Biblijne podstawy muzyki.pdf
(
517 KB
)
Pobierz
645439924 UNPDF
1
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki
Katedra Muzyki Kościelnej
Ks. Jacek Bramorski
BIBLIJNE PODSTAWY MUZYKI
GDAŃSK 2011
2
SPIS TREŚCI
WSTĘP
3
Rozdział pierwszy
MUZYKA W STARYM
TESTAMENCIE
5
1.1. Twórczość muzyczna w świetle
Księgi Rodzaju i Księgi Wyjścia
5
1.2. Przesłanie teologiczne pieśni starożytnego Izraela
1
2
1.3.
Psałterz
jako wyraz wiary i modlitwy
23
Rozdział drugi
MUZYKA W NOWYM TESTAMENCIE
31
2.1. Przejście od liturgii synagogalnej do „nowej pieśni"
31
2.2. Muzyka jako charyzmat w ujęciu św. Pawła
38
2.3. Muzyczny wymiar
Apokalipsy
św. Jana
42
ZAKOŃCZENIE
45
BIBLIOGRAFIA
46
3
WSTĘP
Podstawowym źródłem inspiracji dla sztuki sakralnej jest Pismo Święte. Zarówno
księgi Starego, jak i Nowego Testamentu stanowią bowiem swoisty przekaz pamięci
pokoleniowej, w którym zawarte są nie tylko treści ściśle religijne, ale także kulturowe i
artystyczne. Dlatego bez uwzględnienia inspiracji biblijnej nie sposób zrozumieć dzieł sztuki
tworzonych przez człowieka na przestrzeni wieków i współcześnie. Znajduje to swoje
szczególne odniesienie do muzyki kościelnej, której właściwe rozumienie i rozwój byłyby
niemożliwe bez odwołania się do fundamentalnych treści oraz symboliki zawartych w Biblii.
Większość arcydzieł muzyki sakralnej, ale także pieśni kościelnych opartych jest bowiem na
motywach zaczerpniętych z Pisma Świętego. Dlatego przedmiot „Biblijne podstawy muzyki
kościelnej" ma wyjątkowe i zasadnicze znaczenie dla odpowiedniego kształcenia w Akademii
Muzycznej studentów specjalności „Muzyka Kościelna".
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teologicznym znaczeniem muzyki w
jej zróżnicowanych formach zarówno w kulcie Starego Testamentu, jak i w liturgii
nowo testamentowej. Analiza wybranych tekstów biblijnych dotyczących muzyki pozwala nie
tylko zdobyć teoretyczną znajomość podstaw egzegezy, ale także kompetencję i umiejętności
pozwalające aplikować poznane treści w artystyczno- liturgicznej praktyce muzyka
kościelnego.
Wszystkie źródła teologiczne czerpią ostatecznie z „praźródła", jakim jest Pismo
Święte. Ponadto Biblia stanowi szczególny przekaz pamięci pokoleniowej, w którym zawarte
są nie tylko treści religijne, ale także inspiracje, mające fundamentalne znaczenie dla
kulturowego dziedzictwa ludzkości. Chociaż nie znajdujemy w niej ksiąg odnoszących się
bezpośrednio do zagadnienia sztuki, to jednak, biorąc pod uwagę całościowy charakter Pisma
Świętego, nie trudno odnaleźć w nim poruszanych w różnych kontekstach kwestii
dotyczących piękna oraz twórczości artystycznej
1
.
Dotyczy to zwłaszcza muzyki, o czym świadczy fakt, że słowa: „śpiewać", „śpiew",
„pieśń", są w niej jednymi z najczęściej używanych określeń (w Starym Testamencie - 309
razy, w Nowym Testamencie - 36 razy). Dlatego kard. J. Ratzinger w swojej teologicznej
1
Por. S. Konstańczak,
Biblia jako źródło inspiracji artystycznych,
w: W. Słomski (red.),
Biblia w kulturze
europejskiej,
Warszawa 2007, s. 189; J. Tinsley,
Sztuka i Biblia,
w: SWB, s. 738-742; J.J. Pilch,
Słownik kultury
biblijnej,
Częstochowa 2004, s. 81-86.
4
refleksji nad muzyką odwołuje się do biblijnej perspektywy jako do podstawowego źródła
ukazującego relację pomiędzy muzyką a wiarą
2
.
U podstaw biblijnego rozumienia muzyki
leży dążenie do wyrażenia przez człowieka wiary w Boga i pragnienie uwielbienia Go. Jak
zauważa kard. J. Ratzinger: „Gdzie człowiek spotyka Boga, tam samo słowo już nie
wystarcza. Spotkanie to ożywia różne obszary ludzkiego życia i sprawia, iż stają się one
pochwalną pieśnią"
J
.
Podejmując analizę teologicznego wymiaru muzyki w Piśmie Świętym, napotyka się
na poważne trudności. Pierwsza z nich dotyczy faktu, że w Biblii nie zostały utrwalone żadne
zapisy starożytnych melodii. Z muzyki czasów biblijnych zachowały się do dzisiaj jedynie
teksty, a także sporadyczne wzmianki na temat rodzajów muzyki, a także instrumentów oraz
form muzycznych. W Piśmie Świętym muzyka nie stanowi osobnego przedmiotu refleksji, ale
wspominana jest na jego kartach jakby mimochodem, na marginesie opisywanych wydarzeń
historio-zbawczych i zagadnień teologicznych. Innym problemem jest to, że praktykę
muzyczną czasów biblijnych trudno jest porównać z tym, co obecnie rozumiemy pod tym
określeniem. Autorzy natchnieni nie znali bowiem pojęcia sztuki muzycznej w dzisiejszym
tego słowa znaczeniu
4
.
Pomimo tych trudności warto jednak podjąć teologiczną i muzykologiczną refleksję
nad religijnym i egzystencjalnym znaczeniem muzyki w świecie biblijnym, przeprowadzając
analizę wybranych tekstów odnoszących się do tego zagadnienia, które zawarte są zarówno w
Starym, jak i Nowym Testamencie.
:
J. Ratzinger,
Nowa Pieśń dla Pana,
Kraków 1999, s. 153.
J
J. Ratzinger,
Duch liturgii,
Poznań 2002, s. 123.
4
Por. S. Gądecki,
Muzyka według Biblii,
w: M. Olczyk, P. Podeszwa (red.),
Credidimus caritati,
Gniezno 2010,
s. 111; J. Waloszek,
Biblijne podstawy muzyki sakralnej (cz.l),
„Liturgia Sacra" 1(1995) nr 1-2, s. 113-114.
5
Rozdział pierwszy
MUZYKA W STARYM TESTAMENCIE
W Starym Testamencie odnaleźć można szereg tekstów, które chociaż nie odnoszą się
bezpośrednio do zagadnienia twórczości artystycznej czy teorii piękna, to jednak stanowią
cenną inspirację dla teologicznych interpretacji w tym zakresie. Osadzony w kontekście walki
o monoteizm biblijny zakaz sporządzania obrazów (por. Pwt 5, 8), uniemożliwiał w Izraelu
rozwój wielu dziedzin sztuki, ale nie obejmował muzyki, która odgrywała istotną rolę w życiu
Narodu Wybranego". Dlatego zawarty w starotestamentowych księgach obszerny zbiór
hymnów, pieśni, a w szczególności psalmów, jest bogatym źródłem dla formułowania
wniosków nie tylko o charakterze ściśle religijnym, ale także etycznym i kulturowym.
1.1. Twórczość muzyczna w świetle
Księgi Rodzaju i Księgi Wyjścia
Już na pierwszych stronach Pisma Świętego, w początkowych rozdziałach
Księgi
Rodzaju,
odnaleźć można elementy związane z muzyką. Jak zauważa S. Gądecki, zawarte w
opowiadaniu o stworzeniu świata słowa, schematy i refreny mają charakter nie tylko poetycki,
ale także muzyczny (por. Rdz l,l-2,4)
6
.
Ponadto biblijna relacja o stworzeniu ukazuje szereg
istotnych idei odnoszących się do szeroko rozumianego etosu artystycznego. Podejmując ich
teologiczno-moralną analizę, można w nich dostrzec przesłanie dotyczące etycznego wymiaru
twórczej działalności człowieka.
„Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię" (Rdz 1, 1). Tak rozpoczyna się zawarty w
dwóch pierwszych rozdziałach
Księgi Rodzaju
opis powołania do istnienia świata i człowieka.
Ukazuje on wspaniałość dzieła stworzenia, którego Autorem jest Bóg - Artysta wszechświata
(Deus artifex
). Dzieło to jest piękne, gdyż w sposób doskonały wyraża myśl zawartą w
zamierzeniu Stwórcy. W akcie stworzenia Bóg wyraził swoje odwieczne piękno w
rzeczywistości wszechświata: „Stworzył je bowiem Twórca piękności" (Mdr 13, 3). Pierwsze
słowa Pisma Świętego ukazują zatem prawdę fundamentalną nie tylko w aspekcie dogmatu
wiary, ale także w sensie egzystencjalnym i etycznym. Świat nie powstał bowiem w wyniku
ślepego przeznaczenia czy przypadku. Pochodzi on z wolnej woli Boga, który z motywu
3
Por. L. Ryken, J.C. Wilhoit, T. Longman,
Słownik symboliki biblijnej
, Warszawa 2003, s. 549.
6
Por. S. Gądecki,
Muzyka według Biblii,
dz. cyt., s. 112.
Plik z chomika:
Omnivorous
Inne pliki z tego folderu:
Niedziela Palmowa i Święte Triduum Paschalne.pdf
(62590 KB)
Andrzej Filaber - Prawodawstwo Muzyki Liturgicznej.pdf
(74624 KB)
Andrzej Filaber - Prawodawstwo Muzyki Liturgicznej ROZCZYTANE.pdf
(4315 KB)
Jerzy Pikulik - Śpiew i muzyka w historii Liturgii.pdf
(726 KB)
Grzegorz Kubies - Boże Narodzenie U Żródeł Kolęd.rtf
(40 KB)
Inne foldery tego chomika:
► ❼ Gry PC
archive
Bas
Flety
Flety2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin