowe wyrazw. 8 Dobr ilustracji stosowanych w
tej metodzie opiera siħ na kryterium fonetycznym, czyli þatwoĻci w kreĻleniu liter, z ktrych skþada
siħ dany wyraz.
b) Metoda zdaniowa byþa nowĢ, oryginalnĢ prbĢ uþatwienia nauki czytania. PrzyjmujĢc za
podstawħ zdanie, wychodziþa od zrozumienia tekstu, lecz wymagaþa dodatkowego wysiþku w
zidentyfikowaniu wyrazw jako elementw skþadowych danej czħĻci zdania. W tej odmianie
metody analitycznej zdanie, w przeciwieıstwie do wyrazu, stanowiþo jednostkħ jħzykowĢ tworzĢcĢ
logicznĢ caþoĻę. Metoda zdaniowa rozwijaþa rwnolegle mowħ i myĻlenie dziecka oraz wytwarzaþa
u niego nawyki potrzebne do zrozumienia sensu czytanego tekstu. Wykorzystywaþa cykle zdaı
ilustrowanych obrazkami, ktre nadawaþy siħ do inscenizacji, ale kaŇde ze zdaı musiaþo zawieraę
tylko jednĢ nowĢ literħ. 9
J. Gruba, Komputerowe wspomaganie umiejħtnoĻci czytania u dzieci 6 letnich, s. 33
8 J. Zborowski, PoczĢtkowa nauka..., op. cit., s. 49
9 TamŇe, s. 41
± Copyright by A. Hanus, B. Suchecka
Udostħpnienie elektroniczne www.eduskrypt.pl
3
6 R. Wiħckowski, Kontrowersje..., op. cit., s. 525
7
 
Rozwj metod analitycznych postħpowaþ w dwch kierunkach. Jeden doprowadziþ do
powstania globalnej metody czytania, drugi stanowiþ podstawħ rozwoju metod analityczno-
syntetycznych.
3. Metody analityczno- syntetyczne sĢ uznawane za najbardziej skuteczne. Ich powstaniu
sprzyjaþo powiĢzanie metod analitycznych z metodami syntetycznymi w specyficzny sposb.
Metody te zapewniajĢ z jednej strony poznanie znakw graficznych jħzyka pisanego, z drugiej-
rwnoczesne rozumienie czytanego tekstu. Ich zaleta to odciĢŇenie od zapamiħtywania zbyt duŇej
liczby wyrazw oraz wzglħdna rwnowaga miħdzy technicznym aspektem czytania, typowym dla
metod syntetycznych, a symptomatycznĢ dla metod analitycznych funkcjĢ znaczeniowĢ. 10
Punktem wyjĻcia metod analityczno- syntetycznych jest wyraz lub zdanie. Za pomocĢ analizy
sþuchowej lub wzrokowej nastħpuje przejĻcie od zdania do wyrazu lub od wyrazu do elementu,
jakim moŇe byę zgþoska, gþoska, litera. Z wyrazw lub zdaı najpierw sþuchowo wyodrħbnia siħ
odpowiednie gþoski, poczĢtkowo samogþoski, a pŅniej spþgþoski. Wzrokowo wydziela siħ
odpowiednie zapisy graficzne gþosek (litery). W ten sposb w wyrazach obok gþosek juŇ znanych
pojawiajĢ siħ gþoski nowe. Pozwala to na tworzenie nowych wyrazw z poznanych wczeĻniej
gþosek. Z chwilĢ opanowania umiejħtnoĻci analizy sþuchowej i wzrokowej dokonuje siħ
identyfikacja gþoski- litery, czyli poprawne dekodowanie znaku, pŅniej nastħpuje powrt do
syntezy, ktra uþatwia zrozumienie treĻci poprzez rozszyfrowanie znaczenia wyrazw, a potem
zdaı. Poznanie nowej litery na podstawie gþoski lub wyrazu powinno byę powiĢzane z poznanymi
juŇ samogþoskami i spþgþoskami. 11
W zaleŇnoĻci od tego, co przyjmuje siħ za podstawħ nauki czytania, wyrŇniamy najczħĻciej
dwie postacie metod analityczno- syntetycznych: zgþoskowĢ i wyrazowĢ. Kryterium podziaþu
jest przedmiot analizy. W zgþoskowej metodzie analityczno- syntetycznej przyjmuje siħ, Ňe
samogþoski sĢ sþowotwrcze. Dlatego nauka czytania zaczyna siħ od zapoznania z samogþoskami,
poprzez dobr odpowiednich wyrazw. Nastħpnie przechodzi siħ do zgþosek zþoŇonych z dwch lub
wiħkszej liczby gþosek. Po analizie nastħpuje synteza, czyli poþĢczenie w pierwotnĢ caþoĻę. 12 JeŇeli
przedmiotem analizy jest wyraz, wwczas wyrŇniamy metodħ analityczno- syntetycznĢ o
charakterze wyrazowym. PodstawĢ dokonywanej analizy, a nastħpnie syntezy jest wyraz
zawierajĢcy poznawanĢ literħ (znak graficzny) lub gþoskħ (sþyszany dŅwiħk).
W literaturze przedmiotu spotyka siħ trzy odmiany metod analityczno- syntetycznych:
a) metody analityczno - syntetyczne o charakterze wzrokowym,
b) metody analityczno - syntetyczne o charakterze fonetycznym,
R. Wiħckowski, Kontrowersje..., op. cit., s. 524
11 K. Kamiıska, Nauka czytania..., op. cit., s. 50
12 R. Wiħckowski, PoczĢtkowa nauka czytania i pisania( czħĻę II), (w:) ņycie Szkoþy 1997, nr 6, s. 326
± Copyright by A. Hanus, B. Suchecka
Udostħpnienie elektroniczne www.eduskrypt.pl
4
10
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin